Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?
Om svaret är "korrekt", finns det några receivers med ingångar på slutstegen?
Konstigt, då måste det vara nåt fel, fast jag vet ju inte vad du menar med "beslöjade". Jag kör faktiskt med mitt på och i läget Hi-Q, i läget Norm hör jag inga skillnader alls. Och absolut inte i topphögtalarna.sprudel skrev:När subsonic filtret är aktiverat känns det som huvudhögtalarna(i16s) blir något beslöjade jfrt med sub på off. Någon annan som provat? Ytterliggare renare upplever jag det med enbart topp högtalare![]()
Vaffö e de på detta viset?
Jag har både 40 och 63, men 40hz är mindre jäklig och lättare att leva med. Därmed kör jag läget Hi-Q som ger en lite boost vid 25 hz, om jag förstått saken rätt. Jag tycker iaf att jag får en mer distinkt bas med Hi-Q, men är tvungen att kompensera och dra ner nivåregalgen på Cr80. Då låter det ganska ok.sprudel skrev:Svårt att förklara upplevelsen. Men om jag säger att det låter mer ordnat i läge subsonic off, klarare, distinktare.
Kör jag med subsonic on får jag rumsproblem, jag har mina noder vid 40 Hz. Du hade bekymmer vid 63Hz, var det inte så? Rummet gör ju väldigt mycket. Jag får ta hit IÖ för en konsultation.
Ja det är lite kul, men det var inte där du hade problem väl?sprudel skrev:Ska testa igen med subsonic on och Hi-Q.
jag har tex suttit och kalibrerat en subwoofer en hel förmiddag, för att sen upptäcka att den inte varit på.
DVD-ai skrev:Tack för snabbt och utförligt svar !![]()
Jo, i mitt fall så med nuvaranda rum så har jag absolut 0% möjligheter till större akustiska åtgärder än att hänga upp lite tyger och ACO skivor...
Så denna tilslatts är jag otroligt sugen på, jag bara väntar och längtar tills att den finns att få tag på![]()
Men en liten fråga till, Har denna P-eq en eller flera möjliga kompencations områden ? alltså ka man välja 2 st olika frekvens band som man vill kompencera på olika sätt. eller får man räkna in filtrets Q om man vill kunna komencera för "problem" i området >60Hz vilket verkar fungera ganska bra.
mvh//David
IngOehman skrev:Vill bara råda alla att köra utan subsonicfiltret när det inte behövs.
Det betyder inte att alla kommer att höra skillnaden (som är svår
att höra om rummet i sig lägger till en dominerande grupplöptids-
distorsion), men utan subsonicfiltret håller sig delningsfilter + bas-
moduler innanför den gräns där det är lätt att visa att man kan höra
grupplöptidsfel. Med subsonicfiltret aktiverat däremot tangerar man
gränsen.
Som sagt - är rummets fel dominerande är det inte sakert att man
hör några större skillnader (eftersom den klangliga inverkan av sub-
sonicfiltret är extremt liten), men ligger man på gränsen så råder
jag alla att använda subsonicfiltret bara om det behövs.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Jo, i mitt fall så med nuvaranda rum så har jag absolut 0% möjligheter till större akustiska åtgärder än att hänga upp lite tyger och ACO skivor...
Så denna tilslatts är jag otroligt sugen på, jag bara väntar och längtar tills att den finns att få tag på![]()
Men en liten fråga till, Har denna P-eq en eller flera möjliga kompencations områden ? alltså ka man välja 2 st olika frekvens band som man vill kompencera på olika sätt. eller får man räkna in filtrets Q om man vill kunna komencera för "problem" i området >60Hz vilket verkar fungera ganska bra.
mvh//David
JTarnstrom skrev:Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?
Moment-23 skrev:JTarnstrom skrev:Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?
Om receivern har "adresserbara slutsteg" så går det. Det brukar användas för bi-amping men kan lika väl användas för att driva såväl frontar som basmoduler (om det finns tillräcklig effekt).
Yamaha brukar ha detta, även flera av de billigare modellerna, samt någon denon har jag sett, men kolla runt om receivern har "adresserbara slutsteg" så slipper du externt slutsteg.
Kan kanske löna sig att betala mer för receivern om effekten räcker så slipper man en extra burk.
niklas skrev:Moment-23 skrev:JTarnstrom skrev:Jag väcker liv i den här tråden med en dum(?) fråga: cr80x går alltså inte att använda annat än om man driver frontkanalerna med ett externt slutsteg?
Om receivern har "adresserbara slutsteg" så går det. Det brukar användas för bi-amping men kan lika väl användas för att driva såväl frontar som basmoduler (om det finns tillräcklig effekt).
Yamaha brukar ha detta, även flera av de billigare modellerna, samt någon denon har jag sett, men kolla runt om receivern har "adresserbara slutsteg" så slipper du externt slutsteg.
Kan kanske löna sig att betala mer för receivern om effekten räcker så slipper man en extra burk.
Vilka Denon har det du kallar för "adresserbara slutsteg"? Du får gärna nämna vilken Yamaha det är också. Hoppas att det är pre-out och main-in du menar, och inte de vanliga 5.1/7.1-ingångarna som alltså går genom försteget till slutsteget.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster