Jag kommer inte ihåg vad metoden hette...?
Man har micken på golvet(?) och tiltar ner högtalaren(?)
Hur gör man? Vad var fördelarna?
Moderator: Redaktörer
i skrev:Synd att Svante inte postar längre här.
2-ch skrev:i skrev:Synd att Svante inte postar längre här.
Ja, var har Svante tagit vägen nu då!? Han som alltid hade så intressanta inlägg.
Uppenbarligen något jag missat. Har svårt att tro att en man som Svante fått ta en tvångssemester.
KarlXII skrev:....eller hur var det nu?
Jag kommer inte ihåg vad metoden hette...?
Man har micken på golvet(?) och tiltar ner högtalaren(?)
Hur gör man? Vad var fördelarna?
![]()
Celef:
"jag förstår inte hur mätningen inte blir nedsmutsad av golvreflexen"
Det är det ända sättet att bli av med golvreflexen förutom att mäta i
helt fritt fält uppe i ett träd eller nåt.
i skrev:Jag tror idén var att med golvytan väldigt nära miken så kan man enkelt "filtrera bort" golvytans reflektion från resultatet.
paa skrev:i skrev:Jag tror idén var att med golvytan väldigt nära miken så kan man enkelt "filtrera bort" golvytans reflektion från resultatet.
Det torde vara viktigt att golvet reflekterar alla frekvenser lika, det bör alltså inte finnas någon matta på eller resonanser i golvet, men hur ska man vara säker på att golvet inte absorberar eller förstärker någon frekvens och därmed påverkar mätkurvan?
LasseA skrev:Jag har fått för mig att Ground Plane främst används för mätning i basområdet, där "vanliga" mätningar inte är lika tillförlitliga pga rumsreflexer. I testing Loudspeakers som nämnts tidigare så används det så i alla fall (så vitt jag kan minnas).
chrisss skrev:LasseA skrev:Jag har fått för mig att Ground Plane främst används för mätning i basområdet, där "vanliga" mätningar inte är lika tillförlitliga pga rumsreflexer. I testing Loudspeakers som nämnts tidigare så används det så i alla fall (så vitt jag kan minnas).
Du förväxlar "Ground Plane" med närfält "Near Field"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster