Signalkabeltest i budgetklassen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 18:41

doze84 skrev:
Snackar inte om överdriven musikalitet,som egentligen inte finns, eftersom all överdriven musikalitet, är omusikalitet i våra öron, detta är inte svårt att avslöja.

Vad är "överdriven musikalitet"??
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-01-06 18:54

BB skrev:
doze84 skrev:
Snackar inte om överdriven musikalitet,som egentligen inte finns, eftersom all överdriven musikalitet, är omusikalitet i våra öron, detta är inte svårt att avslöja.

Någon form av hyperrealism kanske?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 18:57

Objektivisten skrev:
BB skrev:
doze84 skrev:

Någon form av hyperrealism kanske?

Då blir min fråga: Vad är musikalisk hyperrealism...?
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-01-06 19:06

BB skrev:

Ja, det låter som en motsägelse onekligen. Problemet är kanske att man har svårt att se hur det någonsin kan bli för "musikaliskt", eftersom det är ett positvt värdeladdat ord. Frank Zappa kanske? Skämt åsido, han kanske menade en presentation av orealistiskt mycket samtida detaljer i olika frekvenser, färgad återgivning. Aja, jag vet inte. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-06 22:49

Objektivisten skrev:
BB skrev:

Ja, det låter som en motsägelse onekligen. Problemet är kanske att man har svårt att se hur det någonsin kan bli för "musikaliskt", eftersom det är ett positvt värdeladdat ord. Frank Zappa kanske? Skämt åsido, han kanske menade en presentation av orealistiskt mycket samtida detaljer i olika frekvenser, färgad återgivning. Aja, jag vet inte. :)

Jag är nöjd med svaret. :)

Användarvisningsbild
Mats

Re: Signalkabeltest i budgetklassen!

Inläggav Mats » 2010-01-07 00:08

Richard skrev:Linn rekommenderade då att man inte skulle korta ned kablarna från dess normalköpeslängd- eftersom de då skulle låta sämre. Då tyckte jag det lät konstigt- kortare längd borde väl tvärtom innebära bättre ljud ? Hur som helst- jag stog inte ut med kabelhärvan utan kortade ned kablarna från 1,5 meter st. till 30 cm. Och då hände något med ljudet. Det lät annorlunda- klart sämre tyckte jag då. Mindre bas och allmänt hårdare.
Svårare att höra vad musikerna spelade.

Samma test har vi gjort med Linns högtalarekablar k 400, i två olika anläggningar. Samma resultat där. Kortade man ned dessa blev det mindre bas, och tråkigare att lyssna. Använde man minst tre meter kom basen och spelglädjen tillbaka. Det vi inte visste då, men vet nu, är att Linn använder standardköpelängden med Linn-kablar vid utveckling av sina högtalare. Kortas kablarna blir det inte som konstruktören tänkt sig. Konsekvensen av dessa tester är dock kanske att kablarna black interconnect och k 400 färgar ljudet en smula- mera bas ju längre kablarna är. Eller- eftersom en kabel bara kan försämra ljudet- mindre diskant. ( som ger samma upplevelse av mera bas. )

Blir lite fundersam här: ofta (åtminstone i en hel del Linn-kretsar) hävdas ju att lödningen och hur denna är gjord gör stor skillnad i prestanda samt även att kabellödningar i början är rätt instabila vad gäller musikalisk prestanda och behöver spelas in. Hur gjordes lödningarna här? (För jag antar att det vad gäller såväl Interconnect som K400 var fråga om lödda kontakter såväl före som efter avkortning? Om det var fråga om lödningar före avkortning och skruvade anslutningar efter avkortnings så jämför man ju äpplen och päron...) Testades de avkortade och nylödda kablarna direkt efter avkortningen eller hade de hunnit spelas något innan? (OBS: jag är fullt medveten om att det troligen finns massor av människor som förmodligen tycker att det är störtlöjligt att dessa saker ska ha betydelse. Eftersom dock många som gillar Linn hävdar att de faktiskt har betydelse ser jag ändå att det har viss relevans vid ett test som detta.)

En annan sak: att Black Interconnect säljs i 1,2 m längd vet jag ju. Har aldrig hört talas om någon "standardlängd" på K400 dock, köps ju normalt hos Linnåterförsäljaren som löder till en för det specifika fallet lämplig kabellängd.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-01-07 22:44

Mats skrev:
Richard skrev:Linn rekommenderade då att man inte skulle korta ned kablarna från dess normalköpeslängd- eftersom de då skulle låta sämre. Då tyckte jag det lät konstigt- kortare längd borde väl tvärtom innebära bättre ljud ? Hur som helst- jag stog inte ut med kabelhärvan utan kortade ned kablarna från 1,5 meter st. till 30 cm. Och då hände något med ljudet. Det lät annorlunda- klart sämre tyckte jag då. Mindre bas och allmänt hårdare.

Samma test har vi gjort med Linns högtalarekablar k 400, i två olika anläggningar. Samma resultat där. Kortade man ned dessa blev det mindre bas, och tråkigare att lyssna. Använde man minst tre meter kom basen och spelglädjen tillbaka. Det vi inte visste då, men vet nu, är att Linn använder standardköpelängden med Linn-kablar vid utveckling av sina högtalare. Kortas kablarna blir det inte som konstruktören tänkt sig. Konsekvensen av dessa tester är dock kanske att kablarna black interconnect och k 400 färgar ljudet en smula- mera bas ju längre kablarna är. Eller- eftersom en kabel bara kan försämra ljudet- mindre diskant. ( som ger samma upplevelse av mera bas. )

Blir lite fundersam här: ofta (åtminstone i en hel del Linn-kretsar) hävdas ju att lödningen och hur denna är gjord gör stor skillnad i prestanda samt även att kabellödningar i början är rätt instabila vad gäller musikalisk prestanda och behöver spelas in. Hur gjordes lödningarna här? (För jag antar att det vad gäller såväl Interconnect som K400 var fråga om lödda kontakter såväl före som efter avkortning? Om det var fråga om lödningar före avkortning och skruvade anslutningar efter avkortnings så jämför man ju äpplen och päron...) Testades de avkortade och nylödda kablarna direkt efter avkortningen eller hade de hunnit spelas något innan? (OBS: jag är fullt medveten om att det troligen finns massor av människor som förmodligen tycker att det är störtlöjligt att dessa saker ska ha betydelse. Eftersom dock många som gillar Linn hävdar att de faktiskt har betydelse ser jag ändå att det har viss relevans vid ett test som detta.)

En annan sak: att Black Interconnect säljs i 1,2 m längd vet jag ju. Har aldrig hört talas om någon "standardlängd" på K400 dock, köps ju normalt hos Linnåterförsäljaren som löder till en för det specifika fallet lämplig kabellängd.

Lödningars betydelse och även kontakternas, tillskrivs en stor betydelse hos linn, ivartfall förr.
De lödningar som gjorts har min vän gjort, (både på de långa och korta kablarna) - som jobbat hos linn i 2 år under början av 90-talet.
Så eventuella kalllödningar kan uteslutas. Långtidslyssningar gällde för mig på 90-talet. Intrycken av de olika kabellängderna gäller således vid flera veckors lyssning.

Mitt enda råd är att prova själv- dra sedan konsekvenserna av det hela, om du hör skillnad på olika längder.

Detta är inte menat som kritik mot linnkablar generellt, utan snarare beröm åt linnhandlarna som klart och tydligt uttryckte att det lät sämre vid kortning av kablarna: - "använd standardlängden av Black interconnect".

Kablar och hela högtalaren kan väl snarast ses som en helhet- speciellt om hela högtalarens utveckling har skett med specifika längder av en speciell kabel. Och så är det väl med alla högtalare: Man bör alltid använda den kabel som konstruktören tänkt sig att användas.

Internkabeln i piP är tex. ett klockrent exempel- det låter sämre med en annan kabel än EKUA- resistansförlusten är inräknad i konstruktionen. Likaså rekommenderar IÖ isärdragen EKUA mellan förstärkare och piP vid mycket korta längder, samt EKK vid längre kablar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 02:08

Richard skrev:
Mats skrev:

Lödningars betydelse och även kontakternas, tillskrivs en stor betydelse hos linn, ivartfall förr.
De lödningar som gjorts har min vän gjort, (både på de långa och korta kablarna) - som jobbat hos linn i 2 år under början av 90-talet.
Så eventuella kalllödningar kan uteslutas. Långtidslyssningar gällde för mig på 90-talet. Intrycken av de olika kabellängderna gäller således vid flera veckors lyssning.

Mitt enda råd är att prova själv- dra sedan konsekvenserna av det hela, om du hör skillnad på olika längder.

Detta är inte menat som kritik mot linnkablar generellt, utan snarare beröm åt linnhandlarna som klart och tydligt uttryckte att det lät sämre vid kortning av kablarna: - "använd standardlängden av Black interconnect".

Kablar och hela högtalaren kan väl snarast ses som en helhet- speciellt om hela högtalarens utveckling har skett med specifika längder av en speciell kabel. Och så är det väl med alla högtalare: Man bör alltid använda den kabel som konstruktören tänkt sig att användas.

Internkabeln i piP är tex. ett klockrent exempel- det låter sämre med en annan kabel än EKUA- resistansförlusten är inräknad i konstruktionen. Likaså rekommenderar IÖ isärdragen EKUA mellan förstärkare och piP vid mycket korta längder, samt EKK vid längre kablar.

Jo jag tror det pratas om att lödningar har lika stor betydelse idag, fredrik lejonklou som har samma värdering när det gäller msuikåtergivning som linn är otroligt nogrann i val av lödtenn tempreatur och applicering.

Han pratar om ett halvår innan lödtennet stabiliserat sig riktigt, och kanske din väns lödning inte blev lika bra som linns fabriklödda. Tror inte längd spelar just någon större roll faktiskt. Jag vet att en antennkabels längd spelar roll för den anpassas i längd efter olika frekvenser. Kanske en signalkabel tar emot olika störningar beroende på vilken längde den har?, ne det där kanske lät långsökt.

Ang. överdriven musikalitet så är det något vissa till skrivit oss linnister på detta forum då man menar att det inte kan bli mera musikaliskt än tranpsrans. Jag hävdar att det de flesta faktisktianer tror är transparenta anläggningar i själva verket kan vara ganska omusikaliska. Tex så fick ju dac1 jättebra betyg av carlssonplanet, en linnist skulle inte ta emot den om han fick betalt för den ens. Den kanske har få klang-färgningar men desto mera musikaliska färgningar.

Överdriven musikalitet är när det har skett en färgning på det musikaliska som faktiskt får det att upplevas svänga lite mera med viss typ av musik. Men denna färgning kommer ju att verka negativt på annan typ av musik. Korrekt musikalisk transparens får det att låta bättre på¨allt typ av musik.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 02:15

Objektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Får man upprepa en fråga? Eftersom jag är väldig angelägen om att få lite svar

Vad är syftet med ett test av signalkablar?

För att testa vilken man tycker "låter" bättre/bäst.

Jepp, om man lyssnar efter musikaliska färgningar så är det hyfsat lätt att höra skillnad på olika kablar, men så klart det varier beroende på hur skärpt man är den dagen. Det är mindre skillnader vi pratar om, men dock större än skillnader mellan olika högtalarkablar. Och dessutom om man får en av världens bästa kablar för 600kr begagnat, linn interconnect black, så kan det ju kanske vara värt det. Så klart är det intressant att höra hur olika lakritssnören låter, men kan inte dem variera ganska mycket i kvalitet, och då kanske det blir jobbigt att man inte kan veta hur nästa par låter.

Min kompis som inte kan någonting om hifi nästan, men i stället är en jätteskicklig basist, säger att han utan problem hör skillnad på olika kablar. Kablar mellan bas och förstärkare dvs.
Senast redigerad av doze84 2010-01-08 02:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-08 02:16

doze84 skrev:Jo jag tror det pratas om att lödningar har lika stor betydelse idag, fredrik lejonklou som har samma värdering när det gäller msuikåtergivning som linn är otroligt nogrann i val av lödtenn tempreatur och applicering.

Han pratar om ett halvår innan lödtennet stabiliserat sig riktigt, och kanske din väns lödning inte blev lika bra som linns fabriklödda.

Skulle vara kul att växla några ord med Lejonklou vid något tillfälle :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-08 02:16

Om man tror att det tar 6 månader innan en lödning stabiliserar sig så skall man förbjudas tillverka elektronik.

Och jo, längden på högtalarkabeln påverkar högst påtagligt egenskaperna hos högtalaren. Eller mer korrekt den resistans/induktans man samlar innan högtalarfiltret.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 02:18

MagnusÖstberg skrev:Om man tror att det tar 6 månader innan en lödning stabiliserar sig så skall man förbjudas tillverka elektronik.

Och jo, längden på högtalarkabeln påverkar högst påtagligt egenskaperna hos högtalaren. Eller mer korrekt den resistans/induktans man samlar innan högtalarfiltret.

eller så ska man kanske göra ordenliga undersökningar innan man uttalar sig, vilket han har gjort, mot refenskablar otaliga gånger.

Från början gjorde han lödningar som lät skit bra på en gång, men dem visade sig låta sämre efter ett halvår. Sen experimenterade han mera med temperaturen och fick till slut till lödningar som lät bäst efter ett halvår i stället, men inte lika bra första tiden.
Senast redigerad av doze84 2010-01-08 02:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-08 02:23

Snacka går ju alltid :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-08 02:30

doze84 skrev:Från början gjorde han lödningar som lät skit bra på en gång, men dem visade sig låta sämre efter ett halvår. Sen experimenterade han mera med temperaturen och fick till slut till lödningar som lät bäst efter ett halvår i stället, men inte lika bra första tiden.

Detta får kabeldiskussionerna att framstå som ytterst seriösa vid en jämförelse... :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-08 02:32

BB skrev:
doze84 skrev:Från början gjorde han lödningar som lät skit bra på en gång, men dem visade sig låta sämre efter ett halvår. Sen experimenterade han mera med temperaturen och fick till slut till lödningar som lät bäst efter ett halvår i stället, men inte lika bra första tiden.

Detta får kabeldiskussionerna att framstå som ytterst seriösa vid en jämförelse... :)
:D

Men du skall veta att de flesta inte är tekniker, och många litar på auktoritära utan att ha lärt sig kritiskt tänkande. Det är lätt att flamsa bort det, men när man tänker efter är det ett stort jävla underbetyg till hela skolsystemet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 02:52

MagnusÖstberg skrev:
BB skrev:

Men du skall veta att de flesta inte är tekniker, och många litar på auktoritära utan att ha lärt sig kritiskt tänkande. Det är lätt att flamsa bort det, men när man tänker efter är det ett stort jävla underbetyg till hela skolsystemet.

Varför är ni inte är öppna för att ni kanske inte har nått änden på vetenskapen om ljud?

Skulle nog vilja påstå att det kan vara ni som blint följer auktoriteter, bara för att Ingvar Öhman mfl inte verkar speciellt duktig att höra skillnad på olika musikalisk tranparens så betyder det inte att den inte finns där.

Kritiskt tänkande, handlar om att också våga ifrågasätta det egna lägrets idéer.

Finns mycket ännu som inte är vetenskapligt bevisat men som fortfarande existerar. Det känner varje seriös forskare till.

Jag är ingen tekninker. Men eftersom ni är snabba att avvisa seriösa expeiment som struntprat, så vill jag fråga er tekniker vilken vetenskaplig artikel ni kan hänvisa till att ljudet inte kan förändras över tid pga av lödningarna?

Varje vettig diskussion bör utgå ifrån en viss ödmjukhet att andra kan ha upplevt något som jag inte har upplevt. Annars kan man lika gärna stänga forumet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-01-08 03:02

Doze84, du har inte funderat på hur det kan komma sig att en antennkabel kan överföra signaler i megahertzområdet utan problem, t.e.x en vanlig PAL-tv-bild? Kolla hur en dylik är uppbyggd och jämför med vanligt förekommande audiokablar. Fundera sedan på vilka frekvensområden audioområdet innehåller.

Visst är det möjligt och enkelt att göra en korkad kabel för audio, men det är ju ingenting man gör för att sabotera.

Att dra in en felstavad Ingvar Öhman var lågt. Varför gör du det? Löjligt. Stå för dina egna åsikter är mitt tips.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 03:07

Johan_Lindroos skrev:Doze84, du har inte funderat på hur det kan komma sig att en antennkabel kan överföra signaler i megahertzområdet utan problem, t.e.x en vanlig PAL-tv-bild? Kolla hur en dylik är uppbyggd och jämför med vanligt förekommande audiokablar. Fundera sedan på vilka frekvensområden audioområdet innehåller.

Visst är det möjligt och enkelt att göra en korkad kabel för audio, men det är ju ingenting man gör för att sabotera.

Att dra in en felstavad Ingvar Öhman var lågt. Varför gör du det? Löjligt. Stå för dina egna åsikter är mitt tips.

Hehe jag vet att folk har gjort sig roliga över hans namn förut, men det var faktiskt inte med flit, men som du kanske såg var jag snabb att rätt mitt misstag. Jag står för mina åsikter. Men det var faktiskt inte jag som började den oseriösa delen i denna tråd.

Alltså det där med att längden inte spelar någon roll kan jag ingenting om, men vad jag har hört av dem som experimenterat så verkar lödningen spela större roll, var bara det jag ville säga.

VAd menar du med korkad kabel?

Åter igen, jag är ingen tekniker, men det fråntar mig inte att jag och många med mig hör skllnader på olika musikaliskt genomsläpp i olika kaplar.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-08 03:16

doze84 skrev:Åter igen, jag är ingen tekniker, men det fråntar mig inte att jag och många med mig hör skllnader på olika musikaliskt genomsläpp i olika kaplar.

Det här börjar bli riktigt spännande... "Musikaliskt genomsläpp"?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 03:20

BB skrev:
doze84 skrev:Åter igen, jag är ingen tekniker, men det fråntar mig inte att jag och många med mig hör skllnader på olika musikaliskt genomsläpp i olika kaplar.

..och den oseriösa delen av tråden fortsätter..

Var god kom med sakliga påståenden.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-08 03:23

doze84 skrev:
BB skrev:

Tror knappast det är jag som står för den oseriösa delen av tråden... Du har myntat ett nytt uttryck och då är det inte för mycket begärt att du meddelar omvärlden vad du menar med uttrycket.

Edit: Den kristallinska strukturen hos lödtenn i alla dess olika varianter är tämligen väl känd. Och dokumenterad. Känt är också att virning är en om möjligt ännu bättre teknik än lödning, men den är platskrävande. Den har dock den fördelen att om den är riktigt gjord får du kallsvets mellan ledarna.
Senast redigerad av BB 2010-01-08 03:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 03:33

BB skrev:
doze84 skrev:
BB skrev:

Tror knappast det är jag som står för den oseriösa delen av tråden... Du har myntat ett nytt uttryck och då är det inte för mycket begärt att du meddelar omvärlden vad du menar med uttrycket.

Jag är nog inte den första som använder det uttrycket här. JAg kallar det även för musikalsika färningar.
Med musikaliskt genomsläpp åsyftas kabelns transparens i det musikaliska flödet(bla tidsförskjutningar i ljudet). Tänker inte gå in på vad det kan vara i tekniska termer, eftersom inte folk med mycket större tekniskt kunnande än mig heller exakt kan säga, vilka parametrar som är direkt korrelerade med ökat minskat musikaliskt genomsläpp.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-08 03:50

doze84 skrev:
BB skrev:
doze84 skrev:
BB skrev:

Jag är nog inte den första som använder det uttrycket här. JAg kallar det även för musikalsika färningar.
Med musikaliskt genomsläpp åsyftas kabelns transparens i det musikaliska flödet(bla tidsförskjutningar i ljudet). Tänker inte gå in på vad det kan vara i tekniska termer, eftersom inte folk med mycket större tekniskt kunnande än mig heller exakt kan säga, vilka parametrar som är direkt korrelerade med ökat minskat musikaliskt genomsläpp.

Jaha... där poppade ett nytt uttryck upp igen... "Musikalsika färningar" OBS. din stavning -inte min...Har det möjligtvis slagit dig att kabeln inte har en aning om vad som kommer in genom tråden? Den förmedlar bara i bästa fall elektrontransporten. Villkoren för densamma sätts bl.a. av Ohms lag, parat med lite elementär växelströmslära och dito HF-kunnande... Det som duger för effektöverföring i Megahertzbandet duger även för "likströmsbandet" som HF-knuttarna på skolan brukade formulera saken. Det inser du nog själv om du tänker efter lite...

Edit: Tillägg med fet stil

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 04:15

BB skrev:
doze84 skrev:
BB skrev:
doze84 skrev:
BB skrev:

Jaha... där poppade ett nytt uttryck upp igen... "Musikalsika färningar" OBS. din stavning -inte min...Har det möjligtvis slagit dig att kabeln inte har en aning om vad som kommer in genom tråden? Den förmedlar bara i bästa fall elektrontransporten. Villkoren för densamma sätts bl.a. av Ohms lag. Parat med lite elementär växelströmslära och dito HF-kunnande... Det som duger för effektöverföring i Megahertzbandet duger även för "likströmsbandet" som HF-knuttarna på skolan brukade formulera saken. Det inser du nog själv om du tänker efter lite...

Edit: Tillägg med fet stil

Mm musikaliska färgningar är ett uttryck som jag myntat, det är mest för att kunna kommunisera med människor på faktiskt som konstant vill få det till att vi tror att apparaterna har mänskliga egenskaper, som "musikalisk". Men vi har redan många gånger förklarat vad vi menar. Ibland vill folk här inte försöka förstå vad man menar om man inte använder rätt terminologi. Så därför gjorde jag ett uttryck som använder mera av erat språk.

Kan du precisera vad du syftar på, är du inne på diskussionen om kabelns längd eller handlar det om lödningarna, förstod inte helt vad du ville säga, vilket av mina påståenden är det du vänder dig emot?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-08 04:21

doze84 skrev: Kan du precisera vad du syftar på, är du inne på diskussionen om kabelns längd eller handlar det om lödningarna, förstod inte helt vad du ville säga, vilket av mina påståenden är det du vänder dig emot?

Sorry doze... Jag ber att få hänvisa till alla de tusentals inlägg som finns i detta forum gällande kablar i alla dess former. Ämnet är avslutat för min del... :)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 04:41

BB skrev:
doze84 skrev: Kan du precisera vad du syftar på, är du inne på diskussionen om kabelns längd eller handlar det om lödningarna, förstod inte helt vad du ville säga, vilket av mina påståenden är det du vänder dig emot?

Sorry doze... Jag ber att få hänvisa till alla de tusentals inlägg som finns i detta forum gällande kablar i alla dess former. Ämnet är avslutat för min del... :)

Det respekteras.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-01-08 08:14

BB skrev:

Du försökte i.a.f. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2010-01-08 08:45

BB skrev:Skulle vara kul att växla några ord med Lejonklou vid något tillfälle :)

Han är mkt trevlig! Websida: http://www.lejonklou.com. Har hans försteg (volymkontroll) Kikkin 2 hemma (säkert nån som såg att den var recenserad i senaste Hifi & Musik) och den ger verkligen fantastisk pris/prestanda! :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-08 10:34

MagnusÖstberg skrev:
BB skrev:

Hörredudu. Så många klarsynta tankar kan inte min hjärna processera såhär tidigt på dagen!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-08 10:47

Om det finns en så stor ljudförbättringspotential bara i hur man löder fast kontakterna på signalkablar, tänk då vilken enorm möjlighet det finns i att optimera alla andra lödningar i apparaturen.

Men, det kanske redan är kirrat?

8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi