"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 11:32

Nicke skrev:
David_A skrev:Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden :wink:

:lol:

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.

Själv skruvar jag upp dit (minus typ 3db) och rör inte volymkontrollen därefter. Egentligen borde jag då lyssna 3db högre, men, jag tycker det blir precis liiiite för högt i de starkaste scenerna. Inte så att det stör öronen, men, jag tappar lite fokus från filmen. Precis som att hjärnan säger "inte högre nu!".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 11:53

Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-13 12:33

Vet inte, men jag håller med. Det är otroligt jävla högt.

Förstår inte att folk med bassystem mindre än Prof X-4 kan lyssna vid de
nivåerna för det lär dista något groteskt.

Känns ju för bövelen som om det närmar sig gränsen med X-4 vid de
nivåerna. Knappt man kan ligga kvar i soffan (nästan så man skakar
ur den ju) :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 12:40

Jag tror att de rökt på 8)

Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Dialogen känns konstlat hög för mig då, hur upplever ni det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 12:43

Rökt på och rökt på, kan de inte ha haft rökat i öronen? :?

Undrar om inte de där 85dB är ett antal meter uppe i salongen...?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 12:47

Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?

Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?

Det är väl inte otroligt högt? Visst, det är rätt högt,men, jag ligger alltid strax under den gränsen och jag tycker aldrig att ljudet blir påträngande. Det låter bara "rätt", dvs, den nivån som min hjärna tycker att det borde låta med tanke på vad som händer på duken.
När jag tänker efter så brukade jag köra demos för bekanta på referensnivå och ingen har hittils klagat över att det var för högt eller lät jobbigt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-13 12:49

MagnusÖstberg skrev:Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Jag läste det som att har man inte minst prof.X-4 så kommer prylarna ta
skada, ungefär. Jag har testat piP + prof.X-2 på nära 0 dB (Master &
commander) på recievern och det var obehagligt högt. Men så är mitt rum
väldigt obehandlat också. Och ja, dialogen blev också konstigt hög.

Jag gillade däremot den mängd detaljer som kröp fram och hur
"verklighetslikt" vissa delar blev. Måste se till så att jag kan titta på film på
högre nivåer än de jag brukar i dag framöver helt klart. Fick mersmak.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-13 12:51

steveo1234 skrev:Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?

Jag lät min reciever sköta det där. Stämmer kanske inte alltså? Hur gör man isf?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 12:51

steveo1234 skrev:
Nicke skrev:Jag fattar inte varför det skall vara så OTROLIGT högt,thx gubbarna måste ha rökt på,brusar man in högtalarna med kalibreingssignalen för att sedan spela film i 0dB,så är det helt jävla otroligt högt,varför skall det var så?

Det är väl inte otroligt högt? Visst, det är rätt högt,men, jag ligger alltid strax under den gränsen och jag tycker aldrig att ljudet blir påträngande. Det låter bara "rätt", dvs, den nivån som min hjärna tycker att det borde låta med tanke på vad som händer på duken.
När jag tänker efter så brukade jag köra demos för bekanta på referensnivå och ingen har hittils klagat över att det var för högt eller lät jobbigt.

Vad menar du?
Bruset ska ju vara 75dB, dvs -10 dB, för att "bruset kan vara obehagligt". Sen öser man på 10 dB till.
Galet högt är det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 12:54

Jag läste Wolfie´s inlägg på samma sätt, fast mer att det torde låta skit :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 12:56

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vad menar du?
Bruset ska ju vara 75dB, dvs -10 dB, för att "bruset kan vara obehagligt". Sen öser man på 10 dB till.
Galet högt är det.

Nu håller jag inte med dig. Testar man med brus som ligger -10db från 0 (dvs 105db) så kalibrerar du med brus som ligger på 95db. Det är ingen behaglig nivå att lyssna på brus. Därför brukar man kalibrera med antingen -20db (från 0´an, dvs 85db) eller -30db brus (dvs 75db).

Oavsett vilket brus man kalibrerar med så ska maxvolymen från högtalarna på sittplatsen vara 105db.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 12:58

shifts skrev:
steveo1234 skrev:Brusar du in med rätt nivå? Dvs 85db med signal -20db från 0?

Jag lät min reciever sköta det där. Stämmer kanske inte alltså? Hur gör man isf?

Beror nog på vilken receiver man har. Min onkyo har en volymskala som ger ref.nivå när den står på "76" så den inbyggda kalibreringen hjälpte in där. Den var dock rätt duktig på att ställa de relativa nivåerna mellan kanalerna rätt.

Lättaste sättet är att köpa en vettig ljudtrycksmätare (kjell.com) och kalibrera nivån med hjälp av en kalibreringsskiva, ex DVE.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 13:17

steveo1234 skrev:
Nu håller jag inte med dig. Testar man med brus som ligger -10db från 0 (dvs 105db) så kalibrerar du med brus som ligger på 95db. Det är ingen behaglig nivå att lyssna på brus. Därför brukar man kalibrera med antingen -20db (från 0´an, dvs 85db) eller -30db brus (dvs 75db).

Oavsett vilket brus man kalibrerar med så ska maxvolymen från högtalarna på sittplatsen vara 105db.

Maxvolymen?
Men det är ju genomsnittsvolymen man brusar och kalibrerar efter.
Genonsnittsvolymen är 85 dB. Den når man genom att brusa 75 dB och sen öka på 10. Vad jag förstår.

Kolla här, här står en del om saken:

http://nodef.blogspot.com/2008/11/0-db- ... level.html

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 13:20

shifts skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Jag läste det som att har man inte minst prof.X-4 så kommer prylarna ta
skada, ungefär. Jag har testat piP + prof.X-2 på nära 0 dB (Master &
commander) på recievern och det var obehagligt högt. Men så är mitt rum
väldigt obehandlat också. Och ja, dialogen blev också konstigt hög.

Jag gillade däremot den mängd detaljer som kröp fram och hur
"verklighetslikt" vissa delar blev. Måste se till så att jag kan titta på film på
högre nivåer än de jag brukar i dag framöver helt klart. Fick mersmak.

Helt rätt, ska man spela på ref.nivå så ställer det rätt höga krav på både utrustning och rum. Är de inte tillräckligt bra så kommer det oundvikligen att låta jäkligt högt och jobbigt.

Jag var hemma hos en kompis och när han ligger ca 10db från ref.nivå så vill jag bara springa ut ur rummet för det är helt olidligt högt. En stor del av detta beror antagligen på att han har ett alldeles för obehandlat betongrum med lång efterklang.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 13:22

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Maxvolymen?
Men det är ju genomsnittsvolymen man brusar och kalibrerar efter.
Genonsnittsvolymen är 85 dB. Den når man genom att brusa 75 dB och sen öka på 10. Vad jag förstår.

Kolla här, här står en del om saken:

http://nodef.blogspot.com/2008/11/0-db- ... level.html

FELFELFEL!
::)

Längre ner på samma sida:
"Pink noise and a sound pressure level (SPL) meter with C-weighting are used to calibrate the individual 5.1 or 7.1 speaker levels. This calibration balances all of the speakers levels so that they are equal and that no speaker is louder than any other. The calibration also sets the 0 dB volume setting to equal the THX reference level."

Det är inte genomsnittsnivån man brusar utan maxnivån. Därför sänker man den 20-30db vid kalibrering.
Rent tekniskt så borde det förvisso funka att kalibrera för medelnivån istället, men, det görs inte så av någon anledning som jag inte kan komma på just nu...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-13 13:26

105dB som max?

Ynkligt. :D

Nä, här ligger en hund begraven.

Jag vilar min väska så länge - nu måste jag till återvinningen med lite junk. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 13:28

KarlXII skrev:105dB som max?

Ynkligt. :D

Nä, här ligger en hund begraven.

Jag vilar min väska så länge - nu måste jag till återvinningen med lite junk. :)

Hah!
Ja, det finns såklart ingen som hindrar dig från att spela starkare än referensnivån. Det är inte alls ovanligt att LFE höjs både 1 och 4db efter kalibrering. Det tycks snarare vara regel än undantag när jag funderar lite..

För övrigt är det festligt att transparentjagare (no offence om någon känner sig träffad) är så noggrann med resultatet av F/E lyssning så det inte skiljer 1db vid 20hz men inte alls bryr sig om ljudmixarens åsikt om hur starkt filmen ska spelas :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 14:26

105db vid lyssningsplats kallas ynkligt? 8O

Det pallar ju inte dina högtalare iallafall :lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-13 14:30

steveo1234 skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.

Nja, man kan ju även spela musik ;)
Jag använder nog min stereo till 75% för musik och 25% till film. Då är minst 50% av dom filmerna monofilmer.
För musik så hänger det nog mer vilket tillstånd man är i och hur bra inspelad musiken är hur högt man spelar. Hade jag hus skulle jag inte tveka en sekund på att skaffa samma system som David. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 14:32

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag vet inte riktigt om jag håller med. Efter att man har kalibrerat systemet så finns det ju en "rätt" nivå. Dvs den nivå som ljudmixaren har mixat filmen för och den nivån är ju så att säga "rätt" att lyssna på.

Nja, man kan ju även spela musik ;)
Jag använder nog min stereo till 75% för musik och 25% till film. Då är minst 50% av dom filmerna monofilmer.
För musik så hänger det nog mer vilket tillstånd man är i och hur bra inspelad musiken är hur högt man spelar. Hade jag hus skulle jag inte tveka en sekund på att skaffa samma system som David. :D

Mmm, musikmixare har ingen överenskommen referensnivå som de mixar mot så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 21:13

jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel 8O
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 21:20

MagnusÖstberg skrev:Jag tror att de rökt på 8)

Men även ni som snackar om allt annat än minst PX-4 måste ju också ha rökt på, för inte tusan finns det krav på att spela på de nivåerna ;) Man anpassar nog nivån efter hur det låter, och ju bättre förutsättningar som finns ju starkare spelar man - iallafall jag - utan att det "känns starkt"

Jomen det är skönt när det går lågt med,o inte bara högt sas.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-13 21:43

Nicke skrev:jag kör brustonen via föstärkarn ,men det kanske är fel 8O

Vanligtvis ar försträkare inte särskilt bra på det där. Speciellt inte för LFE då de saknar hela frekvensspannet. En kalibreringsskiva kostar typ 200sek och är lätt värt det..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-14 09:57

MagnusÖstberg skrev:

LFE är +10 dB, så det är 115 dB som max. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-14 14:45

Almen skrev:
MagnusÖstberg skrev:

LFE är +10 dB, så det är 115 dB som max. :)

Plus allt under 80hz från några kanaler till, så det blir +120db i alla fall. Och då är det ändå inte avståndet medräknat

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-14 15:40

Jag inbillar mig att ca 108dB borde jag klara vid min lyssningspossision :)
jag sitter lite drygt 1,5 meter från iPs och det borde vara ca 107-109dB i max ljudtryck då... modulerna borde klara närmare 120dB i max ljudtryck i mitt rum (profondusP-4) :)

Men, med musik med mycket information med hög amplitud under ca 120Hz så kan det blir problem.... då får dom stackars iPs jobba lite för hårt och då är det inga 109dB på tal om vid lyssningsplatsen (då är dom nog döda...) runt 100dB minst är det dock med vilken musik som helst utan några problem :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-16 16:17

steveo1234 skrev:

Vanligtvis ar försträkare inte särskilt bra på det där. Speciellt inte för LFE då de saknar hela frekvensspannet. En kalibreringsskiva kostar typ 200sek och är lätt värt det..

Aha.

Jag har kört nivåkalibrering via receiver endast och hoppats att den ska
fixa referensnivån automagiskt...

Har ju DVE så jag får väl kalibrera via den och en ljudtrycksmätare istället
dårå. Om jag orkar alltså, ska ju bara bo kvar i mitt nuvarande rum till
augusti nästa år...

Kör jag på 0 läge på min Denon 3808A och ser på film, då är det högt.
Riktigt jävla högt. Fast jag vet ju att högtalarsystemet inte har några
problem med det, men när ljudmixarna på filmen inte är 100 %:iga kvalitets-
mässigt så låter det inte så jäkla roligt alltid.
En film med bra kvalité ljudmässigt är dock väldigt njutbart vid de ljudstyrkorna.

Vid 0-läge spelar systemet ca. 110 dB vid lyssningsplats när man spelar musik. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-16 16:30

Wolfie skrev:
steveo1234 skrev:

Aha.

Jag har kört nivåkalibrering via receiver endast och hoppats att den ska
fixa referensnivån automagiskt...

Har ju DVE så jag får väl kalibrera via den och en ljudtrycksmätare istället
dårå. Om jag orkar alltså, ska ju bara bo kvar i mitt nuvarande rum till
augusti nästa år...

Kör jag på 0 läge på min Denon 3808A och ser på film, då är det högt.
Riktigt jävla högt. Fast jag vet ju att högtalarsystemet inte har några
problem med det, men när ljudmixarna på filmen inte är 100 %:iga kvalitets-
mässigt så låter det inte så jäkla roligt alltid.
En film med bra kvalité ljudmässigt är dock väldigt njutbart vid de ljudstyrkorna.

Vid 0-läge spelar systemet ca. 110 dB vid lyssningsplats när man spelar musik. :)

Det tar mig cirka 2-4minuter att kalibrera in ett system med DVE och ljudtrycksmätare. Det är en investering som är värt tiden :)

Om 0 på en Denon motsvarar ref.nivå vet jag faktiskt inte. Jag tänker mig dock att de medföljande mic´arna inte är av högsta klass. Den som följde med till min onkyo var riktigt usel iaf. Poängen med ref.nivå är för övrigt att ljud ska låta så starkt som producenten önskade det. För mig är film som mest trollbindande strax under referensnivå och det är upplevelsen som styr för mig.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-18 11:52

Jag har också en Denon 3808,kör jag med den inbyggda "brustonen" samt mäter med min radioshack spl mätare till 75dB så blir det rackarns högt om jag drar volym kontrollen till 0dB,vilket vad jag då förstår skall vara REF så att säga,har jag gjort fel i alla dessa år :oops:

Testade nu även med brussignalerna från bluray versionen av DVE och det skiljde ungefär 1dB från den inbyggda brussignalen,roligt på den var dock att den lägger ut "spökbrus" mellan högtalarna,först alltså left front "bara" sedan lite i left front+center,sedan bara centerkanalen osv den gör så hela varvet runt.

Baskalibreringen använder jag inte från dessa brustoner,det gjorde Ingvar med sin seismograf när han justerade in balansen mellan basar o topp.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-18 14:00

0an är endast referensnivån om mätningarna visar att du har 75 db då. Om man mäter och märker att 75 db ligger vid -15 db på förstärkaren så är referensnivån -15 db.
Så har iaf jag förstått det och det är därför du mäter, annars hade man inte behövt mäta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino