Richard skrev:Basen bör fyllas på vid den tänkta placeringen mot vägg.
Det uttalandet kan du fälla utan att ha lyssnat baserat på en av dig okänt utförd mätning?
Modigt.
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Basen bör fyllas på vid den tänkta placeringen mot vägg.
Richard skrev:R1T skrev:Nu kom jag på hur man får med bilden i inlägget![]()
Så här är min mätning igen.
Edit: Sorry blev visst lite stor![]()
En puckel vid 6000 Hz ? Och en större sådan vid 13-14000 hz.
Här diffar det mycket mot Kalledussins mätning.
Detta visar väl kanske att man kan få fram vilka kurvor som helst, beroende på mikrofon och dess placering, samt de mätningar man väljer att publicera.
Basen bör fyllas på vid den tänkta placeringen mot vägg.
zapanasta skrev:Ska blanda mig in i leken fast jag egentligen inte vet mkt om dom 2 modellerna pip och pk .Tror pk tål bra mkt mer effekt än pip pga av elementen är kraftigare .Har haft audax diskanterna som ser ut exakt som pip diskanterna ,dom låter bra i orginalutförande med men tål inte speciellt mkt effekt,om nu öhman fipplat med dom så dom tål mer ochså vet jag inte. Men vilka som låter bäst av dom 2 modellerna har jag ingen aning om
Ragnwald skrev:Det sitter ett membran med lite annan form i Ino-Audaxen och dämpningen är annorlunda också, allt enligt Inos beställning.
Din beskrivning stämmer på originalelementet, som jag också testat, med liknande resultat.
MHo skrev:Hej,
Jag monterade i fredags, tillsamman med en kompis, ihop våra 6 st pK och testade dom lite. Allt verkade funka bra...
Efter nån timmes spelning har dock basen i en av lådorna börjat låta illa. Den låter väldigt illa, ett distande/skorrande ljud. Vi har plockat ur elementet för att kolla att det inte var nån kabel eller annat som lät, men det var det inte. När man trycker in konen lite försiktigt känns det som om den tar i något. Vi börjar tro att det är något fabrikationsfel på elementet...
Ett par frågor till Peter alltså:
- Hur går man tillväga för att få elementet utbytt?
- Hur ser garantisituationen ut?
Ps. De andra 5 högtalarna funkar fint och låter till full belåtenhet!
Mvh MHo
petersteindl skrev:MHo skrev:Hej,
Jag monterade i fredags, tillsamman med en kompis, ihop våra 6 st pK och testade dom lite. Allt verkade funka bra...
Efter nån timmes spelning har dock basen i en av lådorna börjat låta illa. Den låter väldigt illa, ett distande/skorrande ljud. Vi har plockat ur elementet för att kolla att det inte var nån kabel eller annat som lät, men det var det inte. När man trycker in konen lite försiktigt känns det som om den tar i något. Vi börjar tro att det är något fabrikationsfel på elementet...
Mvh MHo
Hej MHo
Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.
Även Boom får 2 nya diskanter skickade från John Larsen i morgon.
MvH
Peter
boom skrev:petersteindl skrev:MHo skrev:Hej,
Mvh MHo
Hej MHo
Du får ett nytt element utskickat från John Larsen imorgon.
Även Boom får 2 nya diskanter skickade från John Larsen i morgon.
MvH
Peter
jo tack då hade vattnet gått på dom blir det vifa eller scan-speak
Densen skrev:5 - 6par par skickas imorgon. Då kanske man kan pusta ut. Leverans på mållinjen. Puff, detta har varit nervöst.
R1T skrev:Richard skrev:R1T skrev:
Ja! Sen kanske man skall kolla dB skalan också?
Min är på 50dB och KarlXII:es är på 140dB
Visst, din mätning är mycket mera avslöjande än kalledussins.
Ja helt rätt! Du lär dig![]()
Mvh Åke
johaneriksson skrev:Peter har du hunnit kolla med John om när han skickat mina satser? Går det att få fram ett trackingnummer?
Mvh Johan
Jonkan skrev:Ett hörn på en av mina var också lite skadat. Men jag orkar inte vänta på nya så jag drog på lite spackel och slipade till det så gott jag kunde....syns knappt nu.
/J
Bele skrev:Då har 3 st. pK hämtats ut nyss...![]()
Elementen satt ju inte iskruvade riktigt, utan lite snett. Tänkte att det inte fanns tid att sätta i dem rakt kanske, men sen upptäckte jag att diskantutfräsningarna var alldeles för små.
Har man sett detta när man skulle montera högtalarna men sedan skitit i det bara? För det finns inte en chans att jag kan pressa i diskanterna där!
Bele skrev:Sen var det nog inte så smart att skruva i högtalarna utan att förborra... en liten spricka har letat sig ut från basen såg jag nu (från skruvhålet som var där från början)
niklas skrev:Bele skrev:Då har 3 st. pK hämtats ut nyss...![]()
Elementen satt ju inte iskruvade riktigt, utan lite snett. Tänkte att det inte fanns tid att sätta i dem rakt kanske, men sen upptäckte jag att diskantutfräsningarna var alldeles för små.
Har man sett detta när man skulle montera högtalarna men sedan skitit i det bara? För det finns inte en chans att jag kan pressa i diskanterna där!
Det står i tråden att de senare diskanterna har en något större frontplatta. Detta upptäcktes efter att bafflarna var tillverkade. Man får lösa det själv genom att antingen göra frontplattan mindre eller nedfräsningen större.Bele skrev:Sen var det nog inte så smart att skruva i högtalarna utan att förborra... en liten spricka har letat sig ut från basen såg jag nu (från skruvhålet som var där från början)
Jag hade inga problem med mina, så jag tyckte det var väldigt smart. Är det en stor spricka? I så fall kan du försöka täta den på något sätt. Trälim + mdfdamm brukar funka fint att täta med. Är det bara en liten spricka som bara finns på ena sidan av mdf:en hade jag försökt att inte tänka på den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster