Moderator: Redaktörer

paa skrev:Eller denna som har en liten basfälla som stativ till subwoofern:
celef skrev:att montera absorbenter intill högtalarna är inget konstigt alls, tidiga reflexer brukar låta illa, jag får för mig att vissa har glömt bort detta
Den här tråden handlar om basfällor, såna som dämpar ordentligt under 100Hz och som ibland (ofta?) är placerade inom 1/3 våglängd av de lägsta frekvenserna från ljudkällan.celef skrev:att montera absorbenter intill högtalarna är inget konstigt alls, tidiga reflexer brukar låta illa, jag får för mig att vissa har glömt bort detta
paa skrev:Tråden handlar om att så många människor (miss?)bedömt att basfällorna ska placeras i hörnen intill högtalarna, och att jag tycker det verkar väldigt konstigt.
norman skrev:celef skrev:att montera absorbenter intill högtalarna är inget konstigt alls, tidiga reflexer brukar låta illa, jag får för mig att vissa har glömt bort detta
Även tidiga reflexer under 80 Hz? Såna som kanske ligger i fas med direktljudet?
paa skrev:Den här tråden handlar om basfällor, såna som dämpar ordentligt under 100Hz och som ibland (ofta?) är placerade inom 1/3 våglängd av de lägsta frekvenserna från ljudkällan.celef skrev:att montera absorbenter intill högtalarna är inget konstigt alls, tidiga reflexer brukar låta illa, jag får för mig att vissa har glömt bort detta
Ytabsorbenter som inte är så fruktansvärt tjocka dämpar huvudsakligen ovanför 100Hz och de dämpar då frekvenser som kan kommar helt ur fas och ställa till med kamfiltereffekter o.dyl. så de kan naturligtvis göra stor nytta.
paa skrev:Dom runda och fyrkantiga är väl ganska stora, men de plana och lite tunnare som sitter diagonalt över hörnen dämpar också betydligt mer bas, än om dom sitter platt mot väggen.
jansch skrev:PAA -du frågar:
"Om man då skaffar stora basfällor, kan man verkligen uppnå något som liknar ljudåtergivning i fritt fält, eller försvinner basen helt samtidigt som ståendevågorna fullständigt bekämpats?"
Svar 1: Visst kan man uppnå något som liknar ljudåtergivning i fritt fält. Det är precis det man gör i ett frifältsrum. Problemet är dock att absorbenterna måste vara väldigt tjocka, sådär bortåt halva våglängden OM dom är placerade längs akustiskt avgränsande ytor och OM dom inte bygger på någon form av resonator(typ Helmholtz). Det är därför det finns så få frifältsrum i världen som verkligen är frifältsrum för frekvenser under 50Hz. Det är ju inte så billigt att bygga gigantiska betonghus med akustiskt rigida väggar och helt avskärmade från lågfrekventa ljud (trafikbuller, hissar, jordbävningar(!), etc).
Svar 2: ALLT DIREKTLJUD finns kvar.
Summering: Är det då bra med ett sådant rum? Svaret är absolut NEJ! Upplevelsen för människan är helt absurd. Basen kommer bla finnas i huvudet. Det "kvittrar" av diskanten så fort du rör huvudet. Dessutom, när det blir tyst blir det så tyst att du bara hör dej själv. Pulsen och blodet som susar i ådrorna i öronen. Andningen som låter som ett akut kruppanfall. Efter ett tag (några minuter om man inte är van) stiger pulsen och ångesten kommer krypande - hela hjärnan signalerar att nåt är fel. Håll för öronen och prata så får du en liten känsla för upplevelsen.
Ok, då man kan ju sätta in ett antal högtalare med lite "ströljud", sus från träd, fåglar, surr från kylskåp, mm. Också givetvis en mick som tar upp dina egna ljud så du får lite reverb när du harklar dej och pratar.......
En stilla undran: Varför sätter man basabsorbenter (som innehåller nån form av ull) nära väggarna? Om man vill åt stående vågor i basen är det väll lite ineffektivt med absorbenten i tryckmaxima istället för där hastigheten är som störst?
Billigaste basabsorbenten i praktiken: Pösig soffgrupp från IKEA.....
petersteindl skrev:petersteindl skrev: Jag vet att Stig Carlsson hade en basfälla i form av helmholzresonator i hela taket i laboratoriet och där springan var runtom och längs med alla 4 väggar och det blev en för effektiv dämpning tyckte Stig, så han spelade aldrig musik i detta rum så som det var tänkt från början. Däremot var taluppfattbarheten väldig stor i labbet d v s tal var tydligt i detta rum.
MvH
Peterpetersteindl skrev: Stig ansåg att stående vågor i små rum var problematiska. Det är en av egenskaperna som som skiljer små rum från stora konsertlokaler. Det är också svårt att komma förbi denna skillnad. Han hade egentligen ingen tumregel annat än mjuka soffor och kuddar som helst skulle placeras strategiskt för att dämpa bas så mycket som möjligt utan att dämpa vid högre frekvenser.
petersteindl skrev:petersteindl skrev:Helmholzresonatorn i taket i mätlabbet bestod av ett sänkt innertak som är hårt och med en springa runt om mellan taket och väggarna samt dämpmaterial ovanpå innertaket.
På så sätt syntes ingen basfälla. Ganska snyggt men alldeles för effektivtDetta var efter Blackebergtiden. Det var på Torkel Knutssongatan 15. Det finns en spännande tråd på DIY angående basfällor.
MvH
PeterIngOehman skrev: PS. Takabsorenten i Stigs mätrum var inte av Helholtz-, utan av 1/4-vågs-typ.
Stig beskrev hur han tänkt och hur han räknade på basfällan i taket på mätrummet. Han beskrev det som en basfälla och denna basfälla räknade han på såsom varandes en helmholzresonator. Det var ett extra innertak som var styvt och med ett avstånd till det riktiga taket på ungefär 80 cm till 1 meter. Runt om mellan det extra innertaket och alla 4 väggarna var det en slits med en tvärsnittsarea som han räknat fram. Slitsen gick alltså runt alla 4 väggarna. Mellan det sänkta taket och taket var det proppfyllt med Gullfiber. Stig pratade aldrig om att han konstruerat en absorbent av ¼-vågstyp utan det han alltid nämnde var basfälla i form av helmholzresonator eller helmholzabsorbent.
MvH
Peter
jansch skrev:PAA -du frågar:
Svar 1: Visst kan man uppnå något som liknar ljudåtergivning i fritt fält. Det är precis det man gör i ett frifältsrum. Problemet är dock att absorbenterna måste vara väldigt tjocka, sådär bortåt halva våglängden OM dom är placerade längs akustiskt avgränsande ytor och OM dom inte bygger på någon form av resonator(typ Helmholtz).
Pösig soffgrupp från IKEA.....
IngOehman skrev:petersteindl skrev:petersteindl skrev: Jag vet att Stig Carlsson hade en basfälla i form av helmholzresonator i hela taket i laboratoriet och där springan var runtom och längs med alla 4 väggar och det blev en för effektiv dämpning tyckte Stig, så han spelade aldrig musik i detta rum så som det var tänkt från början. Däremot var taluppfattbarheten väldig stor i labbet d v s tal var tydligt i detta rum.
MvH
Peterpetersteindl skrev: Stig ansåg att stående vågor i små rum var problematiska. Det är en av egenskaperna som som skiljer små rum från stora konsertlokaler. Det är också svårt att komma förbi denna skillnad. Han hade egentligen ingen tumregel annat än mjuka soffor och kuddar som helst skulle placeras strategiskt för att dämpa bas så mycket som möjligt utan att dämpa vid högre frekvenser.
Anser du att resonanserna i Stigs större rum (det han hade på neder-
våningen innan han flyttade upp) var under kontroll, genom de åtgärder
som du nämner?
Min uppfattning är att de var alldeles på tok för odämpade (resonanta).
Men rummet var stort, och de flesta blir mer och mer toleranta mot
oartikulation och efterhängande toner ju lägre frekvenser problemen
finns vid. Jag tyckte inte att det var ens i närheten av ok dock. Inte
vid de tillfällen då de av musiken anslogs.petersteindl skrev:petersteindl skrev:Helmholzresonatorn i taket i mätlabbet bestod av ett sänkt innertak som är hårt och med en springa runt om mellan taket och väggarna samt dämpmaterial ovanpå innertaket.
På så sätt syntes ingen basfälla. Ganska snyggt men alldeles för effektivtDetta var efter Blackebergtiden. Det var på Torkel Knutssongatan 15. Det finns en spännande tråd på DIY angående basfällor.
MvH
PeterIngOehman skrev: PS. Takabsorenten i Stigs mätrum var inte av Helholtz-, utan av 1/4-vågs-typ.
Stig beskrev hur han tänkt och hur han räknade på basfällan i taket på mätrummet. Han beskrev det som en basfälla och denna basfälla räknade han på såsom varandes en helmholzresonator. Det var ett extra innertak som var styvt och med ett avstånd till det riktiga taket på ungefär 80 cm till 1 meter. Runt om mellan det extra innertaket och alla 4 väggarna var det en slits med en tvärsnittsarea som han räknat fram. Slitsen gick alltså runt alla 4 väggarna. Mellan det sänkta taket och taket var det proppfyllt med Gullfiber. Stig pratade aldrig om att han konstruerat en absorbent av ¼-vågstyp utan det han alltid nämnde var basfälla i form av helmholzresonator eller helmholzabsorbent.
MvH
Peter
Jag vet ingenting om vad han sa till dig, men när jag talade med honom
om taket så sa han att det INTE var avstämt till någon speciell frekvens,
men att det förstås var effektivare vid den frekvens där det hade sin
kvartsvågsresonans (och den hamnar lägre än man kan tro, på grund
av en kombination av ickeadiabatiska förhållanden och mynningens till-
snörphet) och att det således mera var att betrakta som en kvarts-
vågsabsorbent. Han sa också att det INTE var proppfullt.
IngOehman skrev:Jag kan väl tillägga att skälet till att jag alls tog upp frågan om det var en
kvartsvågsresonator är att jag brukar bygga sådana, och att man inte
KAN bygga helmholz-resonatorer som har en längd som är lika stor eller
överstigande en kvartsvåglängd vid sin avstämningsfrekvens.
Påståenden om sådana konstruktioner är nonsens. Stig sade andrig till mig
att det var en sådan heller. Det som kännetecknar helholtz-resonatorer är
ju att de är nedbrytbara i en fjäder och en massa och att de vid resonans
kännetecknas av tryckhomogenitet. Det är fysikaliskt omöjligt att uppnå
det om man låter "fjädern" sträcka ut sig i någon dimension, uppåt en
kvarts våglängd, vid resonans.
Så frågan om huruvida det var en helmholtz- eller en kvartsvågsreso-
nantor kan vi nog lämna - det kan inte ha varit en helmholz-sresonator,
eftersom det är fysikaliskt omöjligt. Återstår gör då frågan om vad Stig
påstod att det var. Till mig har han inte kommit med några påståenden
om att det var en Helmholz-resonator, bara ett bekräftande om att det
var en kvalitsvågsresonator, på min ledande fråga om dess funktion.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag kan väl tillägga att skälet till att jag alls tog upp frågan om det var en
Det du säger är tumregelaktigt nonsen.Det går alldeles utmärkt att bygga en helmholtzresonator som fungerar för våglängder som motsvarar dimensionen på absorbenten. Det är bara att hålla koll på den geometriska symmetrin i resonatorn. Och om jag inte missminner mig så har du själv föreslagit en sådan konstruktion - spaltabsorbenten.
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag kan väl tillägga att skälet till att jag alls tog upp frågan om det var en
Det du säger är tumregelaktigt nonsen.Det går alldeles utmärkt att bygga en helmholtzresonator som fungerar för våglängder som motsvarar dimensionen på absorbenten. Det är bara att hålla koll på den geometriska symmetrin i resonatorn. Och om jag inte missminner mig så har du själv föreslagit en sådan konstruktion - spaltabsorbenten.
Nej, det stämmer inte.
Men det kanske beror på ett missförstånd med avseende på vilken
dimension det är som jag kallar längd i det ovanstående?
Och varifrån fick du den där tumregeln du nämner? Jag har inte nämnt
någon. Bara redogjort för vad som kännetecknar en H-resonator, och
varför det för med sig att det finns gränser för dess dimensioner. Om
något är oklart med avseende på det jag skrev så svarar jag gärna på
frågor om det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster