LP-glädje och några frågor...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

LP-glädje och några frågor...

Inläggav avr7000 » 2005-02-02 17:55

Jag tänkte bara dela med mig av lite hifi-glädje och passa på att ställa några frågor...

Jag plockade ihop LP-avspelningsapparaturen och startade upp denna i går.
En Thorens 166 Mk V, Ortofon OM10 och en Projekt Riaa (en så'n där för en 1000-lapp)...

Det lät rent ut sagt jättetråkigt!, avslaget och odynamiskt med dålig diskant...

Det där med diskanten fick mig att misstänka sliten nål. Jag hade ytterligare en OM 10 nål (dock med en lite skadad cantilever) och jag satte dit denna... -bättre diskant! men fortfarande tråkigt...

Då monterade jag en annan puppa, shure NE 97HE... och bytte Riaa till en lånad Sentec PP9. Nu började det likna något :)
Ett gött, mustigt LP-sound började sprida sig i rummet... Dock med lite grötigt mellanregister/diskant...

Sambon har en hel massa grymma vax i gömmorna, hennes skivspelare var på den tiden trasig så hon köpte skivan och åkte hem till någon kompis och spelade av den till band, - skivorna är i princip ospelade...

Vax efter vax åkte på och av spelaren och jag satt och myste i soffan...

Den här "grötigheten" kanske också beror på att shure-puppan är sliten, jag vet inte hur den borde låta... En ny nål kostar bara 700 kr så man kanske skulle byta för att testa. - om inte någon här "vet" att pickupen inte är något att satsa på...

När jag suttit någon timme och lyssnat in mig på shure-sentec kombinationen tänkte jag att jag skulle jämföra sentecen med min Project-riaa.
Ångesten infann sig direkt 8O :cry: projecten lät mycket sämre än Sentec och Sentec PP9 växer ju inte på träd precis...

Som ett infall kom jag ihåg att folk har berömt riaan i NAD 3020 och en sådan hade jag i källaren... Sagt och gjort så hämtade jag denna, -inte med stora förhoppningar då projecten en gång ersatt en modernare NAD som alltså lät ännu sämre som riaa...

NAD3020 lät dock riktigt riktigt bra, små skillnader mot Sentec. :D :D Det blev genast lite lättare att sova den kvällen...

Jag kopplade alltså phono in på 3020 och tape out till min vanliga stereo och använde endast riaan.

Så till lite frågor:

Är det som sagt någon idé att satsa på en ny nål till Shure puppan...?

Finns det någon annan puppa som är mer optimal till min Spelare ?(inte Ortofon)

Kan man modda eller frächa upp riaan i NAD 3020 på något sätt...?
(den har ju några år på nacken men får tjänstgöra tills vidare, bytes kanske om jag hittar någon billig Sentec Riaa)

Är Riaan i t ex Sentec SC1 likan bra som PP9?

Finns det någon annan rimligt prisad Riaa som slår PP9 (köpe eller DIY)?

Mvh

/Stefan
Senast redigerad av avr7000 2005-02-02 21:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-02 18:03

Jag har fått för mig att nålarna kan förlora magnetismen så småningom och tappa rejält i spelglädje. Kan kanske finnas skäl att köpa ny nål ibland även om inte spetsen är slut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 18:33

Stefan, du kan kika på NLE11. Den har även MC-steg och variabel lastresistans och kapacitans.

Annars tycker jag att vinyl låter i allmänhet rätt klart mycket sämre än en välinspelad CD, även om man har en finfin grammofon.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi