Monteringstråd för pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-01-09 12:34

RogerGustavsson skrev: Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.

Bild

Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.

Det var precis sådär jag rekommenderade att man sätter ihop Phontratten. Jag använder avklippet från rören när man kör kapade rör, men här finns inget avklipp. En bit plast från en fogmassetub är ju en lika bra lösning. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-09 13:13

Ragnwald skrev:Snygga filter RogerGustavsson.
Nu vill vi se även undersidan. :wink:

Nej, så roligt ska vi inte ha! Tar en bild men först vill jag funktionstesta högtalaren. Har i varje fall använt komponenternas egen trådar för förbindelserna på undersidan.

Igår kväll konstaterade jag att den provisoriska montering Larsen gjort av basarna var liiite sned. Proppade hålen med lim och tandpetare (passade väldigt bra i skruvhålen). Blir nya förborrade hål.

Anslutningarna kommer att bli Multi Contacts förgylda.
http://www.voelkner.de/products/89518/S ... F-Rot.html

http://www.voelkner.de/products/89451/S ... r-Rot.html

Japp, blir beröringsskyddat vid högtalarna. Har inte ens beställt dem än...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-09 13:26

Kunde du köpa låda utan uttag för terminal? 8O

Det hade jag med velat ha!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-09 13:32

Ja, det gick bra! Visten med de anslutningar jag har valt är dels beröringsskyddet och dels "litenheten". Krävs väldigt lite utrymme bakom högtalarna och kablarna gör ingen båge med risk för kabelbrott.

Jag ska försöka skruva fast delningsfiltren så att man kan byta komponentvärden om det skulle bli aktuellt. Är lite rädd för att de ska låta för ljust eller för tunnt...

Okej, med risk för att något är felmonterat. Så här ser filtren ut med kablage monterat.
Bild

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2010-01-09 14:56

Eftersom det tog ca 10 timmar innan båda konerna på ena högtalaren var intryckta blev jag tvingad att fixa skydd. De blev så fina så jag får väl tipsa andra med klåfingriga ungar.

Materialet var:
2m 9mm' trekantslist från hornbach (9kr), smalaste blomsterpinnanrna jag fann - 4mm (19kr), grabbens lekfärg (räknar med att ingen skall hälla vatten på högtalarna), överblivet högtalarartyg från hifikit (borde finnas mycket billigare tyg, tights?), häftpistol och trälim.

Sågade ut bitarna, borrade hål för blomsterpinnar som utgör både petskydd och stabilitet och limmade ihop rasket. Väger inte ett smack.
Snedstagen i hörnen sitter där egentligen för att hamna rakt över magneterna som är fästa på insidan av höglarma, men det blev lite för klen hållkraft och lite osäkert med alla andra magneter i omnejden, så det fick bli kardborre tills vidare.
Målade INNAN tyget kom på (har sjabblat med det nån gång, rätt fult).

Resultatet blev helt förträffligt. Brossan Larsen brevid känner sig inte så tuff längre ...

Bild
Bild
Bild

Oj vad stora bilderna blev ... ujuj det orkar jag inte fixa till. Sorry.

Användarvisningsbild
tanaris

Inläggav tanaris » 2010-01-09 16:10

Snyggt, jag vågar inte montera ihop mina förrän jag har fixat skydd. Tänkte såga ut ur 10 mm MDF och fräsa kanterna, men det kanske är onödigt krångligt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-09 17:25

Var det inte någon som använde anslutningar som dessa till sina pK? KarlXII?

http://www.voelkner.de/products/image.h ... s_id=91200

Vad är lämplig borrstorlek för montering i MDF? 12mm?
12.2mm är angivet i databladet för dem men det gäller nog för montering i metall.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-01-09 17:42

Jag har använt dessa när jag byggde baslådor för ett tag sedan.
12mm och en träklubba så sitter dom perfekt.
Lite klet av något slag skadar ju aldrig heller.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-09 18:29

Jag är rädd att IM skördat ännu ett offer, eller rätare sagt: visat på litet dålig QC...

Titta här på mitt ena baselement, speciellt runt infästningen av gummikanten vid kl 2:

Bild
Här i vila...

Bild
... och här körande IM med hygglig nivå men utan att slå i.

Jag upptäckte problemet rätt tidigt, men förstod inte var det var och har inte undersökt ordentligt förrän nu. Kanten verkar inte vara ordentligt fastlimmad.

Kan jag enkelt fixa själv, gör jag gärna det, annars får jag väl kontakta Hr Larsen. Någon som vill ge mig ett råd? Jag har lim hemma från tidigare kantbyten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-09 18:51

Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-09 19:01

Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-01-09 19:58

Har den släppt från gummikanten? Där man skönjer en mörk skugga vid kl 2? Hur lät det då?
/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-10 01:51

RogerGustavsson skrev:Var det inte någon som använde anslutningar som dessa till sina pK? KarlXII?

http://www.voelkner.de/products/image.h ... s_id=91200

Vad är lämplig borrstorlek för montering i MDF? 12mm?
12.2mm är angivet i databladet för dem men det gäller nog för montering i metall.

12mm funkar jättebra! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 01:51

perstromgren skrev:
Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.

Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.

Adress:
Peter Steindl
Bremen Production AB
Talluddsvägen 7a
13248 Saltsjö-Boo

MvH
Peter

PS. Till Flint: Nej, jag har ingen aning om tillverkningskvaliten på elementen från Vifa eller från Scan-Speak eller från någon annan heller. Högtalarelementen är fullgoda högtalarelement som är beställda för Bremens ägghögtalare och skulle ha använts i en förserie av Bremens ägg om jag valt att inte sälja dessa till pK. Jag har inte den erfarenheten av industriell serieproduktion för att känna till toleranser och kvalitet i praktiken. Jag kan bara gå på hörsägen och den är klart positiv vad gäller toleranser och tillverkningskvalitet från Vifa och från Perless.

Varken John Larsen eller jag har inspekterat högtalarelementen ifråga. Det gör man helt enkelt inte och det kommer inte att göras av mig framledes heller. Det är tillverkarns uppgift att göra QC och är inkluderat i priset från tillverkaren av högtalarelementen. Det man gör som högtalarfabrikant är QC efter slutmontering av färdig högtalare enligt någon metodik som man själv utformar. Det är upp till den som säljer en produkt eller del av produkt som skall garantera tolerans och kvalitet. Det är idag inte så att köparen av varje del av produkt eller av varje produkt skall göra QC. Om det vore så, så skulle man beställa produkter utan kvalitetskontroll och göra den själv d v s i gränslandet mellan säljare och köpare så görs kvalitetskontrollen av säljaren. Köparen å sin sida förädlar produkten och gör sin QC på produkten innan den säljs vidare och om kvalitetssystemet är bra utformat, ja då visar sig eventuella missar i tidigare led som kunnat smyga sig in.

I det här fallet är det DIY och då sker ingen extra QC kontroll utöver den som VIFA gjort. Varje bas är packad för sig och måste i så fall packas upp och inspekteras och mätas och sedan packas ner igen. Skulle en sådan extrakontroll införas så tippar jag att priset på elementen skulle gå upp med ungefär 250 kr per högtalarelement. Det är 1000 kr för 4 element och om man enbart gör QC för basar så skulle extrasumman hamna på 500 kr. Det är inte försvarbart för konsumenten anser jag. I det här fallet blev perstromgren the victim dock med garantirätt och med 1000 kr lägre elementkostnad än vad annars blivit. Jag har tidigare i någon tråd redogjort för toleranser och QC och pris till kund. Att garanterat skydda sig till 100 % i industriell serieproduktion är en utopi anser jag. Sådant diskuteras ens aldrig inom industriell serieproduktion. Därför finns det sådant som garantiåtaganden som reglerar den ½-1 eller möjligtvis 2 procenten som kan räknas som tillverkningsfel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-10 01:52

Det vore ju just snyggt! :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 01:58

KarlXII skrev:

Det vore ju just snyggt! :lol:

Nej, det vore inte snyggt :( och om det vore element som inte uppfyllde de toleranser och den kvalitet som är specade, så skulle de, d v s Vifa (D-S-T - Tymphany) ha fått byta ut elementen utan debitering.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Densen

Inläggav Densen » 2010-01-10 09:23

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-10 11:29

petern skrev:Har den släppt från gummikanten? Där man skönjer en mörk skugga vid kl 2? Hur lät det då?

Ja, den verkar ha släppt. Det låter ungefär som man kan gissa: ett skorrande ljud uppstår.
Senast redigerad av PerStromgren 2010-01-10 11:36, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-10 11:35

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.

Tack, det var hemskt bussigt!

QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!

Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 13:40

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

Tack, det var hemskt bussigt!

QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!

Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!

Problemet är att förr i tiden då saker var handgjorda och i små serier, och maskinerna inte med så hög precision, så då blev toleransen och kvalitén desto sämre vid tillverkning. Då var det naturligt att mottagaren av produkterna eller delar av produkterna stod för QC.
(QC = Quality Control, för den som inte visste vad QC betyder.) Det innebär att mottagaren betalade ett lägre pris, men stod för kvalitetskontrollen och sållade ut de delar som inte uppfyllde kvalitén. I vissa fall kunde man skicka tillbaks delar för kreditering och få nya som man sedan kontrollerade. I andra fall kunde man matcha delar. Inom gammal brittisk bilindustri var matchning av delar vanligt. Problemet blev att det måste matchas reservdelar. Även inom hifi och mekaniska delar så var kvalitén inte på topp hos brittisk hifi så sent som på 80-talet. Även Linn hade problem med sina skivspelare, men Linn införde å andra sidan en excellent service gentemot butik och konsument. Jag förutsätter att Linn idag har högteknologiska maskiner som håller en jämn produktionskvalitet. Mitt intryck då var att B&W hade en förnämligt jämngod kvalitet.

Detta tänk med att mottagaren kontrollerar kvaliteten lever kvar hos de som inte har satt sig in i vad industriell serieproduktion innebär.

I dag med högteknologiska maskiner med snäva toleranser och förfinade processer samt med metodologier som går ut på skriftliga förfaranden med uppföljning av tillverkning av varje enskild detalj, så ligger det inom ramen att tillverkaren står för kvalitetskontrollen och också för garanterad kvalitet enligt överrenskommen toleranssättning. Detta betyder att garanteras specifikationer inom en viss noggrannhet så anges också ett produktionsutfall, där man kanske säger att 99,5 % skall uppfylla specifikationen. Det betyder inte att det är 99,5 % som uppfyller specifikationen. Det kan vara 97 % eller 100 %. Men gränsen är i detta exempel satt till 99,5 % och då blir det å tillverkarens ansvar att leva upp till det. Det är alltså ansvarsfördelningen som sätts i och med gränsdragning. Därefter har man vissa överrenskommelser vad som gäller om tillverkaren inte lever upp till sina åtaganden. Har man ett ansvar att leverera högtalarelement enligt specifikation +/- 1,5 % tolerans och det är mer än 2 % av produkterna eller delarna som inte ligger inom toleransen så har tillverkaren ansvaret och kostnaden att åtgärda felen.

I fallet Aurasound så fanns det en gräns vid 3 %. Var det fler element än så i en batch som låg utanför toleransspecifikation så skickades samtliga högtalarelement tillbaks till tillverkaren och en ny batch skall sändas ut. Då kan tillverkaren låta samtliga högtalarelement gå igenom sin kvalitetskontroll igen för att sålla ut rötäggen och ersättas med nya. Var det 2 % som var utanför tolerans, så skickades dessa tillbaks för åtgärd. I deras fall gjordes stickprover hos köparen.

Allt som gäller kvalitet och reglering av hur saker skall lösas och vem som tar kostnaden därför är avtalsreglerat eller borde vara avtalsreglerat mellan säljare och köpare.

Slutkonsumenten kan näppeligen göra sådana tester, men de har rättsväsendet bakom sig i form av lagar och konsumentombud som skall hjälpa konsumenten att tillgodose konsumentens rättigheter enligt dessa lagar, så även där finns det kvalitetsnormer som skall vara uppfyllda. Fabrikantens specifikationer t.ex. är sådant som skall vara uppfyllt. Därför är det bra om t.ex. en frekvenskurva anges enligt någon mätnorm där man sätter toleranser. T.ex. 35 Hz - 20 kHz +/- 2,5 dB. Har en högtalare 35 Hz - 20 kHz +/- 3,5 dB, så ligger den utanför tillverkarens specifikation. Om 30 % av en hel batch ligger utanför specifikationen, så kan det ju vara på sin plats för tillverkaren att ändra sin specifikation.

Nu finns det en liten lustig/olustig klausul som ofta står i produktblad. "Vi förbehåller oss rätten att ändra specifikation without further notice". Med denna klausul så har man som tillverkare ett gott skydd vid tvist gentemot konsument, men tillverkaren spelar med sitt varumärke som insats. Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna och vice versa. Att man så att säga ej har "uppdaterade" broschyrer i omlopp är något som man som tillverkare inte kan kontrollera. Vem vet vad butikerna har kvar i sina gömmor. Detta är en del av spelets regler.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 13:57

Jag har ett Vifa P17WJ element som råkat ut för exakt samma fenomen :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 14:13

Nästa gång jag bilar ner till Scan-Speak kan jag ta med element för limning :) om det funkar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 15:11

:)

Det är ju ingen dans på rosor att göra det själv...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 15:49

MagnusÖstberg skrev::)

Det är ju ingen dans på rosor att göra det själv...

Absolut inte. Det tillhör inte DIY :) Vi har inte de limmerna som skall vara.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 16:48

Hur mycket stenull ska det vara i pK? Det är packat i mina med sex bitar upptill. Inte fyra som på denna bild.

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_damp.PNG

Mitt monteringsarbete har fortskridit och nu är alla hål förborrade och på rätt ställen. Basreflexrören var tröga att få i och det blev lite ljusa ställen i plasten av den kraft som gick åt. Limning struntade jag i eftersom det kändes helt onödigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 19:27

Jag la i dämpaterial så att de markerade ytorna fylldes.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 19:33

Du menar att du inte la i allt som var med i leveransen?
På denna bild ser det ut som att dämpmaterialet ligger längre ner än vad det gör i lådorna från Larsen. Dessutom ser du ut som glasull. Vi fick stenull i våra.
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 19:42

Korrekt, jag la inte i allt. Tror det blev fem bitar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 19:45

Vad det en medveten handling?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 19:52

Ja, efter att ha pratat med Peter Steindl.

Jag fick med 11 bitar isolering till 2 lådor 8O
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum