Moderator: Redaktörer
boom skrev:steveo1234 skrev:nadifierad skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Jo jag vet vad LLT betyder![]()
Men vad tror ni om min fråga, avseende 6 basar i en gemensam volym?
Visst men det blir ingen riktig LLT
Varför inte?![]()
Stor låda, lågt avstämd...![]()
Var vänlig utveckla!
Hallå där :p
Det räcker faktiskt inte med en stor låda som är lågt avstämd för att den ska kvala in som LLT.
Följande kriterier finns:
1. Avstämning på eller under 15hz.
2. Portdiameter över 6" för 15" element och 8" för 18" element.
3. En portdiameters avstånd från porten till närmsta lådvägg.
4. Första portresonansen över 180hz.
5. Ingen HP-filter.
6. Exkursionskurvan ska vara effektbegränsad över avstämningsfrekvensen (och xmax-begränsad under)
och eventuellt, jag har inte fått riktigt klarhet i om detta är ett krav:
7. Överföringsfunktionen ska falla maximalt 4db per oktav mellan systems avstämningsfrekvens och rummets största våglängd.
Sen byggs det vanligt vis i en sonotub
'1 nej och ja det krävs x-maxnadifierad skrev:Nä tuber funkar inte där jag ska ha dem.
Men nu till kärn frågorna!
1. Finns det några argument mot att låta 6 st tiotummare, jobba i en gemensan volym (basreflex) med endast infratoner![]()
2. Funkar det att använda dessa tiotummare med tex fs 30hz, i en jättelåda avstämd till 14hz
Jag vet att det är en förenklad frågeställning, men vill veta generellt
boom skrev:'1 nej och ja det krävs x-maxnadifierad skrev:Nä tuber funkar inte där jag ska ha dem.
1. Finns det några argument mot att låta 6 st tiotummare, jobba i en gemensan volym (basreflex) med endast infratoner![]()
2. Funkar det att använda dessa tiotummare med tex fs 30hz, i en jättelåda avstämd till 14hz
2. nej
boom skrev:'1 nej och ja det krävs x-maxnadifierad skrev:Nä tuber funkar inte där jag ska ha dem.
2. nej
steveo1234 skrev:boom skrev:'1 nej och ja det krävs x-maxnadifierad skrev:Nä tuber funkar inte där jag ska ha dem.
2. nej
2. Hur kommer du fram till den slutsatsen?
nadifierad skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:'1 nej och ja det krävs x-maxnadifierad skrev:Nä tuber funkar inte där jag ska ha dem.
2. nej
Jag antar att du adresserar boom, då min var en fråga och ingen slutsats?
steveo1234 skrev:boom skrev:'1 nej och ja det krävs x-maxnadifierad skrev:Nä tuber funkar inte där jag ska ha dem.
2. nej
nadifierad skrev:http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=37
Nu undrar jag generellt, för att välja princip för sub i ett framtida ljudrum.
Så om vi tar sls 10 som exempel![]()
Xmax kan man, om jag förstått det rätt kompensera med flera element!?
Edit: sen inbillar jag mig att en så stor basreflexlåda, borde ge samma arbetsförhållande för de ingående elementen, som i IB vad gäller luftfjäderverkan!?
Fördelen borde väl vara att man får ett -24dB fall under avstämningen, och därmed skyddar basarna mot de allra lägsta frekvenserna...!?
nadifierad skrev:http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=37
Nu undrar jag generellt, för att välja princip för sub i ett framtida ljudrum.
Så om vi tar sls 10 som exempel![]()
Xmax kan man, om jag förstått det rätt kompensera med flera element!?
Edit: sen inbillar jag mig att en så stor basreflexlåda, borde ge samma arbetsförhållande för de ingående elementen, som i IB vad gäller luftfjäderverkan!?
Fördelen borde väl vara att man får ett -24dB fall under avstämningen, och därmed skyddar basarna mot de allra lägsta frekvenserna...!?
MagnusÖstberg skrev:Hade hellre byggt 6-12 separata lådor med SLS12 eftersom fler och mindre basreflexportar är bättre än en stor, och så låg avstämning kräver sin luftflyttningspotential. Där har SLS12 en stor fördel över SLS10.
MagnusÖstberg skrev:Jag har inte räknat på det, men något större låda och samma avstämning. Det är lite flexiblare med separata lådor med.
MagnusÖstberg skrev:Upp med simuleringen då
MagnusÖstberg skrev:Skärmdump
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster