Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:problemet med mindre moduler blir ju att man kompromissar med kvaliten....finns en anledning till att volymen är som den är..
shifts skrev:Haakan_W skrev:problemet med mindre moduler blir ju att man kompromissar med kvaliten....finns en anledning till att volymen är som den är..
Nä, det är inte min tanke med det jag skrev i första inlägget; precis som
med nuvarande moduler är det optimal storlek jag vill se. Vore helt enkelt
intressant att se var man skulle hamna om man lekte med "Z-kopplingen" på
de övriga elementen. En helt onödig excercis eller finns där något att vinna?
subjektivisten skrev:Du behöver ca 3 gånger fler infra moduler för samma ljudtryck som profundus. Så dom 6 st infra P modulerna blir nog inte mindre än 2 st profundus P moduler.
Nattlorden skrev:Då var det bara min bruttotanke om prof-Å (modern prof-Z typ med två gamla stora Z-basar) som inte kommenterats?
IngOehman skrev:För att summera - vem vill ha ett bassystem som:
1. Har högre distorsion,
2. Är större,
3. Är dyrare, och
4. Inte kan spela lika starkt,
som profY?
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:Då var det bara min bruttotanke om prof-Å (modern prof-Z typ med två gamla stora Z-basar) som inte kommenterats?
Vet vi hur stor låda gamla Z hade med ett element, så torde det gå att räkna ut lådvolymen för en variant med nya dubbelelementuppsättningen. Tror jag.
steveo1234 skrev:Ingvar: Du har inga funderingar på att ta fram något trevligt IB-element? Det skulle ju fungera utmärkt för din del att använda i de akustikbyggena du hjälper till med.
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Ingvar: Du har inga funderingar på att ta fram något trevligt IB-element? Det skulle ju fungera utmärkt för din del att använda i de akustikbyggena du hjälper till med.
Steveo1234
Jag är ju i.o.f.s. inte Ingvar, men tycker nog att det finns vissa indikationer på att Ingvar inte ser IB som det allra bästa sättet att återge bas i det här inlägget. Har fått uppfattningen att ditt förtroende för Ingvars kunskaper har ökat sedan du började skriva på faktiskt.se, men noterar även att du fortfarande håller fortfarande IB högt. Därför undrar jag vad du nu anser om det svar du fick i tråden jag länkar till ovan? Har du planerat att göra de mätningar som är omnämnda i den tråden?
Nattlorden skrev:Antingen läste jag inte rätt inlägg eller så finner jag bara ett par invändningar
1) att om man använder ett slutet utrymme bakom (även om det är stort) så bjuder detta utrymme på "eko" som kommer att modulera senare toner.
Detta upplever jag inte som någon konstig invändning?
2) att i en IB är man mer beroende av att upphängningarna är linjära i sin funktion än i en mindre sluten låda där man har luftfjädern som hjälp i kontrollen av konrörelsen
3) att det går åt fler element i en IB för att utföra samma sak.
Punkt 3 kan ju vara irrelevant om man inte bryr sig.
Punkt 1 lär varierar från tillämpning till tillämpning, från mer till mindre till ev. obefintligt
Punkt 2 tycker jag verkar intressant att kolla mer på?
steveo1234 skrev:6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter. Kostnader är runt 50k för detta och då kan man lugnt säga att systemet i praktiken aldrig kommer att gå över 20% kapacitet. Inte ens så som jag spelar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster