Fördelar med elektrostathögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-05 22:52

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:
steveo1234 skrev:Mina elektroster är inte dipoler. Bakvågen skickas in i ett slutet utrymme med dämpmaterial.

Vad är det för högtalare?

Det skulle jag också vilja veta.

Beveridge model 6 med de nya panelerna (från 2007). Bilder och lite info finns i min presentation i "Medlemspresentationer" (känner inte till så mycket om dem utan hörde dem och bestämde mig för att "De ska jag ha!")
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-06 01:30

petersteindl skrev:Beveridge :)

Som sagt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 01:36

petersteindl skrev:

Hah nice.
Möjligtvis sålda av dig ursprungligen misstänker jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-01-06 01:39

petersteindl skrev:

Jo... :) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-06 09:40

Var ligger delningen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 10:57

Strmbrg skrev:Var ligger delningen?

1-80 SW
80-250 basenhet
250-? paneler

Tror jag. Peter vet garanterat mer än mig..

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-06 11:47

steveo1234 skrev:

1-80 SW
80-250 basenhet
250-? paneler

Okay.

Då borde det ju funka. :)

Vad som nog blir vådligt knepigt är att få en "fullrange-elektrostat" att funka i en sluten kavitet. Det var det jag hade i åtanke.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-01-06 11:50

Beveridge 2 är just en sådan, har rankats och fortfarande rankas som en väldigt bra högtalare. Sen kom 2SW2 med tillhörande subwoofers för att ge ännu mer lågbas, men det funkar utan.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-06 11:55

[quote="Harryup"]Beveridge 2 är just en sådan, har rankats och fortfarande rankas som en väldigt bra högtalare. Sen kom 2SW2 med tillhörande subwoofers för att ge ännu mer lågbas, men det funkar utan.

mvh/Harryup[/quote

Det var som sjutton! Ner till 40Hz tydligen.
8O

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 14:18

Strmbrg skrev:
steveo1234 skrev:

1-80 SW
80-250 basenhet
250-? paneler

Okay.

Då borde det ju funka. :)

Vad som nog blir vådligt knepigt är att få en "fullrange-elektrostat" att funka i en sluten kavitet. Det var det jag hade i åtanke.

Jo, det stämmer nog. Jag har faktiskt aldrig sett en sån...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 14:19

Harryup skrev:Beveridge 2 är just en sådan, har rankats och fortfarande rankas som en väldigt bra högtalare. Sen kom 2SW2 med tillhörande subwoofers för att ge ännu mer lågbas, men det funkar utan.

mvh/Harryup

Den modellen finns att köpa igen efter många års uppehåll. Priset är lite avskräckande men det är ju kul ändå.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-01-06 14:44

Har för mig att Peter Forsell använde sig av Beveridge högtalare.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 15:27

Stereotypen skrev:Har för mig att Peter Forsell använde sig av Beveridge högtalare.

Det stämmer. Inklusive 2 st höga torn med servostyrda 12"-woofers.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-06 15:31

Stämmer det att Beveridge är tänkta att placeras mot sidoväggarna?
Eller är det olika för olika modeller?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 15:32

Strmbrg skrev:Stämmer det att Beveridge är tänkta att placeras mot sidoväggarna?

Det stämmer.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-06 15:36

BB skrev:
Strmbrg skrev:Stämmer det att Beveridge är tänkta att placeras mot sidoväggarna?

Det stämmer.

Peters ägg är väl tänkta likadant?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 15:36

BB skrev:

Det stämmer.

Det stämmer väl endast för de två olika "Model 2"?

Modell 6 som jag har låter inte alls rätt om de placeras mot sidväggarna utan låter definitivt bäst om de placeras "som vanligt".

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 15:46

steveo1234 skrev:
BB skrev:

Det stämmer.

Det stämmer väl endast för de två olika "Model 2"?

Modell 6 som jag har låter inte alls rätt om de placeras mot sidväggarna utan låter definitivt bäst om de placeras "som vanligt".

Du har rätt. :)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 15:49

Strmbrg skrev:
BB skrev:

Det stämmer.

Det skall bli spännande att se Peters svar men jag har för mig att det du säger är riktigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-06 16:48

Ett problem med att bygga en låda till en bredbandig elektrostat, är väl att eventuella lådreflektioner/resonanser går rakt ut genom membranet? Det var en klassiskt demogrej Peter Walker (Quad) körde med när ESL-63 kom. Han höll upp ett membran framför sig när han talade och det dämpade inget. (Egentligen ville han väl visa hur han hade tänkt simulera en ljudkälla ca 30 cm bakom membranet?) Håller man upp ett vanligt konelement i vägen för talet passerar verkligen inte talet lika opåverkat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-06 16:48

BB skrev:
Strmbrg skrev:
BB skrev:

Det stämmer.

Det skall bli spännande att se Peters svar men jag har för mig att det du säger är riktigt.

Jag har ju efter Audio Nord varit Svensk distributör av Beveridge och träffade Harold själv på den tiden det begav sig. Ja, en av tankarna med optimal högtalarplacering är att ha dem på varsin sidovägg mitt emot varandra. Jag såg det först i en broschyr 1975, tror jag det var, och jag tyckte att det såg absurt och obscent ut. Jag var tom vred på att man ens kunde tänka tanken att placera högtalare så. Jag pratade med Stig Carlsson om sådan placering. Jag hade Sonab OA-6 typ 1 och var på väg att köpa OA-116. En dag provade jag Harold Beveridges högtalarplacering, (obs! Även i en gammal sonabbroschyr finns en sådan blacering visad för OA-5), men jag provade med OA-6 typ 1 och jag insåg ganska fort fördelarna. Sedan dess har jag alltid provat sådan placering och jag körde oftast Snellhögtalarna så (Jag var ju Snells distributör i Sverige).

Jag provade OA-116 så och sedermera OA-2212, men eftersom de är spegelsymmetriska mellan höger och vänster så får man skifta på höger och vänster högtalare med Beveridges placering. Jag har sedan min första provlyssning med OA-6-1 fascinerats av denna atypiska högtalarplacering och velat göra högtalare för denna placering. Jag har lite fler äss i ärmen som jag så småningom kommer introducera.

Men, som sagt ursprungsiden till denna högtalarplacering ger jag till Harold Beveridge som var den som först lanserade den hårdast. Beveridge ville ha en linjekällas cylindriska vågutbredning. Jag vill ha en sfärs ljudutbredning.

Mer angående detta kommer jag att skriva om så småningom inför lansering av Bremens ägghögtalare :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-06 16:54

petersteindl skrev:Mer angående detta kommer jag att skriva om så småningom

Undra hur många gånger jag har sett den texten nu. Börjar tappa tron på att det nånsin blir någon småningom. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-06 16:55

Flint skrev:

Undra hur många gånger jag har sett den texten nu. Börjar tappa tron på att det nånsin blir någon småningom. :)

Det kommer- i hans memoarer. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-06 17:20

Flint skrev:

Det är inte tillbörligt att yppa Bremens företagshemligheter som andra människor har investerat kapital i, innan vissa händelser äger rum och en av dessa är att Bremens ägghögtalare skall ha nått marknaden. Så är det bara. För mig är det naturligt och även för andra knutna personer till Bremen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-06 17:28

Flint skrev:

Sökningen hittade 46 matchande resultat
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-06 17:35

petersteindl
Fred. :lol: Eller "Peace man" som vi i den bortrökta och förtappade hippiegenerationen borde uttrycka oss.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-06 17:44

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Sökningen hittade 46 matchande resultat

Jättebra Magnus :) , jag har själv börjat bli lite orolig att jag inte skulle hitta samtliga ställen :oops: :lol: Jag tänkte att jag får väl anlita paa vad tiden lider :) Han är ju ett levande fenomen på att söka 8) :D

Det skall faktiskt bli lite av en befrielse att skriva det som jag sagt att jag skall göra, men det blir en lång historia med massor av text.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-06 17:45

Flint skrev:petersteindl
Fred. :lol: Eller "Peace man" som vi i den bortrökta och förtappade hippiegenerationen borde uttrycka oss.

No Problemas, som T uttryckte det :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-01-06 17:50

Harryup skrev:Beveridge 2 är just en sådan, har rankats och fortfarande rankas som en väldigt bra högtalare. Sen kom 2SW2 med tillhörande subwoofers för att ge ännu mer lågbas, men det funkar utan.

mvh/Harryup

Vad hette den "Las Vegas"/spegel modell av Beveridge ni hade i butiken? Den enda jag hört och sett på riktigt. Minns också en modell (större tror jag) som var med i något "drömsystem" som Ulf B Strange hade satt ihop.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-06 18:16

Panelguy skrev:

mvh/Harryup

Vad hette den "Las Vegas"/spegel modell av Beveridge ni hade i butiken? Den enda jag hört och sett på riktigt. Minns också en modell (större tror jag) som var med i något "drömsystem" som Ulf B Strange hade satt ihop.

Model 5. Jag tror Barbara Streisand hade Beveridge med den spegelfinishen.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi