Moderator: Redaktörer
Svante skrev:IngOehman skrev:Skulle vilja hålla med Svante om att man borde sluta kalla linjär dist för dist.
Får jag det?
Javisst, detta är frihetens forum! Speciellt om man håller med mig.
IngOehman skrev:Distorsion är en konsekvens av den verkliga grundegenskapen* - olinjäritet, i kombination med stimuli av en signal.
Javisst. Och eftersom olinjäriteten är knepig att beskriva direkt, så är ett enkelt distorsionsmått (som THD) ofta tillräckligt för att få en ungefärlig uppfattning om vad man har att göra med. Fast man bör ju mäta vid flera frekvenser och nivåer om det ska bli någorlunda heltäckande.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Ett knep man kan ta till för att få ut mer vettig info ur distorsionskurvor är att komplettera dem med fasinfo! Det är det ingen som gör.![]()
Utom jag förstås, eftersom jag använder distorsioninfo på så vis att fasinformationen är ultraviktig i linjäriseringsarbetet i högtalardimensionerandet.
Vh, iö
För att se hur man ska ändra elementet för att linjärisera det då? Jo du gräver ju lite djupare i elementen än de flesta. Fast nog måste du hålla med om att som konsumentupplysare är fasen på distorsionen ganska betydelselös?
Det finns ju flera olika syften med mätningar/beskrivningar. Dist är bra som konsumentupplysare (om den görs någorlunda heltäckande, typ Isidors mätningar), överföringsfunktionen är säkert nyttigare för en elementdesigner. Det fina med dist är att den enkelt kan användas på vilken omvandlare som helst.
Fasen (förutsatt fåtalig mätning) är synnerligen betydelsefull. Jag vänder emellertid på frågan således att du får besvara den själv, på ett synnerligen klokt sätt säkerligen.![]()
Pedagogiskt va?![]()
Såhär: Om du ser två 40W (klippning) effektförstärkare distorsionmätta vid 1 kHz och 10W uteffekt, och båda apparaterna uppvisar 0,1% distorsion med dominerande tredjeton. Vilken av dem är troligen den bästa audioförstärkaren?
Enda skillnaden är att den enas tredjetonkomponent ligger i 0 graders fas relativt mättonen, medan den andras ligger i 180 grader.
Vh, Ing. Öhman
Morello skrev:Jo alltså, det är ju ganska ovanligt med en expanderande tredjeton. Tex. renderar den tangenshypberboliska funktionen i ett bipolärt diffsteg en komprimerande tredjeton. Konventionella GE- och GC-steg uppvisar också en komprimerande tredejton, som naturlgtvis inte följer en tangens hyperbolikusfunktion. Vilka mekanismer finns då kvar? Ett inadekvat biaserat utgångssteg tex. Finns säkert andra finurliga sätt att skapa en expanderande tredjeton, men jag kan inte komma på något.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jo alltså, det är ju ganska ovanligt med en expanderande tredjeton. Tex. renderar den tangenshypberboliska funktionen i ett bipolärt diffsteg en komprimerande tredjeton. Konventionella GE- och GC-steg uppvisar också en komprimerande tredejton, som naturlgtvis inte följer en tangens hyperbolikusfunktion. Vilka mekanismer finns då kvar? Ett inadekvat biaserat utgångssteg tex. Finns säkert andra finurliga sätt att skapa en expanderande tredjeton, men jag kan inte komma på något.
Som icke-tekniker blir man extra glad för de enkla beskrivande svar som då och då dyker upp här. Hur skulle vi annars vi klara av att följa de svåra tankegångarna?
Själv har jag förenklat det hela ytterligare vid mina utvärderingar - 1) låter bra & 2) låter illa
Jag har vridit och vänt på detta men enbart kommit fram till att det täcker det spektrum som är intressant.
/ B
IngOehman skrev:
Såhär: Om du ser två 40W (klippning) effektförstärkare distorsionmätta vid 1 kHz och 10W uteffekt, och båda apparaterna uppvisar 0,1% distorsion med dominerande tredjeton. Vilken av dem är troligen den bästa audioförstärkaren?
Enda skillnaden är att den enas tredjetonkomponent ligger i 0 graders fas relativt mättonen, medan den andras ligger i 180 grader.
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Inte alls. Tilläggsinfo placeras lämpligen efter frågan, det var därför jag gjorde det.![]()
Det finns inga krokodilfrågelikheter överhuvudtaget. Du får läsa igen och koncentrera dig lite bättre.![]()
Att frågan var adekvat formulerad illustreras av att ett utmärkt svar avgavs av Gustaf (Morello), nämligen att en inverterad tredjeton antyder expanderande funktion, vilket kan bero på många saker teoretiskt, men i praktiken är orsaken praktiskt taget alltid densamma, nämligen ett icke optimalt effektsteg - läs en totempole som stryps i nollpassagen och generar övergångsdistorsion!
Finessen med att bibehålla fasinformationen är alltså att man kan dra en massa nya slutsatser, nämligen att den motfasdistande apparaten sannolikt kommer att låta sämre ju svagare man spelar på den, medan den ifasdistande kommer att låta bättre och bättre!
För audiobruk bör vi akta oss för den förstnämnda.
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Jag menar att... de har du förstås helt rätt i.
Vh, Ing. Öhman
PPS. Nu har ju jag förstås konstruktörens perspektiv, det vill säga jag vill mäta både för att förstå vad som bör andras, samt för att förstå hur potntiellt bra apparaten är på olika programmaterial. Fast allra helst vill jag förstås slippa mäta, för det är ju skittrist.
Nattlorden skrev:Robert - som jag uppfattar det så menade IÖ att men normal distorsionsmätning utan fasinfo så har du inte mer att gå på än så som det står i hans fråga.
Sedan tillför han info om hur det verkligen stod till och hur väsentligt det vore att ha haft den infon i ursprungsfrågan.
Personligen tyckte jag det var klockrent OCH pedagogiskt (redan på första läsningen).
Robert skrev:Då är jag den förste att gratulera dig.Själv skrev jag ut Öhman's inlägg och visade upp det för ett antal kollegor på Universitetet. Samtliga stod lika frågande inför formuleringarna.
Robert skrev:matson skrev:Om man har svårt att förstå, så brukar medicinen som funkar vara att läsa en gång till.
Varför slösa bandbredd på att påpeka det självklara?
Robert skrev:En annan slutsats man kan dra är att du anser att olika förstärkare låter olika bra på OLIKA PROGRAMMATERIAL. Detta kan av läsaren lätt tolkas som att du anser att en förstärkare A låter potentiellt bättre på dragspelsmusik än förstärkare B, medan förhållandet kan vara det omvända vid återgivning av stråkmusik.
Robert skrev:Citat: "PPS. Nu har ju jag förstås konstruktörens perspektiv, det vill säga jag vill mäta både för att förstå vad som bör andras, samt för att förstå hur potntiellt bra apparaten är på olika programmaterial. Fast allra helst vill jag förstås slippa mäta, för det är ju skittrist."
Den sista delen av din mening står i direkt opposition till den första delen.
Robert skrev:En annan slutsats man kan dra är att du anser att olika förstärkare låter olika bra på OLIKA PROGRAMMATERIAL. Detta kan av läsaren lätt tolkas som att du anser att en förstärkare A låter potentiellt bättre på dragspelsmusik än förstärkare B, medan förhållandet kan vara det omvända vid återgivning av stråkmusik.
Jag tor inte att många i detta forum har råd att köpa olika förstärkare för att kunna spela olika typer av musik. Förstår du vart jag vill komma?
Robert skrev:Den sista delen av din mening står i direkt opposition till den första delen. En annan slutsats man kan dra är att du anser att olika förstärkare låter olika bra på OLIKA PROGRAMMATERIAL. Detta kan av läsaren lätt tolkas som att du anser att en förstärkare A låter potentiellt bättre på dragspelsmusik än förstärkare B, medan förhållandet kan vara det omvända vid återgivning av stråkmusik.
Jag tor inte att många i detta forum har råd att köpa olika förstärkare för att kunna spela olika typer av musik. Förstår du vart jag vill komma?
jonasp skrev:Robert skrev:Den sista delen av din mening står i direkt opposition till den första delen. En annan slutsats man kan dra är att du anser att olika förstärkare låter olika bra på OLIKA PROGRAMMATERIAL. Detta kan av läsaren lätt tolkas som att du anser att en förstärkare A låter potentiellt bättre på dragspelsmusik än förstärkare B, medan förhållandet kan vara det omvända vid återgivning av stråkmusik.
Det här var en otroligt korkad tolkning. Robert, jag tror dock inte du är korkad, jag tror du anstränger dig för att misstolka så mycket du kan. I själva verket är det oförskämt.
Jag är övertygad om att faktiskts läsare är så intelligenta att ingen annan tolkar IÖs inlägg som du antyder! Det kan alltså inte alls lätt tolkas av läsaren att man ska ha olika förstärkare till olika musik, med mindre att man är helt väck!!!
Diskutera sakfrågan eller lägg ner, tack!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster