Moderator: Redaktörer
XairePhile skrev:Jag letar något för att lyssna på musik i ett kombinerat kök/vardagsrum på ca 45 kvm.
subjektivisten skrev:Av dina krav så kan nog Ino vara något för dig. Vart bor du så kanske någon kan ställa upp med lyssning.
RogerGustavsson skrev:XairePhile skrev:Jag letar något för att lyssna på musik i ett kombinerat kök/vardagsrum på ca 45 kvm.
Ett sådant rum kan vara väldigt problematiskt för musiklyssning. Det är rätt stort och antagligen är akustiken för livlig för att det ska bli riktigt bra.
DVD-ai skrev:Men hur kommer det sig då.. ?! :?
Hur har du kunnat kännslomässigt bestämma dig utan att "veta vad det är" för något.. ?! :D :)
XairePhile skrev:Saker av vikt för mig skulle vara:
1. "Bra" ljud vid lägre volymer.
2. Hyggligt ljud även utanför en optimal lyssningsposition.
3. Kompis med min elbas.
XairePhile skrev:RogerGustavsson skrev:Ett sådant rum kan vara väldigt problematiskt för musiklyssning. Det är rätt stort och antagligen är akustiken för livlig för att det ska bli riktigt bra.
Ja, något lyssningsrum av rang lär det väl aldrig bli, det är inte precis kvadratiskt heller. Bor i tegelkåk med spontat och gips invändigt, tritex (skivmaterial som går att göra märken i med tumme/nagel) på en vägg.
Ett antagande från mig är dock att det inte blir sämre med bra/rätt högtalare. (Eller menar du att sådana rum hellre utrustas med annat, typ OA kanske?)
XairePhile skrev:DVD-ai skrev:Men hur kommer det sig då.. ?!![]()
Hur har du kunnat kännslomässigt bestämma dig utan att "veta vad det är" för något.. ?!![]()
Jag har ju läst många trådar här, många av dina inlägg till exempel. Jag får intrycket att du verkligen gillar Ino, och då lite mer än att du bara gillar ljudetLiksom skratt/glädje tenderar att smitta av sig har jag tydligen blivit smittad
![]()
Husom, känslomässigt behöver väl egentligen inte orsaksförklaras, kvinnorna i mitt liv hävdar den rätten i alla fall:-) Ett försök till "objektivt" svar skulle vara att mina efterforskningar fått mig att tro att Ino är bra alternativ avseende pris/prestanda, och risken att köpa "den dyra stereon med de dåliga komponenterna" är minimerad. (En kompis köpte för ett tag sedan ett ganska dyrt bose-system. Jag är rent ut sagt förbryllad över hur dåligt det låter!)
RogerGustavsson skrev:XairePhile skrev:RogerGustavsson skrev:Ett sådant rum kan vara väldigt problematiskt för musiklyssning. Det är rätt stort och antagligen är akustiken för livlig för att det ska bli riktigt bra.
Ja, något lyssningsrum av rang lär det väl aldrig bli, det är inte precis kvadratiskt heller. Bor i tegelkåk med spontat och gips invändigt, tritex (skivmaterial som går att göra märken i med tumme/nagel) på en vägg.
Ett antagande från mig är dock att det inte blir sämre med bra/rätt högtalare. (Eller menar du att sådana rum hellre utrustas med annat, typ OA kanske?)
Tänkte mera på att man lyssnar lika mycket på rummet som högtalarna om det är ett stort rum med lång efterklang. Men åk till Ingvar Öhman och lyssna i ett anpassat rum. Det är ju ett krav om du vill köpa från honom.
JTarnstrom skrev:XairePhile skrev:Saker av vikt för mig skulle vara:
1. "Bra" ljud vid lägre volymer.
2. Hyggligt ljud även utanför en optimal lyssningsposition.
3. Kompis med min elbas.
Mina erfarenheter av piP:
1. Ja, låter bra vid lägre volymer. Dock har jag märkt att jag gärna spelar högre ju bättre högtalarna är. I mitt rum, c:a 36 kvadrat, hade ett par pi60 varit bättre dimensionerade (dock är inte min plånbok dimensionerad för dem). Men det funkar med piP vid 90 procent av lyssningstillfällena. Å andra sidan, för pengarna som en piP kostar kan jag inte se att det finns något bättre.
2. Ja, bra spridning på ljudet. Stereoperspektiv kan uppfattas även utanför sweetspot. Bra som hembiofrontar, med andra ord.
3. Basen är artikulerad, men rummets betydelse ska nog inte underskattas.
XairePhile skrev:Måste nu köpa förstärkare. Mina funderingar hittintills har varit stereo, men om jag får för mig att komplettera med basmoduler kanske det ska till en flerkanalig. Eller stereo och cr80. Tips emottages gärna på lämplig förstärkare.
(jag har i denna fråga inte plöjt forumet ännu, antar det finns mängder med tips att ta del av redan, men om nån har tid och lust)
pgmj skrev:Om du ska köra stereo och vill ha möjligheter att koppla in basmoduler bör du ha ett delat system med förförstärkare och effektförstärkare. Jag skulle gå på Holographic Audio Pre25 och ett par gamla Sentec PA9 monoblock till piP.
pgmj skrev:Om du ska köra stereo och vill ha möjligheter att koppla in basmoduler bör du ha ett delat system med förförstärkare och effektförstärkare. Jag skulle gå på Holographic Audio Pre25 och ett par gamla Sentec PA9 monoblock till piP.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster