"high end" 05

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:00

Dawen:
Var kanske jag det, hade för ovanlighetens skull glasögon på mig.

Var Öhman där? Har han någon slips som inte ser roligt ut?

Det var ju en del kändisar som passerade revy, men jag höll låg profil 8) .

(Tog servicehissen för det mesta, eller sprang i trapphuset)

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:04

139kr för en burgare 8O :!: :!:

Tur man inte hann bänka sig när man började bli hungrig då...
...skulle träffa min hälare på parkeringen och börja baxa hem en Primare i30 (Titan, förstås) 8)
Blev bjuden på en morotskaka med Cappuccino på stan innan man ca 17.00, utsvulten och med 3dm längre armar kom hem med ett paket på 16kg.

Ska antagligen in idag med lite bekanta, hann ju inte med så mycket innan paniken satte in :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:06

Kändisar? Ja, allt är givetvis relativt :)

Jag höll en rätt låg profil jag också 8)

Öhman var där, även om jag inte vet om han företrädde LTS. När jag var förbi där var det Morello, LarsR och Lindroos (som verkade vara för upptagen för att hejas på :wink:) som var där.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:12

Tänkte använda begreppet pseudokändisar - men någon kunde tatt illa opp :roll:

Kul iallafall när man släntrar runt och hör lite lösryckta samtal och tycker man känner igen resonemangen...

Det satt en kille och lyssnade på Tact samtidigt som jag, med penna och block och verkade som en forumare. Men man kommer sig inte för att fråga direkt. (kan ju vara från något annat fora!)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:22

Jo, visst är det så, att det finns en...hifielit?

Dessa hifiresonemang, ja... vad ska man säga? Jag hörde någon intressant kabeldiskussion idag på mässan. Har ingen av er lite äldre läst lite fysik? :wink:

Svantes föredrag var bra på så sätt, att det var grundligt.

Nästa år får gärna gubben Öhman föreläsa för min del. Han är den enda personen i "hifieliten" som har en väldigt sund inställning till hifi, eller rättare sagt en inställning som stämmer med mina ideal och mitt förnuft, av de jag träffat.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:23

Mässans överraskning var nog för övrigt Altavoz, som demade högtalare med näsa. Jag blev lite förvånad! Vore kul att höra material man känner igen bättre på dessa skapelser!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:29

Altavoz?

Nasalt ljud då eller?

:D

Man vill ju se lite KUL grejer med, inte bara dyr-fi och feta sladdriga boompa boompa subbasar som ackompanjerar risiga skärmar/projjar.

Hade gärna lyssnat på Svante! Missade det, vill ju lära mig lite ...
Föreläser han söndag med?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 02:29

Det här forumet är bara för bäst! :) På andra forum kan man läsa om vilken demo som lät bäst, här får man reda på att allt lät mer ellet mindre dåligt och vad som var sämst och varför. :P Eller vilken försäljare som var mest udda. Det är så det ska vara, no bull!

Man kanske skulle börja besöka lite mässor, verkar nyttigt. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:33

Den klart bästa demon på hela mässan var när Svante demade "McGurkeffekten", har jag för mig att den hette.

En person säger antingen Ga-ga ga-ga, Ba-ba ba-ba, eller da-da da-da. Först får man bara se personen säga det. Sedan får man bara höra. Sedan får man se och höra.

Den som inte tror på placebo och övriga sinnens påverkan efter denna demo får gärna räcka upp en hand :) Filmen ska för övrigt finnas på internet, för de som missade demon.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:34

Det vore en "killer" med lite sköna kontroversiella debatter;
släng in Öhman, Jorma och kanske herr Melin i ringen tillsammans med några forumare för öppen debatt och gruppdynamik 8)

(obs, inget påhopp detta; tyckA* Öhman seriös och trevlig, Jorma har jag aldrig träffat, Kent Melin är kul, mycket speciell och jag tror en blandning av olika ideologier/tankesätt vore kul att få höra byta tankar)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 02:36

För övrigt tycker inte jag att mässor är en bra miljö att dema produkter. Det är Rammstein i 115 dB i rummet bredvid, det är varmt, rummet är olämpligt, man har tidspress o.s.v.

Prata strunt är det rätt bra för dock. Ana trender kan det också vara bra för, tror jag.

Helt klart är att det inte finns några produkter som ens är i närheten av Nad 208 på High End 05. Allt är pråligt, kromat, välputsat och snyggt.

Välljudande? Tja...

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:41

Japp Martin: en ängels tålamod och lågt blodtryck är två egenskaper man kan behöva, fast det går nog ändå.

Sedan kan man som sagt inte räkna med att det man vill lyssna på kommer till sin rätta i de mediokra rummen men samtidigt kanske man får ett litet hum om potentialen.
Något som låter skit, även i ett dåligt rum, låter knappast superbra i andra rum heller. Låter det däremot "under omständigheterna väl" så kan man ju bli sugen på att höra mer. Nog fanns det väl flera sådana rum på mässan Dawen?
Gick man in i ett litet kalt rum där det "öste på" så lät det sällan bra...
...men andra små holkar lät inbjudande!

Jag ångrar verkligen att jag inte tog mig tid att ta reda på föreläsningarna, hoppas det är något kul imorgon (läs: idag).

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 03:59

dawen skrev:Helt klart är att det inte finns några produkter som ens är i närheten av Nad 208 på High End 05. Allt är pråligt, kromat, välputsat och snyggt.

Välljudande? Tja...

Skojar du med mig eller?? :lol: tror du på allvar du skulle kunna utvärdera förstärkare på en mässa i anläggningar och rum du inte hört innan? 8)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 07:09

dawen skrev:Wolfie, demade du Amplifon? Det var en värmlänning i rummet, men åldern känndes i överkant för dig.

Nä tyvärr kunde jag inte åka till mässan :cry:

Frugan blev sjuk i fredags, så det var bara att ställa in för min del
och vara hemma med lilla barnet, tyvärr.

Skulle varit grymt kul att vara där annars, speciellt kul när vi
i mitten av denna veckan fick ett exemplar av Amplifons nya
CD-spelare (som ännu inte är helt färdigutvecklad).
Har själv inte ens hunnit se den IRL 8O

Det var CG och Peter som åkte till mässan.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 07:16

Ingen av er som stött på Naqref på mässan?

Han är väl där med Öhman o en kille till o företräder en hörlurs-
förstärkare?

Törs man fråga... Lät det något bra hos oss (Amplifon)?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-06 11:17

Wolfie skrev:
Törs man fråga... Lät det något bra hos oss (Amplifon)?

Amplifonrummet var det som låg mittemot rummet där det spelades Rammstein mkt starkt. Enligt mig lät det i jämförelse med allt annat på mässan bland det bättre. Lite väl dockskåpsaktigt och tunt för min smak :P !
I Rammsteinrummet, där det spelades så starkt har jag följande synpunkter. Jag saknade lågt mellanregister. Basen som var stark kändes ändå komprimerad.
Även om det kan vara dumt av många anledningar så är det ju väldigt avslöjande att vrida på lite. Denna anläggning var inte alls plågsam att lyssna på.
Det är jag ganska övertygad om att många andra på tillställningen skulle göra vid högre lyssningsnivåer, och det är en av anledningarna till att jag klassar de flesta av högtalarna där som leksaker. Visserligen väldigt snygga! Men, men, man lyssnar ju lika mycket med ögonen som med öronen :)
Den taffliga återgivningen gör det ju särdeles lätt för tillverkarna att tjäna pengar på "uppgraderingar", utan större ansträngning!
Edit:stavfel
Senast redigerad av patrikf_inaktiv 2005-02-06 12:54, redigerad totalt 1 gång.

soren

Inläggav soren » 2005-02-06 12:09

Min största överaskning var att det demades på INO piP :)
Var det hos Veteran Hifi?

Annars så tyckte jag det lät dåligt i stort sett överallt.

Burmester demon lät dock riktigt bra.

Nu skall jag åka dit igen.. blir nog lite mer seminarium idag.

/Sören

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 12:51

Jahopp, då har man varit på mässa då, synd att man inte vet hur folk ser ut! Nåväl, pratade iaf lite med Pac, Zalve, Morello, Jorma, Johan L, FBK, Öhman, Sanoj och ett par andra.

Dawen, dig såg jag inte till, gick du och gömde dig eller? :lol:

Annars var det som vanligt, för mycket folk, för dåligt ljud och stundtals för hög volym. Trisst att killarna på veteranhifi hade ställt upp piP precis helt fel, det lät inget vidare mot vad det kan låta. Ett rum som lät hyffsat var Goldenage med Aurum Cantus även om diskanten verkade addera lite extraljud så lät det ändå riktigt trevlig när jag var där.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 13:59

marbrink skrev:Skojar du med mig eller?? :lol: tror du på allvar du skulle kunna utvärdera förstärkare på en mässa i anläggningar och rum du inte hört innan? 8)

Det var inte det jag menade. Det jag menade var att det visst inte görs förstärkare som inte är, eller försöker vara, skitsnygga längre. Krom, guld, blå dioder, e$oteri$m så det skriker om det.

Rydberg: Du var inbegripen i en diskussion med Pac och Zalve då jag hittade dig. Du verkade för engagerad i diskussionen för att jag skulle vilja avbryta dig. Dessutom är jag allergisk mot de bägge :wink:

Hade det inte varit precis innan Svantes föredrag skulle börja hade jag kanske hejat.

Wolfie: CD:n är läcker! En av de mer intressantare designerna på mässan imho.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:03

Kosmoskatten: Jodå, det fanns rum som efter förutsättningar lät bra.

Samtidigt, det är ju proffs det här. Om inte de lyckas få till en bra uppställning inför en mässa, som givetvis är en väldigt bra chans att marknadsföra bra produkter, är det då så mycket enklare för oss lekmän?

Jag ångrar även jag att jag inte var på fler föreläsningar. Han som pratade innan Svante verkade vara intressant, jag var bara där på slutet.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 14:26

dawen skrev:
marbrink skrev:Skojar du med mig eller?? :lol: tror du på allvar du skulle kunna utvärdera förstärkare på en mässa i anläggningar och rum du inte hört innan? 8)

Det var inte det jag menade. Det jag menade var att det visst inte görs förstärkare som inte är, eller försöker vara, skitsnygga längre. Krom, guld, blå dioder, e$oteri$m så det skriker om det.

Det finns visst sådana förstärkare, men jag tror de flesta väljer en snygg förstärkare framför en ful. 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:31

Jag väljer hellre en billig och bra framför en snygg och bra, faktiskt. Min förstärkare ska återge musiksignaler, inte gå catwalk.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-06 14:34

dawen skrev:Rydberg: Du var inbegripen i en diskussion med Pac och Zalve då jag hittade dig. Du verkade för engagerad i diskussionen för att jag skulle vilja avbryta dig. Dessutom är jag allergisk mot de bägge :wink:
Aha det förklarar ju saken :)

Btw jag betalar också lite extra för snygg design, kan förstå att du inte gör det i pojkrummet :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 14:39

Klart man betalar extra för snygg design om man har råd och sånt där.

Jag lägger hellre pengarna på öl och skivor faktiskt.se

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 14:42

dawen: Menar du att man huvudsakligen betalar för design när man går upp i pris?
Förresten så tycker jag det finns en hel del steg i lägre prisklasser som ser helt ok ut...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-06 14:52

dawen: Menar du att man huvudsakligen betalar för design när man går upp i pris?
Det ligger nog rätt nära sanningen tror jag. Lägg till image, märkestrygghet osv. Skulle man jämföra ett brystonsteg med en Rotel 1090, endast map ljudkvalitet så är jag inte säker på att de är så lätta att skilja mellan (och då menar jag verkligen allt annat som kan tänkas påverka uppfattningen: matchning av ljudnivå, utseende, vetskapen om vilket steg man "lyssnar på" osv). Men med blotta ögat är ju skillnaden jättestor! :) Hade jag pengarna skulle jag välja bryston. Det känns bättre.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 15:02

marbrink: Man som i jag gör iaf det. När man inte har någon stor budget är funktionen mycket viktigare.

Som exempel skulle jag inte bry mig ett dugg om jag köpte en bil som inte var snygg i dagsläget, sålänge den fungerade. När man skaffar ett välbetalt jobb eller vinner på Triss, då är det en annan sak. Då får den gärna vara snygg också, men funktionen kommer i första hand.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-06 15:20

Att en snygg design måste kosta mycket pengar är en myt! Det är nog snarare så att en sund konstruktion kostar en del pengar förutom i vissa fall...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-06 15:22

dawen: Jo CD-spelaren blev verkligen läcker.
Den är dock inte 100% klar ännu och den slutgiltiga designen
kan komma att skilja sig lite.
Det är just detta som inte är helt spikat, samt att det är lite programmering kvar att göra.

Bara väntar på att den ska komma tillbaka till Värmland så att
man får provlyssna den lite :D
Peter fick spelaren i fredags innan han stack iväg till mässan,
så den är tämligen färsk 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-06 15:28

marbrink: Men, är det inte så i många fall att en "snygg" design (jag tyckte det mesta på mässan var fult faktiskt) kostar mer i slutändan? Högre utvecklingskostnader och större möjlighet att höja priset på produkten, i och med att den helt enkelt upplevs snyggare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi