Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt.
Fjonkalicious skrev:Då blir det nog några panasonic-kapslar. Kan vara bra att ha någon extra om man klöddar till det..... och det finns det risk för med så små prylar, hehe.
Gillade riggen Linnar hade gjort. Såg ordentligt ut!
När jag kommer hem skall jag se om jag kan mäta ljudkortet.
SlaitH skrev:Jag antar att du ska mäta rumsmoder och liknande, annars så fyller det inte så mycket funktion att mäta frekvensen på din låda.
Annat än för att bara se ifall du har ett lite högt Q och ungefär vart din f0 ligger.
Det du ska göra är att mäta din impedans i lådan, och det behöver du ingen mätmick för.
Det gör du enklast med LIMP, som är en del i ARTA paketet och gratis.
Dock kan du inte spara kurvorna, men ta ett screenshot så är det lätt att räkna ut det du behöver sen.
Det står i limp manualen hur man kan göra en enkel mätjigg, kapitel 3 sidan 8.
För annars så kommer inte din LT estimering att bli tillräckligt noggrann, det går som sagt inte att köra med simuleringen.
Det beror så mycket på vilken typ av isotermiseringsmaterial du väljer, gullfiber tar ner ditt Q jättemycket medans Biltemas vita fluff i princip inte gör någonting.
När du väl har gjort dina mätningar så räknar du fram ditt f0 och Q0 för att sedan sätta in dem i excel bladet och räkna ut motstånd och kondingar.
Jag håller på med en liten uppdatering till LT artikeln hur man gör en enkel mätjig till arta och hur man räknar ut sina värden själv.
Det är egentligen inte ingen komplicerad matte, det gäller bara att veta hur man ska kolla på sin kurva för att få fram det man vill.
Att det sedan alltid är bra att ha en mätmikrofon det kan jag skriva under på, för att sedan verifiera att din kompensering skapade en ganska rak kurva ur din baslåda är det bra att mäta frekvenssvaret i näfält.
Apropå distortion, eftersom du mäter i närfält så behöver du ju inte spela så högt för att få tillräcklig signal från micken och därmed lite mindre dist.
Mvh
Patrik
Fjonkalicious skrev:
3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?
Filip

Fjonkalicious skrev:Vilket härligt inlägg, jag är evigt tacksam Patrik.
1. Jag har tänkt att mäta frekvensgången för att se hur den någorlunda stämmer överens med mina simuleringar i icke-LT:at läge så att säga. Jag känner att simuleringarna är lite för bra så jag vill se lite var jag hamnar. Sedan skrev väl någon(vet inte om det var du) att det var mest lönsamt att mäta i det rum där basarna skall befinna sig för att få en korrekt korrigering med LT. Sedan kan det ju inte skada att få reda på rumsnoder och liknande. Min nuvarande rigg står ju uppställd på "fel" håll i rummet(som jag förstått det). Ev kommer denna parallellanläggning stå på andra hållet, vi får se.
2. Jag hade ju sett på bilderna att att man får ut f0 på impedanskurvan, så jag hade fått för mig att jag behövde mäta impedansen, men jag visste inte riktigt hur så jag hade lagt det lite längre fram så att säga, ett steg i tagetMen nu vet jag Patrik, stort tack. En fråga till, kan man mäta impedansen med mic? Nej det gör man inte
3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?
4. Trevligt med uppdatering på en redan bra artikel, här kan du följa mitt bygge och de frågetecken som uppstår, hoppas att jag är till någon liten hjälp iaf.
5. Det jag kommer mäta med är en panasonic-kapsel och det är ju sådan linkwitz använder så den tror jag får duga. Ang. närfältsmätningar. Som du ser längre upp så har jag fått för mig att man bör mäta hemma hos sig själv. Men är det inte läge att ta ut bygget utomhus och mäta närfält där?
Stort tack för din hjälp, nu skall jag läsa manualen till LIMP.
Mvh
Filip
peetwa skrev:Egentligen så sitter det ju redan en preamp på mic-ingången på din dator.Peetwa på tunn is skrev:Då det rör sig om rätt starkt ljud när man mäter så funkar det att mäta med kapseln direkt på mic-ingången. Har inte sett någon förklara nackdelarna med denna metod förutom att man tappar typ 10-20 dB och får sämre signal/oljudsförhållande. Men detta är inte på något sätt gränssättande om mätningen skall göras i en bostad i ett befolkat område med väder och vind.
rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.
Fjonkalicious skrev:rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.
Rätta mig gärna om jag har fel, men en dedikerad sådan borde väl finnas på ett externt ljudkort?
Mvh
Filip
rikkitikkitavi skrev:
om det är en mik förstärkare med fantommatning är det nog en rätt hyfsad förstärkare eftersom dessa används mera "proffsigt" . mikstärkaren i inbygda ljudkort, men även i mitt m-audio transit är för elektretmikar och har de bristerna.
Fjonkalicious skrev:Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?
Användare som besöker denna kategori: 944_Driver, Conny och 22 gäster