Eq av underavstämd BR

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Eq av underavstämd BR

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 16:40

Jag kör eq på mina slutna basmoduler.
Nu undrar jag om det är tillämpbart även på underavstämda basreflexlådor?

Om man tex bygger en låda med storlek för maximalt djuprespons, och sedan underavstämmer den ner mot 10 Hz!? 8O

Skulle den tåla eq lika bra i infratonerna som ett slutet system?

Man borde ju kunna vinna lite verkningsgrad på detta sätt? :?
Eller? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Eq av underavstämd BR

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 16:43

nadifierad skrev:Jag kör eq på mina slutna basmoduler.
Nu undrar jag om det är tillämpbart även på underavstämda basreflexlådor?

Om man tex bygger en låda med storlek för maximalt djuprespons, och sedan underavstämmer den ner mot 10 Hz!? 8O

Skulle den tåla eq lika bra i infratonerna som ett slutet system?

Man borde ju kunna vinna lite verkningsgrad på detta sätt? :?
Eller? :)

Ett BR-system tåler mindre EQ än ett slutet system under systems resonansfrekvens (eftersom systemet i sig är mindre kapabelt vid dessa frekvenserna).

Lättaste sättet att se det är att modellera två olika system (ett slutet och ett BR) och se hur slaglängden ökar vid sjunkande frekvens.

Principen fungerar dock ganska bra i praktiken om du stämmer av strax över 10hz. Googla på LLT så finns det en "färdig princip" som du kan använda.
Det kräver dock rätt rejäla doningar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 16:47

Jo men systemets resonans är ju beroende av avstämningen?
Och vid en avstämning på 10 hz, så skulle eq bara tillföras uppåt i frekvens, efter behov....beroende på rumspåverkan.
Under avstämningen får man ju ett ganska brant filter på 24dB/oct!? :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 17:12

Såg att du lagt till lite i efterhand :wink:

Tack för tipsen, ska kolla detta.......

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 17:12

nadifierad skrev:Jo men systemets resonans är ju beroende av avstämningen?
Och vid en avstämning på 10 hz, så skulle eq bara tillföras uppåt i frekvens, efter behov....beroende på rumspåverkan.

Jomenvisst. Rent praktiskt är det dock svårt att avstämma till 10hz eftersom röret blir för långt (första resonansen hamnar innanför det frekvensband som subwoofern ska återge). 12-14hz brukar går bättre.
Det kräver som jag nämnde tidigare ett visst mått av kapacitet vad gäller luftförflyttning.

Har du några element redan?

EDIT: Med rätt avstämning så behövs inte heller något HP-filter. Signalkedjan brukar oftast falla strax under 10hz iaf.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 17:14

steveo1234 skrev:
nadifierad skrev:Jo men systemets resonans är ju beroende av avstämningen?

Jomenvisst. Rent praktiskt är det dock svårt att avstämma till 10hz eftersom röret blir för långt (första resonansen hamnar innanför det frekvensband som subwoofern ska återge). 12-14hz brukar går bättre.
Det kräver som jag nämnde tidigare ett visst mått av kapacitet vad gäller luftförflyttning.

Har du några element redan?

EDIT: Med rätt avstämning så behövs inte heller något HP-filter. Signalkedjan brukar oftast falla strax under 10hz iaf.

Nej inga element. Jag bara fantiserar om ett framtida ljudrum :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 17:16

Börja här.

LLT explained:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... ained.html

EDIT: En bra början är två sonotube´s på vars 500-600liter, avstämda strax över 10hz med 8" rör. Köp rimligt element, Tempest-X finns i sverige till bra pris och borde funka fint. Ett Behringer ep2500 bryggat ger tillräckligt med effekt.

roren

Inläggav roren » 2010-01-03 17:45

kom att tänka på två varianter på EQ.ade BR system.
http://www.cordellaudio.com/eqss/

Sen finns det ju Filterassisterade QB5 alignment beskrivet bl.a. av
Rod Elliott.
http://sound.westhost.com/qb5align.htm
å här.
http://sound.westhost.com/articles/cscaling.htm

Nu måste jag läsa artikeln om LLT som steveo1234 visade.
Tack för den.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 18:35

roren skrev:kom att tänka på två varianter på EQ.ade BR system.
http://www.cordellaudio.com/eqss/

Sen finns det ju Filterassisterade QB5 alignment beskrivet bl.a. av
Rod Elliott.
http://sound.westhost.com/qb5align.htm
å här.
http://sound.westhost.com/articles/cscaling.htm

Nu måste jag läsa artikeln om LLT som steveo1234 visade.
Tack för den.

Jag kan sammanfatta: LLT är samma som EBS men med ett par extra finurligheter påkopplat som resulterar i högre ljudtryckskapacitet och lägre dist. Kostar dock något mer att bygga och tar jäkligt mycket mer plats.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 20:37

Intressant läsning!

There`s no replacement for displacement, eller vad tusan det nu hette!? :)

Ska jag någon gång bygga mitt ljudrum, så blir det inte med några små equàde feslådor, i alla fall :D

Har bara skummat länkarna än så länge, men de verkar ha svaren jag sökte. Tack, båda! 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 22:14

nadifierad skrev:Intressant läsning!

There`s no replacement for displacement, eller vad tusan det nu hette!? :)

Ska jag någon gång bygga mitt ljudrum, så blir det inte med några små equàde feslådor, i alla fall :D

Har bara skummat länkarna än så länge, men de verkar ha svaren jag sökte. Tack, båda! 8)

Har man dedikerat ljudrum så kan man lika gärna planera in baslådorna i det befintliga utrymmet och göra nått bra av det. IB om det går, LLT om IB inte går och slutligen multipla enorma slutna lådor om LLT inte heller går.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 22:34

Jag fastnade lite för LLT. Det borde gå att göra med ganska normala basar (multipla till normala priser)
IB verkar ställa lite specifika krav på element, och planlösning :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 22:39

nadifierad skrev:Jag fastnade lite för LLT. Det borde gå att göra med ganska normala basar (multipla till normala priser)
IB verkar ställa lite specifika krav på element, och planlösning :)

LLT kräver i mitt tycke lite speciella basar, eller, rättare sagt kapabla basar och det kan ju bli lite dyrt. Eller, egentligen så borde två stycken Maelstrom-x 18" räcka. Kostar 9000SEK med frakt tror jag och är ju inte farligt med tanke på vad man får. Sen tar de iofs upp en kubikmeter också vilket oftast kan vara lite problematiskt.

IB ställer mycket låga krav på elementen vilket gör att de kan göras mycket lågdistande och ändå billiga. Planlösningsfrågan däremot är svårare att lösa. Antingen kan man bygga IB, eller så kan man inte det...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 22:42

Jag tänkte i termer om tex 12 x 10", fast jag har kanske redan blivit Faktiskt hjärntvättad.... :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 22:44

nadifierad skrev:Jag tänkte i termer om tex 12 x 10", fast jag har kanske redan blivit Faktiskt hjärntvättad.... :D

Kan det bli bra? Jag har inte ens provat att simulera på det och har aldrig sett någon bygga så. Spännande!
Har du några simuleringar? Vad har du för tankar på vilka element som du tänker använda?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 23:01

Jag har inte fastnat för något specifikt element i nuläget, då det hela (ljudrum) fortfarande är kvar på drömstadiet
:). Men det finns en tråd någonstans(jag hittar den inte) :? , om ett element från Falkenberg, som uppvisar inte helt pissiga värden till ett ringa pris! (ursäkta språket, det dricks lite öl under tiden Hick! :? )

Klart att IB är intressant, men det handlar om utrymme...

Förvisso finns det ett utrymme på ca 12 kubikmeter, som skulle kunna funka som baslåda, men räcker det till IB, om man vill ha en jvla amplitud?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 23:04

nadifierad skrev:Jag har inte fastnat för något specifikt element i nuläget, då det hela (ljudrum) fortfarande är kvar på drömstadiet
:). Men det finns en tråd någonstans(jag hittar den inte) :? , om ett element från Falkenberg, som uppvisar inte helt pissiga värden till ett ringa pris! (ursäkta språket, det dricks lite öl under tiden Hick! :? )

Förvisso finns det ett utrymme på ca 12 kubikmeter, som skulle kunna funka som baslåda, men räcker det till IB, om man vill ha en jvla amplitud?

Inget element jag kommer ihåg. Eller vänta, du menar det där "billiga" elementet för typ 300kronor? Ja, varför inte!

12m^3 räcker mer än väl. Tom hälften räcker oftast.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 23:10

steveo1234 skrev:
nadifierad skrev:Jag har inte fastnat för något specifikt element i nuläget, då det hela (ljudrum) fortfarande är kvar på drömstadiet

Inget element jag kommer ihåg. Eller vänta, du menar det där "billiga" elementet för typ 300kronor? Ja, varför inte!

Men utrymmet måste väl ställas i paritet till hur många element man använderOch ska jag använda det utrymmet så kommer alla basar att spela in i rummet från vänster fram. Kanske inte spelar någon roll.?!
Det får framtida mätningar visa............
Kul att ha lite att drömma om om inget annat :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 23:15

nadifierad skrev:
steveo1234 skrev:

Men utrymmet måste väl ställas i paritet till hur många element man använderOch ska jag använda det utrymmet så kommer alla basar att spela in i rummet från vänster fram. Kanske inte spelar någon roll.?!
Det får framtida mätningar visa............
Kul att ha lite att drömma om om inget annat :D

Visst! Rummets volym måste relateras till elementen.
Vanligtvis så är tumreglen att rummets volym ska vara 10 gånger elementens summerade Vas men att det är värt att bygga IB redan vid 3 gånger elementens summerade Vas.. 12m^3 ger (med en faktor 10) ett summerat Vas på 1200liter. Ex 4st element med Vas på 300liter räcker det utmärkt för. Det kommer med andra ord att bli tillräckligt bra ända till du sätter in 12stycken normala IB 15". Borde räcka?

Väntas fram fungerar också bra. Sålänge det är framför dig så är det helt ok. Det kan dock bli problem med frekvensgången om du inte kan välja din position själv. Lättast är att mäta med annan subwoofer innan du börjar bygga.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-03 23:17

Nu har jag något att fundera på.... :D

Tackar! :)

Edit: hade egentligen tänkt använda det lilla rummet(12 kubik) till basabsorbent! Men det är ju kaxigare att använda det som baslåda 8)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-06 19:59

En ny fråga dök upp :) .

Om man leker med tanken på LLT, tex två lådor med 6st 10" i varje.

Skulle det funka att låta 6 basar dela på samma basreflexlåda, till rent sub bruk? Det underlättar ju BR avstämningen, då man klarar sig med 2st 8" rör!?

Jag tror att det är lättare att ljudisolera ljudrummet från övriga huset, om man kör på LLT !?

Med IB, så kommer det ju att låta genom vägg och golv, om man har IB kammaren mot angränsande rum!

Nu vet jag att det naturligtvis kommer att kunna höras igenom hur man än gör, men Det borde bli värre med IB, i detta fallet!? :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-06 20:52

nadifierad skrev:
Med IB, så kommer det ju att låta genom vägg och golv, om man har IB kammaren mot angränsande rum!

Nu vet jag att det naturligtvis kommer att kunna höras igenom hur man än gör, men Det borde bli värre med IB, i detta fallet!? :D

Du menar naturligtvis bättre.

Hur ska du kunna producera sub-/infratoner, utan att det ska höras ?
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-06 21:06

nadifierad skrev:En ny fråga dök upp :) .

Om man leker med tanken på LLT, tex två lådor med 6st 10" i varje.

Skulle det funka att låta 6 basar dela på samma basreflexlåda, till rent sub bruk? Det underlättar ju BR avstämningen, då man klarar sig med 2st 8" rör!?

Jag tror att det är lättare att ljudisolera ljudrummet från övriga huset, om man kör på LLT !?

llt det finns en annan innebörd av den förkortningen
low large tuned

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-06 21:16

Jo jag vet vad LLT betyder :)

Men vad tror ni om min fråga, avseende 6 basar i en gemensam volym?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-06 21:34

nadifierad skrev:Jo jag vet vad LLT betyder :)

Visst men det blir ingen riktig LLT

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-06 21:36

boom skrev:

Varför inte? 8O

Stor låda, lågt avstämd... :?

Var vänlig utveckla! :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-06 21:51

nadifierad skrev:
boom skrev:

Varför inte? 8O

stor låda vanligen avstämd till runt 14hz
klarar dom elementen det ??

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 22:02

nadifierad skrev:
boom skrev:

Varför inte? 8O

Hallå där :p
Det räcker faktiskt inte med en stor låda som är lågt avstämd för att den ska kvala in som LLT.
Följande kriterier finns:
1. Avstämning på eller under 15hz.
2. Portdiameter över 6" för 15" element och 8" för 18" element.
3. En portdiameters avstånd från porten till närmsta lådvägg.
4. Första portresonansen över 180hz.
5. Ingen HP-filter.
6. Exkursionskurvan ska vara effektbegränsad över avstämningsfrekvensen (och xmax-begränsad under)

och eventuellt, jag har inte fått riktigt klarhet i om detta är ett krav:

7. Överföringsfunktionen ska falla maximalt 4db per oktav mellan systems avstämningsfrekvens och rummets största våglängd.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-06 22:05

Ja det undrar jag också!? :)

Det var min fråga från början i tråden.
Nu kör jag ju slutet, med respons under elementens fs.
Så frågan är om man kan göra likadant med basreflex!? Dvs använda basar med tex fs 30 hz, och köra dem i LLT avstämt till ca 14Hz?

Om man kör på multipla basar, så begränsar man ju konexurtionerna, precis som med mitt nuvarande system.......... 8O

Lever basarna farligare i en sådan miljö? :D

Edit: svar på Booms inlägg :wink:
Senast redigerad av NADifierad 2010-01-06 22:06, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-06 22:06

steveo1234 skrev:
nadifierad skrev:
boom skrev:

Varför inte? 8O

Hallå där :p
Det räcker faktiskt inte med en stor låda som är lågt avstämd för att den ska kvala in som LLT.
Följande kriterier finns:
1. Avstämning på eller under 15hz.
2. Portdiameter över 6" för 15" element och 8" för 18" element.
3. En portdiameters avstånd från porten till närmsta lådvägg.
4. Första portresonansen över 180hz.
5. Ingen HP-filter.
6. Exkursionskurvan ska vara effektbegränsad över avstämningsfrekvensen (och xmax-begränsad under)

och eventuellt, jag har inte fått riktigt klarhet i om detta är ett krav:

7. Överföringsfunktionen ska falla maximalt 4db per oktav mellan systems avstämningsfrekvens och rummets största våglängd.

Sen byggs det vanligt vis i en sonotub

Nästa

Återgå till Teknikforum