Kan en Mediaterminal (HTPC) ersätta allt utom slutstegen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Kan en Mediaterminal (HTPC) ersätta allt utom slutstegen?

Inläggav Harryup » 2005-02-07 12:00

Tror/Vet ni om ni kommer sitta med en HTPC/stereodrive i framtiden?
Eller kommer alltid det krävas ett analogt försteg för att nå Nirvana?

Jag tror vanliga Tung-HIFI leverantörer kommer få det tungt att hinna med alla nya format och med all ny programmering som behövs.
Dyra hembiogrejor i små serier som låter bra på stereo också blir snabbt omoderna. Och innan man fått alla bugfixar så finns det redan nya årsmodeller.
Blir det nya HTPC grunkor moduluppbyggda á la Meridians 800/861 som kommer gälla?
Kanske faktiskt ett projekt för att med gemensamma krafter hitta nått som låter "riktigt bra" och som är "helt" framtidssäkert?

Typ Blueray, jaha byt drive för en tusing, DTS-EX II 3.0 jaha, byt ljudkort för 1500 etc.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-07 12:14

Jag tror på modulprincipen, dvs att enheterna har ett rack och sedan moduler, men jag tror inte att en HTPC kommer att bli framtidens ersättare till försteget. Btw en HTPC, som bildvisare med ljudet uttransporterat via t.ex. S/PDIF är dunder att ha - men HTPC kommer inte att ersätta allt jag har nej.

Fast jag har en HTPC över om någon behöver en...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-07 20:51

Jag tror nog industrin inte är ett dugg intresserad av vare sig "framtidssäkra" formet eller apparater. Inte modulbyggen heller. Då får dom ju inte sälja något nytt.
Modulbyggen har ju funnits länge i den dyrare avdelningen och där blir dom nog kvar. Svensson är inte intresserad av att tjafsa med moduler. Dom vill köpa en apparat svin billigt, koppla in och köra. OCh det funkar ju! Kolla bara på alla billiga DVD-spelare!

Det som tala emot media-PC-maskiner idag är att dom är för svåra att använda ännu så länge. Annars är det nog framtiden. Köp en apparat, få DVD-spelare, video, CD, mp3-spelare mm i en maskin. Utmärkt tycker jag också. Räkna med billiga multimaskiner med inbyggda switchande slutsteg, till bra pris!

För entusiasten kommer dyrare alternativ alltid att finnas, men audiofiler kommer nog fortrfarande att kräva en apparat för resp uppgift.

Max kommer i fortsättningen BARA att köpa utrustning för montering i 19" rack.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
k98_jbn

Inläggav k98_jbn » 2005-02-08 16:14

Framförallt kommer ju säkerligen rumskorrigering (som ju är ett "tweak" som faktiskt ger skillnad) att inkorporeras allt mer i stereoprylar (vilket ju redan finns i form av bl.a. Tacts rumskorrigerarre och Pioneers varianter i deras senare receivers) och för detta ändamål lämpar ju sig en dator alldeles utmärkt. Klass-D slutsteg kommer nog att leta sig in i dylika allt-i-ett lådor och vips så har du allt du behöver fram till högtalarna. Eller varför inte köra med aktiva högtalare med inbyggd DAC, bara att koppla digitalt (eller trådlöst) från ditt mediacenter till högtalarna. På senaste CES visades tydligen en hel del trådlösa kopplingar mellan diverse apparater (bland annat HDTV, vilket ju kräver en ganska avsevärd bandbredd). Framtiden är digital helt enkelt (svor jag i kyrkan nu?).

Återgå till Generellt om hifi