Signalkabeltest i budgetklassen!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-01-08 10:49

BB skrev:
doze84 skrev:
BB skrev:
doze84 skrev:
BB skrev:
doze84 skrev:Åter igen, jag är ingen tekniker, men det fråntar mig inte att jag och många med mig hör skllnader på olika musikaliskt genomsläpp i olika kaplar.

Det här börjar bli riktigt spännande... "Musikaliskt genomsläpp"?

..och den oseriösa delen av tråden fortsätter..

Var god kom med sakliga påståenden.

Tror knappast det är jag som står för den oseriösa delen av tråden... Du har myntat ett nytt uttryck och då är det inte för mycket begärt att du meddelar omvärlden vad du menar med uttrycket.

Jag är nog inte den första som använder det uttrycket här. JAg kallar det även för musikalsika färningar.
Med musikaliskt genomsläpp åsyftas kabelns transparens i det musikaliska flödet(bla tidsförskjutningar i ljudet). Tänker inte gå in på vad det kan vara i tekniska termer, eftersom inte folk med mycket större tekniskt kunnande än mig heller exakt kan säga, vilka parametrar som är direkt korrelerade med ökat minskat musikaliskt genomsläpp.

-snip- Villkoren för densamma sätts bl.a. av Ohms lag, parat med lite elementär växelströmslära och dito HF-kunnande... Det som duger för effektöverföring i Megahertzbandet duger även för "likströmsbandet" som HF-knuttarna på skolan brukade formulera saken. Det inser du nog själv om du tänker efter lite...

Edit: Tillägg med fet stil

+1 Mycket bra formulerat.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2010-01-08 14:13

Strmbrg skrev:Om det finns en så stor ljudförbättringspotential bara i hur man löder fast kontakterna på signalkablar, tänk då vilken enorm möjlighet det finns i att optimera alla andra lödningar i apparaturen.

Men, det kanske redan är kirrat?

8O
Tjaa, kirrat och kirrat, det finns definitivt folk som ägnar delar av fritiden till att byta ut och optimera internkablage i div apparater.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-08 14:20

Mats skrev:
Strmbrg skrev:Om det finns en så stor ljudförbättringspotential bara i hur man löder fast kontakterna på signalkablar, tänk då vilken enorm möjlighet det finns i att optimera alla andra lödningar i apparaturen.

Men, det kanske redan är kirrat?

8O
Tjaa, kirrat och kirrat, det finns definitivt folk som ägnar delar av fritiden till att byta ut och optimera internkablage i div apparater.

Jo, jag vet.
Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Richard
Inaktiverad

Re: Signalkabeltest i budgetklassen!

Inläggav Richard » 2010-01-08 16:48

BB skrev:
doze84 skrev:Jo jag tror det pratas om att lödningar har lika stor betydelse idag, fredrik lejonklou som har samma värdering när det gäller msuikåtergivning som linn är otroligt nogrann i val av lödtenn tempreatur och applicering.

Han pratar om ett halvår innan lödtennet stabiliserat sig riktigt, och kanske din väns lödning inte blev lika bra som linns fabriklödda.

Skulle vara kul att växla några ord med Lejonklou vid något tillfälle :)

Ja- det skulle det.

Jag har aldrig träffat karln, men så mycket vet jag att Fredric leijonclou och Göran Rudling inte är speciellt såta vänner- de tycker inte likadant vad det gäller spikes funktion, tex.

Linnfalangen är således inte en homogen grupp, som någon kanske tror. Flera dogmer som dryftats har ändrats- ibland med total omvändning, tex då linn helt plötsligt under 90-talet började använda tunga, stabilt förankrade stativ till sina högtalare (Ku-stone) . Dessa högtalare kunde vickas på ganska rejält ( pga plastskiktet som fanns mellan stativet och högtalarfoten mot golvet. ) Likväl upplevdes det av flertalet som en förbättring av ljudet, bla av leijonclou- den ökade massan gjorde att det lät bättre. Göran Rudling påstod ju tidigare att "lättare" låter bättre och att högtalaren absolut skulle ha så liten mekanisk kontakt som möjligt med vägg och golv, och stå helt stabilt, eljest lät musiken falskt. Plötsligt svängde linn och gjorde tvärtom. T.o.m gummifötter på subwoofers började användas.

Svängde gjorde man också angående cd-spelare, efteråt,då man själv utvecklat en sådan. Då den kom, och man frågade hur bra den var, så låg svaret att original karik1 och numerik lät en aning bättre än LP12 med bästa tonarmen och pickupen, samt valhallastyrningen. Med Lingo lät LP-12 bättre dock. Detta demonstrerades i alla linnbutiker över hela världen.
Helt plötsligt blev CD rumsrent. Som i ett trollslag.

Men sedan började pratet om datorernas oförmåga till att återge korrekt som drivverk- endast karik, eller inödfall mimik dög för att ens lyssna sporadiskt på musiken. För två år sedan så skedde en helomvändning igen- man talade istället om för alla hur förträffligt alla datorer var som drivverk, hur all information, 100%, kunde föras över utan förluster från den enklaste datordrive.*

Detta var helt motsatsen till vad man postulerat tidigare.

Source-first gällde inte längre- inte i den digitala världen, där en billig dator helt plötsligt överträffade en cd-12 spelare, som drivverk. Men det fanns ett aber dock. För att det överlägsna ljudet skulle kunna uppstå krävdes en nätverkspelare, och inte vilken som helst.

Den måste vara tillverkad i Skottland.

(Nätverkspelarna från företaget verkar vara mycket fina produkter- om man ser till mätningar i bla stereophile så verkar de vara i klass med Benchmark dac 1, eller cd-12. Bra grejor alltså.
Det är försäljningsdogmerna som varit felaktiga.)

* Det positiva är att "svängningarna" i försäljningsretoriken ihuvudsak gått åt rätt riktning, genom åren. Används "single speaker demonstration" fortfarande ? Jag vet inte- kanske försvann detta i samband med hemmabiogrejorna som plötsligt belamrade lyssningsrummet med en massa högtalare.

De flesta linnister törst inte testa grejor blint. Inte heller andra anhängare av "high end". För mig krävdes det ett litet antal blindtester, som följdes av fler, där jag efter ett tag insåg det otroliga ( att en billig japans hemmabioreceiver, 2495:- ) kunde låta lika bra eller bättre än förstärkeri för 90000:-.

Då förstod jag plötsligt att "bättre än fullt genomsläpp av musiksignalen" kunde det aldrig bli, att apparaterna hela tiden försämrade ljudet- och att felen adderades i kedjan av apparater.

"Source first" dogmen hade alltså således aldrig varit sann- utan störst förbättring av ljudet uppstod istället om man bytte ut den del i kedjan som försämrade mest. Oftast alltså högtalarna och åtgärder på själva lyssningsrummet. Apparaterna hade ju ingen musikalisk intelligens, som kunde "gissa" hur musiken lät.

Därför är Göran Rudlings historia om "viskaleken" ( ur boken Lyssna!)felaktig- eftersom den förutsätter intelligens i tolkningen av musiken.

Hifiapparater är inte intelligenta- de försämrar alltid.

Kablar är transportörer av elektriska signaler, inte musik i form av ljudvågor. I musikstudios används totalt ibland hundratals meter av helt vanlig välskärmad mikrofonkabel till de olika mikrofonerna vid uppmickning av trumset, elgitarrer och andra instrument. Kablarna till dessa mikar är inte vända i någon speciell riktning, mikstativen står på gummifötter (inte spikes) vid inspelningarna. Lödningarna är helt vanliga sådana, oftast används inte silver eller extra dyrt lödtenn- utan helt vanligt sådant. Det är tillräckligt bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2010-01-08 22:38

Richard skrev:
BB skrev:
doze84 skrev:Jo jag tror det pratas om att lödningar har lika stor betydelse idag, fredrik lejonklou som har samma värdering när det gäller msuikåtergivning som linn är otroligt nogrann i val av lödtenn tempreatur och applicering.

Han pratar om ett halvår innan lödtennet stabiliserat sig riktigt, och kanske din väns lödning inte blev lika bra som linns fabriklödda.

Skulle vara kul att växla några ord med Lejonklou vid något tillfälle :)

Ja- det skulle det.

Jag har aldrig träffat karln, men så mycket vet jag att Fredric leijonclou och Göran Rudling inte är speciellt såta vänner- de tycker inte likadant vad det gäller spikes funktion, tex.

Linnfalangen är således inte en homogen grupp, som någon kanske tror. Flera dogmer som dryftats har ändrats- ibland med total omvändning, tex då linn helt plötsligt under 90-talet började använda tunga, stabilt förankrade stativ till sina högtalare (Ku-stone) . Dessa högtalare kunde vickas på ganska rejält ( pga plastskiktet som fanns mellan stativet och högtalarfoten mot golvet. ) Likväl upplevdes det av flertalet som en förbättring av ljudet, bla av leijonclou- den ökade massan gjorde att det lät bättre. Göran Rudling påstod ju tidigare att "lättare" låter bättre och att högtalaren absolut skulle ha så liten mekanisk kontakt som möjligt med vägg och golv, och stå helt stabilt, eljest lät musiken falskt. Plötsligt svängde linn och gjorde tvärtom. T.o.m gummifötter på subwoofers började användas.

Svängde gjorde man också angående cd-spelare, efteråt,då man själv utvecklat en sådan. Då den kom, och man frågade hur bra den var, så låg svaret att original karik1 och numerik lät en aning bättre än LP12 med bästa tonarmen och pickupen, samt valhallastyrningen. Med Lingo lät LP-12 bättre dock. Detta demonstrerades i alla linnbutiker över hela världen.
Helt plötsligt blev CD rumsrent. Som i ett trollslag.

Ja eftersom linn hade lyckats konstruera en bra nog. Det var väl bara oerfarenhet av vad som gick att göra med den digitala tekniken som gjorde att dem avfärda cd-spelare i första skedet.

Men sedan började pratet om datorernas oförmåga till att återge korrekt som drivverk- endast karik, eller inödfall mimik dög för att ens lyssna sporadiskt på musiken. För två år sedan så skedde en helomvändning igen- man talade istället om för alla hur förträffligt alla datorer var som drivverk, hur all information, 100%, kunde föras över utan förluster från den enklaste datordrive.*

Detta var helt motsatsen till vad man postulerat tidigare.

Ja inget konstig med detta, eftersom man hade lyckats hitta en teknik där inte man var beroende av att utsändnings och mottagningsklockan skulle gå i samma hastighet längre, eftersom man nu kunde använda sig av ett felkorrigerande tcp/ip system. Antar att det är DS tekniken du talar om. Den teknik dem kritiserat var dac-tekniken, där man ditintills hade haft väldigt svårt att få enkla billiga transporters att skicka en ström med rätt klockhastighet. Även med dyra transporters var det svårt eftersom ingen felkorrigering fanns, detta kallas av linn som ett push system. Vilket alltid kommer ha sina nackdelar.
Dock håller naim på att arbeta ut en bufferlösning för att eliminera detta problem. Men helt tror jag inte man har lyckats
Source-first gällde inte längre- inte i den digitala världen, där en billig dator helt plötsligt överträffade en cd-12 spelare, som drivverk. Men det fanns ett aber dock. För att det överlägsna ljudet skulle kunna uppstå krävdes en nätverkspelare, och inte vilken som helst.

Den måste vara tillverkad i Skottland.

Den måste inte vara tillverkad i skottland, men det handlade om att det var dem som lät bäst, som nästan alltid annars.
Detat har jag kommit fram till själv av kritiskt tänkande, har jämfört mycket mot linn, och ja det mesta låter musikaliskt färgat.
(Nätverkspelarna från företaget verkar vara mycket fina produkter- om man ser till mätningar i bla stereophile så verkar de vara i klass med Benchmark dac 1, eller cd-12. Bra grejor alltså.
Det är försäljningsdogmerna som varit felaktiga.)

* Det positiva är att "svängningarna" i försäljningsretoriken ihuvudsak gått åt rätt riktning, genom åren. Används "single speaker demonstration" fortfarande ? Jag vet inte- kanske försvann detta i samband med hemmabiogrejorna som plötsligt belamrade lyssningsrummet med en massa högtalare.

De flesta linnister törst inte testa grejor blint. Inte heller andra anhängare av "high end". För mig krävdes det ett litet antal blindtester, som följdes av fler, där jag efter ett tag insåg det otroliga ( att en billig japans hemmabioreceiver, 2495:- ) kunde låta lika bra eller bättre än förstärkeri för 90000:-.

Jag vet att lejonklou, hifibutiken mfl brukar blindtesta av och till,(det var så jag upptäckte att min ixos signal-kabel lät illa första gången, jag brukar blindtesta av och till. Men jag håller med om att man är lite fega på denna front, kanske för att det är bökigt och ovant, men sen också för att man vet att man fungerar sämre under press.
Som föreslagits här tidigare så kan man göra det under mycket avslappnade förhållanden, och jag propagerar för att man borde göra det oftare. Men eftersom våra resultat brukar vara ganska lika på forumet utan blindtest, så ser vi inte lika stor nödvändighet av detta som ni.

Då förstod jag plötsligt att "bättre än fullt genomsläpp av musiksignalen" kunde det aldrig bli, att apparaterna hela tiden försämrade ljudet- och att felen adderades i kedjan av apparater.

Precis så är det.

"Source first" dogmen hade alltså således aldrig varit sann- utan störst förbättring av ljudet uppstod istället om man bytte ut den del i kedjan som försämrade mest. Oftast alltså högtalarna och åtgärder på själva lyssningsrummet. Apparaterna hade ju ingen musikalisk intelligens, som kunde "gissa" hur musiken lät.

Sant, men jag tror nog alldrig någon påstått att sourcen har en musikalisk intelligens, det handlar bara om en slags musikaliskt transparens. Om någon har gjort det beklagar jag okunnigheten.

Därför är Göran Rudlings historia om "viskaleken" ( ur boken Lyssna!)felaktig- eftersom den förutsätter intelligens i tolkningen av musiken.

Hifiapparater är inte intelligenta- de försämrar alltid.

Sant. Och mycket viktigt att känna till detta.
Ser själv inte heller source first som något mera än en tes om att få så bra startsignal som möjligt.

Kablar är transportörer av elektriska signaler, inte musik i form av ljudvågor.

sant
I musikstudios används totalt ibland hundratals meter av helt vanlig välskärmad mikrofonkabel till de olika mikrofonerna vid uppmickning av trumset, elgitarrer och andra instrument. Kablarna till dessa mikar är inte vända i någon speciell riktning, mikstativen står på gummifötter (inte spikes) vid inspelningarna. Lödningarna är helt vanliga sådana, oftast används inte silver eller extra dyrt lödtenn- utan helt vanligt sådant. Det är tillräckligt bra.

Sant men det finns mycket som kan förbättras på denna front.
Detta håller linn på med.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-30 16:33

doze84 skrev:
I musikstudios används totalt ibland hundratals meter av helt vanlig välskärmad mikrofonkabel till de olika mikrofonerna vid uppmickning av trumset, elgitarrer och andra instrument. Kablarna till dessa mikar är inte vända i någon speciell riktning, mikstativen står på gummifötter (inte spikes) vid inspelningarna. Lödningarna är helt vanliga sådana, oftast används inte silver eller extra dyrt lödtenn- utan helt vanligt sådant. Det är tillräckligt bra.

Vad hände, har Linn kommit in i studiovärlden?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-01-30 23:17

Objektivisten skrev:
doze84 skrev:

Vad hände, har Linn kommit in i studiovärlden?

Det har dom nog varit nästan sedan starten, inte så mycket genom tillverkning av apparater, men de har länge undersökt hur saker och ting ligger till genom att gå ända in i studion. Att tillverka studio-prylar verkar vara en tuff bransch med små marginaler. Hifi-branschen är nog svår nog som det är idag.

Musikproduktionsgrenen av Linn tycker jag har gått från klarhet till klarhet på senare år, med ett antal riktiga höjdarproduktioner på meritlistan. Bra musik, bra framförd och bra inspelad.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi