Jämförbara med pi60 ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

Jämförbara med pi60 ?

Inläggav Teabinge » 2010-01-04 15:50

Hädisk fråga kanske?

Vilka högtalare, under typ 50 kkr, skulle man kunna säga liknar pi60 i fråga om karaktär och kvalitet på ljudåtergivningen?

Dynaudio Contour s3.4 ??

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Jämförbara med pi60 ?

Inläggav PerStromgren » 2010-01-04 16:29

Teabinge skrev:Hädisk fråga kanske?

Vilka högtalare, under typ 50 kkr, skulle man kunna säga liknar pi60 i fråga om karaktär och kvalitet på ljudåtergivningen?

Någon B&W-modell, kanske? Eller Snell, om de finns kvar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-04 18:23

Svårt. I dom rummen jag hört så har jag inte funnit någon i samma klass. Dom högtalarna jag annars gillar, dom större Responsen, TAD ref 1, mm, är betydligt mycket dyrare.
Men ett par beg Respons eller kanske dom Pioneer högtalarna vore något att kolla upp.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-01-04 18:28

Jag har haft Contour 3.4 och har pi60 nu, och de är rätt likvärdiga. Dvs Contour väldigt bra högtalare, mitt favoritmärke bland de stora tillverkaqrna Dynaudio.

Samma silkeslena diskant, väldigt bra tonalt och knivskarpt stereoprspektiv på 3.4 och pi60 tycker jag. Sedan är kanske pi60 lite bättre på vissa saker, 3.4 på nån sak.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-04 18:32

Jo, Dynaudio är väldigt trevliga högtalare som på många sätt påminner om Ino Audio :)
Därför ganska naturligt att dom är några av även mina favoriter bland stora tillverkade ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-04 18:36

Konstigt, dom dynaudio jag hört på har inte jag uppfattat som speciellt kul upplevelser.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-01-04 18:59

Är nog inte så konstigt, då det väl är individuellt hur man uppfattar saker och ting. Att gilla Dynaudio är nog inte direkt ovanligt heller, det är ett väldigt respekterat och uppskattat märke världen över.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-04 19:11

subjektivisten skrev:Konstigt, dom dynaudio jag hört på har inte jag uppfattat som speciellt kul upplevelser.

Samma uppfattning här. Då har jag hör deras svindyra högtalare Evidence, som då kostade drygt 600KKr. Blev inte ett dugg impad av dem. Tyvärr. Men jag kanske hade för höga förväntningar.

Jag skulle föröka lyssna på ett par Respons begagnade i den prisklassen. Men de har heller inte samma karraktär som Ino. Men jag gillar Respons iaf.

Jo just det. Jag har även lyssnat på en hel del Dynaudio i normala prisklasser, och upplevt att diskanten många ggr är lite väl anonym.

Ino däremot har en naturlig och klar diskant. Men det är ju mina åsikter det. :wink:

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-01-04 19:18

Ja, vi har alla lite olika synpunkter. Men diskanten tycker jag just är väldigt lik pi60, och det satt ju även en Dynaudio diskant i just pi60 i många år också. Den nya är väldigt lik den i Contour 3.4 också, kanske liite mindre upplöst än Dynaudios, men lika naturlig och behaglig för öronen. Softdome är alltid att föredra iaf enligt min erfarenhet...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-04 19:32

Diskanten i den där jubileumshögtalaren, Sapphire eller vad den heter, upplevde jag inte speceillt bra på arkenmässan dom 3-4 gånger jag lyssnade under 2 dagar.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-01-04 19:45

Jag vet en högtalare som låter nästan som pi60, i alla fall på den platsen jag var på, men det måste man nog höra själv först för att tro på det. Så det är ingen ide att dra upp det för husfridens skull :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-04 20:02

zapanasta skrev:Jag vet en högtalare som låter nästan som pi60, i alla fall på den platsen jag var på, men det måste man nog höra själv först för att tro på det. Så det är ingen ide att dra upp det för husfridens skull :D

jag vet, jag vet....!!! Bild

:wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2010-01-04 20:06

..... 8O

Har man sagt A får man säga B!!!!

Eller är det C som i Carlsson?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-04 20:07

Ett par moddade Luxorhögtalare antar jag han menar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-04 20:10

subjektivisten skrev:Ett par moddade Luxorhögtalare antar jag han menar.

Där slog du spiken på huvudet, spikade på huvudet, eller något i den stilen.... :? :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-01-04 20:10

Ska nämnas att lyssningen inte pågick nån längre stund och att man inte ska dra några högre växlar på detta, men under dom förutsättningar som rådde så lät dom förvånansvärt lika.....

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2010-01-04 20:18

Snell högtalare verkar trevliga och man kan hitta en del av dem för småpengar. Men de ska stå så långt ifrån väggen, besvärligt... :?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-01-04 20:50

De flesta tidningarna är ju dissade av många här, men Stereophile brukar många tycka är rätt ok. Här är lite summeringar från vad de tycker om Dynaudio.

Sapphire:
"Summing up
I can't think of a more pleasant way to have spent my summer than with the Dynaudio Sapphires. They offer big-hearted lows, an uncolored midrange, and clean, grain-free highs. Whether or not to use the grilles will depend on both your music and your room: If your tastes run to modern rock and your room is small and/or lively, you'll need the grilles. But if you prefer naturally balanced classical recordings, and especially if your room is larger and/or well-damped, then using the speakers sans grilles will give you the best combination of detail and top-octave air.

Recommended with a bullet. The remaining 300 pairs of Sapphires won't hang around much longer, so most of us will have to wait to see what Dynaudio comes up with for its 40th anniversary. "

Confidence C4:
"While the Dynaudio Confidence C4's low frequencies will sound most neutrally balanced in large rooms, its top octave might then sound a little mellow. But in the right room, the listener will be knocked out by its natural-sounding midrange, its high-frequency transparency and lack of grain, and its well-defined, stable stereo imaging, none of which have been achieved at the expense of the speaker's musical communication. I can confidently recommend the Confidence C4, offering as it does much of the performance of this Danish manufacturer's cost-no-object Evidence models at a considerably more affordable price. "

Evidence Master:
"Even after 18 years of writing reviews, I still approach loudspeakers costing this much with some degree of naïveté, expecting them to deliver an otherworldly, transforming listening experience. Needless to say, I'm often disappointed.

That was not the case with the Dynaudio Evidence, even though my epiphany—that deep-pedal organ passages benefit most from ambience retrieval, not simply a greater quantity of bass—didn't happen until I'd listened to them for more than a month.

I also learned that I had to pay attention not only to what the Evidences did, but what they didn't do. What they did best was to expand the soundstage until they had created a wall-to-wall, ceiling-to-floor spaciousness and openness. At the same time, the Evidence didn't compress the music on dynamic peaks, didn't produce listener fatigue, didn't pump up the bass response, and didn't muddy separate lines in complex musical passages. When it comes time for these towers to be returned, I will definitely miss them.

Regardless of your wallet's comfort level, I recommend strongly that you audition the Dynaudio Evidences when shopping for speakers. Their fit'n'finish must be seen, and their big, tall soundstage has to be heard to appreciate how high a flagship speaker's reach for the stars can be. Of course, if your Internet company has just gone public and you simply must own a flagship speaker, look no further than the Evidence. "

Evidence Temptation:
"After several months of ecstatic listening, I'm here to report that the Dynaudio Evidence Temptation loudspeaker is a superb sequel to the much more expensive Evidence Master. It enjoys the Master's superb fit'n'finish, fabulous pitch definition and impact in the lowest frequencies, wide soundstage, freedom from treble grain, and transparent top end, all while seeming to disappear as the apparent source of the sound. This places the Temptation in the top rank of loudspeakers.

But, like any sequel, the Temptations differed from the original. Their sweet spot was smaller, their soundstage imaging more readily apparent in the nearfield than the farfield, they were less sensitive, and didn't go quite as deep in the bass. On the plus side, their smaller size works better in small rooms than the Evidence Master. At 84% of the Master's weight and 35% of its cost, the Temptation will fit a few more living rooms and budgets. However, it remains an expensive investment, even for high-end audio.

Each person will have to judge whether the Evidence Temptation's state-of-the-art sound is worth the price of admission. But whatever you conclude, I strongly recommend that you at least audition this loudspeaker. Then you can decide whether you agree with me that this sequel is as good as the original. "

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-04 21:13

Ingen.

pi60 är en vågformsåterskapande högtalare. Mig veteligt finns ingen annan tillverkare (Guru undantagen, men den konstruktionen verkar vara ett drivat av pi60) som har någon sådan produkt. Kanske någon av BBs grejjar det? Han är den som varit närmast av alla jag sett.

Det finns dock andra högtalare som duger utmärkt, även om dom inte har denna egenskap. Under 50k känner jag dock inte till någon. Kanske någon av dom där finska ambion eller vad dom heter? Med wavegiuides på diskanten...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
m_persson79

Re: Jämförbara med pi60 ?

Inläggav m_persson79 » 2010-01-04 21:23

Teabinge skrev:Hädisk fråga kanske?

Knappast :) varför skulle det vara det? Jag önskar inget hellre än att höra bättre pris/prestanda än Ino men jag inser att det är svårt med tanke på att han är hobbytillverkare (se bara priset på Guru även om jag anser (om dom låter som piP) är mycket prisvärda) och sen Mannen som besitter kunskap som är... eh... ganska enorm. ;)

Carlsson OA 51.3 (schmutzigers/johans med 4 st Bremen/OB51-basar) samt Larson 6 är andra riktigt jävla bra högtalare som jag har hört vid ett par tillfällen. Har hört mycket s.k. HighEnd (bara prislappen som jag ser det) på mässor och på demo i butiker. Konstig fokus och m-föring som gör en lite insatt tämligen mörkrädd (som att internkablage är viktigt, hallå! Varför glömmer alla serie-/tal-spolen i basen?). De dyraste var nog ett par Dynaudio för massa 100.000 kr, kanske över miljonen på en mässa för 7-8 år sedan samt Morten Design Coltrane i en butik-demo. Lät gräsligt dåligt, läste att modellen sålt galet dåligt (ett par styck på ett par år). Det förstår jag. Synd, svenska entreprenörer är viktigt som fan för ekonomin.

Jag är jääävligt sugen på att höra Linkwitz Orion dock! Det vore najs, och/eller ett par feta elektrostater i ett bra rum. Tur att man inte lyssnat på allt än. :)

EDIT
Skapar en tråd i DIY-delen om Orion bara för att om i fall att. :P
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-04 22:45

subjektivisten skrev:Diskanten i den där jubileumshögtalaren, Sapphire eller vad den heter, upplevde jag inte speceillt bra på arkenmässan dom 3-4 gånger jag lyssnade under 2 dagar.

Det lät ruttet ägg av Dynaudio på den mässan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-04 23:00

patjoh, Säger inte så mycket vad dom tycker för min egna del. Därför bör man lyssna själv ;)

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:Diskanten i den där jubileumshögtalaren, Sapphire eller vad den heter, upplevde jag inte speceillt bra på arkenmässan dom 3-4 gånger jag lyssnade under 2 dagar.

Ja, jag blev riktigt besviken då.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2010-01-04 23:33

Intelligent Sound.

http://www.intelligentsound.se/

Lite samma filosofi som Ino Audio...?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-01-05 01:08

Teabinge skrev:Intelligent Sound.

http://www.intelligentsound.se/

Lite samma filosofi som Ino Audio...?

Ta med egna högtalare, kablar och CV-skivor - för jämförelse.

Sånt gillar jag :)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-01-05 01:40

Öhman gör ju iof egna högtalare, IS köper Genexxa och Proson, skruvar i ett nytt filter och tiodubblar priset.

Så den delen av filosofin delar dom inte : )

Dessutom är ju IS kabeltroende vilket Öhman inte är på samma sätt.

Exempel:

Nätkabeln betydelse för ljudkvaliteten kan inte nog understrykas. Denna nätkabel serverar den anslutna apparaten närmast perfekta förutsättningar för en bra utsignal. Ger ett högupplöst, rent, dynamiskt utsträckt ljud som låter musiken klinga ut. Åker förbi många betydligt dyrare konkurrenter. Klangen är neutral, mellanregistret återges med sin naturliga fyllighet.

Tillverkare: Agile, Furutech
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-05 01:47

patjoh skrev:Jag har haft Contour 3.4 och har pi60 nu, och de är rätt likvärdiga. Dvs Contour väldigt bra högtalare, mitt favoritmärke bland de stora tillverkaqrna Dynaudio.

Samma silkeslena diskant, väldigt bra tonalt och knivskarpt stereoprspektiv på 3.4 och pi60 tycker jag. Sedan är kanske pi60 lite bättre på vissa saker, 3.4 på nån sak.

Jag har också ägt både Contour 3.4 och pi60 och de liknar inte varandra direkt i karraktär, men båda är bra på olika saker som jag ser det.
Ps. Sedan så anser jag att mina nuvarande högtalare (hemliga tills jag lägger upp dem i min medlemstråd)är en ganska bra blandning av både dessa modeller.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-05 01:51

subjektivisten skrev:patjoh, Säger inte så mycket vad dom tycker för min egna del. Därför bör man lyssna själv ;)

MagnusÖstberg skrev:

Ja, jag blev riktigt besviken då.

Ge exempel på när du "inte" har blivit besviken på något, och som då inte heter Ino audio.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 01:54

Ge exempel på när du höll med Subjektivisten istället FBK.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-05 02:06

Jag vet inte om jag hör hemma i den här tråden med mina erfarenheter
och åsikter, jag borde kanske inte säga något. Men nu skriver jag något
ändå:

Det jag har hört av andra högtalare än mina egna, som jag har tyckt för-
medlat något som jag har kunnat både uppskatta, och även kunnat känna
igen den känsla av kontakt med de ursprungliga händelserna som varit min
egen ambition att nå, är dessa pjäser:

B&W 801 i ursprungliga utförandet (12" bas) fast de senare typerna med
basreflexavstämning. Bara de placerades ordentligt fritt från väggarna så
tycker jag att de kunde låta mycket bra.

Snell typ A av ursprungliga typen, med inte den allra första modellen, utan
den som fått 12" bas (det var 10" från början). Även dom måste trots sitt
utseende stå rätt så fritt för att visa sig från sin bästa sida.

Quad ESL63, med gradientbasar. Ju friare de står, desto bättre låter dom.
De får gärna stå flera meter från väggen bakom dem.

Det finns några till, med dessa tycker jag är de viktigaste.

Kanske någon tycker att det är både lustigt, märkligt och rent av absurt att
de tre modeller jag nämner är både drastiskt olika varandra och dessutom
"gör det de gör" på rätt så olika sätt, sett fysikaliskt. :o

Men det visar väl bara att det finns många vägar som leder till samma mål,
och att det är viktigare att vägen har en sorts inre harmoni, än att de följer
ett i förväg dikterat koncept.

Tror därför också att det är i detta man hittar förklaringen till att nästan
alla riktigt bra högtalare går sin egen väg, och att deras konstruktörer har
fokuserat mera på att göra det väl, än att försöka följa en väg som någon
annan stakat ut.

Hemligheten ligger kanske helt enkelt inte i att stirra sig blind på "vägen"
(t ex en som någon annan hittat och med framgång gått för att nå målet)
utan att man inte får missa att hela tiden ha målet (sitt mål) i sikte och på
så vis hitta sin egen optimala väg dit.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-05 02:14

MagnusÖstberg skrev:Ge exempel på när du höll med Subjektivisten istället FBK.

Har aldrig hänt! Och det är jag glad för, för om jag någonsin blir en militantisk och fanatisk orkan som sågar allt i min väg som inte det står Ino,Nad,Rotel,Pioneer osv på så ska jag lägga ner denna hobby en gång för alla :roll: Jag älskar mångfald och jag gillar att det finns personer med olika öron, behov och smak där denna hobby frodas för alla och inte blir likriktad som en del verkar önska.
Sedan så tycker jag som vanligt att det används allt för stora ord som vanligt tyvärr när det ska beskrivas hur något lät, dvs om nu Dynaudio lät ruttet ägg på någon mässa, hur låter då inte burkarna som säljs på SIBA? Men det hör väl till den vanliga Faktiskt.se kulturen att det ska sågas märken? (om det nu inte råkar vara Ino eller LTS rekomenderat för då är det heligt) Hoppas verkligen att jag har fel, för som jag sett forumet senaste tiden så har det blivit bättre så jag hoppas att vi slipper det gamla Faktiskt.se med märkes sågningar på löpande band som det var förr.
Hoppas att du är nöjd med mitt svar Magnus!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino