Moderator: Redaktörer
LasseA skrev:Högtalare inspirerad av Wilson Duette kanske? Med dessa element:
Bas:
http://scan-speak.dk/datasheet/22w_4851t00.htm
Diskant:
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_660000.pdf
Hade jag pengar skulle jag gärna testa något sånt..
Husaberg skrev:Kanske Obi F87, den har hög känslighet och simulerar bra i 20l sluten låda
q 0,65 fs 80 hz enligt basta
KarlXII skrev:Husaberg skrev:Kanske Obi F87, den har hög känslighet och simulerar bra i 20l sluten låda
q 0,65 fs 80 hz enligt basta
Det säger du....
Den har jag faktiskt lurat på.
Naqref skrev:Seas H1471-08 CA22RNY kanske?
Naqref skrev:Scan-Speak mäter i en stor ekofri kammare med en i princip oändlig vägg så man får med fullt baffelstöd långt ner i frekvens.
Seas mäter med elementet i en begränsad baffel. För mätningarna i 0 och 30 grader så har de samma nivå men för mätningen i 60 grader så verkar det som om de anpassar det till den simulerade nivå de tror elementet ska ha i en oändlig baffel. Tyvärr så brukar de ligga 3dB fel här men det gör normalt inget då man kollar på de andra kurvorna bara.
Jag gillar personligen bäst sättet som Scan-Speak gör. Fast det skulle vara trevligare om de mätte i 0, 22.5, 45 samt 90 grader och kunde lägga ut mätkurvorna med fasinformationen i digitalt format.
När det gäller Beyma elementen så är prisskilnaderna primärt relaterade till effekttålighet. Dom dyraste, 12SW1300Nd, 12P100Nd tål helt befängda effekter, dom innehåller även ny teknik vad det gäller upphängningar som tillåter helt linjär rörlighet hos konen även vid fulla konutslag. Detta är i stort sett ointressant vid "hifibruk" då man oftast utnytjar elementens prestanda till en bråkdel.
De element som talats om i denna tråd, SM112N är ett "budgetelement" med samma kvalitetskontroll som de dyrare, samma korg som 12G40 men en enklare, fortfarande bra, kon och en enklare upphängning, både kant och spindel och lite mindre motor.
12G40 har en fantastisk lufttorkad kon, bättre upphängning och högre precision, detta är den bästa tolva jag hittat när det gäller röster och kropp i stränginstrument och med en enorm pondus i botten
12P1000Nd är ett extremt effektmonster för att vara en tolva, fortfarande med riktigt hög kvalitet i röster osv, och kraften i botten är grotesk, upplösning och förmågan att återge harmonier,toner i basen är mycket bra men det känns som att man måste spela lite högre med denna än med 12G40 för att den skall komma till sin rätt.
Min absoluta favorit är än så länge 12G40, men jag väntar ju på att få det första serieproduktionsparet 12P80Nd, skall komma till Sverige under november, så får vi se, skall ju bygga nya horn!
Ingvar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... 2,r%F6ster
PetterPersson skrev:Jag har aldrig hört en 6,5:a eller 8"-element prestera något som kan kallas för midbas, men jag kanske har extrema krav...
Alexi skrev:Jag har ett par Lambda acoustic element som ska vara enastående just för ditt tänkta användningsområde, du kan få låna dem och testa om du vill
Dom är på 15" men ska ha rak frekvenskurva on-axis till 4kHz, känsligheten är 98dB 8ohm och de ska ha extremt låg dist.
peetwa skrev:Detta måste vara vad du söker.
SP-8/150 PRO
Används i detta bygge i klang + ton.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/zeit_kut.htm
celef skrev:efter omfattande studier ser jag inte längre några andra möjligheter till riktigt välljud, disco som finlir som rock'n'roll, än att bygga flervägare, minimum är fyrvägare, och där varje register är sin egna modul
1+4+8+12 är en bra utgångspunkt för att leta bland element
LasseA skrev:PetterPersson skrev:Jag har aldrig hört en 6,5:a eller 8"-element prestera något som kan kallas för midbas, men jag kanske har extrema krav...
Hur menar du? Klarar de mindre elementen inte av de ljudtryck du vill ha?
Nej den ska monteras i sluten låda på ca 80 liter vill jag minnas och faller då av 2:a ord. vid 80hz.KarlXII skrev:Tack för ert engagemang!Alexi skrev:Jag har ett par Lambda acoustic element som ska vara enastående just för ditt tänkta användningsområde, du kan få låna dem och testa om du vill
Dom är på 15" men ska ha rak frekvenskurva on-axis till 4kHz, känsligheten är 98dB 8ohm och de ska ha extremt låg dist.
Femton tum!
Gärna!
Kan vara mycket intressant att gå längst ut på skalan, så att säga, för att se om det är rätt håll. Undrar hur den skulle funka i en öppen baffel...?
KarlXII skrev:celef skrev:efter omfattande studier ser jag inte längre några andra möjligheter till riktigt välljud, disco som finlir som rock'n'roll, än att bygga flervägare, minimum är fyrvägare, och där varje register är sin egna modul
Minimum fyrvägare? Nu skojar du modell celef igen va?
Alexi skrev:Nej den ska monteras i sluten låda på ca 80 liter vill jag minnas och faller då av 2:a ord. vid 80hz.
Jag köpte dem för många år sedan för 10kkr/st, men sen kom sambo in i bilden och jag fick aldrig bygga mina planerade 4-vägare på si-sådär 1000liter styck![]()
KarlXII skrev:celef skrev:efter omfattande studier ser jag inte längre några andra möjligheter till riktigt välljud, disco som finlir som rock'n'roll, än att bygga flervägare, minimum är fyrvägare, och där varje register är sin egna modul
Minimum fyrvägare? Nu skojar du modell celef igen va?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster