Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_H

Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Inläggav Johan_H » 2010-01-06 01:00

Hej!

Hittade vid julstädning i källaren två st Stig Carlssons "Kolboxen", plus lite grejer till rörförstärkaren. Jag fick för mig att göra en varsam uppgradering genom att snygga till kabinetten och byta högtalarelement mm. Alla åtgärder ska vara reversibla -- jag kastar inga gamla delar och dokumenterar allt så att man kan återställa till ursprungligt skick om man nån gång skulle vilja det.

Försöker nu räkna på "låd"-volym, basreflexrör mm, och då skulle jag ha nytta av nån sorts ritningsmaterial till Kolboxen. Man kan förstås slaskräkna själv genom att betrakta Kolboxen som en stympad kon osv, men funnes bättre underlag vore det enklare.

Jag har förstås hittat CarlssonPlanet.com vilken är en guldgruva i sammanhanget, men jag har inte hittat ritningar till just Kolboxen.

Såg ett antal diskussioner här som delvis rör Kolboxen, och jag tänkte att jag kan ju alltid chansa...:

Finns det nån här på Faktiskt.se som har material eller kunskap om Kolboxen?

/Johan H

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-06 02:26

Hoppas att du inser, vad dessa kolboxar är värda i originalskick.
Att producera något liknande för marknaden i dag, skulle lätt kosta upp mot 100000:-. Sälj dem till en samlare, som uppskattar dem som de är.
Kopiera lådorna och bygg något annat, utifrån modellen som sådan, kan ju vara rätt kul.

Originalelementen är på 800ohm vill jag minnas, för att passa de inbyggda förstärkarna, ungefär samma som OA-6 typ1.
Vill du ha ritning på rubbet, så PM:a mig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-06 11:00

Jag är osäker på om Kolboxarna är original eller nån sorts kopia? De ser visserligen ut som kolboxar, en snett stympad kon med ca 460 mm yttre bottendiameter och ca 15 grader toppvinkel.

Bild

(EDIT: sorry, håller just på att lära mig bilder... :oops: återkommer! )

Men sen verkar de hemmabyggda på nåt sätt. Den lilla loggan som det står "Lund" på, på ovangallret, saknas. Det sitter små etiketter på ett par ställen inuti ("+ grön, - orange"). Ett diskantfilter till Peerlesselementen var av allt att döma felkopplat.

Högtalarna är mycket riktigt 800 ohm, utom de fyra diskanterna som går via en trafo i filtret, de är 16 ohm.

9710AM, Philips klassiska bredbandare, är versionen med plåtkant (ingen korklist) för montering utifrån baffeln. Bottenbasen är en Sinus U1051ZH, såvitt jag förstått var nåt annat element vanligare.

Jag hittade ett antal slutpentoder bland grejerna till Kolboxarna. Men jag hittade även "reservkretskort" till rörförstärkaren, både det stora kretekortet där de tre dubbeltrioderna ska sitta, och det lilla kretskortet där kondingarna och säkringarna ska sitta. Det står inget tillverkningsnamn på dem, men verkar inte heller hemmaetsade (det står 3000 mA etc snyggt och fint i kopparlaminatet).

Fanns Kolboxen som byggsats för dem som ville löda och skruva själv?

/Johan H
Senast redigerad av Johan_H 2010-01-07 16:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-07 01:30

Johan_H skrev:
Fanns Kolboxen som byggsats för dem som ville löda och skruva själv?

Knappast. Kolboxen var/är riktiga highendprylar.
För kreti och pleti, kom ju popboxarna, en tid efter.

Men tidningen Radio&Television nr1, 1959, beskrev hela högtalaren på fem späckade sidor, med sprängskiss, ritning och kretsscheman, där även förförstärkaren Lund 1001 ingick. Så det är ju inte omöjligt att några försök gjorts, att bygga hemma i garagen.

Kretskortet du nämnde, kan ju vara till Lund 1001.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-01-07 15:12

Det står på Carlssonplanet om en eventuell piratkopieringstillverkning av dessa, sent 50-tal tidigt 60-tal.

http://www.carlssonplanet.com/coalscuttle.php

Men några hembyggvariant likt OA5K har aldrig varit aktuellt.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-01-07 15:23

Hitta ett par kolboxar... 8O

Gratulerar, oavsett de är äkta eller ej. Jag föreslår att du städar övriga utrymmen också, t.ex. garaget. Det kanske gömmer sig en Mercedes Benz 300 SL där? :)

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-07 17:02

Ragnwald: Ska se om jag kan fixa en bild av kretskort / rörslutsteget, så kan Du bedöma bättre. Tar GÄRNA emot allt mtrl Du har, har PM:at mailadress.

AWR7000: Såg också om Jönköpingspiraten. Högtalar"lådan" är proffsigt gjord liksom svarta skyddsgaller etc, samt "förstärkarchassit" som man skjuter in i kolboxen. Men det finns inget nummer i botten som på vissa bilder jag sett på Kolboxen. Det känns som om man isåfall kunnat köpa "låda", galler, skelett och kretskort till rörsteget mm för att löda ihop rörsteget själv, dra sladdar, samt skruva dit högtalarelementen.

P5: Har just börjat städa i garaget... :D

Håller på att lära mig fixa in bilder, se ev inlägg ovan, återkommer!

/Johan_H

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-07 18:41

Nu har jag kollat lite närmare på rörförstärkaren och kretskorten.

Rörförstärkaren till Carlssons Kolboxen sitter delvis inskjuten i "lådan". Den nätförsedda delen med rören sticker ut undertill. Tre dubbeltrioder sitter på kretskortet, medan två slutpentoder sticker ut på vardera sidan. Det finns en strömbrytare (till höger) och en omkopplare för högtalarens placering i rummet (hörn, vägg, fristående).

Längst bort skymtar nättransformatorn och några ellytar (blanka).

Bild

Det stora kretskortet ligger här bredvid rörförstärkarens kretskort (undersidan). Notera de tre avlånga hålen för omkopplaren för högtalarens placering.

Bild

Det lilla kretskortet sitter mellan nättrafon och ellytarna. På vardera långsidan sitter två säkringar. Notera glödlampan -- den förväntas lysa genom en liten röd plastplugg ovanför Kolboxens stödben.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-08 01:27

Hej Johan_H

Här är ett utdrag från Radio&Television 1959 :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Du kanske kan få användning av denna. Förändringarna av värdena i kretsschemat är gjorda av Ingemar Ohlsson d v s av han som tillverkade de flesta original Kolboxar som såldes. Detta är en inscannad kopia från hans original som de en gång i tiden byggdes efter, om jag minns rätt.

Lycka till med iordnigställandet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

joseph

Inläggav joseph » 2010-01-08 01:58

Artikelförfattaren ovan är samma man som var i rutan med det berömda nylonstrumpeskämtet i TV.
http://www.youtube.com/watch?v=EaDNWfs5d0c

Frågan alla ställer sig är... blev det någon artikel av Ingegerd under rubriken "Att vara hi-fi-hustru"?

vh J

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-08 02:12

I sanning läckert! Stort tack! :D :D :D

Återkommer om jag gör några framsteg eller om nån undrar om nåt. Trots allt har jag ju nu ett par Kolboxar i ett aningen sönderplockat format, och det är lätt att ta kort etc när allt är i bitar.

Fortfarande är det dock oklart om mina Kolboxar är nån sorts kopior eller pirater, eller om de anskaffats som byggsatser.
___

Planerar att ersätta högtalarelementen enl följande:

Peerless MT 20 HFC 16 ohm ersätts med Obi T22oa 8 ohm
Philips 9710AM 800 ohm ersätts med Obi F87 "9710"/HP 9 ohm
Sinus U-1951-ZH 800 ohm ersätts med SEAS H1381-08

Tipset kommer från CarlssonPlanet, möjligen inspirerade av OA5.3, och baselementet från LTS kit för trevägaren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-08 02:20

En bild från Carlssonplanet, som torde visa originalet.
Bild

Lödningarna på ditt kretskort, ser väldigt amatörmässigt ut och
vad jag kan se, är slutstegen inte samma som i OA-6 typ1.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-08 10:47

Ragnwald:

Håller med om att lödningarna ser hemmagjorda ut, däremot är kretskortet välgjort. De tre slottarna i kretskortet för omkopplaren för högtalarens placering verkar gjorda för en speciell omkopplare, det är sånt som för tanken till en byggsats -- man får kretskort och en påse komponenter, och sen är det bara att sätta igång att löda.

Förstärkaren i mina kolboxar sitter monterad på ett utdragbart chassi, det stämmer inte med skissen ur RT ovan. Där syns överhuvudtaget inte några rör så troligen är detta en tidig skiss.

Bild

Längre upp i denna tråd finns fyra bilder på kolboxens form. Den tredje är ur en broschyr från Elektronlund som jag hittat på CarlssonPlanet, på denna ser förstärkaren ut som den gör i mina kolboxar (se bild ovan).
___

Annars ser mina kolboxar ut som den på Din bild. Mina saknar dock den lilla runda loggan på mellanregisterhögtalaren.

Bild

Jag noterar att även kolboxen på Din bild har svaga märken i faneret en bit ner. Den högra av mina kolboxar ovan hade rätt grava fuktskador i faneret, vilket nästan anas på bilden. De gick lyckligtvis bort, jag sandpapprade faneret och oljade med kokt linolja och terpentin.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-08 13:06

Johan_H skrev:I sanning läckert! Stort tack! :D :D :D

Återkommer om jag gör några framsteg eller om nån undrar om nåt. Trots allt har jag ju nu ett par Kolboxar i ett aningen sönderplockat format, och det är lätt att ta kort etc när allt är i bitar.

Fortfarande är det dock oklart om mina Kolboxar är nån sorts kopior eller pirater, eller om de anskaffats som byggsatser.
___

Planerar att ersätta högtalarelementen enl följande:

Peerless MT 20 HFC 16 ohm ersätts med Obi T22oa 8 ohm
Philips 9710AM 800 ohm ersätts med Obi F87 "9710"/HP 9 ohm
Sinus U-1951-ZH 800 ohm ersätts med SEAS H1381-08

Tipset kommer från CarlssonPlanet, möjligen inspirerade av OA5.3, och baselementet från LTS kit för trevägaren.

Johan_H, jag skulle tro att du har original. Om jag inte minns fel så var det i alla fall tre olika tillverkare av Kolboxen. Många tillverkades av Ingemar Ohlsson. Jag tror inte att lödningarna var annat än lödningar såsom vi skulle ha gjort själv. Därför ser nog alla lödningar i Kolboxen hemmagjorda ut. Byggsatser har jag svårt att tänka mig att det fanns på Kolboxen. Jag har aldrig hört talas om någon byggsats på Kolboxen. Här är en broschyr.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fungerar 800-ohmselementen? Själv skulle jag i så fall inte byta ut dessa och förstärkaren som i så fall också måste ersättas.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-08 15:56

Håller med petersteindl, det är ett helgerån, ungefär som att lutaav antika möbler, värdet blir, från toppobjekt till noll.

Tror inte du kommer att bli riktigt nöjd, om du inte är väldigt kunnig på att konstruera högtalare och vet precis hur du ska få till välljudet.

Är de kompletta? Alla element och förstärkare?
Det tomma förstärkarkortet, är hårdvaluta, går att kopiera och sälja till behövande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 03:48

Jag tänkte avsluta min bildkavalkad på Kolboxen med en artikel av Stig Carlsson ur tidskriften Ljudteknik nummer 2; 1959. Det är över 50 år sedan! 8O :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det Stig skriver i denna artikel är angående det som mer eller mindre har präglat Stigs högtalarkonstruktioner genom decennierna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 04:32

Tack Peter, har inte sett, läst detta tidigare.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 10:43

Peter: Håller förstås med Ragnwald, unikt och värdefullt material! :D

Sånt här har jag letat efter på nätet, men inte funnit. Ska underhand försöka sammanställa de dokument och underlag till Kolboxen som jag hittar, ev kan man tillgängliggöra som pdf:er om inga copyrightskäl eller annat hindrar.

Ragnwald: Betr att kopiera kretskorten vore det ett kul projekt att försöka bygga ett komplett rörförstärkare av moderna komponenter. Att scanna layouterna med en linjal bredvid kan inte vara svårare än Peters texter... :-) Komponentista finns i Peters RT-inlägg härovan.

Rören, tre st dubbeltrioder ECC83 och två par slutpentoder EL86, finns hos Elfa. Trafon dock ett frågetecken, har inte kollat denna. Omkopplaren för högtalarens placering likaså.

Båda: Betr uppgradering av mina Kolboxar funkar inte rörförstärkarna. Vissa andra underligheter finns också, men elementen är nog ok. Återkommer med hur jag tänker kring uppgraderingen.

/Johan_H

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 13:46

Johan_H skrev:Peter: Håller förstås med Ragnwald, unikt och värdefullt material! :D

Sånt här har jag letat efter på nätet, men inte funnit. Ska underhand försöka sammanställa de dokument och underlag till Kolboxen som jag hittar, ev kan man tillgängliggöra som pdf:er om inga copyrightskäl eller annat hindrar.

Ragnwald: Betr att kopiera kretskorten vore det ett kul projekt att försöka bygga ett komplett rörförstärkare av moderna komponenter. Att scanna layouterna med en linjal bredvid kan inte vara svårare än Peters texter... :-) Komponentista finns i Peters RT-inlägg härovan.

Rören, tre st dubbeltrioder ECC83 och två par slutpentoder EL86, finns hos Elfa. Trafon dock ett frågetecken, har inte kollat denna. Omkopplaren för högtalarens placering likaså.

Båda: Betr uppgradering av mina Kolboxar funkar inte rörförstärkarna. Vissa andra underligheter finns också, men elementen är nog ok. Återkommer med hur jag tänker kring uppgraderingen.

/Johan_H

Om du inte tänkt använda 800 ohmselementen och ej heller slutstegen och de ligger och skräpar så kan jag möjligtvis, måhända tänka mig att överväga visst intresse av aktuella tingestar :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 17:07

Vad menas med att en Kolbox är original?

Kring mina Kolboxarna finns ett antal mysterier som antyder att de är i någon grad hemmabyggen:

1) Det satt pol-etiketter på bashögtalaren. De kan iofs satts dit om tidigare ägare satt dit dammskyddet själv (finns det en dammduk dittejpad över bas resp mellanregister i alla Kolboxar?).

Bild

2) Det fanns kretskort, ett antal rör och andra komponenter bland grejerna till Kolboxarna.

Bild

3) Det fanns dammskyddstyg, pappringar, en bit gummimtrl motsv lådtätningen till rörsteget mm (några dammskydd som suttit på bortmonterade element ditlagda som jämförelse).

Bild

Alltså, delar och komponenter verkar vara original, men delar av monteringen kan ha utförts på annat sätt. Tankarna går till Ikea, montera själv och spar pengar?
___

Betr uppgradering är ambitionen att göra den reversibel. Alltså behåller jag gamla element, rörsteg etc så att högtalarna går att återställa om man skulle vilja detta.

Jag tar rätt mycket kort under arbetet, så att man ser hur innandömet såg ut. Ev blir det en pdf etc om intresse finns när läget blir stabilt.
___

Äldre element ersätts med motsvarande som rekommenderas i modernare uppgraderingar, t.ex. OA5.3 där Philips 9710 och Peerless MT20HFC ersatts med Obi F87 och T22. I RTs artikel långt ovan verkar just de förra ha avbildats i skissen, medan basen verkar ha skissats som ett "generiskt" högtalarelement. Det är iallafall inte Sinuselementet i mina Kolboxar, dessa har andra magneter.

Basdelen kan förtjänas att fundera vidare över, med tanke på anpassning mellan element, låda och basreflexrör.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-10 19:54

Johan_H, fantastiskt kul tråd det här, då man ju annars börjar bli lite mätt på alla trådar om de övriga modellerna, som ju är vända ut och in på.
Kolboxen är ju sååå snygg, är allt lite avis på dig.
Du skrev att du fann dem i källaren, vet du inte mer om historiken om dem i.o.m. det?
Vad gäller uppgraderingen så behärskar du inte Basta, simuleringsprogram e.dyl? Något sådant blir nog nödvändigt att använda, och inte att förglömma, efter egen erfarenhet, uppmätningar via mätmik. PM,a suveränen IÖ, han kan säkert råda dig hur du bäst skall lyckas. Inte att förglömma övriga tunga namn som florerar här på forumet. Skulle det vara så att du bor i mitt närområde, så får du gärna låna min mätrigg. Det skulle vara intressant att se dem i verkligheten.
Ser fram emot dina inlägg framöver. Lycka till!
Du sitter på en guldgruva där, som det ser ut.
Har själv sålt oanvända 800Ohms- element, till en bra peng.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 20:24

Tack för erbjudandet, återkommer GÄRNA när den dan kommer! :-)

Har inte tillgång till de program etc Du tipsar om, men funderar gärna vidare över sånt vid tillfälle.

Jag mätte grovt upp "låd"-volymen (vad heter det, cylindervolymen? :-) ) för kolboxen enligt fig långt ovan, den visade sig vara ca 62 liter. Jag pulade på kul in data för LTS 8":are SEAS H1381 i Hifikits gratisprogram på nätet. SEAS ville enligt programmet ha aningens större låda, och om man stoppade in diametern för basreflexröret blev längden på röret rätt på några ca när. Det kommer att bli OTROLIGT spännande att se hur väl det går att få ihop hela ljudpusslet när jag satt ihop grejerna igen. :-)
___

Jag fick högtalarna av en numera bortgången bekant i slutet på 1980-talet när denne skulle flytta. Avsikten var att de skulle slängas, jag tyckte de såg balla ut och protesterade, och då fick jag dem. Jag hade då ingen insikt i att de var kulturföremål, kanske var de det inte heller då, men blev.

Jag har ett minne av att jag nån gång sett rörförstärkarna gå, de lät inget och rören glödde för starkt. Tror att detta kallas att rören "blommar", och det sägs att det går att fixa gm att man ändrar nåt motstånd nånstans. Kanske satte jag i kontakterna till högtalarna precis när jag fick dem, eller om jag såg bekanten greja med dem i samband med flytten?

Med kolboxarna fick jag lite grejer som hörde till och blivit över (rören mm). Jag ställde allt i källaren och glömde bort dem.
___

Tanken är att jag ska byta 800 ohms-elementen till moderna, men vill gärna behålla rörstegen och 800 ohmarna. Beroende på hur det går vill jag gärna kunna backa tillbaka till den ursprungliga konstruktionen.

Skulle jag vilja ha igång rörstegen idag, skulle jag nog inte sätta igång och byta komponenter i de gamla, utan göra nya kretskort och sätta dit nya komponenter så långt möjligt.

:-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 20:41

Förstärkarna är konstruerade för att arbeta mot dessa 800ohms högtalarelement, utan utgångstransformatorer.

Skulle du använda dessa förstärkare till 8ohmselement, behöver du införskaffa 4st utgångstransformatorer (2st/låda).
I det läget, finns det bättre effektrör, men förstärkaren behöver då konstrueras om.

Alltså, byter du element, är det bara lådan som är användbar.
Lådvolymen kan ju naturligtvis anpassas internt, mindre men inte större.

Alternativt, blir det inköp av två stereoslutsteg och aktivt delningsfilter.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-01-10 22:09

I mitten av åttiotalet var jag hemma hos en bekant med förflutet på KTH. Jag vill minnas att han och några till gjort eller låtit göra "piratkolboxar". Jag hade inget större Carlssonintresse då och forskade inte närmare. Jag lyssnade inte ens på högtalarna då.

Peter: kan du inte lägga upp dina högintressanta dokument på Carlsson planet?

Lasse

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 22:18

Ragnwald:

Japp, det blir som jag ser det två helt olika vägar att gå:

1) Byte av alla elementen till 8 ohm. Till första skottet gör jag filter enligt OA5.3 till diskant och mreg. Basen tänkte jag dela vid 300 Hz, 6 dB. Detta kör jag med ett stereoslutsteg och hör hur det låter.

Sen är det lätt att prova med två slutsteg, ett för disk/mreg och ett för basen. Detta för att höra hur basen låter vid olika volymer och olika högtalarplaceringar. Originalkolboxen hade en omkopplare för detta.

Sen skulle det vara kul att mäta, och med frågan om hur filtren ev kan förbättras. För såna experiment vore det bra att ha separata terminaler till bas, till mreg, och till de 4 diskanterna. Här vore det kul att ha aktiva filter och prova runt lite. Dessvärre skulle man vilja ha sitt vardagsrum med sig om gjorde sånt här, men några insikter kanske ändå kan vinnas... :-)

Sen får man se, kanske kan man löda ihop ett fast filter utifrån det aktiva.

Borde jag förresten, isåfall, göra separata terminaler till bas, mreg resp diskant redan nu (bananuttag), och sätta filtret utanför i botten?

2) Om jag ville prova rörljud i Kolboxarna, skulle jag nog försöka bygga ihop ett par nya rörsteg utifrån de gamla. Att byta nåt enstaka motstånd kanske kan funka, men gissningsvis har även kondingarna bytt värden. T.ex. WIMA-kondingen i diskantfiltret skulle vara 50 nF enligt märkningen, men var nästan 80 nF. Hur är det då inte för komponenterna i rörsteget som utsatts för värme?

Bygger jag ett par nya rörsteg, sätter jag tillbaka de gamla 800 ohms högtalarna och filtren. Rörstegen behåller jag utanför Kolboxarna, tills jag hör hur det låter. Kanske går det sen att transplantera över de nya kretskorten i det gamla chassit och skjuta in alltihopa?

Hur skulle det bli att köra gamla rörsteget på nya element med två utgångstrafos? Föreställer mig att trafona ger en annan karaktär åt ljudet, men kan ha fel?

lemmts:

Helt piratboxar känns de inte som, lådan och mycket annat känns original, men monteringen känns självgjord. Vi funderar vidare, återkom gärna om Du stöter på nåt mer!

Jag har för eget bruk gjort pdf:er av Peters jpgs ovan, och dessutom rätat upp de sneda sidorna. Gör dessa gärna tillgängliga här eller på CarlssonPlanet om det är ok. Men mtrlet är inte mitt, utan nån annan kan gärna godkänna. Är oklar över hur olika idéer ägs, men ser gärna att sånt som flyter upp i denna och andra diskussoner sammanställs och kommer Stig Carlssons livsgärning tillgodo. (Gäller även de oanvända kretskorten till rörsteget, lätt att göra pdf?, men de är Elektronlunds..?)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 22:51

Låter klokt att börja med att montera terminaler för alla element, så kan du laborera enkelt och fritt.

Vill du gå hardcore, kan du göra som AVR7000 kör sina OA51:or med subbasar.
Tre stereosteg och en sådan här. :)
http://www.behringer.co.uk/EN/Products/DCX2496.aspx
Trevägs stereodelningsfilter och parametrisk eq i samma burk.

Edit: 3 steg
Senast redigerad av Ragnwald 2010-01-11 00:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-01-10 23:13

Wow! Coolt!

Jag... ehh... börjar så länge med banankontaktuttagen... 8)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2010-01-11 13:54

Ojojojoj!

jag vill också hitta ett par kolboxar i garaget! Hur gör man?

Sen jag hörde såna nån gång kring 1965 så finns för alltid ett skimrande minne i mitt medvetande. Kanske är det idealiserat, kanske skulle en direkt jämförelse med något annat i dag inte vara till deras fördel.

Men det var nog när jag hörde dem som mitt HiFi-intresse väcktes. För första gången hörde jag något ur en högtalare som lät som naturligt framförd musik, eller någiot ditåt i alla fall. Dittills hade jag lyssnat på en trattgrammofon, familjens Philetta, grannens murriga Radiola radiogrammofon och en Philips skivspelare med högtalare i locket.

Häftigt att se ritningarna med kopplingsschema och allt! Teoretiskt sett skulle det gå att plocka ihop ett par replikor. Om det går att bygga 800-ohms-element, eller om man råkar hitta ett par...

Tänk om man kunde få lyssna på ett par och jämföra med dagens hi-end!

Bortsett från att ljudet ev inte tålt tidens tand tycker jag fortfarande att de är designmässigt oöverträffade i alla fall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 14:26

mapem skrev:Ojojojoj!

jag vill också hitta ett par kolboxar i garaget! Hur gör man?

Man letar 8) .... alltså tag på rätt garage att leta i :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-11 14:29

Tusan, jag var ut och letade, men fann inte ens ett par V1:or. :(

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati