Låg effekt skadligt för högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galenskap

Låg effekt skadligt för högtalare?

Inläggav galenskap » 2005-02-07 13:16

Hej!
Inväntar mina nya högtalare, och förstärkare. Högtalarna kommer komma först, enligt tillverkaren bör de drivas av 30-100W. Min gamla förstärkare levererar enbart 25W. Svårt att hålla sig tills nya kommer. Är det på något sätt skadligt för högtalarna att under tiden spelas in med för låg effekt? tack!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-07 13:20

Nej,
men den vanligaste orsaken till trasiga högtalare är att man spelat för högt med en lite klenare högtalare.
Effekttålighet specas normalt inom det hörbara området och klippande förstärkare är kapabla att skicka ur sig högfrekventa signaler som skadar diskanthögtalarna.
Spela med måtta och se till att det låter bra, då kommer det att hålla.
Och om du är frestad att spela lite högre, rör inte loudness eller tonkontroller.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-07 13:34

Man bör inte heller glömma att effektbehovet i stor utsträckning har att göra med hur pass mycket dynamik som finns på skivorna man spisar. Även högtalarens känslighet spelar förstås in.
Precis som Harryup skriver spelas ofta högtalare sönder pga. att förstärkaren är för klen och/eller för att högtalaren är dålig på att klara av starka transienter.
Men lyssnar man bara på ultrakomprimerad populärmusik lär 25 w räcka långt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 14:25

De flesta högtalare klarar faktiskt rätt stora effektuttag hos
slutsteg när det kommer till just transienter.

för LITE effekt är aldrig bra !

25watt, vad är det, rör eller?
Det är iaf toklite, du behöver mer effekt.

vad är det för högtalare och vad är känsligheten?
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-07 14:34

Så länge det låter bra så är det i princip inga problem. När det börjar dista och klippa så blir det jättemycket dist och övertoner och allt går in i diskanten som då inte klarar det. Men det hörs tydligt, om man inte har fettlösningsmedel i blodet förstås.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-07 15:32

Givetvis går det bra att spela så länge du inte pressar förstärkaren..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 16:52

paa skrev:Så länge det låter bra så är det i princip inga problem. När det börjar dista och klippa så blir det jättemycket dist och övertoner och allt går in i diskanten som då inte klarar det. Men det hörs tydligt, om man inte har fettlösningsmedel i blodet förstås.

Just så är det. En överstyrd förstärkare kan lämna ungefär dubbla nominella uteffekten, och gör det dessutom med ganska stor del av effekten i diskanten och dessutom kontinuerligt. Den kombinationen är inte bra för diskantelementet, men jag tror inte att den förbättras av att man får en starkare förstärkare. Det är nog bättre att byta ut den som sköter volymkontrollen i stället.

Slutklämmen är att spelar man inte så det distar, så är en svag förstärkare inget problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
galenskap

Inläggav galenskap » 2005-02-07 17:29

Tack för alla svar!
Högtalarna jag väntar är Quad 21L, 88db känslighet så aningen trögdrivna. Förstärkaren är en jättegammal sak, jag ärvt av mina föräldrar, benämnd Harman Kardon A-401. Ej rörförstärkare, tror jag (vet i princip ingenting om den, förutom att den har följt med mig sen tidiga tonåren, har gått i tankar på att uppgradera rätt länge men har blivit aktuellt först nu pga ekonomi). Har åtminstonde inte sett några rör i den när den har varit öppnad. :D Verkar inte ens klämma ur sig 25W, utan 20W. Saxat från Harman Kardons hemsida: 20 watts min. RMS/channel @ 8 ohms (20Hz-20kHz)

http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?cat=AMP&ser=∏=A401&sType=H

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-07 18:42

Den stärkaren tycker jag nog inte du ska använda, för lite effekt.
Hur mycket pengar får en eventuell nu/begagnad kosta? Och vad
ska den klara?
NN

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-02-07 19:18

Då gör det väl egentligen inget om det distar? Om den bara kan lämna ifrån sig ungefär den dubbla effekten (25x2 = 50w) och högtalarna är spec.ade att ta 80-100w?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-07 19:49

Nja,
effekten är ju specad i förhållande till en distorsionssiffra och ett frekvensområde så en 20wattare kan nog spela sönder vilken diskant som helst över en tidsperiod med återkommande klippning.
Ta det lungt och vrid inte på loudness och tonkontroller så är det inget problem.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-07 19:49

En not som tål att upprepas:

http://www.rane.com/note128.html

Den säger i princip att den dist som bildas av klippning (övertoner) är alltför svaga för att skada diskanten. Med överstyrning kommer dock kompression, vilket hissar diskanten relativt övriga registret.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 20:16

NNord skrev:Den stärkaren tycker jag nog inte du ska använda, för lite effekt.
Hur mycket pengar får en eventuell nu/begagnad kosta? Och vad
ska den klara?

Jomen visst kan han köra med den i väntan på nåt bättre. Frågan var ju om det var nån risk att förstöra högtalarna, inte om hur det kommer att låta. Men utan vrålklipp förstås eftersom det kan förskjuta spektralbalansen mot diskanten, nåt som diskanthögtalarna inte gillar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Ocke

Inläggav Ocke » 2005-02-07 20:26

Hur mycket distorsionsfri kontinuerlig effekt tål en ”vanlig” HIFI diskant, 5-15W RMS?
Nu frågar jag inte om systemeffekt… hatar sådan effektangivelse… 200W från en så ”liten” talspole, knappast!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 20:34

Ocke skrev:Hur mycket distorsionsfri kontinuerlig effekt tål en ”vanlig” HIFI diskant, 5-15W RMS?
Nu frågar jag inte om systemeffekt… hatar sådan effektangivelse… 200W från en så ”liten” talspole, knappast!

Jag tror man brukar säga 10% av systemets märkeffekt. Och det spelar ingen roll om den delen av signalen är distorsionsfri eller inte, effekt är effekt. Det där med disten kommer in eftersom en större del av ineffekten (de 100 %-en) hamnar i diskanthögtalaren om insignalen är distad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-07 23:09

Håller med Svante,
ganska svårt för högtalaren att avgöra om signalen är distorsionsfri eller inte.
Dock så brukar ju klippande transistorförstärkare låta ljust och stenhårt med gärna en viss självsvängning på toppen.
Så mer diskant och gärna utanför det hörbara området ur en klippande apparat.

Ocke

Inläggav Ocke » 2005-02-08 11:48

Vad jag egentligen menade var att: hur mycket effekt en ”vanlig” diskant kan ta förutsatt att förstärkaren inte klipper, och då blir det ju bara mer effekt. Det var bara dumt av mig att skriva ”distorsionsfri” effekt. [/quote]

Användarvisningsbild
galenskap

Inläggav galenskap » 2005-02-08 17:14

Återigen tack för all hjälp.
Jag inväntar som sagt redan en förstärkare, så det rör sig om ett par dagar, max en vecka (förhoppningsvis). Nu hade inte högtalarna kommit idag heller, tydligen fanns ingen av de två färgerna jag ville ha primärt inne så fick köra på lönn istället (skulle ta 2-3 veckor minsta annars, vill ju ha dom nu :D ).

Återgå till Generellt om hifi