TacT - test av SDAI 2175 Digital Integrated Ampfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-01 00:01

rhenrics skrev:
matson skrev:Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).

...är lika (o)sant som att apparater som mäter bra låter bra.
Inte riktigt, det säger sig sjävt att en apparat som mäter tillräckligt dåligt kommer att låta illa, iaf så länge man har någon form av hörsel i behåll. Men så länge en apparat mäter tillräckligt bra så borde man kunna bortse från den färgningen, helt klart.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 00:13

Martin skrev:
rhenrics skrev:

Inte riktigt, det säger sig sjävt att en apparat som mäter tillräckligt dåligt kommer att låta illa, iaf så länge man har någon form av hörsel i behåll. Men så länge en apparat mäter tillräckligt bra så borde man kunna bortse från den färgningen, helt klart.

Att apparaten mäter tillräckligt bra är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor.

Uppenbarligen mäter Tacten tillräckligt bra för att THD:n i sig inte ska vara den begränsande faktorn avseende graden av välljud, eftersom flera andra fabrikat som tidigare nämnts mäter lika eller sämre men ändå presterar välljud. Sedan finns det apparater med extrema THD värden som låter mindre bra än apparater med sämre THD, varav jag tror Yamaha recievern möjligen kan vara en sådan, varför man kan sluta sig till att fina mätresultat allena inte garanterar välljud, enlig mitt lemma ovan :wink:

matson

Inläggav matson » 2005-02-01 11:21

rhenrics skrev:
Martin skrev:
rhenrics skrev:

Att apparaten mäter tillräckligt bra är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor.

Uppenbarligen mäter Tacten tillräckligt bra för att THD:n i sig inte ska vara den begränsande faktorn avseende graden av välljud, eftersom flera andra fabrikat som tidigare nämnts mäter lika eller sämre men ändå presterar välljud. Sedan finns det apparater med extrema THD värden som låter mindre bra än apparater med sämre THD, varav jag tror Yamaha recievern möjligen kan vara en sådan, varför man kan sluta sig till att fina mätresultat allena inte garanterar välljud, enlig mitt lemma ovan :wink:

Självfallet kan man inte bara titta på en mätning och tro att det ger hela sanningen. För att få reda på om en apparat är verkligt bra måste lyssning till, det räcker inte med enbart goda mätresultat.

Däremot! Så dåliga mätvärden som Tacten presterar så kan man sluta sig till att den inte kan vara bra(som återgivare betraktat).

Från goda mätvärden kan man inte dra speciellt många slutsatser, medan man kan sortera bort dom med dåliga direkt utan lyssning.

THD över 0,1% och ej rak frekvensgång får nog ändå betecknas som mediokert, med priset i åtanke kanske man dessutom kan tänka sig att höja kraven.
Fast den drar ju väldigt lite i stand-by, vilket kanske är viktigt för någon.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-01 12:08

matson skrev:
rhenrics skrev:
Martin skrev:
rhenrics skrev:

Självfallet kan man inte bara titta på en mätning och tro att det ger hela sanningen. För att få reda på om en apparat är verkligt bra måste lyssning till, det räcker inte med enbart goda mätresultat.

Däremot! Så dåliga mätvärden som Tacten presterar så kan man sluta sig till att den inte kan vara bra(som återgivare betraktat).

Från goda mätvärden kan man inte dra speciellt många slutsatser, medan man kan sortera bort dom med dåliga direkt utan lyssning.

THD över 0,1% och ej rak frekvensgång får nog ändå betecknas som mediokert, med priset i åtanke kanske man dessutom kan tänka sig att höja kraven.
Fast den drar ju väldigt lite i stand-by, vilket kanske är viktigt för någon.

En intressant slutsats med tanke på att både den och de övriga apparater som nämnts (Krell Kav 400, PS Audio mfl) anses låta bra. Att något anses låta bra är för mig en större motivation till att själv vilja provlyssna, än vad som kan utläsas av THD-grafer.

matson

Inläggav matson » 2005-02-01 22:59

Jo, så kan man ju resonera. En annan variant kan ju vara att man tycker att alla hifiskribenter är ett gäng lallande idioter med författardrömmar och att deras eventuella omdömen kring diverse produkter är ointressanta. Mätningar tjänar endast ett syfte som grovsortering för att sedan lyssna.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 00:07

matson skrev:Jo, så kan man ju resonera. En annan variant kan ju vara att man tycker att alla hifiskribenter är ett gäng lallande idioter med författardrömmar och att deras eventuella omdömen kring diverse produkter är ointressanta. Mätningar tjänar endast ett syfte som grovsortering för att sedan lyssna.

Världen består inte bara av hifiskribenter, den består även av privatpersoner som lämnar omdömen, ger tips och råd, t ex på forum som detta. Men det är ju så klart mycket lättare att bara kalla alla människor med en åsikt för idioter istället för att ta reda på hur det ligger till själv....genom att lyssna alltså :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-02 00:44

rhenrics skrev:....genom att lyssna alltså :wink:

Precis, distorsion är inte bara något som ger sig tillkänna vid mätning, utan är något man kan höra - med öronen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2005-02-02 08:23

rhenrics skrev:
matson skrev:Jo, så kan man ju resonera. En annan variant kan ju vara att man tycker att alla hifiskribenter är ett gäng lallande idioter med författardrömmar och att deras eventuella omdömen kring diverse produkter är ointressanta. Mätningar tjänar endast ett syfte som grovsortering för att sedan lyssna.

Världen består inte bara av hifiskribenter, den består även av privatpersoner som lämnar omdömen, ger tips och råd, t ex på forum som detta. Men det är ju så klart mycket lättare att bara kalla alla människor med en åsikt för idioter istället för att ta reda på hur det ligger till själv....genom att lyssna alltså :wink:

Livet är för kort för att lyssna på en massa felkonstruerade apparater.
Sen missuppfattade du mitt senaste inlägg(med vilje?), men det spelar ingen roll för jag orkar inte tramsa runt mer med dig i denna tråd.
Ha det bra!

Mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-02 10:16

Morello skrev:Precis, distorsion är inte bara något som ger sig tillkänna vid mätning, utan är något man kan höra - med öronen. 8)

Jag har inte lyssnat på någon av de nämnda apparaterna som sägs mäta dåligt, så jag kan inte uttala mig om jag kan höra någon distorsion ifrån dem. Har du lyssnat på dem och hört distorsion? 8)

Ändring: förresten har jag visst provlyssnat Krell Kav400 xi kom jag på nu. Hörde ingen dist. Förklaring?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-02 15:20

Musik är toner med övertoner. För instrument med lite eller inga transienter är det övertonsspaktrats utseende som ger det mesta av instrumentets karaktär. Om då stärkaren lägger till mer övertoner (= harmonisk distorsion) så beror det på musiksignalen spektrala karaktär i kombination med hörseln frekvensmaskering som ger om man hör någon förändring eller inte. Man får alltså välja musik med omsorg och sedan jämföra mellan olika förstärkare, en som har dokumentrat låg distorsion (både mät- och hörmässigt) och testobjektet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 01:07

Lyssnade in mig (så gott det nu gick) på mässan på Tact SDAI2175.

Det var ett pluttigt litet halvkalt rum men det var rumskorrektion på via en TDA2200 som dessutom drev subbasarna (2st). 2175:an drev ett par feta stativare (nu borde man ju kollat upp vad de hette kanske :oops: ).
Tanken var att lyssna och försöka utröna i stridslarmet om det fanns någon potential i det hela.

Tyvärr kändes det inte som det var något för mig och mitt ljudideal, det lät absolut inte dåligt men det var inte direkt engagerande. Rent och stramt men lite vasst i toppen - kan man säkert skylla på högtalarna iofs men intrycket var ljust, rent men en aning vasst.

Kikade in på Roksan och där stod HifiArts Kent Melin och spelade Rammstein 8O - lika oväntat som kul - dessutom lät det för mina öron ganska trevligt i det rummet.

EDIT: stafvel

Föregående

Återgå till Generellt om hifi