Efter snart tio år med grubblande och funderande och snart tre års byggande av prototyp/test-lådor samt otaliga "testlyssningar" av olika drivers i olika kombinationer har jag äntligen fått tummarna loss.
Visst, den fullfjädrade, ultimata 3- eller 4-vägskonstruktionen hägrar visserligen framöver men som det är nu vill jag lära mig mer innan jag funderar på nåt häftigare projekt. En "liten" tvåvägare blir precis lagom!
När det gäller drivervalet har det varit mycket vånda

Boomern kommer att bli Scan Speaks fantastiska 18W-8531 men valet var inte helt självklart. SEAS CA18RLY fanns med ända fram till målsnöret, kunde helt enkelt inte bestämma mig så jag byggde två lådor och körde dessa två drivers mot varandra i en sista urvalsprocess. Valet blev dock relativt enkelt när båda fick jobba under samma förutsättningar och jag kunde jämföra på ett vettigt sätt. 8531 har, enligt mina öron, en helt fantastiskt basåtergivning i jämförelse med 18RLY, den går både djupare samt spelar mer stabilt med en enorm pondus i de allra lägsta registren och mellanregistret låter aldrig pressat oavsett ljudstyrka, åtminstone jmf med 18 RLY.
Jämförelsen gjordes i en låda på 30 liter och med en avstämningsfrekvens på ca 30 Hz.
Diskanten blir Peerless HDS (810921).
Förstavalet var länge Scan Speaks 6600 men jag måste erkänna att trots lovord i princip överallt attraherar denna diskant mig mindre o mindre, åtminstone i jämförelse med Peerless HDS. Mina öron uppfattar HDS-diskanten som behagligare och mer "rätt", dessutom är resonanspuckeln inte att leka med i 6600, i princip kräver den en sugkrets och jag har aldrig lyckats få det riktigt bra.
I skrivande stund har jag kommit så långt att båda lådorna är klara bortsett från att jag ska byta ut testbafflarna. Filtret befinner sig i någotsånär färdigt skick men senare stereolyssning kan komma att ändra detta (har bara lyssnat i mono hitintills). Inre dämpning behöver mer jobb, speciellt runt reflexröret då jag har gigantiska orgelpipresonanser att ta tag i, eventuellt får detta lösas med någon typ av "phontratt" (tror jag visst det kallas här

Jag tunar filtret med hjälp av en välkänd "referens", INOs PiP. Mitt mål är ett ljud som påminner om denna högtalare men jag vill ha upp mellanregistret ett snäpp för att få lite mer "liv" i ljudet. Jag är förmodligen den enda på detta forumet som tycker PiP låter lite slätstruken och behöver rejält ljudtryck innan den "vaknar" men det är mina öron som gäller för mig och då rättar jag mig efter detta!
Jag började det här projektet med att bygga passande stativ, detta var min första erfarenhet av att sprutmåla MDF med sprayburk, inte helt enkelt men det går att få bra om man har tålamod. Jag ser dock inte framemot den dagen det är dags att måla lådorna......men jag lär inte slippa, protesterna lär bli ljudliga om jag ställer in lådor med MDF-finish i vardagsrummet

Slänger upp lite bilder på hur det sett ut i olika stadier sedan början på september, bilden på prototyplådorna har en Vifa XT-diskant, denna användes enbart vid jämförande test mellan de två basarna (enda vettiga diskanten jag hade ett par av hemma)
/Anders