Fjonken bygger baslådestativ till pK med NHT 10"(x4)+LT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-14 01:57

Behringer ECM-8000 tycks finnas här.

http://www.mnaudio.se/default.aspx?main ... prodid=347

och här

http://www.hagar.se/catalog/product_inf ... ts_id/1158

och här

http://www.totalljud.se

Ring och hör.

Annars köper du Superluxen, jag lovar att köpa den av dig om du sen vill byta upp dig.:wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-14 08:44

Det finns förstås redan trådar om mätmikrofoner, en av dem, http://tinyurl.com/yczuodg

http://www.johncon.com/john/wm61a/
http://tinyurl.com/cck4u6

Det är i vilket fall stor spridning mellan exemplaren av de där billiga mätmikrofonerna, här finns ett större antal ECM40 och ECM8000 uppmätta, http://tinyurl.com/ydta25m och här några till http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/mea ... hones.html

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 09:27

Tackar alla som givit så mycket bra info angående mic:ar. Nu har jag tagit ett dusch-beslut om att jag kommer att mäta med Panasonic-kapsel+ Macbook Pros egna mic-ingång(Intel HD Audio). Jag har mätt med den inbyggda mikrofonen en gång och då såg jag inget som verkade vara basavskärmning.

Vidare har jag ju köpt ett externt ljudkort för att kunna mät ut f0 bl.a.

Under projektets gång kommer det säkerligen att inhandlas en mikrofon och då har jag bra underlag.

Men nu går projektet vidare, under veckan kommer provlådan att snickras ihop medans jag väntar på mitt paket från Thomann.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-14 20:00

Hurrakel! :D

Förövrigt tycker jag att det är starkt att integrera grejer man hittat bland kryddorna på Coop i sin mätutrustning.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 20:14

peetwa skrev:Hurrakel! :D

Förövrigt tycker jag att det är starkt att integrera grejer man hittat bland kryddorna på Coop i sin mätutrustning.

Haha, ja det var länge sedan jag kände mig så smusslig. Men det var samtidigt galet kul. :-D

Om någon timme åker jag och mäter upp bitarna, sågar ev. lite.

Budgeten är åtstramad ännu mer eftersom jag körde morsans bil in i en dagkrok.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 23:50

Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?

Mvh

F

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-15 00:48

Fjonkalicious skrev:Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?

Mvh

F

Tjabba Fjonkan, de e ba te å såg :)

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-12-15 13:57

Fjonkalicious skrev:Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?

Mvh

F

Kom förbi så går jag loss med cirkelsågen...

Själv är jag helt inne på att bygga en möbel med integrerade/gömda basar så jag följer din tråd med spänning!

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 14:50

Nu har jag precis lämnat bildeve som säger att försäkringsbolaget vill ha 5 lök. Så nu är projektet decimerat rejält. Eller rättare sagt, det finns inga pengar för detta just nu. Jag kommer såklart fortsätta så långt jag kan med det jag har, dvs trolla med knäna. Mkt på g just nu, laga min gamla p1800es, fixa morsans bil, högtalare, sälja grejor, julfirande osv. Samtidigt har man öroninflammation, förkylning. Sågade mig i två fingrar igår med en fogsvans. Man har tur. Tack för erbjudandet glebster, jag lånar en festool av svågern. Mvh Filip

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-15 14:55

Vad är det som är kvar i prylar och arbete?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-12-15 15:00

Fjonkalicious skrev:Nu har jag precis lämnat bildeve som säger att försäkringsbolaget vill ha 5 lök. Så nu är projektet decimerat rejält. Eller rättare sagt, det finns inga pengar för detta just nu. Jag kommer såklart fortsätta så långt jag kan med det jag har, dvs trolla med knäna. Mkt på g just nu, laga min gamla p1800es, fixa morsans bil, högtalare, sälja grejor, julfirande osv. Samtidigt har man öroninflammation, förkylning. Sågade mig i två fingrar igår med en fogsvans. Man har tur. Tack för erbjudandet glebster, jag lånar en festool av svågern. Mvh Filip

Ojoj, och här satt jag och tyckte synd om mig själv. Man har det alltså inte värst, och det värmde ju lite. jaja, det ordnar sig!

Jag fattade aldrig vad som inköptes på coops kryddavdelning, är det något jag också behöver?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 15:32

Nä, inte ens jag har det värst. En kompis råkade ut för en dansk idiot som slog han med en flaska i ögat och kommer därför med stor sannolikhet få porslinsöga. :(
Så man skall vara glad för det man har och inte gå ner i leran och sörja.
I kryddhyllan på coop hade peetwa gömt panasonic-kapseln som jag fick låna.
Dussin: tja, jag kan ju göra provlådan. Mäta frekvensgång på den samt mäta ut f0 med det nya ljudkortet. Sedan blir det nog tufft beroende på vad som händer efter löning. Men sedan skall ju delningsfilterna med lt-krets göras och det skall jag köpa komponenter till. Efter det blir det att göra 4 st baslådor i mdf osv. P1800:an är ganska hög prio och morsans bil högst i prio.
Hepp/f

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-12-15 16:05

Fjonkalicious skrev:Nä, inte ens jag har det värst. En kompis råkade ut för en dansk idiot som slog han med en flaska i ögat och kommer därför med stor sannolikhet få porslinsöga. :(
Så man skall vara glad för det man har och inte gå ner i leran och sörja.
I kryddhyllan på coop hade peetwa gömt panasonic-kapseln som jag fick låna.

Åh - sneaky Peetey!

har bara ryggskott själv, och börjar se mer och mer ut som min avatar. :cry:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-15 16:18

Hur stora testlådor behöver du? Jag har en 20 liter som står och skräpar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 18:18

peetwa skrev:Hur stora testlådor behöver du? Jag har en 20 liter som står och skräpar.

Jag har skräpmaterial så det räcker att göra provlådor. Tack för omtanken annars. Det är inte där pengarna skall läggas utan snarare längre fram.

Däremot kan man ju fundera på hur många provlådor man bör göra? Jag har tänkt mig att göra en provlåda som jag varierar storleken med sandsäckar enl. peetwamodell och som jag sedan mäter ut f0 och tillsätter LT på tills det ser bra ut.

När det ser bra ut har man ett recept på hur man kan göra 4 st likadana lådor i MDF.

Frågan är om jag behöver göra fler än en provlåda för att se hur dom fungerar tillsammans? Jag har tänkt mig att om en låda ser bra ut så ser alla bra ut och det enda som händer när man adderar 3 st är att man får mer bas och bättre spridning på basen i rummet. :?:

Eller kan LT-höjningen multipliceras på ett oönskat sätt när dom placeras 4 st i ett rum så att man får en oönskad höjning i basområdet :?:

Jag trodde i min enfald att detta gick att justera med mängden effekt på slutstegen.

Vidare så ligger väl integreringen på delningsfiltret att klara av.

Ang. mitt gnällande så skall man väl ta det med en nypa salt. Det enda jag säger är att det kommer ta längre tid än vad jag själv hade tänkt.

Mvh

Filip

Edit: Rasslade till i inboxen precis,alltid något roligt:

Du har foermodligen ivrigt vaentat på din bestaellning hos Thomann.

Vi aer glada att informera dig om att den har skickats idag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-15 21:05

Fjonkalicious skrev:
Eller kan LT-höjningen multipliceras på ett oönskat sätt när dom placeras 4 st i ett rum så att man får en oönskad höjning i basområdet :?:

Jag trodde i min enfald att detta gick att justera med mängden effekt på slutstegen.

Med LT regleras endast tilten på kurvan. Hur starkt du vill att detta frekvensområde ska spela, gentemot topparna, justeras med en liten volympot på filter/LT-lådan.
Ju starkare du vill kunna spela hela systemet, desto försiktigare får du vara med önskat fp.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-16 15:52

Fjonkalicious skrev:Däremot kan man ju fundera på hur många provlådor man bör göra? Jag har tänkt mig att göra en provlåda som jag varierar storleken med sandsäckar enl. peetwamodell och som jag sedan mäter ut f0 och tillsätter LT på tills det ser bra ut.

När det ser bra ut har man ett recept på hur man kan göra 4 st likadana lådor i MDF.

Frågan är om jag behöver göra fler än en provlåda för att se hur dom fungerar tillsammans? Jag har tänkt mig att om en låda ser bra ut så ser alla bra ut och det enda som händer när man adderar 3 st är att man får mer bas och bättre spridning på basen i rummet. :?:

Varför ska du göra en massa provlådor ifall man får fråga?

Hade du tänkt provlyssna innan och sen lägga på LT, bara lite nyfiken?

För så som jag hade gjort är att göra simuleringar och primärt ta hänsyn till volymen och disten i lådan.
Alternativt ifall du har några mått som måste följas, när du är nöjd med detta bygger du en låda.
Mäter impedansen och räknar fram f0 och q0 och gör din LT krets.
Varför du inte behöver göra en massa provlådor är att LT kretsen kompenserar ju för Q och F0 värdena som kan vara en bit ifrån dina önskemål.

Att det kanske kan bli en lite oönskad höjning i basen kompenserar du genom att lägga till lite lägre ...runt 0,5 tror jag är lagom isåfall.
Du kommer ändå att gå djupbas plus moms så det räcker länge.
Sen så beror det på ditt rum också, är det öppet eller är det slutet och litet.
Då får du väldigt olika rumsstöd.

Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-16 21:17

Tack för inlägget Patrik. Tanken är att göra en provlåda. Det jag ställde som en öppen fråga var att dom det var nödvändigt att göra fler. Jag tror inte det, men jag var nyfiken om någon hade någon invändning.

Om du syftar till att jag kommer att testa ut olika volymer så har jag någon idé om att simuleringar inte säger hela sanningen och om jag mäter när lådan har olika volymer så kan jag se hur resultatet förändrar sig. Även om det vid det läget inte är LT-kompenserat så kanske man kan urskilja positiva/negativa egenskaper som framträder vid olika lådvolymer. Jag är nämligen inte säker på att utslaget är helt linjärt och det skulle vara intressant att se hur det beter sig.

Jag har ju egentligen fasta mått för den maximala storleken baslådan bör ha, men jag kan snickra ihop den på olika sätt. Genom att snickra en aningen mer komplicerat och annorlunda så kan jag göra innervolymen något större. Frågan är om detta merjobb kommer att ha någon egentlig effekt på slutresultatet och mitt nuvarande tillvägagångssätt ger mig ett någorlunda svar. Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion. Skulle man förlita sig på simuleringarna så är det väldigt enkelt, större volym->mindre LT->mindre dist. Detta tror jag iofs också min utvärdering kommer att komma fram till, men i detta sammanhanget så är det intressant att veta till vilken grad man förlorar kapacitet/liter.

Nu kan säkert någon erfaren byggare skriva att det inte kommer göra någon skillnad och att jag bör göra som jag har tänkt från början. Men samtidigt så tycker jag att detta är inte enbart för att få bas utan det är också ett sätt för mig att börja förstå vafan jag håller på med, för det vet jag inte riktigt.

Nu när jag skriver detta blir jag riktigt sugen på att bygga en optimerad sluten låda för att jämföra resultatet mellan den utan LT och en liten med LT och se om man kan höra någon större skillnad. Vi får se var projektet tar mig någonstans.

Min lägenhet är öppen och har inga slutna dörrar någonstans(förutom badrummet). Så det är ju ca 60 kvm i totalen och v-rummet motsvarar kanske 25-28 kvm av dom. Rummet funderar jag på att skissa upp, för jag är rätt säker på att jag spelar "på fel håll" i rummet. Fast samtidigt, det får ju se någorlunda ut med tycker jag.

Just nu tar jag det lugnt. Min svåger har fått snickförbud fram till julafton hemma hos sig. Alternativet är att stå ute och de senaste dagarna har det regnat och snöat. Det är julfest på fredag och min lägenhet ser fortfarande ut som en elektronisk verkstad. Tanken är att städa idag och imorgon. Helgen kommer nog vigas åt bakfullhet och fix med P1800:an. Vi får la se.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 08:44

Fjonkalicious skrev:<snip> Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion.<snip>

I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?
Har det gjort några tester av typen: 10% knappt hörbar, 20% skönjbar, 30% störande osv?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-17 09:41

2-ch skrev:
Fjonkalicious skrev:<snip> Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion.<snip>

I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?
Har det gjort några tester av typen: 10% knappt hörbar, 20% skönjbar, 30% störande osv?

Jovars, fast det är inte så farligt. Lite jobbigt vid 160 dB bara :D

Från Slaiths tråd:

Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 11:03

Fjonkalicious skrev:Jovars, fast det är inte så farligt. Lite jobbigt vid 160 dB bara :D

Från Slaiths tråd:

Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring

Men dom där siffrorna gäller ju bara om jag sitter inuti högtalaren. Det gillar inte frugan när jag gör :lol:
Jag skulle inte ha något emot att ha tillgång till 160dB vid 15-20Hz. Men vilken dist går det att stå ut med? Det är det jag undrar över.
Vet att jag vid högre frekvenser tycker dist är jobbigt, men vid låga har jag inte känt samma sak. Är jag ute och cyklar nu så får ni väl räta upp styret åt mig till den smala rätta vägen :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 12:24

2-ch skrev:I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?

2-ch skrev:Vet att jag vid högre frekvenser tycker dist är jobbigt, men vid låga har jag inte känt samma sak.?

Om distorsionen är för hög hör vi övertonen starkare än grundtonen. Då faller väl lite av vitsen med en utvidgad lågfrekvensåtergivning?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 13:33

RogerGustavsson skrev:Om distorsionen är för hög hör vi övertonen starkare än grundtonen. Då faller väl lite av vitsen med en utvidgad lågfrekvensåtergivning?

Jo men begreppet "för hög" är ju ett mjukt värde, var hamnar vi på ett ungefär i siffror? Eller är det en sån där sak som "det beror på...".
Har jag förstått dig rätt när jag läser det som att: övertonerna går så högt upp i frekvens att det är där disten blir jobbig?
(lovar att snart lämna tillbaka tråden till fjonken :wink: )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 13:41

Vet inget om några siffror... Brukar det inte i den engelskspråkiga världen talas om "doubling" när andratonsdisten blir hög och "tar över"? I vilket fall är det ganska vanligt i många högtalare, inte minst typ Magneplanar där den asymmetriska uppbyggnaden ger ganska tydlig andratonsdist vid hög nivå i basen. De större modellerna med stora membranarealer är där klart bättre och dagens toppmodell är ju push-pull.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-17 16:48

Jag skulle tro att det går nog alldeles utmärkt att ha en dist på 3% i lådan kanske ändå mera.
Lite som 2-ch är inne på, disten är ju inne i lådan. Hur mycket som hörs eller hur störigt det är har jag ingen aning om.
Vet inte ifall någon har testat heller.

Kollar man tex på sunfire, en låda på 30x30x30cm och ett element med kanske 18-20mm slag en väg, nu har jag inte koll på dist siffror.
Men den är inte låg det kan jag inte tänka mig, och alla distsiffror som jag räknar med i mina simuleringar är vid full utstyrning.
Ju fler basar man bygger och kör samtidigt dest lägre blir ju dist siffrorna vid "normal" drift.

Men eftersom fjonk ska köra med 4stycken lådor, så tror jag inte att det ska vara några problem.
Du kommer kanske inte alltid att utnyttja maxSPL och slaglängd.

Patrik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-12-17 17:52

vi verkar ha väldigt hög tolerans för dist i basområdet. men de som lyssnat på väldigt lågdistande bassystem menar att det finns otroligt mycket att hämta i det området. Så förbättringen verkar höras även om toleransen för "dålig" bas är hög.
Men 160db vid 20hz i rum kan du nog fetglömma. 12 sls i totalt 660liter ger 120db vid max konutslag. du behöver flera tusen basar för att komma upp i 160db..

exakt vilken dist vi kan stå ut med i basen vet jag inte. vet inte om det disskuterats på forumet. Det har pratats om total dist dock. Svante la upp flera olika versioner av en låt med olika mycket dist pålagd. Jag har lyssnat lite gran på de musiksnuttarna och börjar inte reagera fören vid ganska hög total dist.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-17 18:25

Jag har definitivt inga planer på 160 dB, jag var erotisk.

Däremot kan det vara intressant att när väl provlådan är färdig, att mäta disten då. (Om man nu kan). Info om detta mottages gärna.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 19:19

Siffran 15 nämndes i en tidigare tråd som ett minimum när det gäller pumpvolym i förhållande till lådvolym om låg distorsion från den inneslutna luften ska uppnås. Om lådan är på 15 liter bör den pumpade luftens volym vara mindre än 1 liter. För riktig bra resultat nämndes väl långt större siffror? Behövs det inte förflyttas 6 liter för att få ut 110db vid 20Hz?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-23 17:24

Idag var jag och hämtade ut mitt ljudkort iaf. Thomann hade skickat det i en låda som var ca 4 gånger så stor som ljudkortslådan.

Har bara haft uppe och pillat på det, inte kopplat in. Känns gediget i metall, tyngre och rejälare än vad jag förväntat mig.

Min svåger har haft sågförbud t.o.m. julafton, men serru snart är den jädra dan över och då kan vi köra på igen.

Mvh

F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-29 23:38

Följande har hänt idag och tidigare(min bror är på besök så jag försöker tillbringa en hel del tid med honom):

Provlådan snickrad med öppet "lock".
Fräst hål för basselibasen.
Kopplat in Terratec ljudkortet.

Skall leta stenull, vet att svågern har någon därhemma, men det är nätat.

Ang. Terratec så har jag följande kommentarer:

Känns väldigt o-mac:igt mjukvaru/drivrutinsmässigt(ointiutivt)
Stödjer nog inte AISO-drivers i Mac (frågan är om något kort gör det?)
Blåa dioder på framsidan(skottpengar på det)
Kunde varit mer must i hörlursförstärkaren

Men det var billigt och det verkar brusfritt och låter vettigt.

Nästa steg är att få i stenull, skruva ihop lådan, i med en bas, koppla lite osv. Skall även installera ljudkortet i win-miljö på mac:en för att kunna mäta i ARTA och Tombstone.

Det går sakta framåt alltså!

Mvh

Filip

Edit: Angående mikrofonen. På detta ljudkortet kan man slå av/på fantommatningen med en knapp på framsidan. Innebär det att jag kan t.ex. mata in kapseln med fantommatningen avstängd och spela in med den :?: Vore intressant att veta :!:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum