perstromgren skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.
Tack, det var hemskt bussigt!
QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!
Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!
Problemet är att förr i tiden då saker var handgjorda och i små serier, och maskinerna inte med så hög precision, så då blev toleransen och kvalitén desto sämre vid tillverkning. Då var det naturligt att mottagaren av produkterna eller delar av produkterna stod för QC.
(QC = Quality Control, för den som inte visste vad QC betyder.) Det innebär att mottagaren betalade ett lägre pris, men stod för kvalitetskontrollen och sållade ut de delar som inte uppfyllde kvalitén. I vissa fall kunde man skicka tillbaks delar för kreditering och få nya som man sedan kontrollerade. I andra fall kunde man matcha delar. Inom gammal brittisk bilindustri var matchning av delar vanligt. Problemet blev att det måste matchas reservdelar. Även inom hifi och mekaniska delar så var kvalitén inte på topp hos brittisk hifi så sent som på 80-talet. Även Linn hade problem med sina skivspelare, men Linn införde å andra sidan en excellent service gentemot butik och konsument. Jag förutsätter att Linn idag har högteknologiska maskiner som håller en jämn produktionskvalitet. Mitt intryck då var att B&W hade en förnämligt jämngod kvalitet.
Detta tänk med att mottagaren kontrollerar kvaliteten lever kvar hos de som inte har satt sig in i vad industriell serieproduktion innebär.
I dag med högteknologiska maskiner med snäva toleranser och förfinade processer samt med metodologier som går ut på skriftliga förfaranden med uppföljning av tillverkning av varje enskild detalj, så ligger det inom ramen att tillverkaren står för kvalitetskontrollen och också för garanterad kvalitet enligt överrenskommen toleranssättning. Detta betyder att garanteras specifikationer inom en viss noggrannhet så anges också ett produktionsutfall, där man kanske säger att 99,5 % skall uppfylla specifikationen. Det betyder inte att det är 99,5 % som uppfyller specifikationen. Det kan vara 97 % eller 100 %. Men gränsen är i detta exempel satt till 99,5 % och då blir det å tillverkarens ansvar att leva upp till det. Det är alltså ansvarsfördelningen som sätts i och med gränsdragning. Därefter har man vissa överrenskommelser vad som gäller om tillverkaren inte lever upp till sina åtaganden. Har man ett ansvar att leverera högtalarelement enligt specifikation +/- 1,5 % tolerans och det är mer än 2 % av produkterna eller delarna som inte ligger inom toleransen så har tillverkaren ansvaret och kostnaden att åtgärda felen.
I fallet Aurasound så fanns det en gräns vid 3 %. Var det fler element än så i en batch som låg utanför toleransspecifikation så skickades samtliga högtalarelement tillbaks till tillverkaren och en ny batch skall sändas ut. Då kan tillverkaren låta samtliga högtalarelement gå igenom sin kvalitetskontroll igen för att sålla ut rötäggen och ersättas med nya. Var det 2 % som var utanför tolerans, så skickades dessa tillbaks för åtgärd. I deras fall gjordes stickprover hos köparen.
Allt som gäller kvalitet och reglering av hur saker skall lösas och vem som tar kostnaden därför är avtalsreglerat eller borde vara avtalsreglerat mellan säljare och köpare.
Slutkonsumenten kan näppeligen göra sådana tester, men de har rättsväsendet bakom sig i form av lagar och konsumentombud som skall hjälpa konsumenten att tillgodose konsumentens rättigheter enligt dessa lagar, så även där finns det kvalitetsnormer som skall vara uppfyllda. Fabrikantens specifikationer t.ex. är sådant som skall vara uppfyllt. Därför är det bra om t.ex. en frekvenskurva anges enligt någon mätnorm där man sätter toleranser. T.ex. 35 Hz - 20 kHz +/- 2,5 dB. Har en högtalare 35 Hz - 20 kHz +/- 3,5 dB, så ligger den utanför tillverkarens specifikation. Om 30 % av en hel batch ligger utanför specifikationen, så kan det ju vara på sin plats för tillverkaren att ändra sin specifikation.
Nu finns det en liten lustig/olustig klausul som ofta står i produktblad. "Vi förbehåller oss rätten att ändra specifikation without further notice". Med denna klausul så har man som tillverkare ett gott skydd vid tvist gentemot konsument, men tillverkaren spelar med sitt varumärke som insats. Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna och vice versa. Att man så att säga ej har "uppdaterade" broschyrer i omlopp är något som man som tillverkare inte kan kontrollera. Vem vet vad butikerna har kvar i sina gömmor. Detta är en del av spelets regler.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.