Fjonken bygger baslådestativ till pK med NHT 10"(x4)+LT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 22:50

Då är det bara en kapsel som saknas, coop stänger om tio minuter. 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 22:55

Då blir det nog några panasonic-kapslar. Kan vara bra att ha någon extra om man klöddar till det..... och det finns det risk för med så små prylar, hehe.

Gillade riggen Linnar hade gjort. Såg ordentligt ut!

När jag kommer hem skall jag se om jag kan mäta ljudkortet.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 23:01

Det viste jag hela tiden. Det ligger en som redan är löd på coop. PM:ar om vart.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 23:07

Det tog lite tid innan jag fattade :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-11 13:05

peetwa skrev:Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt.

Japp.... vi körde i princip allt icke-datoriserat genom den på fjolårslåten; bas & gitarrer likväl som sång. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-11 14:30

Fjonkalicious skrev:Då blir det nog några panasonic-kapslar. Kan vara bra att ha någon extra om man klöddar till det..... och det finns det risk för med så små prylar, hehe.

Gillade riggen Linnar hade gjort. Såg ordentligt ut!

När jag kommer hem skall jag se om jag kan mäta ljudkortet.

Dessvärre ska väl sådana kapslar modifieras (http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic) för att göra mätningar vid lite högre ljudtryck, sådana som det blir vid t.ex. närfältsmätning. I annat fall blir det rätt hög distorsion.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-11 17:48

Man behöver väl inte har så högt ljudtryck om man skall göra ett svep och se frekvensgången?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-11 17:57

Nej, det behöver det inte vara men om du mäter i närfältet blir det för mikrofonen betydligt högre ljudtryck än på t.ex. lyssningsplats. Om du inte tänker göra distorsionsmätningar är det nog bara att köra.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-11 18:01

Det kanske man borde göra men i första skedet tror jag att jag tar fram kompletta baslådor, dvs alla 4. Sen när det är färdigt så får man sätta kniven mot strupen. Annars kommer det inte hända något tror jag. Om det ser tokigt ut så är det ju bara att bygga nytt. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 02:57

Funderar på om basarna blir lite klena rent visuellt. Iofs, jag gillar saker som är små och spelar utav helvete, men samtidigt så känns det som man hade velat ha lite köttigare grejor.

Förresten, är det någon som vet brantheten på sw-filtret i en Denon 2106?

Mvh
F

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-12 11:11

Jag antar att du ska mäta rumsmoder och liknande, annars så fyller det inte så mycket funktion att mäta frekvensen på din låda.
Annat än för att bara se ifall du har ett lite högt Q och ungefär vart din f0 ligger.

Det du ska göra är att mäta din impedans i lådan, och det behöver du ingen mätmick för.
Det gör du enklast med LIMP, som är en del i ARTA paketet och gratis.
Dock kan du inte spara kurvorna, men ta ett screenshot så är det lätt att räkna ut det du behöver sen.
Det står i limp manualen hur man kan göra en enkel mätjigg, kapitel 3 sidan 8.

För annars så kommer inte din LT estimering att bli tillräckligt noggrann, det går som sagt inte att köra med simuleringen.
Det beror så mycket på vilken typ av isotermiseringsmaterial du väljer, gullfiber tar ner ditt Q jättemycket medans Biltemas vita fluff i princip inte gör någonting.

När du väl har gjort dina mätningar så räknar du fram ditt f0 och Q0 för att sedan sätta in dem i excel bladet och räkna ut motstånd och kondingar.

Jag håller på med en liten uppdatering till LT artikeln hur man gör en enkel mätjig till arta och hur man räknar ut sina värden själv.
Det är egentligen inte ingen komplicerad matte, det gäller bara att veta hur man ska kolla på sin kurva för att få fram det man vill.

Att det sedan alltid är bra att ha en mätmikrofon det kan jag skriva under på, för att sedan verifiera att din kompensering skapade en ganska rak kurva ur din baslåda är det bra att mäta frekvenssvaret i näfält.
Apropå distortion, eftersom du mäter i närfält så behöver du ju inte spela så högt för att få tillräcklig signal från micken och därmed lite mindre dist.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 11:51

SlaitH skrev:Jag antar att du ska mäta rumsmoder och liknande, annars så fyller det inte så mycket funktion att mäta frekvensen på din låda.
Annat än för att bara se ifall du har ett lite högt Q och ungefär vart din f0 ligger.

Det du ska göra är att mäta din impedans i lådan, och det behöver du ingen mätmick för.
Det gör du enklast med LIMP, som är en del i ARTA paketet och gratis.
Dock kan du inte spara kurvorna, men ta ett screenshot så är det lätt att räkna ut det du behöver sen.
Det står i limp manualen hur man kan göra en enkel mätjigg, kapitel 3 sidan 8.

För annars så kommer inte din LT estimering att bli tillräckligt noggrann, det går som sagt inte att köra med simuleringen.
Det beror så mycket på vilken typ av isotermiseringsmaterial du väljer, gullfiber tar ner ditt Q jättemycket medans Biltemas vita fluff i princip inte gör någonting.

När du väl har gjort dina mätningar så räknar du fram ditt f0 och Q0 för att sedan sätta in dem i excel bladet och räkna ut motstånd och kondingar.

Jag håller på med en liten uppdatering till LT artikeln hur man gör en enkel mätjig till arta och hur man räknar ut sina värden själv.
Det är egentligen inte ingen komplicerad matte, det gäller bara att veta hur man ska kolla på sin kurva för att få fram det man vill.

Att det sedan alltid är bra att ha en mätmikrofon det kan jag skriva under på, för att sedan verifiera att din kompensering skapade en ganska rak kurva ur din baslåda är det bra att mäta frekvenssvaret i näfält.
Apropå distortion, eftersom du mäter i närfält så behöver du ju inte spela så högt för att få tillräcklig signal från micken och därmed lite mindre dist.

Mvh
Patrik

Vilket härligt inlägg, jag är evigt tacksam Patrik.

1. Jag har tänkt att mäta frekvensgången för att se hur den någorlunda stämmer överens med mina simuleringar i icke-LT:at läge så att säga. Jag känner att simuleringarna är lite för bra så jag vill se lite var jag hamnar. Sedan skrev väl någon(vet inte om det var du) att det var mest lönsamt att mäta i det rum där basarna skall befinna sig för att få en korrekt korrigering med LT. Sedan kan det ju inte skada att få reda på rumsnoder och liknande. Min nuvarande rigg står ju uppställd på "fel" håll i rummet(som jag förstått det). Ev kommer denna parallellanläggning stå på andra hållet, vi får se.

2. Jag hade ju sett på bilderna att att man får ut f0 på impedanskurvan, så jag hade fått för mig att jag behövde mäta impedansen, men jag visste inte riktigt hur så jag hade lagt det lite längre fram så att säga, ett steg i taget ;-) Men nu vet jag Patrik, stort tack. En fråga till, kan man mäta impedansen med mic? Nej det gör man inte

3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?

4. Trevligt med uppdatering på en redan bra artikel, här kan du följa mitt bygge och de frågetecken som uppstår, hoppas att jag är till någon liten hjälp iaf.

5. Det jag kommer mäta med är en panasonic-kapsel och det är ju sådan linkwitz använder så den tror jag får duga. Ang. närfältsmätningar. Som du ser längre upp så har jag fått för mig att man bör mäta hemma hos sig själv. Men är det inte läge att ta ut bygget utomhus och mäta närfält där?

Stort tack för din hjälp, nu skall jag läsa manualen till LIMP.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 12:04

Ser nu att jag inte klarar mig på mitt inbyggda ljudkort i mac:en då jag inte har line-in. Jag har ju mic-in.

Skall man behöva köpa ett nytt ljudkort nu också? (det blir dyrt detta :-) )

*mutter*

Filip

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-12-12 12:21

Fjonkalicious skrev:
3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?

Filip

Om du är orolig så kan du ju "slå in" roxullen i exvis något tunt tyg. Innan du lägger den i lådan.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 12:34

Har funderat på det, jag har lite nonwoven fiberduk som jag köpte på biltema till en helt annan grej. Det var fel duk och jag hade öppnat förpackningen. Den kan nog andas också. Men man är ju en bekväm man, är det inga problem så varför jobba i onödan? :-D

Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-12-12 12:37

Tja jag har hört att det skulle kunna ställa till det lite, men jag vet inte.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-12 12:50

Fjonkalicious skrev:Vilket härligt inlägg, jag är evigt tacksam Patrik.

1. Jag har tänkt att mäta frekvensgången för att se hur den någorlunda stämmer överens med mina simuleringar i icke-LT:at läge så att säga. Jag känner att simuleringarna är lite för bra så jag vill se lite var jag hamnar. Sedan skrev väl någon(vet inte om det var du) att det var mest lönsamt att mäta i det rum där basarna skall befinna sig för att få en korrekt korrigering med LT. Sedan kan det ju inte skada att få reda på rumsnoder och liknande. Min nuvarande rigg står ju uppställd på "fel" håll i rummet(som jag förstått det). Ev kommer denna parallellanläggning stå på andra hållet, vi får se.

2. Jag hade ju sett på bilderna att att man får ut f0 på impedanskurvan, så jag hade fått för mig att jag behövde mäta impedansen, men jag visste inte riktigt hur så jag hade lagt det lite längre fram så att säga, ett steg i taget ;-) Men nu vet jag Patrik, stort tack. En fråga till, kan man mäta impedansen med mic? Nej det gör man inte

4. Trevligt med uppdatering på en redan bra artikel, här kan du följa mitt bygge och de frågetecken som uppstår, hoppas att jag är till någon liten hjälp iaf.

5. Det jag kommer mäta med är en panasonic-kapsel och det är ju sådan linkwitz använder så den tror jag får duga. Ang. närfältsmätningar. Som du ser längre upp så har jag fått för mig att man bör mäta hemma hos sig själv. Men är det inte läge att ta ut bygget utomhus och mäta närfält där?

Stort tack för din hjälp, nu skall jag läsa manualen till LIMP.

Mvh

Filip

Kul att inläggen är uppskattade.

Egentligen så ska man väl kompensera sin LT för rummet som man ska spela i, men du kanske flyttar om i rummet eller rentav byter lyssningsrum?
Då måste du ju räkna om och bygga om hela LT kretsen varje gång, så personligen har jag kört med att jag gör lådan korrekt och sen ifall man vill går det att kompensera rummet.
Alternativt köra med med en parametrisk EQ typ behringer eller liknande.

Isotermisering går alldeles utmärkt att göra med roxull eller liknande, och kommer du inte att vända lådorna så ull kan ramla i lådan så behöver du inte vara orolig för damm i talspolen.
Jag tog ett ark vanligt Biltema dämpning och la ovanpå isoleringen, bara för att vara lite på den säkra sidan.
Men jag tror inte det behövs egentligen, och din låda är ju hermetiskt tillsluten så inget kommer ju ut heller.

Tänkte att jag skulle lägga till en länk till din byggtråd när du har kommit ytterligare en liten bit, så kan folk hitta den genom LT tråden också.
Har redan länkat till några trådar, har säkert missat flera. Kom gärna med tips ifall ni vill ha med erat LT bygge.
Ursäkta liten kapning av din tråd. :)

Jag har mätt med panasonic kapslar många gånger utan att bygga om dem och det fungerar alldeles utmärkt, numera kör jag med Behringers mätmic för enklare mätningar.
Den bygger på samma kapsel skulle jag tro, funkar fint det också.

En liten korrigering kring mätningarna.
närfält behöver du inte mäta utomhus, för du mäter kanske 1cm från mittkonen på membranet så det finns inte en rumsmod eller reflex i världen som kan störa just för att du mäter så nära.

Men däremot flyttar du ut micken ifrån membranet, då börjar det bli ett problem genast. Och då finns det folk som är bättre än jag på det här med att mäta.

Men då kan det vara rekommenderat att mäta utomhus och upp från marken, jag har mätt med grejerna uppställda på byggbockar ibland.
Då får man upp lådan 1-1,20 från backen och det kan göra gott för reflexerna.
Men det finns jättemycket att läsa kring detta på nätet och här i krokarna.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 12:56

Det jag funderar på är att jag kommer placera basen i nedre delen av baslådan och har isolering ovanför. Jag kommer placera ett stag så att man kan lägga i isoleringen på ett snyggt sätt ovanför staget. Dock kan det finnas risk för att det regnar ner isolering i elementet.

Du får länka hur mycket du vill och även skriva hur mkt du vill om LT och din egen tråd i min tråd.

Just nu letar jag ljudkort.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-12 13:06

Ska du köpa ett som är riktigt bra och inte allt för dyrt så kolla M-Audio, de har externa kort som är bra och vissa kan fantommata för din mätmick också.

Men visst de går ju på en slant, annars kan det funka med ett Soundblaster också.
Det som är svårast är att det ska ha en ganska rak frekvensgång, för impedansen spelar det ingen roll alls.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 13:16

peetwa skrev:Egentligen så sitter det ju redan en preamp på mic-ingången på din dator.

Peetwa på tunn is skrev:Då det rör sig om rätt starkt ljud när man mäter så funkar det att mäta med kapseln direkt på mic-ingången. Har inte sett någon förklara nackdelarna med denna metod förutom att man tappar typ 10-20 dB och får sämre signal/oljudsförhållande. Men detta är inte på något sätt gränssättande om mätningen skall göras i en bostad i ett befolkat område med väder och vind.

mik ingången på datorn är gjord för att miken sitter ca 5 cm från munnen och därmed har du en ljudtrycksnivå a ca 100-105 dB. så mikförstärkaren har ca 20 dB, du behöver ca 3-40 dB för att få en vettig signal
annars får du riktigt dåligt signal till brus om du inte drar upp effekten. oavsett omgivningen.

värre är att denna förstärkaren har oftast en väldigt krokig frekvensgång. det går iofs att kalibrera. typiskt skär de neråt 50-100 hz och uppåt 10 khz och det ordentligt.

en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 13:23

rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.

Rätta mig gärna om jag har fel, men en dedikerad sådan borde väl finnas på ett externt ljudkort?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 13:56

Då har jag beställt ett externt ljudkort. Tycker det kändes misstänkt billigt, fast det står inget utskrivet på sidan att det skall vara b-stock så jag förväntar mig ett standard(nytt). Lagerstatus är 1 st, så det finns ju en ganska stor möjlighet att jag har missat det.

http://www.thomann.de/se/terratec_phase ... tended.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-12 14:56

Intressant kort för två mickar, för bara 1200:-.
Du får bli testpilot. :D

Var såg du lagerstatus? Det var väl varukorgen, du menade.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 15:11

Fel av mig, det var försäljningsenhet. (fan, då hade jag inte behövt ha så bråttom)

Jag vet att Naqref har köpt ett och hade det till salu på bagageloppisen på pK-träffen, bådar ju inte gott. :? Vet inte hans omdöme om ljudkortet.

Men samtidigt så kan ju alla skäl vara olika, hans behov är nog betydligt större än mina. Jag kollade på mätningar från tidningen Studios test och där verkar Terratec bättre än Presonus i mina ögon.

http://stutjanster.idg.se/laddaner/show ... itionID=24

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 15:17

Fjonkalicious skrev:
rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.

Rätta mig gärna om jag har fel, men en dedikerad sådan borde väl finnas på ett externt ljudkort?

Mvh

Filip

om det är en mik förstärkare med fantommatning är det nog en rätt hyfsad förstärkare eftersom dessa används mera "proffsigt" . mikstärkaren i inbygda ljudkort, men även i mitt m-audio transit är för elektretmikar och har de bristerna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-12 16:08

rikkitikkitavi skrev:
om det är en mik förstärkare med fantommatning är det nog en rätt hyfsad förstärkare eftersom dessa används mera "proffsigt" . mikstärkaren i inbygda ljudkort, men även i mitt m-audio transit är för elektretmikar och har de bristerna.

Kan du fördjupa lite?
Är det skillnad på matning för elektretmickar och kondensator dito?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 17:36

Eletretmikrofonelement som tex Panasonic WM-61 o dyl kräver en bias matning om ca 1,5-10V för att driva den inbyggda FETen. Feten är kopplad till membranet och tjänstgör som impedansomvandlare (det går inte att mäta spänningen från membranet pga dess höga utimpedans)

Elektret mikrofonelement är en form av kondensatormikrofoner men med ett inbyggt dielektrikum (elektret) som gör att de inte behöver en hög biasspänning som äldre kondensatormikrofonelement.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Fantommatning är bara ett sätt att strömförsörja mikrofonen med sin inbyggda elektronik. själva mikrofonelementet , dvs ljud-spänningsomvandlaren kan vara av elektret , dynamisk etc .
Eller ger bias till en kondensatormikrofonelement.

Man kan alltså inte koppla en WM-61 direkt på en mik ingång med fantommatning utan att kolla vad den har för fantomspänning.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 18:43

Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 19:02

du kan inte koppla den direkt till mik ingången med 48V fantommatning, tyvärr. då går WM-61 sönder.

Skillnaden på Bias och fantommatning:

http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... ea_phantom

man behöver ngn form av elektronik mellan, typ några transistorer och motstånd samt zenerdioder. Notera att tex Behringer mikrofonoen ECM8000 är just ngn form av panasonic mikrofonelement med en förförstärkare som drivs av fantommatningen.

Se på detta:

http://www.epanorama.net/circuits/micro ... ering.html

kolla på avsnittet
" Phantom powering electret microphone from phantom power"

Du kan också köpa/bygga en separat mikrofonförstärkare avsedd för elektreter och koppla mik-förstärkare-lineingång (ljudkort) . Så har jag gjort. Sök lite på forumet så finns det mycket skrivet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-12 20:51

Fjonkalicious skrev:Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?

Fantommatning av en elektretmikrofon kan göras på flera sätt. Här är ett exempel från Jörg Wuttke (Schoeps). Möjligen skulle zenerdioden ha en lägre hållspänning, mer än 10 V kan vara onödigt på en Panasonic-kapsel. Riktigt säker på att det ens fungerar för WM61 är jag inte. Det kanske krävs att den modifieras för att ge balanserad signal ut?
Bild
Egentligen är det ju enklare att inte använda fantommatning från mikrofonförstärkaren utan använda sig av ett batteri för att spänningsförsörja impedansomvandlarstegets JFET i kapseln. Det är i varje fall ett mindre antal komponenter som behövs. Just de populära Panasonic-kapslarna kräver mycket pill för att ge sitt bästa (läs gärna Siegfried Linkwitz artikel). De klarar väl att driva max 3 m kabel eller så. Vill man ha en mera utbyggd variant med Schopes-liknande utgångssteg blir det mycket finlir. Kan bli bättre än t.ex. Behringer ECM8000 (som har en liknande buffert men inte samma koppling för JFET:en).
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum