Brumm i förstärkaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Brumm i förstärkaren

Inläggav mrk » 2010-01-05 14:38

Senaste veckan har förstärkaren av och till brummat. Det är så högt att det utan problem hörs till soffan. Men bara ibland..

Förstärkaren är lite drygt 4 år gammal, så torkade elektrolyter eller andra förslitningar är väl inte så sannolikt.. eller?

Ringde försäljaren och frågade om han hade något råd. Fick höra att de inte haft reklammationer på den modellen, men att serviceverkstaden är stängd för helgen så det fanns ingen att rådfråga just nu. De nämde dock att felet skulle kunna bero på störningar i elnätet. Hur identifierar jag det?

/krille

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Brumm i förstärkaren

Inläggav Flint » 2010-01-05 14:47

mrk skrev:De nämde dock att felet skulle kunna bero på störningar i elnätet.

Tror jag inte på.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-05 14:47

"Störningar i elnätet" låter som en riktigt dålig undanflykt. Ingen vettigt konstruerad förstärkare ska påverkas av störningar, om det inte handlar om rena strömavbrott förstås.

Om du inte har garanti kvar kan du väl öppna den och se om du kan höra exakt var ljudet kommer ifrån, eventuellt mha ett sugrör som ljudledare. Om det är mekaniskt brum så kommer det oftast från toroider, kanske den har lossnat lite grand och behöver dras åt?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-01-05 14:51

Sagt och gjort :)
Har öppnat och kollat att inget sitter löst. Kände på fästskruven för trafon, men den satt redan bra. Drog ett kvarts varv för säkerhet skull

Passade på att ta några bilder
Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 15:10

Kommer brummet rent mekaniskt från stärkaren i sig eller kommer det med ljudet från/via högtalarna?

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-01-05 15:18

Flint skrev:Kommer brummet rent mekaniskt från stärkaren i sig eller kommer det med ljudet från/via högtalarna?

Endast från förstärkaren, låter precis som när man knatar förbi en trafostation ;)

Ljudet i högtalarna är helt normalt

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-05 16:37

Du har inte justerat eller introducerat nån dimmer eller annan reglerad utrustning på sistone?

Störningar på elnätet innefattar ju DC och det är en ganska vanlig och trolig orsak som skapas av bla dimrar.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-01-05 16:39

UrSv skrev:Du har inte justerat eller introducerat nån dimmer eller annan reglerad utrustning på sistone?

Störningar på elnätet innefattar ju DC och det är en ganska vanlig och trolig orsak som skapas av bla dimrar.

Nope, inte jag i alla fall. Men man vet ju inte vad grannarna har för sig..

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 16:40

mrk skrev:
Flint skrev:Kommer brummet rent mekaniskt från stärkaren i sig eller kommer det med ljudet från/via högtalarna?

Endast från förstärkaren, låter precis som när man knatar förbi en trafostation ;)

Ljudet i högtalarna är helt normalt

Då är det nog inte omöjligt att det kan komma från nätet i sig i alla fall. Den berömda snedbalansen i sinusvågen som brukar benämnas DC.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-01-05 17:06

Bara att bita ihop alltså?
Hmm.. störtrafo?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 17:09

Jag lider med dig.
Jag har ett otroligt elakt brum hemma som jag lokaliserat till receivern. Den ska jag skicka på service. Hoppas det får bort det.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-05 17:34

mrk skrev:Bara att bita ihop alltså?
Hmm.. störtrafo?

DC-fälla är enklare.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-01-05 17:36

UrSv skrev:
mrk skrev:Bara att bita ihop alltså?
Hmm.. störtrafo?

DC-fälla är enklare.

Har du köptips? Länk? :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-05 17:49

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 17:55

Sjöströms "high-end style". Löjligt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 17:59

Funkar de däringa grejorna då?
Varför sitter det inte i från början?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 18:12

KarlXII skrev:Funkar de däringa grejorna då?

Jag ringkärnesanerar mina prylar innan jag använder dom så jag vet inte. Inga knasterkällor i min lyssning tack.

Varför sitter det inte i från början?

Det är en mycket bra fråga. Ska bli kul att se om svaret blir lika bra.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-05 18:28

KarlXII skrev:Funkar de däringa grejorna då?

Ja, om det är det problem man har.

KarlXII skrev:Varför sitter det inte i från början?

För att det kostar pengar och de flesta normalt inte har problem av den typen på ett sätt som de stör sig på.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-05 18:31

Flint skrev:Sjöströms "high-end style". Löjligt!

Vad är det som är löjligt med en särdeles väldesignad DC-fälla byggd med goda marginaler och med sund ingenjörskunskap som grund? Är det frasen "High-end style"? Är inte det en bra benämning när det ligger i den övre delen av skalan mellan "Gott nog/simpelt" och "Riktigt bra/finjusterat".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 18:45

UrSv skrev:

Vad är det som är löjligt med en särdeles väldesignad DC-fälla byggd med goda marginaler och med sund ingenjörskunskap som grund? Är det frasen "High-end style"? Är inte det en bra benämning när det ligger i den övre delen av skalan mellan "Gott nog/simpelt" och "Riktigt bra/finjusterat".

"High-end style" låter helt enkelt löjlig. Vari ligger skillnaden i en DC-fälla typ "low-end-style"? Tar den inte bort lika mycket DC? Löjligt!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 19:13

Flint skrev:
UrSv skrev:

"High-end style" låter helt enkelt löjlig. Vari ligger skillnaden i en DC-fälla typ "low-end-style"? Tar den inte bort lika mycket DC? Löjligt!

Sluta gnäll och etsa upp några kort nu! Flint's No-End BrumBusters! 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 19:32

KarlXII skrev:[Sluta gnäll och etsa upp några kort nu! Flint's No-End BrumBusters! 8)

Ska det vara High-end-modellen med gulplättade terminaler och ekgavlar i jakaranda eller skaru bara blundtesta dom för i så fall räcker ju handtvinnat hårdvirat i en matlåda bra.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-01-05 19:37

Ta loss trafon och lägg en mjuk gummiduk under - eller nåt i den stilen. I bästa fall fortplantas inte vibrationerna till chassit då.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 20:32

Flint skrev:
KarlXII skrev:[Sluta gnäll och etsa upp några kort nu! Flint's No-End BrumBusters! 8)

Ska det vara High-end-modellen med gulplättade terminaler och ekgavlar i jakaranda eller skaru bara blundtesta dom för i så fall räcker ju handtvinnat hårdvirat i en matlåda bra.

Ekgavlar i jakaranda! :lol:

Jag är inte så känslig, kan jag rodda ihop en sån där av resterna från en brakmiddag är det bara bra. 8)

Däremot börjar jag bli lite desperat vad gäller brummet. :x

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 20:36

KarlXII
Men som jag förstod av din tråd (?) tidigare så är inte ditt problem ett mekaniskt ljud från förstärkaren utan ett typ brumslingeproblem som hörs i högtalarna. Har jag fattat fel?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 20:47

Flint skrev:KarlXII
Men som jag förstod av din tråd (?) tidigare så är inte ditt problem ett mekaniskt ljud från förstärkaren utan ett typ brumslingeproblem som hörs i högtalarna. Har jag fattat fel?

Jag vet inte.

Allt härrör, vad jag förstår just nu, från receivern. Men jag är inte säker. Jag ska skicka iväg den på reparation/felsökning snart men har en gnagande oro att det inte kommer att lösa problemet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 20:52

KarlXII skrev:

Jag vet inte.

Allt härrör, vad jag förstår just nu, från receivern. Men jag är inte säker. Jag ska skicka iväg den på reparation/felsökning snart men har en gnagande oro att det inte kommer att lösa problemet.

Jo men lägg örat mot recivern och hör om det är den som brummar i sig själv och sen lägger du örat mot ett av baselemeten och hör om brummet kommer därifrån. NU PÅ EN GÅNG! Redovisa svaret här!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-05 21:32

Flint skrev:
KarlXII skrev:

Jag vet inte.

Jo men lägg örat mot recivern och hör om det är den som brummar i sig själv och sen lägger du örat mot ett av baselemeten och hör om brummet kommer därifrån. NU PÅ EN GÅNG! Redovisa svaret här!

Uj! Jag som precis smet iväg och tände en brasa. :)

Ja, det brummar överallt. Receivern brummar i sig, högtalarna som receivern driver brummar, och basarna som drivs av ett annat slutsteg brummar. Brum brum.

Det brummar, helt enkelt. Det brummar lite mindre när man byter ingång på receivern, sen brummar det som vanligt igen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 21:50

KarlXII
Då har du problem. Brumproblem. 8) Riv skiten och börja om från noll med att bara ansluta högtalarna till receivern men inget annat typ signalkällor eller subförstärkare eller f¤n vet vad. Kolla om det brummar då med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-05 21:52

Ursäkta mrk. Säg till någon moderator om moderator knug12 drar iväg med din tråd ut i utmarkernas OT-träsk.

Nästa

Återgå till Teknikforum