Monteringstråd för pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-26 13:04

Jag föreslår att du tidigarelägger limmandet av terminalerna i bakstyckena. Det kan du göra först av allt.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-26 17:48

bomellberg skrev:Jag föreslår att du tidigarelägger limmandet av terminalerna i bakstyckena. Det kan du göra först av allt.

Det låter klokt. Min anvisning är ändrad och punkt 2.5 införd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 01:01

Så, då var mina Pk färdiga. Eller rättare sagt, bakstycket är på limning.

Tyvärr så verkar gängorna i en av skruvhålen för bas/mid elementet börjat gå sönder trots att jag inte skruvat åt den hårt.

Skruven sitter fortfarande dock men går inte att spänna jättehårt för då går den runt, och elementet verkar sitta bra ändå, så det är kanske lugnt???
Eller vad tror ni?

Tyvärr så fick jag infallet att skita i faneringen som jag planerat och sprayade dem mattsvarta istället....Det visade sig att jag är riktigt dålig på att spraylackera, så resultatet blev ganska dåligt. Men det får väl ändå anses vara ok med tanke på att det är första gången jag lackerar och andra gången jag bygger högtalare över huvud taget.

Det ser bra ut på håll ialfl ;)

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-28 01:16

Jonkan skrev:Skruven sitter fortfarande dock men går inte att spänna jättehårt för då går den runt, och elementet verkar sitta bra ändå, så det är kanske lugnt???
Eller vad tror ni?
/J

Inte bra! Skruva försiktigt ur elementet och genomför operation gängräddning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-12-28 01:33

Det har jag inte den blekaste aning om hur man gör. Kan du förklara?

Är det viktigt, elementet sitter rätt hårt fast ändå...?

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-28 09:16

Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-28 09:42

MagnusÖstberg skrev:Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.

Skruva dit skruven försiktigt i de gamla gängorna och låt limmet härda ordentligt. Sedan kan du dra åt bättre igen. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-28 10:26

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ha lite trälim ner i skruvhålet, låt det bli småsegt och skruva dit skruven.

Skruva dit skruven försiktigt i de gamla gängorna och låt limmet härda ordentligt. Sedan kan du dra åt bättre igen. :)

Varför inte islags bult då slipper man att det blir trägäng paj .

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-28 17:12

Jag brukar limma en extra kloss under skruvhålen så att det går bra att använda längre skruvar. Helst ska klossarna vara av något bättre än MDF (dvs av trä).

När gängorna är sönder så skulle jag föredra att limma igen hålet lagom mycket med trästickor (tändstickor är bra) eftersom limmet krymper mer än trä och en ny lagning fäster sämre i en gammal lagning än i ett slitet hål.

Jag antar att Naqref och Magnus har lagat fler hål än jag och lyckas de med bara lim så är det nog tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-12-29 17:46

Rullake skrev:
Stenberg skrev:
Rullake skrev:
Vet inte om jag vill krångla för några skruvar. Kan nog hitta andra som passar. :)

Skriv ett mejl. Det saknades ett par filterkomponenter för mig, inget dyrt, men det är ju jobbigt att fixa fram på annat sätt. Du får ett par skruvar i ett kuvert på posten :) .

Har du skruvar som passar redan så är ju det smidigast att låta bli förståss.

Du har rätt. Tyckte att det mest var besvärligt att ringa innan du påminde om mailmöjligheten :oops: . Nåväl skickade precis ett mail så det kanske kommer lite skruvar efter helgerna.

Fick mina skruvar idag av John. Väldigt trevligt bemötande av honom och snabbt ordnat!
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-30 02:30

Smältlimm används för att sätta fast filtret på bakstycket. Separerar bas och diskantfiltret, Drar en härligt god smältlimmssträng runt anslutningspanelen med (som satt benhårt.

Blir inte klar idag, trots Sky_eyes entusiasm, då vi saknar rätt bits (de ligger som vanligt 20 mil bort).

Bytte komponenter i filtret för att nå närmare värden än de medföljande. De kommer säkert till användning framöver iallafall...

Edit: För att reta Sky_eye så la jag in allt kablage och alla lödpunkter i härligt smältlimm också :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-12-30 23:42

Hej!

Nu har även jag fått mina grejor. Köpte färdiga lådor och filter så jag drog igång nu i kväll för att få i ordning dem.
Det jag funderar på nu är hur det ligger till med basrören. Vilken längd skall de ha? Har förstått att man skall tejpa ihop två rör, är dessa färdigsågade i rätt längd eller skal jag såga till dem själv?

För att slippa inlägg i stil med "Kolla ritningen för f-n!" så förklarar jag mig lite. Är synskadad och använder därför en talsyntes som läser upp texten på datorn för mig, tyvärr klarar inte talsyntesen att läsa ritningen. Sambon ligger och sover, vågar inte väcka henne nu, hon var lagom glad över att ha grejor utsrpidda i hela vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-30 23:49

Basreflexrören är i rätt längd. Bara att tejpa ihop de icke-flänsade delarna med varandra. Notera att du måste föra in det bakre röret först så att det tittar ut på framsidan genom hålet. Väl där så tejpar du ihop rören och för sedan tillbaka dom in i högtalaren.

Lycka till!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 00:03

Det bästa är att limma dom så att dom får en bra mekanisk sammanfogning tejp även om det är silver tejp så torkar skiten med tiden och dom ramlar i sär sen kan man stödja skarven med en eller 2 glasspinnar.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2009-12-31 00:05

Fjonkalicious skrev:Basreflexrören är i rätt längd. Bara att tejpa ihop de icke-flänsade delarna med varandra. Notera att du måste föra in det bakre röret först så att det tittar ut på framsidan genom hålet. Väl där så tejpar du ihop rören och för sedan tillbaka dom in i högtalaren.

Gött, då är det bara att köra vidare. Tack för svar!

Lycka till!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-31 00:10

Håller med boom, att enbart tejpa ihop dem, blir aldrig bra.
De centrerar ihop dåligt på det viset. Egen erfarenhet.

Limma ihop kanterna med cyanolim och tejpa efteråt, så blir det perfekt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 01:55

boom skrev:Det bästa är att limma dom så att dom får en bra mekanisk sammanfogning tejp även om det är silver tejp så torkar skiten med tiden och dom ramlar i sär sen kan man stödja skarven med en eller 2 glasspinnar.
Smart!

Jag tar det rådet rakt av!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-31 09:59

Lim+slangklämma modell bredare kanske ochså skulle funka bra,så kan ni skippa tejpen helt :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 13:49

zapanasta skrev:Lim+slangklämma modell bredare kanske ochså skulle funka bra,så kan ni skippa tejpen helt :)

slang klämma blir för otympligt då kan man andvända en bit av en cykelslang och trä över skarven samtidigt som man limmar fast den.
eller så klipper man bort toppen på en kådis då blir röret slimat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-01 23:19

Nu återstår enkom lödning och montering av elementen innan man får se om lådorna måste sågas isär...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-01 23:56

Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-02 00:02

johaneriksson skrev:Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?

Mvh Johan
Om du har terminalen är det bara att mäta. Jag la smältlim runt om på insidan också för att det skall bli tätt och inte skallra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-02 00:10

MagnusÖstberg skrev:Om du har terminalen är det bara att mäta. Jag la smältlim runt om på insidan också för att det skall bli tätt och inte skallra.

Har inte fått mitt paket från Larsen än men hade tänkt fräsa ut terminalhålen imorgon.

Kan du mäta på vilken höjd terminalerna sitter?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-02 01:05

Jag skulle sätta dom lite lägre än Larsen gjort, precis över basrexporten för att få gott om plats till filtret.

Från botten till centrum för terminalen är det ca 130mm på Larsens lådor. Håldiametern vet jag inte nu när de är monterade...

Jag rekommenderar faktiskt lite smältlimm runt terminale på insidan.

//smältlimmsmannen
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2010-01-03 12:55

Har limmat och bankat fast ett basreflexrör när jag får lite ågren för att limma fast bakstycket. Anledningen är jag "bara" har tejpat ihop rören. Ser en farhåga i att dom ramlar isär med åldern och att det kommer att bli knepigt att fixa problemet genom bashålet.

1 Vad tror ni genom att stryka på lim över tejpningen dvs kapsla in silvertejpen?

2 Ska jag försöka ta bort tejpen (på det limmade röret i baffeln) och limma ihop rören med loctite snabblim + limma fast glasspinnar + tejpa på ny silvertejp? Är detta görbart på ett bra sätt genom hålet på baksidan där bakstycket ska sitta?

3 Somna dom dvs endast tejp räcker för så lång tid som jag kommer att använda dom?

4 Annan lösning! isof vad?

Tacksam för lite feedback-
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-03 13:25

Rullake skrev:Har limmat och bankat fast ett basreflexrör när jag får lite ågren för att limma fast bakstycket. Anledningen är jag "bara" har tejpat ihop rören. Ser en farhåga i att dom ramlar isär med åldern och att det kommer att bli knepigt att fixa problemet genom bashålet.

1 Vad tror ni genom att stryka på lim över tejpningen dvs kapsla in silvertejpen?

2 Ska jag försöka ta bort tejpen (på det limmade röret i baffeln) och limma ihop rören med loctite snabblim + limma fast glasspinnar + tejpa på ny silvertejp? Är detta görbart på ett bra sätt genom hålet på baksidan där bakstycket ska sitta?

3 Somna dom dvs endast tejp räcker för så lång tid som jag kommer att använda dom?

4 Annan lösning! isof vad?

Tacksam för lite feedback-

1 jag hade inte limat rören i lådan utan andvänt silicon då går det att få loss dom om man vill .
men efter som du alleredan har limmat dom så gå på alltrenativ 2 och sedan skall du försöka att slipa limskarven inne i röret men då blir det blompinne och fint slip papper.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-04 03:21

johaneriksson skrev:Vilken höjd ska terminalerna sitta på? och vilken diameter ska hålet ha för att man ska få fin tajt passform som på köpeslådorna?

Mvh Johan

Hålet skall vara 47.5 mm

Denna gör ett perfekt jobb...
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92880

Bild

Har precis kört 12 hål idag med samma terminal till mina basmoduler

Mvh
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-04 16:35

Går högtalarterminalerna att modifiera så att de tar banankontakter? Det ser ut som om de har ett slags blindpluggar; går dessa att ta bort?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-01-04 16:45

Bara att skruva upp & dra bort

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-04 16:55

Ton skrev:Bara att skruva upp & dra bort

Så enkelt? Stiligt!
... tycker jag!