Rydberg skrev:Jag tror säkert du är en väldigt trevlig kille, precis som Knoppen. Bara för att man inte delar åsikter så måste man ju inte var så provocerande som möjligt, ganska onödigt!? Även om det inte var din mening att provocera så är det väldigt provokativt skrivet.
Jag känner mig nästa säker på att du är en himla trevlig snubbe också.
Tyckte inte att jag var så provocerande dock, bara ärlig.
Som tur är, är taket högt på detta forum så då blir vi som skriver här mer ansvariga för att hålla stämningen god. När inga moderatorer beter sig översittarmässigt blir vi tvungna att lösa konflikterna själv.
Det är väl just därför stämningen trots allt är så god här. Lite höjning av röster när vi förvånas över varandras uppfattningar, men sen blir vi bästa vänner igen! Eller hur Rydberg, din hedersknyffel!
Trampar på tår? Ja du trampar stenhårt på mina iallafall. Jag anser mig inte ha NOLL KOLL.
Jag menar inte nollkoll i största allmänhet, och inte heller att det är just du som har nollkoll.
Bara att det rent allmänt signalerar nollkoll att anse det rimligt med 35% av budgeten på kablar, och sedan försumma 100 andra lika viktiga, eller viktigare, delar i kedjan genom att ge dem 0,65% var.
Jag kan rada upp ett par till som har noll koll, kolla Callistos smårecesioner om kablar han testat precis. Om jag inte är helt fel ute så har Callisto en doktorstitel i fysik. En annan polare till mig hade samma grundhypotes som mig själv, nu har han också reviderat sin uppfattning, han är doktorand i fysik. En professor jag hade i bland annat signalteori har även han kablar över 10000 så även han har reviderat sin utgångspunkt. Det finns alltså människor som har hyffsat god koll på fysik och signalteori som inte delar din uppfattning öhman. Är dessa lika dumma? Har även de NOLL KOLL?
Lätt att svara på:
Ja.
Om de anser att det är vettigt att lägga 35% av bugdeten på kablarna i anläggningen. Om de sedan har den ena eller andra utbildningen (vilket inte på något sätt garanterar vetenskapligt förstånd) spelar inte så stor roll. I själva verket ingen alls. Vore det annorledes skulle man kunna lösa alla problem i världen genom att hitta tillräckligt akademiskt betitlade personer och fråga. Tyvärr är det som så, att det i den akademiska världen finns enorna åsiktsmotsättningar i en mångfald frågor. De enda som aldrig är i luven på varandra är den lilla minoritet som förstår vetenskaplig metodik. Att det är så få även i den akademiska världen är en tragedi, inget mindre.
Vill förstås klargöra att jag skrev nollkoll = JA i det ovanstående, med en reservation: Att de verkligen anser att 35% är rimligt och att de alltså inte begriper att de försummar nästa hela anläggningen därmed. Det framgick inte av det du skrev om så var fallet, eller om det bara var som så att de som exemplifierades "ägde dyra kablar".
Att man kan vinna mycket genom att skifta andra grejor i apparaterna är riktigt. Jag har iallafall byggt en förstärkare själv och jag la t.ex. lång tid på matchning av transistorer, val av komponenter etc
Men du lär inte ha lagt 35% på varje lika vilktig del i kedjan, för så många procent finns inte! Inte 15% heller...
Vh, Ing. Öhman