Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Okej...vad skulle det ha för konsekvens menar du?
nolimitsoya skrev:KarlXII skrev:Okej...vad skulle det ha för konsekvens menar du?
Att om man inte vill ha en jättepuckel vid avstämningen så får man använda någon variant av EQ. Då blir allt genast lite krångligare.
Ragnwald skrev:nolimitsoya skrev:Asså, fortfarande inte samma element.
Då tycker jag att du ska presentera ditt element för oss.
nolimitsoya skrev:Jag har inga element. Genelecs bas heter 830634 och Ino kallar sin W104. Peerless har dessutom ett antal standardkonfigurationer. De ser likadana ut kosmetiskt, men de är olika element. Data på det ena gäller inte de andra. Man kan inte läsa ett datablad för valfri SLS10" och räkna med att det säger någonting om någon specialvariant.
Hur som helst, den här Genelec-basen; Har den använts i tvåvägare eller är det fortfarande ett rent baselement? Partsexpress säger att den går "rakt", men ingenting om spridning. Det kan ju tänkas vara både annan kon och gummiupphängning än i Peerless standardelement.
Stort rum, liten x-maxKarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:MTM kanske
Blir för stort.![]()
Varför det förresten?
KarlXII skrev:Sanny_X skrev:Jag är lite sugen på Delta-Pro 12" tillsammans med en 1" eller 2" driver.
Länk?
Allram skrev:Tycker du skall ta en titt på TDxxM-serien från AES om de ryms i budgeten.
Hög verkningsgrad och designade för låg komp/dist och bra frekvensgång.
Som hand i handske med andra ord!
http://aespeakers.com/shop/catalog/inde ... 2a618ad50c
kodapa skrev:Allram skrev:Jo, men bara i några veckor till
Jag har hört att det är någon som ska stoppa in en sådan i en låda. Det är synd och skam med det vackra chassit, de borde få agera som stativ istället.
KarlXII skrev:Allram skrev:
Det är snart Arken. Då kommer det att stannas till norr om Jönkan.
Jag förutsätter att det finns musik till kaffet?
PetterPersson skrev:Om det är tryck i midden du är ute efter rekomenderas:När det gäller Beyma elementen så är prisskilnaderna primärt relaterade till effekttålighet. Dom dyraste, 12SW1300Nd, 12P100Nd tål helt befängda effekter, dom innehåller även ny teknik vad det gäller upphängningar som tillåter helt linjär rörlighet hos konen även vid fulla konutslag. Detta är i stort sett ointressant vid "hifibruk" då man oftast utnytjar elementens prestanda till en bråkdel.
De element som talats om i denna tråd, SM112N är ett "budgetelement" med samma kvalitetskontroll som de dyrare, samma korg som 12G40 men en enklare, fortfarande bra, kon och en enklare upphängning, både kant och spindel och lite mindre motor.
12G40 har en fantastisk lufttorkad kon, bättre upphängning och högre precision, detta är den bästa tolva jag hittat när det gäller röster och kropp i stränginstrument och med en enorm pondus i botten
12P1000Nd är ett extremt effektmonster för att vara en tolva, fortfarande med riktigt hög kvalitet i röster osv, och kraften i botten är grotesk, upplösning och förmågan att återge harmonier,toner i basen är mycket bra men det känns som att man måste spela lite högre med denna än med 12G40 för att den skall komma till sin rätt.
Min absoluta favorit är än så länge 12G40, men jag väntar ju på att få det första serieproduktionsparet 12P80Nd, skall komma till Sverige under november, så får vi se, skall ju bygga nya horn!
Ingvar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... 2,r%F6ster
Jag har aldrig hört en 6,5:a eller 8"-element prestera något som kan kallas för midbas, men jag kanske har extrema krav...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster