Hello guys!! JBL och JBL...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Hello guys!! JBL och JBL...

Inläggav ratata » 2005-02-05 02:48

Jag skrev förut i dec(?) och undrade om JBL Ti250LE och fick lite tips o råd från er. Jag har tror jag har HITTAT (tack vare er) ett par som är till salu för rätt så hyfsat pris (lite dyra var de)!! Tack än en gång!Mina gamla högtalare skall min son få ärva, och det är där spörsmålet kommer in. Det är ett par RS 3D (med originaldiskanter). Dom spelar underbart i diskant o bas men är ojämna i basen. Eftersom det är ett 3D-system är basen i egen låda och därför fri att experimentera med utan att störa designen på topparna. I baslådan sitter det dubbla JBL L128h. Min fråga är: -Har ni lite tips o trix på en ny låda vars mål är att spela så högt som möjligt utan absolut finlir men fortfarande rak och aggresiv basgång? Mina gamla RS har följt med mig på många uppdrag i många olika lokaler nu men basen behöver hottas upp ty min pojk verkar ha högre krav än jag... :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-05 04:41

Förstod inte riktigt vad du vill... men..
spela starkt utan finlir, bara o köpa ett par JWS eller nåt kit från Ljudia.. Proson och annat strunt som Cerwin Vega..

Billigt, låter hemskt men mycket :D

Är det dessa du ska ha själv då?

Bild
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-05 04:42

RS 3D?????
Vad är det
NN

Användarvisningsbild
ratata

Förresten...

Inläggav ratata » 2005-02-05 04:42

-Jag glömde fråga om det är någon som har ett par RS 3D till salu, jag skulle tycka det var kul att ha ett par till så jag köper gärna...

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-06 22:53

Svaret är -Ja, det är ett par L250Ti LE jag fått tag på men de är i svart pianolack. Svaret är -Nej, desperat är jag inte så att jag köper CV eller något annat i den stilen. RS var ett ljudsystem framtaget av Proffs Ljud & Ljus på åttiotalet i Sthlm. Det blev ett framgångsrikt system som satt nästa över hela stan, Dailys, HardRock, Melody och massor av andra ställen. Det minsta systemet som kallades 3D såldes även bland en del handlare i stan, det är det jag har. Med lite moddning av filter samt byte av basar (till JBL 128H) så lät det bättre än väldigt många system framförallt på jazz. Det systemet jag har har hängt med nu som hemmahögtalare många år nu men även varit frekvent ute på lokal då de spelar högre än något annat man föreställa sig och det gör det bra också. Tyvärr är frekvensgången ojämn i basen (inte undra pa, lådan är inte byggd för JBL 128H) men det var närmast det jag ville råda bot på. Jag vill bygga en baslåda till topparna som spelar högt och aggresivt med jämn frekvensgång från 170 och nedåt. Det jag har att tillgå är 2 st. JBL 128H-element. Finns det några tips därute på en schysst låda och kanske någon som kan ge mig en hjälpande hand med beräkning på den från parametrarna från elementen?

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-02-06 23:58

NNord skrev:Förstod inte riktigt vad du vill... men..
spela starkt utan finlir, bara o köpa ett par JWS eller nåt kit från Ljudia.. Proson och annat strunt som Cerwin Vega..

Bild

Går inte ens att spela starkt med dom. Bara så att du vet. Många Genoxxor har fått dö i min närhet. 8)
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-07 00:41

Ratata

Är det basarna med 2st 12", en som vanligt och en med magneten "ut"?
Topparna, har de 4st mellan och 4st diskanter i varje låda?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 00:47

Meridian skrev:

Bild

Går inte ens att spela starkt med dom. Bara så att du vet. Många Genoxxor har fått dö i min närhet. 8)

Aha, du har ägt flera stycken?
Vad har du för högtalare från genexxa NU då?
Sorry om ja sa dumma saker om JWS om du har nått sådant nu..
:oops: Inte min mening o racka ner på Genexa om du nu
gillar högtalarna.. trodde dom va till för at spela starkt.

sorry
NN

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 02:09

SannyX -> Jepp, precis dom, en ut och en in! Men topparna du menar var en storlek större än dom jag har, jag har de små topparna med en diskant och en mellan i varje, inte fyra av varje (jag vill minnas att de du talar om hette MT4, satt överallt på HardRock). De stora topparna (MT4) spelade jävligt illa om dom inte var installerade av någon som visste vad han (eller hon) höll på med, rätt installerade spelade de skjortan av allt...men som sagt, de var "svåra" att handskas med. De små topparna var betydligt snällare och gick att modda rätt så friskt jämfört med de stora. Det lilla systemets bas hade något som kallades "inverterat horn" i basen som jag inte ens efter men civilingenjörsexamen förstått mig på...På mig verkar det som att den som konstruerat lådan ville att den skulle passa till så många element som möjligt. Den hade en annan sak jag aldrig hör talas om förut, inte nu heller: Gummiupphängd baffel(?). Eftersom alla basar är på något sätt olinjära när det gäller strömstyrka/amplitud mot rörelsen in/ut tror jag att konstruktören ville eliminera den fysiska massan mot baffelen...men det funkade inte på alla element (inte ens på originalelementen kan jag säga) även om konstruktionen så rätt så "cool" ut (säg till om ni vill ha bilder, jag har originalen här hemma)....

NNord -> Jag har väl aldrig ägt ett par burkar från Genexxa, försöker du vara elak eller bara förtala mig? Jag har suktat efter ett par JBL L250Ti i många år nu, borde inte det det säga dig vad jag uppskattar eller är du bara dum mot mig?

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-02-07 02:26

NNord skrev:
Meridian skrev:

Bild

Aha, du har ägt flera stycken?
Vad har du för högtalare från genexxa NU då?
Sorry om ja sa dumma saker om JWS om du har nått sådant nu..
:oops: Inte min mening o racka ner på Genexa om du nu
gillar högtalarna.. trodde dom va till för at spela starkt.

sorry

Hähä.. Nänä, jag började min bana med Yamahahögtalare. Däremot har jag haft ett antal polare som varit stola över sina JWÄSS :twisted:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 02:35

-> meridian eller NNord (börjar bli lite förvirrad nu...) Jag har ett par NS1000 också, är det samma skräp som JWS??

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-07 04:37

NN menar nog inte at vara elak :)

Däremot är NS 1000 inte så bra som dom borde vara för att få vara där dom är.......om man ska uttrycka sig diplomatiskt :wink:

Elller rent ut sagt en riktigt skit studiohögtalare som man delvis kan "tacka" en massa dåliga inspelningar för....... :twisted:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-07 11:51

Ang tryck så lyssnade jag i helgen på ett par DALI AXS10K matade med ett Nad 208, de tryckte på rätt fint o lät tajt o bra.. Bättre än de mesta jag hört från Cerwin Vega iallafall.. Iofs säger det inte så mycket.. :P

Nu e dom iofs rätt mycket dyrare än både Proson, Genexxa och JWS men de bompade fint..

Lät ungefär som ett par gamla goda LX-10:or.. ;)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 12:15

NS 10, NS1000...
:lol:

NS1000 är iaf mindre dålig än NS10

Skulle inte förvåna mig om JWS mäter bättre än NS1000
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 12:17

NN hade ett par mindre JWS när han va yngre och behövde ett par
högtalare att lira synth på. Funkade rätt bra, bra klipp i basen :wink:
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-07 12:19

BengtO - då kan jag rekommendera Dali 109 (även 108) på begagnatmarknaden... om man vill ha bra tryckarbas utan att det låter alltför uselt för övrigt. Grymma som hembiofrontar!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-07 12:29

Nattlorden skrev:BengtO - då kan jag rekommendera Dali 109 (även 108) på begagnatmarknaden... om man vill ha bra tryckarbas utan att det låter alltför uselt för övrigt. Grymma som hembiofrontar!

E det samma som 909? Dubbla 10:or o så? Hade isåfall ett par såna förut, funkade bra men jag tycker mina Heco låter mycket bättre även om de var lite mer bas i 909.. Men med rejält steg så smekte det fint i byxbenen..

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 13:26

hmm... :D Nu var väl syftet med omnämnandet med NS1000 att vara lite förnärmad och elak tillbaka eftersom jag anser NS1000 vara lite av samlarobjekt och tas för dess historia och tjänst världen över. Nu har jag iofs svårt att förstå undran om en "JWS mäter bättre" eftersom syftet med NS1000 var just att låta elak, och en elakare högtalare än NS1000 har jag svårt att tänka mig. -Nä, i min lilla hemmastudio är dom inte ens uppkopplade, jag har dem bara som en "ikon", dom är lite coola, en kul möbel på frontväggen i studion om man gillar att tro att man är som proffsen från 80-talet (tänkte han och log åt sin egen pojkaktighet)...sålunda känner jag mig förnärmad om någon talar illa om mina NS1000 :D (även om jag inte använder dem bara just därför att de låter illa, men det hör inte hit!)!!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 13:29

hihih.

på SR finns många NS1000 !
Köp 30 par och bygg två stora berg av NS1000

:D
NN

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 13:36

TITTA!!! Nu var du elak IGEN!!

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 13:41

Denna tråden startade med en undran om det fanns tips om en högtspelande och aggresiv låda till dubbla JBL L128h och om det också fanns lite hjälp till beräkning av dylik låda. Baslådan skall alltså användas till ett befintligt par RS 3D-toppar och inte vara ett nyinköpt par JWS från Coop-forum. :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 14:19

Är det en baslåda du behöver?
Är det det du menar?
NN

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 14:29

Jepp! Rätt uppfattat. Behovet är högspelande, aggressiv rätlinjig bas men utan behov av finess. Från 170 och nedåt...Verktyget att tillgå är två st. JBL L128h i en singellåda.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-07 17:55

Ratata

Basarna fanns med 15" också, de flyttade betydligt mer luft. 8)
Versionen Du äger har jag aldrig sett, den med 4st/varje och den med 1st/varje (mellan o diskant) känner jag igen. De lät väldigt bra på den tiden, det satt drivor av dem på Stenas färjor t.ex.
Tror nog att de fanns på konserthuset här(Göteborg) om jag inte minns fel.

Finns firman kvar fortfarande?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-07 18:06

Vill du bygga baslådor....gå raka vägen till DIY (utan att passera GÅ :) )

Om du vill köpa nån färdig låda blir det kanske lite knepigare då passiva subbasar är förhållandevis ovanliga.

NHT har väl nån bla
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 18:40

Ratata, jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå
med detta... Är det partyhögtalare du ska ha?
Eller är det nåt PA..

Hursomhelst kommer det ju kosta pengar om du
ska köpa element osv..
NN

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 20:41

haha....NNord, jösses, nu bjuder du ju på detta: -LÄS vad jag skrev innan. Jag har ett proffssystem där basen bestod av två st. JBL L128h i en singellåda. Elementen i den lådan spelar högt men inte rakt. Jag har även använt systemet till hemmalyssning eftersom det spelar jävligt bra jazz! Nu skall min son ärva systemet eftersom jag lyckats komma över ett par JBL L250Ti Le. Han tycker, precis som jag, att baslådan är något ojämn i sin frekvensgång och vi vill bygga en anna låda till elementen. Dessa element är två stycken JBL L128h. Så min fråga är: -Finns det några tips på en schysst lådkonstruktion för en rak, aggressiv och högljudd bas från 170 och nedåt? NNord, frågar du IGEN vad jag menar så tror jag att du driver med mig!!

Sanny_X -> Det stämmer, Stena var inte det enda rederiet de satt på, det fanns fler och jag håller med dig att lådan med dubbelfemton flyttade mer luft men de var ÄNNU MER korkade i sin konstruktion och lät endast bra under extremt gynnade förhållanden. Ville man köra ett fetare element i lådan kunde man lika gärna köra det till tippen, det lät i allmänhet ännu mer mögel...Jag tror att den som jag hade var den vanligaste (den hette B212 logiskt nog, och den andra B215) men den...jävla skit, nu glömde jag ju bort vad jag skulle säga....

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2005-02-07 20:49

SannyX -> Jepp, firman finns fortfarande kvar efter alla dessa år. Den heter fortfarande Proffs Ljud & Ljus (eller elektronik, jag minns inte vad...) men jag tror det var ett antal år sedan dom lade ned högtalartillverkningen eftersom Foster slutade göra diskanten till lådorna (jag har för mig att mellanregistren inte heller går att få tag på längre, jag tror att det var en fransk tillverkare av dessa). Eftersom jag gillar att samla på gamla burkar skulle jag gärna vilja få tag på MT4 samt B215 ur samma serie....

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 22:43

OKEJ,
du ska alltså köpa element och bygga aggresiva lådor
som spelar bas upp till 170hz.

Finns ju en massa alternativ

4st 2226 borde vända upp och ner på huset
eller två 2241...
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-07 23:36

Ska ni göra killen tokig?
Han har ju två element; JBL 124h.
Han ska bygga en låda till dom.
Här finns data för dessa 124h och andra JBL-element:
http://www.audiopole.fr/ressources/outi ... &Small.pdf
Kan inte någon föreslå optimal lådstorlek?
Jag skulle nog byggt två lådor, för då kan dom motverka åtminstånde en rumsmod också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi