Monteringstråd för pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-22 00:49

Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.

Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-22 00:59

MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:Fick mina paket idag. Är det bara jag som har fått hälften av skruvarna till elementa?
köpte du med låda kanske resten av skruvarna sitter i lådan och håller fast elementen.

Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.
Hmm, jag hade nog hellre filat på lådan för att elementen skulle passa. Ligger inga skruv bland filterdelarna så kontakta Larsen.

Jag filade hellre på plattan än den relativt nylackade lådan. :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-22 08:28

Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.

Ska vi byta :wink: Min ena låda var transportskadad :( Har mailat Larsen så får vi se.
Beställde också "all in" men jag tittade inte ens på om diskanten passade i hålet. Bara öppnade, såg skadan och stängde kartongen igen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-22 08:36

2-ch skrev:
Rullake skrev:Köpte "all in". Elementen satt fast till hälften (diskantplattan måste filas lite för att passa i hålet) i lådan med halva antalet skruvar. Var likadant på alla tre lådorna.

Ska vi byta :wink: Min ena låda var transportskadad :( Har mailat Larsen så får vi se.
Beställde också "all in" men jag tittade inte ens på om diskanten passade i hålet. Bara öppnade, såg skadan och stängde kartongen igen.

Lackskada eller MDF-kross?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-22 09:13

KarlXII skrev:
2-ch skrev:

Lackskada eller MDF-kross?

MDF-Krossad hörna :cry: på ovansidan dessutom.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 18:19

RogerGustavsson skrev:
boom skrev:Om någon inte har byggt klart så om någon kan vara vänligen att mäta sina bitar till pk basreflex för jag blir inte klok på ritningen.
detta för jag till

170x330= baffel 19mm
170x330=bakstycke 16mm
138x305= topp/botten 16mm
sen är det osäkert och det är sidorna, om det skall vara
330x340= sidor

Du gör alltså lådan efter ritningen? De som monterar lådan med lösdelar från Larsen har delvis andra mått på de ingående delarna då de är fasade för "viklåda".

nu har jag sågat bitarna och inte fan stämmer dom det måste vara den sämsta jävla skit ritning som har gjorts
fram bak 170x330
botten +topp 138x305
sidor 340x305
va fan har jag gjort fel enligt den ruttna ritningen så skall det vara rätt NAGREF du kan få ett cad program som ger exata sågbitar så slipper man att bli upprörd .

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-22 19:37

Beklagansvärt 2-ch det där med skadan.
Jag fick ett annat tråkigt liknande ärende i åtanke när jag läste om din transportskada. Distortion råkade ut för en krosskada på en av 2st skickade lådor. Han försökte få ut ersättning av transportbolaget, men det visade sig vara värre än väntat och gav slutligen upp. Nu vill jag inte göra dig nedstämd, utan endast försöka upplysa dig om vad som brukar gälla i liknande fall. I varje fall om jag minns det beskrivna ärende korrekt. 1. Man måste göra en skadeanmälan direkt vid avhämtning av paketet, annars kan man inte hävda att man själv inte åsamkat skadan. 2. Dessutom accepterade transportbolaget inte att den som hämtade ut paketet gjorde anmälan, utan att den som levererat skulle göra detta. Låter helknäppt javisst. Han rekommenderades att skaffa intyg från leverantören att han hade rätt att driva ärendet. Vilket inte ledde någonvart, sannolikt p.g.a. att han inte gjorde anmälan i samband med att han hämtade ut paketet.
Hoppas att du kanske ändå kan få köpa en ny låda av Larsen, om sådana blir över? Han kanske vis av erfarenhet räknade med några sådana här ärenden. Mitt paket hade också ett hål på ena sidan, men lyckligtvis så fanns ingen skada på något kabinett.
Hoppas nu att allt ordnar sig på bästa sätt. Larsen är ju hygglig så han hjälper säkert till i den mån han kan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-22 19:41

Sidorna ska vara 305x330 Boom.

Komplett såglista för två st högtalare är följande:
2st 170x330x19mm
2st 170x330x16mm
4st 305x138x16mm
4st 305x330x16mm

Så du har i a f inte sågat för mycket. :)

Ritningen följer de standarder som var aktuella när jag pluggade sådant (ett bra tag sedan). Streckade linjer är dolda. Vyerna är uppifrån (nedan till vänster), framifrån (vänster) och sida (höger).

Sorry att jag inte hann svara dig innan du hade gjort det färdigt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 21:04

Naqref skrev:Sidorna ska vara 305x330 Boom.

Komplett såglista för två st högtalare är följande:
2st 170x330x19mm
2st 170x330x16mm
4st 305x138x16mm
4st 305x330x16mm

Så du har i a f inte sågat för mycket. :)

Ritningen följer de standarder som var aktuella när jag pluggade sådant (ett bra tag sedan). Streckade linjer är dolda. Vyerna är uppifrån (nedan till vänster), framifrån (vänster) och sida (höger).

Sorry att jag inte hann svara dig innan du hade gjort det färdigt.

Det är lungt då kan jag kapa bort en cm till på sido styckena
så såg inte ritningarn ut när jag pluggade till verktygsmakare i tidiga stenåldern.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-22 21:08

Ett tips. Kapa utanpåliggande bitars överskott, efter limning.
Allt har en vidunderlig förmåga att röra på sig, lite. 8)
Retfullt att behöva spackla i onödan.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 22:29

Ragnwald skrev:Ett tips. Kapa utanpåliggande bitars överskott, efter limning.
Allt har en vidunderlig förmåga att röra på sig, lite. 8)
Retfullt att behöva spackla i onödan.

man kan lägga lite ädelträ där som huggbävern föreslog då slipper jag att slipa ner diskanten alm får jag tag i hur enkelt som helst har några som skall ner .

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-12-22 23:01

Jag behöver lacka om mina vita, vilken färg bör jag använda? ( riktigt usel limning som var överlackad vilket resulterade i 4-5 stora "kluttar" i spåret vid baffeln som mest ca 10 mm långa, inte snyggt) Larsen var hygglig och kompenserade mig med ett par SD- fötter då inga slutna lådor fanns som ersättning.
Jag har nu slipat ett nytt spår på platsen för det gamla, men lådorna måste alltså lackas om - tacksam för tips på färgtyp och nyans.....

Tack på förhand :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-22 23:26

oa51 skrev:Jag behöver lacka om mina vita, vilken färg bör jag använda? ( riktigt usel limning som var överlackad vilket resulterade i 4-5 stora "kluttar" i spåret vid baffeln som mest ca 10 mm långa, inte snyggt) Larsen var hygglig och kompenserade mig med ett par SD- fötter då inga slutna lådor fanns som ersättning.
Jag har nu slipat ett nytt spår på platsen för det gamla, men lådorna måste alltså lackas om - tacksam för tips på färgtyp och nyans.....

Tack på förhand :)

elfenbensvit

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-22 23:45

Varför inte lite struktur.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-23 02:12

Elfenbensvit är snyggt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-23 06:33

MagnusÖstberg skrev:Elfenbensvit är snyggt!

har en volvo som har den färgen och polerar man den så blänker den som katt balla i månsken.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-23 09:00

Densen skrev:Beklagansvärt 2-ch det där med skadan.

Tack! lite sympati piggar alltid upp :D
Kartongen såg inte skadad ut, det var inga hål i den. Tydligen ska man ändå öppna försändelsen i butiken för annars står man chanslös mot transportföretaget :evil: :evil: :evil:
Densen skrev:Hoppas nu att allt ordnar sig på bästa sätt. Larsen är ju hygglig så han hjälper säkert till i den mån han kan.

Jag har fått svar från Larsen och han verkar vara som du säger en hyvens prick. Jag ska skicka tillbaka lådan till honom för åtgärd.
Så nu kan jag fira jul i lugn och ro. God Jul på er förresten!

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-12-23 21:00

Sitter här och vill bli klar innan julafton :wink: - blir lite orolig för att filterplattan hamnar så tight mot dämpningen. Så tätt att bakstycket nästan trycks ut/bakåt, har jag gjort rätt :oops: Är det sen bara limma och hålla tills bakstycket sitter fast? Blir det inte för varmt därinne i glasullen?
/Peter

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-23 23:56

MagnusÖstberg skrev:
Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar. :)
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-24 00:26

Rullake skrev:
Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar. :)

Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten :) .

Har du skruvar som passar redan så är ju det smidigast att låta bli förståss.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-24 00:53

Stenberg skrev:
Rullake skrev:

Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten :) .

Har du skruvar som passar redan så är ju det smidigast att låta bli förståss.

Du har rätt. Tyckte att det mest var besvärligt att ringa innan du påminde om mailmöjligheten :oops: . Nåväl skickade precis ett mail så det kanske kommer lite skruvar efter helgerna.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Prometevs

Spolar

Inläggav Prometevs » 2009-12-24 22:18

Vilken spole är vilken?
Om man jämför med BOM:en så stämmer det inte och vad är vad?

En spole (den större) har tråddiam 1,0 mm och 0,3 ohm och lindad ca 110 varv. Det borde vara spolen med 0,6 mH.

Den mindre spolen har tråddiam 0,5 mm och 0,6 ohm och är lindad med ca 65 varv och borde vara spolen med 0,3 mH.

God Jul på er förresten :D
Bägge fötterna fast förankrade i luften

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-25 00:08

God jul på dig me'

Jo, det är väl så...
Fler Henry (H) - stor spole.
Färre Henry - liten spole.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-25 12:19

Tomas skrev:God jul på dig me'

Jo, det är väl så...
Fler Henry (H) - stor spole.
Färre Henry - liten spole.

Eller var det tvärt om??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Spolar

Inläggav Naqref » 2009-12-25 12:45

Prometevs skrev:Vilken spole är vilken?
Om man jämför med BOM:en så stämmer det inte och vad är vad?

En spole (den större) har tråddiam 1,0 mm och 0,3 ohm och lindad ca 110 varv. Det borde vara spolen med 0,6 mH.

Den mindre spolen har tråddiam 0,5 mm och 0,6 ohm och är lindad med ca 65 varv och borde vara spolen med 0,3 mH.

God Jul på er förresten :D

Stämmer och god jul på dig! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 12:22

Får jag dubbelkolla att jag fattat rätt inför Den Stora Monteringen? Så här tänkte jag göra:

1. Notera hur dämpningen är placerad i lådorna
2. Montera bort allt från lådorna
2.5 Limma fast anslutningen mot bakväggen (Bosses förslag)
3. Slipa diskanplattan så att den passar fint
4. Montera portrören, som visas på bilderna (tejp och lim) (se http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk025a.jpg ) (Raspa av litet innan montering / Bosse)
5. Täta runt diskanten (se http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk011a.jpg )
6. Borra med fint borr och skruva fast diskanten
7. Täta runt basen (se http://user.faktiskt.io/petersteindl/Naq_Pk/Pk025a.jpg )
8. Borra med fint borr och skruva fast basen
9. Montera sladdarna mellan elementen och filtret (diskantkablaget längst upp under topplattan, baskablaget ovanför staget, enl Bosse)
10. Lägga i dämpningen igen
11. Montera sladdarna mellan filter och anslutningsplatta
12. Provköra med signal och kolla att allt låter
13. Limma bakväggen och hålla fast med remmar eller tvingar
14. Vänta tills limmet torkar
15. Avnjuta resulatet!

Ungefär så? Nå't jag fattat fel?

Jag väntar snällt, innan jag går ner i verkstan.
Senast redigerad av PerStromgren 2009-12-26 17:46, redigerad totalt 2 gånger.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-26 12:34

Jag brukar själv vara van vid en annan ordning men det där borde fungera utmärkt. :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-26 12:38

Ordningen ser bra ut, Per!

Jag brydde mig aldrig om att ta ur dämpningen. Det går bra att låta den sitta kvar.

Diskantplattorna har jag använt en brytbladskniv och "skrapat" ner. Börja på insidan så att plattorna blir svagt fasade. När du provar dem i hålet så tryck i dem lite grand så får du tydliga märken på plattorna var du behöver bearbeta mer.

Jag slipade ner porthullingarna lite grand med en rasp för att de inte skulle spricka när jag slog i dem. Limma med vitlim runt om och slå i porten med en kloss som mellanlägg. Ganska mycket kraft behövs.

Dra diskantkablaget längst upp under topplattan. Baskablaget dras ovanför staget. Jag gjorde som Fjonken och stack igenom ett bågfilsblad som jag tejpade fast kabelskorna på och drog igenom.

Ha det så kul!

Mvh,

/Bosse

EDIT: Dessutom förborrade jag inte. Skruvarna är självborrande.
Senast redigerad av bomellberg 2009-12-26 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 12:39

Naqref skrev:Jag brukar själv vara van vid en annan ordning men det där borde fungera utmärkt. :D

Tack, då känns det tryggt att börja!

(Håll inte andan i väntan på lyssningsintryck, vi ska strax gå och äta ännu en fantastisk jullunch (med besk) hos min mor. Efter en sådan brukar det inte bli någon ordning...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 12:44

bomellberg skrev:Ha det så kul!

Tack, det ska jag. Och tack för kommentarern;, jag har redigerat litet i min anvisning, baserat på dina kommentarer.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum