Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Johan_H skrev:
Fanns Kolboxen som byggsats för dem som ville löda och skruva själv?
Johan_H skrev:I sanning läckert! Stort tack!![]()
![]()
Återkommer om jag gör några framsteg eller om nån undrar om nåt. Trots allt har jag ju nu ett par Kolboxar i ett aningen sönderplockat format, och det är lätt att ta kort etc när allt är i bitar.
Fortfarande är det dock oklart om mina Kolboxar är nån sorts kopior eller pirater, eller om de anskaffats som byggsatser.
___
Planerar att ersätta högtalarelementen enl följande:
Peerless MT 20 HFC 16 ohm ersätts med Obi T22oa 8 ohm
Philips 9710AM 800 ohm ersätts med Obi F87 "9710"/HP 9 ohm
Sinus U-1951-ZH 800 ohm ersätts med SEAS H1381-08
Tipset kommer från CarlssonPlanet, möjligen inspirerade av OA5.3, och baselementet från LTS kit för trevägaren.
Johan_H skrev:Peter: Håller förstås med Ragnwald, unikt och värdefullt material!![]()
Sånt här har jag letat efter på nätet, men inte funnit. Ska underhand försöka sammanställa de dokument och underlag till Kolboxen som jag hittar, ev kan man tillgängliggöra som pdf:er om inga copyrightskäl eller annat hindrar.
Ragnwald: Betr att kopiera kretskorten vore det ett kul projekt att försöka bygga ett komplett rörförstärkare av moderna komponenter. Att scanna layouterna med en linjal bredvid kan inte vara svårare än Peters texter...Komponentista finns i Peters RT-inlägg härovan.
Rören, tre st dubbeltrioder ECC83 och två par slutpentoder EL86, finns hos Elfa. Trafon dock ett frågetecken, har inte kollat denna. Omkopplaren för högtalarens placering likaså.
Båda: Betr uppgradering av mina Kolboxar funkar inte rörförstärkarna. Vissa andra underligheter finns också, men elementen är nog ok. Återkommer med hur jag tänker kring uppgraderingen.
/Johan_H
mapem skrev:Ojojojoj!
jag vill också hitta ett par kolboxar i garaget! Hur gör man?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: MatsB och 5 gäster