Jämförbara med pi60 ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 02:22

FBK skrev:Hoppas att du är nöjd med mitt svar Magnus!

Ja, jag är mer än nöjd. Det förklarade mycket.

Att jag använde så stora ord om Dynaudio hör förmodligen ihop med att jag hade stora förhoppningar. Det skulle jag inte ha om ett vad-som-helst-system från Siba.

Men de lät verkligen illa, de lät apa. Och den personen som ansvarade för deras presenation på Arkenmässan borde söka nytt arbete. Och jag är en Dynaudiosnubbe som verkligen gillar deras element. Men att just berätta att de lät apa där gör ju att man hindrar folk att tro att det alltid låter så illa, eller hur?

Men du, om du älskar mångfald - hur kommer det sig då att du har synpunkter på hur Subjektivisten uppfattar verkligheten? Är inte han en del av den mångfalden du värnar om?

Ge fan i att kommentera hans inlägg utan lägg istället fram alternativ. Det blir ju inte mer mångfald för att du stryper de alternativ som Subjektivisten gillar? Det blir ju bara mer mångfald om du upplyser oss om bra alternativ.

Hoppas du är nöjd med min replik
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-05 02:59

MagnusÖstberg skrev:

Att jag använde så stora ord om Dynaudio hör förmodligen ihop med att jag hade stora förhoppningar. Det skulle jag inte ha om ett vad-som-helst-system från Siba.

Men de lät verkligen illa, de lät apa. Och den personen som ansvarade för deras presenation på Arkenmässan borde söka nytt arbete. Och jag är en Dynaudiosnubbe som verkligen gillar deras element. Men att just berätta att de lät apa där gör ju att man hindrar folk att tro att det alltid låter så illa, eller hur?

Det är inte första gången som personen som ansvarar för deras presenation har gjort bort sig, det har hänt fler gånger tyvärr.
När jag ägde 3.4orna så grät jag nästan när jag hörde dem på en mässa, jisses vilken usel demo det var. :(
Men du, om du älskar mångfald - hur kommer det sig då att du har synpunkter på hur Subjektivisten uppfattar verkligheten? Är inte han en del av den mångfalden du värnar om?

Ge fan i att kommentera hans inlägg utan lägg istället fram alternativ. Det blir ju inte mer mångfald för att du stryper de alternativ som Subjektivisten gillar? Det blir ju bara mer mångfald om du upplyser oss om bra alternativ.

Hoppas du är nöjd med min replik

Han får uppfatta den som han vill, problemet som jag ser det är att när allt låter så illa som det gör i hans öron och det sågas enormt som han gör jämnt förutom några märken då, så blir det liksom inte trovärdigt när man agerar på det viset och du har själv haft åsikter på hans framfart, men inte nu längre verkar det som.... :? Och angående att kommentera hans inlägg så kommer jag att fortsätta att bestämma själv över det och inte DU, och visst kommer jag att fortsätta att lägga fram alternativ, det är liksom det som är roligt med denna hobby att det finns mångfald.
Ps. Och för övrigt så tycker jag själv om en del av det som subjektivisten gillar.
Och har du fler åsikter angående mitt skrivande här så PM:a då vi är totalt ur spår ifrån trådämnet nu.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-05 03:42

Magnus, ignorera killen, han är inte värd uppmärksamheten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Jämförbara med pi60 ?

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 08:13

Teabinge skrev:Hädisk fråga kanske?

Vilka högtalare, under typ 50 kkr, skulle man kunna säga liknar pi60 i fråga om karaktär och kvalitet på ljudåtergivningen?

Dynaudio Contour s3.4 ??

Man kanske ska börja med att fråga hur du vill ha det hemma?
Är du beredd att köra dämppaneler här och var, kan du tänka dig att ha högtalarna långt från vägg eller nära, viken storlek är acceptabel...

...mer parametrar tack. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-01-05 12:37

Jag håller med Subj. att Ino är bra, men inte att allt annat är skit dock :)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-01-05 12:42

Sen kan jag ju tillägga att jag har haft många audiofilerpolare och en studiotekniker/musiker hemma och lyssnat hos mig, och flera av dem har hört både 3.4 och pi60 i samma rum och samma kringutrustning, och de håller med mig de allra flesta. Att pi60 låter väldigt bra, men att 3.4 låter också väldigt bra. Och att de båda delar samma goda egenskaper i mångt och mycket också.

Men jag förstod före mitt svar till TS att det skulle ta hus i helvete när jag tyckte så, och ett bajsregn skulle hagla över (i detta fallet) Dynaudio... :) Men det är väl konstruktivare att ge TS tips dock, eller bara konstatera att inget kommer låta i närheten av pi60.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-01-05 13:33

Jag tängte före vår lilla test mellan pi60 och 8071 att nu blir det katastof för 8071 lådorna .Jag kunde efter den lilla testen konstatera att pi60 är en mkt bra högtalare,men det är 8071 med ,och skillnaden var så pass liten mellan dom så man blev förvånad .Man hade ju väntat sig nåt helt annat för nog fn hör man skillnad på en medioker och en bra högtalare oavsett var dom står nånstans (bara dom står på samma ställe) För min del skulle jag kunna leva med ett par pi60,men jag skulle kunna det med ett par 8071 ochså ,jag skulle inte märka tror jag om nån bytte högtalarna fram och tillbaka :D Rensar man skallen från förutfattade meningar och inte bryr sig va andra påstår så kan man lyssna på högtalare på ett ärligt sätt...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 13:51

Det går inte att komma ifrån att alla inte märker skillnad på allt och allt inte passar överallt.

Frågeställningen i tråden är skitsvår.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-01-05 13:56

Det hade varit intressant att höra ett gäng högtalare i Ingvars ljudrum (jag misstänker att det är det mest anpassade/dämpade) och där jämfört dom. Men jag tror inte att Ingvar har något intresse i det, och varför skulle han?

(Nu spånar jag bara)

Många som bytt ut högtalare X mot pi 60 har förmodligen också ändrat i sin rumsakustik efter att pi 60 installerats. Har någon satt tillbaka sina gamla efter det och jämfört hur dom lät då? Så dom har samma förutsättningar.

Äh, vad vet jag, jag bara svamlar :wink:

(Nu ska jag ut med ungarna och åka pulka!)

Edit: Stavfel.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-05 14:04

patjoh skrev:Men jag förstod före mitt svar till TS att det skulle ta hus i helvete när jag tyckte så, och ett bajsregn skulle hagla över (i detta fallet) Dynaudio... :) Men det är väl konstruktivare att ge TS tips dock, eller bara konstatera att inget kommer låta i närheten av pi60.

Nejdå, men det är ju bra att du ger din åsikt, jag ger min och "pelle" ger sin. Det är ju inte negativt att det är olika åsikter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-01-05 14:11

Hej Stefan,
jag fick själv en pulkatur, fast med andras barn.

Jag har haft pi60 i bra rum och mediokra rum och skitdåliga rum och skillnaden är ju riktigt stor. Efter att ha bott med pi60 i ett riktigt bra rum utan större problem så var det en mindre chock i nya lägenheten där det lät ihåligt och anemiskt. 8O

Kompisar som kom förbi hörde ju ingen skillnad förutom någon som tyckte att basen var "borta". (Den hamnade i hallen...)

Jag sålde pi60 och han som köpte dem hade ett mycket stort rum där han kranade på rätt friskt och det var sjuk skillnad från mitt rum - åt det bättre.
Hans förstärkare distade rätt duktigt på högre volym men sänkte man lite så lät det riktigt bra och framförallt fick jag känslan av hur bra pi60 är om de får utrymme att spela ut. Till saken hör att han hade noll dämpning i rummet.

Vad gäller din fråga om högtalare X så har jag gjort just en sådan jämförelse (två gånger varav en nyligen) och skillnaden i bägge fallen var helt olika; i ena fallet lät högtalare "X" mycket bättre än den gjorde innan efter att dämp kommit på plats men man hörde fortfarande begränsningarna och i andra fallet lät högtalare "Y" som var en rätt mellanregisterbetonad/skrikig högtalare faktiskt helt platt med dämpet bakom, då försvann skrikigheten men då visade det sig att det inte fanns topp eller botten heller...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-01-05 16:39

Jag tycker själv att Martin logans "mellanelektrostat" ( den nyare, med aktiva 8:òr inbyggda) rätt uppställda, med rätt inspelningar, kan låta mycket, mycket bra.

Elektrostater har ibland en underbar klang i mellan och diskantområdet, tycker jag. Och de nyaste Martin logans kan spela högt, dessutom. Magneplanars dyraste allster har imponerat på mig förut- men bara med akustisk musik.

Dock har jag aldrig blivit imponerad av Quad ESL. Tycker de låter litet dynamikfattiga och tråkiga.

Men det är ju vad jag tycker, subjektivt. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-05 17:57

Nahaz skrev:Öhman gör ju iof egna högtalare, IS köper Genexxa och Proson, skruvar i ett nytt filter och tiodubblar priset.

Än sen då? Gör det detta till dåliga högtalare?
Och dessutom, hur många märken är rena märken i så fall?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-05 18:10

StefanL skrev:Många som bytt ut högtalare X mot pi 60 har förmodligen också ändrat i sin rumsakustik efter att pi 60 installerats. Har någon satt tillbaka sina gamla efter det och jämfört hur dom lät då? Så dom har samma förutsättningar.

Här tänker jag att "samma förutsättningar" borde vara ett annat rum, optimerat för att visa den andra högtalaren från dess bästa sida, så som dess konstruktör önskar. Alldeles säkert är det inte att högtalarna gör bäst ifrån sig i samma rum.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-05 18:14

Jag tror att vissa högtalare nog kan må bra att deras brister döljs i ett hav av efterklang.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-05 18:25

En av mina första riktigt trevliga hifiupplevelser vad Dynaudio Contour 1.3, men det är den enda modellen jag gillat. De stora 3.x har jag alltid uppfattat som bas-svullna. De riktigt stora modellerna har jag bara mässhört och då har de spelat uselt, bl.a på Arken med stort Classé förstärkeri. Vad som lät illa är svårt att säga, men det var en sådan där 15-1 lyssning (vänta 15 min på att den börja, 1 min för att gå därifrån efter påbörjad demo).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-05 18:25

subjektivisten skrev:Jag tror att vissa högtalare nog kan må bra att deras brister döljs i ett hav av efterklang.
Det tror inte jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-05 19:00

För att... du vet det? ;)

Vill bara nämna att jag stött på några sådana exempel, alltså högtalare
med extremt dålig integration mellan elementen, som dock i ett väldigt
akustiskt obehandlat rum inte visade upp dessa egenskaper alls.

De lät verkligen extremt mycket sämre när de tvingades leva på sitt
direktljud. Högtalarnas ägar var mycket negativt inställd till de akustiska
förbättringar som han gjort, ända tills han bytte högtalare.

Men ändå är det självklart ingen generell sanning att högtalare som är
dåliga mår bra av att få sina egenskaper dolda i ett hav av efterklang.
Det gäller bara de som har sådana specifika fel, att det är trevligare
att lyssna på deras medelutstrålning(/energikurvan) än på det ljud de
skickar iväg rakt framåt.

Men så skriver ju S också bara "vissa", som jag har svårt att inte hålla
med honom - visst finns det sådana fall.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-05 19:16

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det är inte första gången som personen som ansvarar för deras presenation har gjort bort sig, det har hänt fler gånger tyvärr.
När jag ägde 3.4orna så grät jag nästan när jag hörde dem på en mässa, jisses vilken usel demo det var. :(

Han får uppfatta den som han vill, problemet som jag ser det är att när allt låter så illa som det gör i hans öron och det sågas enormt som han gör jämnt förutom några märken då, så blir det liksom inte trovärdigt när man agerar på det viset och du har själv haft åsikter på hans framfart, men inte nu längre verkar det som.... :? Och angående att kommentera hans inlägg så kommer jag att fortsätta att bestämma själv över det och inte DU, och visst kommer jag att fortsätta att lägga fram alternativ, det är liksom det som är roligt med denna hobby att det finns mångfald.

Vill egentligen inte lägga mig i, men att utsätta någon för upprepade hånfullheter och dessutom i tredje person, är helt enkelt något som INGEN skall utsättas för, det är respektlöst och lagomt fegt.
Alla kan inte dra jämnt, men mera rakryggat vore att reda ut oegentligheter via PM alt ignorera varandra totalt, småhackande skapar bara irritation, är man oförstående till någon annans beteende når man längst genom att låta vederbörande stå till svars för sina handlingar genom att låta denne förklara sig.
Att däremot enbart överösa varandra med "påståenden" utan att lyssna, föder varken förståelse eller kunskap.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-05 19:41

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ge exempel på när du höll med Subjektivisten istället FBK.

Har aldrig hänt! Och det är jag glad för, för om jag någonsin blir en militantisk och fanatisk orkan som sågar allt i min väg som inte det står Ino,Nad,Rotel,Pioneer osv på så ska jag lägga ner denna hobby en gång för alla :roll:

Jag älskar mångfald och jag gillar att det finns personer med olika öron, behov och smak där denna hobby frodas för alla och inte blir likriktad som en del verkar önska.
Sedan så tycker jag som vanligt att det används allt för stora ord som vanligt tyvärr när det ska beskrivas hur något lät, dvs om nu Dynaudio lät ruttet ägg på någon mässa, hur låter då inte burkarna som säljs på SIBA? Men det hör väl till den vanliga Faktiskt.se kulturen att det ska sågas märken? (om det nu inte råkar vara Ino eller LTS rekomenderat för då är det heligt) Hoppas verkligen att jag har fel, för som jag sett forumet senaste tiden så har det blivit bättre så jag hoppas att vi slipper det gamla Faktiskt.se med märkes sågningar på löpande band som det var förr.
Hoppas att du är nöjd med mitt svar Magnus!

Din förhoppning kan tillgodoses: Ja - du har fel, det du beskriver har
nog aldrig existerat (jag tror inte det i varje fall). Det finns ingen sådan
kultur, utan det är bara ett resultat av att människor har rätt att yttra
sina åsikter (hmmm... fast det kanske sorterar under "kultur"? Om så
är fallet, är det jag vill säga bara att det isåfall ju är något bra!).

Dessa antydningar om ofria viljor, har jag uppfattat bara som en myt
som har byggts av dig och några till (men säkert inte med den avsikten,
utan bara på grund av att ni har dragit ett antal slutsatser om enskilda
människors incitament för sina uppfattningar - som nog inte stämmer).

Det som existerat och fortfarande existerar på faktiskt.se, är däremot
fria diskussioner - där varje människa har haft rätt att yttra sina upp-
fattningar.

Det är till stor del det som gjort faktiskt till den unikt trevliga plats det
är (när det är som bäst).

Det är SÅ man får mångfald, inte genom att vissa gör det till sin livs-
uppgift att underkänna andras åsikter. Vet inte varför du ägnar dig så
mycket åt det. :?

Om du vill ha mångfald är det väl bättre att du säger vad DU tycker, och
låter bli att klaga på att andra tycker si eller så. Du behöver också sluta
klaga på att saker anförs vara "för dåliga" eller "för bra".

Har du en uppfattning om vad DU tycker, så fram med den! Men är det
inte rätt så troligt att andra vet bättre än du - vad de själva tycker?

Eller vad tror du?

Bara för att inte kontentan av detta inlägg skall få en vikt som jag inte
avsett, vill jag särskilt trycka på att det jag mest ville ha fram, är att
jag tycker det är jätteintressant att ta del av dina uppfattningar om
olika apparater, koncept, ideer o s v
. Mycket intressantare än att
se vad du tycker om andra, och om vad andra tycker och borde tycka
istället.

Inte heller är det kul att konstatera att du ofta buntar ihop enskilda helt
oberoende människor till en grupp (till och med gruppen "faktiskt"!) och
sen beskyller den/dem för en massa dumheter, som t ex att de bara har
färdiga uppfattningar som du kallar en "kultur". :(

Det är inte heller kul att se att du riktar in dig mot enskilda medlemmar
på detta forum och attackerar med ord som "militantisk och fanatisk
orkan...".

Tänk efter lite vad mångfald betyder?!

Jag tror du kommer att komma fram till att man INTE skapar en mång-
fald genom att underkänna vissa människors åsikter. Det är tvärtom ett
sätt att hindra mångfalden.

Eller är det "en mångfald som överensstämmer med din egna åsikt" du
vill ha? Det tror inte jag. Inte om du funderar lite på det. Det brukar man
ju inte kalla mångfald, utan något annat, som också slutar med -fald.
Inte vill de ha ett enfaldigt faktiskt.se?

Det finns väl ett skäl till att du väljer att läsa och skriva så mycket här?
Jag tror att det är att du åtminstone undermedvetet känner att du kan
yttra din uppriktiga mening här. Du förstår ju värdet av det, så då tycker
jag du bör låta även andra göra det - just i mångfaldens namn!*

De som saknar några åsikter på grund av att de "vill att det skall finnas
folk som tycker på alla tänkbara sätt, och att de vill att det inte skall få
finnas flera som tycker si än som tycker så", bör fundera på var 17 de
fått den idén ifrån... :?

Men den som saknar några åsikter på grund av att de själv har den,
bör fundera mindre över varför inte andra tycker så eller hur de skall
får att göra det, men göra mera för att själv berätta om sina uppfatt-
ningar.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Vh, iö

- - - - -

*Sen kan jag ju tycka att mångfald som sådan näppeligen kan vara ett
mål i sig själv - om det bara kan åstadkommas genom att människor
HINDRAS att få tycka det de tycker, eller att säga det. :?

Som så ofta får drömmen om en sorts kollektiv bild av verkligheten och
önskemål om dess symmetriska estetik, trista effekter på den enskide
individens rätt till sina egna genuint egna åsikter.

Det är faktiskt inte SÅ viktigt med mångfald, att det är meniningsfullt att
skapa en schimär där "mångfalden och balansen tycks maximal", genom
att tvinga folk att lämna sina faktiska åsikter. Det tycker i varje fall inte
jag.

Jag ser gärna dock den mångfald som är sann.

Men folk som hindrar eller stör andra att tycka det de verkligen tycker,
eller som agerar "equalisatorer" genom att "tycka tvärtom för att det
skall bli balans", betackar jag mig för. :evil:

Det enda de åstadkommer är att förstöra för alla dem som är genuint
nyfikna på vad folk tycker på riktigt. :(

Skall det finnas en mångfald så tycker jag att den skall vara äkta och
inte falsk - den skall representera verkligheten!

Skall det finnas en poäng med att betrakta det man uppfattar som ett
medelvärde av alla åsikter, så vill jag veta hur det där medelvärdet ser
ut utan att informationen smutsats av en människor som försöker
"åstadkomma balans" genom att motverka (låtas tycka tvärtom mot)
det de tycker verkar överrepresenterat
. Vaddå försöka åstadkomma
balans? Det enda man åstadkommer genom att agera så är ju nihilism,
eller rättare sagt en illusion om det.

Jag är nyfiken på alla åsikter - åskter som är äkta och oberoende! Som
inte har skapas med falska manipulationer och ofrihetsingrepp för att
tillgodose någons drömmar om:

1. Hur mångfaldiga andras åsikter BORDE vara.

2. Hur lika mycket värda alla olika alternativ BORDE vara.

Sådant är falskt och inte äkta. Jag avskyr det falska, även när det finns
där för att någon haft goda ambitioner. Goda ambitioner i all ära, men
när de skapar onda resultat blir det ju ändå fel.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-01-05 22:03

shifts skrev:
StefanL skrev:Många som bytt ut högtalare X mot pi 60 har förmodligen också ändrat i sin rumsakustik efter att pi 60 installerats. Har någon satt tillbaka sina gamla efter det och jämfört hur dom lät då? Så dom har samma förutsättningar.

Här tänker jag att "samma förutsättningar" borde vara ett annat rum, optimerat för att visa den andra högtalaren från dess bästa sida, så som dess konstruktör önskar. Alldeles säkert är det inte att högtalarna gör bäst ifrån sig i samma rum.

Jo, det var nog så jag menade, fast ändå inte. Det var min okunskap som nog visade sig där. Jag trodde han lutade sig mot nån standard för dämpning där man mätte efterklang och den skulle falla inom 'x', eller nåt. Men det kanske inte finns :oops:

Exempel: Jag har idag ett par Klipsch RB 51 och mitt rum är helt obehandlat. Det låter inget vidare.

Kan bero på att jag just renoverat hela vardagsrummet och dom står 30 cm från golvet provisoriskt på tv-bänken. Allt ekar för jag har inte satt upp något på väggarna än (blev frugans uppgift då jag enligt min fru inte kan se hur fint det blir om man bara flyttar det lite åt... Ja, ni förstår, jag kan inte inreda)

Nåja, strunt samma.

Jag är lite i tankarna att köpa ett par pIP (eller pi 60, eller ingen, vet inte än). Ska jag göra det så vill jag nog dämpa lite för det är rekommendationen.

Skulle mina nuvarande låta bättre med dämpning? Jo, förmodligen. Kommer jag att dämpa med nuvarande uppsättning? Nej.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-01-05 22:35

IÖ:

Jag håller med varenda ord du skriver och jag är djupt imponerad över hur du verkligen ger dig tid att försöka förklara dina ståndpunkter. Ståndpunkter kanske är ett rätt laddat ord förresten så vi kör på åsikter istället ;)

Ditt senaste inlägg var som det heter numera..klockrent :)

Tyvärr FBK så är det ju så att ett annat fora som du skriver mycket på kallar sig mångfaldens forum men som har kastat ut i stort sett varenda en som har en kritisk, skeptisk eller avvikande uppfattning om hifibranschen. Så för mig så faller dina synpunkter på detta rätt platt.
I alla fall i just denna fråga :)

edit: stavning

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-05 22:47

Vill bara för protokollet nämna att en hel del av de synpunkter från mitt
inlägg (som kanske verkade rätt så kritiska) var menade väldigt allmänt,
och alltså mest har med MIG och min inställning till olika beteenden som
jag har sett, att göra.

Jag hoppas ingen försöker använda det till att hitta någon som "passar"
in på det jag skrev, att klanka på. Även om jag svarade på ett inlägg av
FBK, var det som jag skrev inte i huvudsak avsett som kritik mot FBK,
som jag känner rätt dåligt, för att inte säga nästan inte alls.

Bara så ingen tolkar all kritik jag nog råkade få ur mig, som kritik mot FBK.

Men, någon liten gnutta, var nog just det. ;)

Tänker då framförallt på min uppmaning att bidra när man tycker att det
saknas mångfald, hellre än att klaga på det som folk defacto berättar att
de tycker. Varför gör någon det? Är det för att de vars åsikter kritiseras
skall börja tycka något annat? Det kommer nog aldrig att fungera. :?

Fast även detta med att hellre berätta om egna uppfattningar än att klaga
på andras, gäller såklart som en uppmaning till ALLA!

De som tycker att just deras åsikt saknas - låt oss höra den då!

Vh, iö

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-05 23:01

IngOehman skrev:Jag är nyfiken på alla åsikter - åskter som är äkta och oberoende! Som
inte har skapas med falska manipulationer och ofrihetsingrepp för att
tillgodose någons drömmar om:

2. Hur lika mycket värda alla olika alternativ BORDE vara.

Håller med dig i stort men fastnade lite i just detta.
Menar du att olika åsikter/alternativ INTE borde vara just lika mycket värda?
En åsikt är ju någonting någon tycker, varje människas tyckande är precis lika viktigt som någon annans tyckande.
Däremot tycker jag att sanningshalten i det som tycks är legalt att värdera.

Blev lite fundersam på innebörden i just det citerade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-06 11:38

Goldfinger skrev:
FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vill egentligen inte lägga mig i, men att utsätta någon för upprepade hånfullheter och dessutom i tredje person, är helt enkelt något som INGEN skall utsättas för, det är respektlöst och lagomt fegt.
Alla kan inte dra jämnt, men mera rakryggat vore att reda ut oegentligheter via PM alt ignorera varandra totalt, småhackande skapar bara irritation, är man oförstående till någon annans beteende når man längst genom att låta vederbörande stå till svars för sina handlingar genom att låta denne förklara sig.
Att däremot enbart överösa varandra med "påståenden" utan att lyssna, föder varken förståelse eller kunskap.

Respektlöst och lagom fegt, hmmm. Jag är inte det minsta feg :x
Och visst kan jag vara självkritisk, jag är inte den mest smidiga person jämnt då jag är allt för ärlig och rak för det och det har jag fått höra och även försökt att ta åt mig.
IngOehman skrev:Vill bara för protokollet nämna att en hel del av de synpunkter från mitt
inlägg (som kanske verkade rätt så kritiska) var menade väldigt allmänt,
och alltså mest har med MIG och min inställning till olika beteenden som
jag har sett, att göra.

Jag hoppas ingen försöker använda det till att hitta någon som "passar"
in på det jag skrev, att klanka på. Även om jag svarade på ett inlägg av
FBK, var det som jag skrev inte i huvudsak avsett som kritik mot FBK,
som jag känner rätt dåligt, för att inte säga nästan inte alls.

Bara så ingen tolkar all kritik jag nog råkade få ur mig, som kritik mot FBK.

Men, någon liten gnutta, var nog just det. ;)

Tänker då framförallt på min uppmaning att bidra när man tycker att det
saknas mångfald, hellre än att klaga på det som folk defacto berättar att
de tycker. Varför gör någon det? Är det för att de vars åsikter kritiseras
skall börja tycka något annat? Det kommer nog aldrig att fungera. :?

Fast även detta med att hellre berätta om egna uppfattningar än att klaga
på andras, gäller såklart som en uppmaning till ALLA!

De som tycker att just deras åsikt saknas - låt oss höra den då!

Vh, iö

Visst var det kritik mot mig IÖ, finns ingen tvekan om det när man läser inlägget där jag återkommer hela tiden som du eller dig. Och det hade varit mer ärligt av dig att skippa det sista inlägget ovan där du försöker släta ut dina åsikter emot mig. Själv så har jag en tudelad bild av dig, men jag börjar förstå att kritikerna av dig nog har en poäng när de hävdar att du bla. försöker framstå som en mysgubbe som bara vill alla väl men att du egentligen har en agenda bakom dina inlägg och tyvärr så stämmer nog en del av det.
Sedan så är jag inte dummare än att jag inser när jag är oönskad någonstans, och efter lite fundering så var det ett misstag att öppna kontot här igen. Avslutar med en av dina kommentar i inlägget till mig.

"en mångfald som överensstämmer med din egna åsikt" du
vill ha? Det tror inte jag. Inte om du funderar lite på det. Det brukar man
ju inte kalla mångfald, utan något annat, som också slutar med -fald.
Inte vill de ha ett enfaldigt faktiskt.se

Intressant och tänkvärt och jag håller med! Frågan är hur många av Faktiskt medlemmar som vill ha en riktig bred mångfald i ordet rätta bemärkelse och inte ett enfaldigt Faktisk.se eller är det kanske som en herre skrev i sin signature: Tyck om, tyck rätt

Jag har bett ledningen för forumet att inaktiviera mig nu.
Så tack för mig!
Senast redigerad av distad 2010-01-06 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-01-06 12:05

FBK skrev:
Goldfinger skrev:
FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Respektlöst och lagom fegt, hmmm. Jag är inte det minsta feg :x och respekt är inte det första som jag tänker på när S är på tapeten. Visst, hade han under åren visat "lite" respekt själv så hade jag inte skrivit som jag gjort, men det finns inte någon i forum Sverige som lyckats bli utkastad ifrån alla forum förutom då Faktiskt pga bristande respekt emot andra som han har uppvisat mååååååååånga gånger.

Men visa att du står över sånt då, och svara inte med samma mynt som du själv kritiserar, är inte det en bättre idé? (I all välmening)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-06 12:17

Du har en poäng, så jag har ändrat i mitt ursprungsinlägg. Hej då!

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-01-06 12:58

FBK skrev:Jag har bett ledningen för forumet att inaktiviera mig nu.
Så tack för mig!

Jag tycker verkligen inte att du ska inaktivera dig. Nu när du fått lite tuggmotstånd.

Får att lite skämtsamt återknyta till en annan tråd: visa lite stake!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-01-06 13:14

dimitri skrev:
FBK skrev:Jag har bett ledningen för forumet att inaktiviera mig nu.
Så tack för mig!

Jag tycker verkligen inte att du ska inaktivera dig. Nu när du fått lite tuggmotstånd.

Får att lite skämtsamt återknyta till en annan tråd: visa lite stake!

Handlar om betydligt mer än att visa lite stake dimitri, man behöver känna att man trivs med forumet också och jag har känt bitvis att jag inte passar in i mallen här även om jag har försökt att ge det chansen, har kanske inte varit så konstruktiv och snäll alltid och det har kostat mig en forum kompis, men så är livet när man inte kan ställa tillbaka klockan. Ha det gott!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-01-06 14:34

Synd att du väljer harvärjan.

Jag utgår att du känner att du inte klarar att debattera musikåtergivning mm med flera här. Själv har jag (nästan) slutat att debattera utan istället ställa lite frågor som kan hjälpa mig när det gäller hifi mm.

Jag har testat så mycket apparater, kablar och högtalare nu så jag känner att jag själv vet ungefär vart jag vill komma med min hifi/hembio.
Däremot finns det massor av intressant kunskap här när det gäller varför saker och ting fungerar som dom gör och likaledes mycket intressanta saker som kretsar kring rumsakustik. Mycket kul att läsa.

Någon (tror även jag själv) har skrivit inlägg om att om du bara skriver att detta är min personliga uppfattning hur något låter eller kanske frågar istället för att påstå så blir det ofta en helt annan diskussion. Där har jag studerat en sådan som Strömbrg och gillar verkligen hans sätt att ge sig på vissa delar av hifi-världen :)

Behöver jag säga att jag trivs betydligt mer här än på ställen där dyrfi-ägarna dunkar varann i ryggen efter varje ny (i mina ögon) skum uppgradering. Då någon stackare frågar om hur eller varför nåt påstås låta bättre blir du bannad.

Fast trivs du bättre där så är det kul för dig och jag hoppas att du får en god fortsättning på året.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino