BB skrev:Strmbrg skrev:BB skrev:Strmbrg skrev:Stämmer det att Beveridge är tänkta att placeras mot sidoväggarna?
Eller är det olika för olika modeller?
Det stämmer.
Peters ägg är väl tänkta likadant?
Det skall bli spännande att se Peters svar men jag har för mig att det du säger är riktigt.
Jag har ju efter Audio Nord varit Svensk distributör av Beveridge och träffade Harold själv på den tiden det begav sig. Ja, en av tankarna med optimal högtalarplacering är att ha dem på varsin sidovägg mitt emot varandra. Jag såg det först i en broschyr 1975, tror jag det var, och jag tyckte att det såg absurt och obscent ut. Jag var tom vred på att man ens kunde tänka tanken att placera högtalare så. Jag pratade med Stig Carlsson om sådan placering. Jag hade Sonab OA-6 typ 1 och var på väg att köpa OA-116. En dag provade jag Harold Beveridges högtalarplacering, (obs! Även i en gammal sonabbroschyr finns en sådan blacering visad för OA-5), men jag provade med OA-6 typ 1 och jag insåg ganska fort fördelarna. Sedan dess har jag alltid provat sådan placering och jag körde oftast Snellhögtalarna så (Jag var ju Snells distributör i Sverige).
Jag provade OA-116 så och sedermera OA-2212, men eftersom de är spegelsymmetriska mellan höger och vänster så får man skifta på höger och vänster högtalare med Beveridges placering. Jag har sedan min första provlyssning med OA-6-1 fascinerats av denna atypiska högtalarplacering och velat göra högtalare för denna placering. Jag har lite fler äss i ärmen som jag så småningom kommer introducera.
Men, som sagt ursprungsiden till denna högtalarplacering ger jag till Harold Beveridge som var den som först lanserade den hårdast. Beveridge ville ha en linjekällas cylindriska vågutbredning. Jag vill ha en sfärs ljudutbredning.
Mer angående detta kommer jag att skriva om så småningom inför lansering av Bremens ägghögtalare
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.