Moderator: Redaktörer
Stegvis skrev:Att TL082 är avvikande beror nog mera på kretslösningen än själva OP-förstärkaren.
Jämfört med 4580 har båda ungefär samma "Gain vs. Frequency"-kurva
men "Phase vs. Frequency" skiljer sig mycket. Med så mycket pinaler i
återkopplingsvägen kan fasfelen ställa till med en peak på höga frekvenser t.ex.
Flint skrev:Det tackar vi för. Kanske kan det här vara till någon nytta. Länk.
bomellberg skrev:Flint skrev:Det tackar vi för. Kanske kan det här vara till någon nytta. Länk.
Men herregud, där är ju hela schemat!
Har du legat och lurat på det hela tiden?
Mvh,
/Bosse
Stegvis skrev:Sida 2 på Behringer_A500_power_amp.pdf = ingångssteg?
bomellberg skrev:Borde inte C6, C11, C14 och C17 samtliga vara bipolära? Har man satt 50V-kondingar för att kunna köra dem lite grand baklänges? Signalen här överstiger ju knappast 2V.
Dessa borde kanske varit MKP 10V kondingar istället.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Just nu vill jag mest få mitt steg användbart. Om jag får det driftsäkert så är det ett plus. Alla ljudförbättrande moddar får vänta tills det är fungerande.
Av någon anledning så brusar steget mer när RCA-ingången används. Detta är ett mycket vanligt problem på A500, och den rekommenderade "fixen" är att köpa en tele-RCA adapter, vilket jag har gjort. Den fungerande kanalen blev mycket tystare.
IC1B ger en förstärkning på 2.76. Denna blir jag väl av med om jag kopplar rakt in på IC2B? Möjligen kan man då trimma R10 för att få upp förstärkningen igen, eller är jag ute och cyklar?
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Så lösningen är helt enkelt att skippa ingångssteget, och dra upp mer på den signal jag kopplar in?
Flint skrev:Ett bra argument.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster