Här är ett exempel på vad man kan göra med ett par 6550 och Dynaco A431 transformator.
För drygt 30 år sedan köpte jag ett par fulmoddade Dynaco Mk. III billigt och snyggade till dem, satte dit nätbrunn, 2-polig strömbrytare, ersatte den spinkiga skruvlisten mm.
Sedan jag skaffat Carlsson OA52 blev det ganska uppenbart att mina Mk. III var något mulliga i basen och matta i diskanten.
I början av 1977 gjorde jag slag i saken och kontaktade Erik Andersson som just kommit tillbaka efter en englandssejour och ännu inte kommit igång med Edison-produkterna, och övertalade honom att göra det bästa han kunde på Mk. III chassierna utan hänsyn till kostnaderna. Enda förbehållen var att han skulle mäta igenom hela min samling GEC Gold Lion KT88 och matcha dem, samt återanvända transformatorerna och helst rörlikriktningen.
Det ljudande resultatet blev mycket lyckat, så Erik dokumenterade bygget och fick det publicerat i MoLT nr. 4 1977. Jag tror det är svårt att få tag på numera, så jag har scannat artikeln, samt en kubmätning jag lät göra för skojs skull.
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
Jag använder dem fortfarande flitigt. Har bytt lytar i nätdelen sedan dess och rör, givetvis.
I basen tål de att jämföras med vilka rörförstärkare som helst åtminstone upp till 50.000 kr-klassen för 2 kanaler anser jag. I högre register saknar i varje fall inte jag något som tillskrivs vissa "magiska" triodkonstruktioner.
Trots minskningen av uteffekt från 60 W till 20W kan de subjektivt spela starkare än innan med överlägsen kraft, kontroll och djup i basen och har fått en transparens i mellanregister och diskant som jag knappt vågat drömma om och utan tidigare avrullning på toppen.
Det uppstår en härlig symbios mellan de här förstärkarna och mina Carlsson OA52, och de har alltid växt med uppgiften även när jag gjort avsevärda uppgraderingar tidigare i kedjan.
Nu, drygt 20 år efteråt kunde det vara roligt om några erfarna rörbyggare ville kommentera kretslösningen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]