CDfixen som transport?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-02-11 00:39

Känns lite som "någon" försöker göra allt han kan för att inte förstå hotspur....... :roll: :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-11 06:54

Larsho brukar väl missuppfatta allt och alla. Jag tror han gör det för att få igång oss, eller hur Larsho ? :wink:

Här måste jag hålla med Hotspur. CDfixen är en rätt trist historia ljudmässigt och kvalitetsmässigt har jag inte det bästa förtroende för hemsnickeriet från Alingsås. Har varit på demo där det mesta gått snett och lånade hem en amplifix/CDfix som inte höll måtten varken ljudmässigt eller kvalitetsmässigt. Förhoppningsvis är nya serien bättre men jag var på en demo i Alingsås där dom inte fick igång en Thor överhuvudtaget :?

Larsho, du gillar ju sunkhifi så varför inte slå till på en Denver ?? :twisted:

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-11 11:28

Hej Birger!

Vare sig Amplifix eller CD-fix är tillverkade i Alingsås. Båda är "före min tid" men Advantage Thor kan jag nog samtliga konstigheter som varit med, även om de glädjande nog varit få.

När var du här för att lyssna då inte skulle fått igång en Thor?

mvh

,

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-11 11:35

Snälla ni, gör nu inte detta till en bråktråd! Det är inget fel på vare sig Amplifixen eller CDfixen, eller Thor för den delen. De är mycket prisvärda apparater. Jag vet för jag har testat många olika fabrikat :D

Frågan handlade nu om CDfixens förtjänster som transport. Jag antar att resultatet beror på hur bra digitalutgången är osv. Sålunda, är cdfixen bättre som transport än de flesta billigare dvd-/cd-spelare? Samt, är cdfixens omklockningskrets för lägre jitter något som nyttjas när man plockar ut digitalsignalen direkt eller används den bara för den egna dac:en. Jag vet inte hur sådana saker fungerar, men jag hoppas ni förstår vad jag menar och inte tycker frågan är dum. Tacksam för svar! :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 11:40

Sålunda, är cdfixen bättre som transport än de flesta billigare dvd

Det vet man först då man testat! Jag tror däremot att en väl vald billig DVD-spelare är minst lika bra som CDfix, som CD-drive alltså. Denna tro grundar jag på min erfarenhet av att ha testat diverse CD- samt DVD-spelare som CD-transporter... Om nu mitt antagande stämmer så finns det alltså pengar att tjäna på att sälja CDfix och köpa t.ex. en LG-spelare för 819:-!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-11 11:53

Hotspur skrev:Det vet man först då man testat! Jag tror däremot att en väl vald billig DVD-spelare är minst lika bra som CDfix, som CD-drive alltså. Denna tro grundar jag på min erfarenhet av att ha testat diverse CD- samt DVD-spelare som CD-transporter... Om nu mitt antagande stämmer så finns det alltså pengar att tjäna på att sälja CDfix och köpa t.ex. en LG-spelare för 819:-!

Jo jag förstår att enda sättet att veta är att testa. Men jag var nyfiken på om någon även kunde motivera tekniskt. T ex "ja CDfixen har en mycket påkostad digitalutgång plus att den har omklockningskretsen", alt "nej den har ingen vidare digitalutgång". För övrigt så har jag redan en dvd-spelare så jag behöver inte köpa ngn LG eller Denver. Problemet är att jag inte har ngn extern dac, så jag kan inte testa själv. Ännu. Därav min fråga.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 12:03

Visst, men varför inte låna hem en hygglig DAC fortare än kvickt?
Om din existerande DVD-spelare håller måttet finns ju ännu större
pengar att spara... Jag testade aldrig min CDfix som CD-drive.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-11 12:17

rhenrics skrev:Snälla ni, gör nu inte detta till en bråktråd! Det är inget fel på vare sig Amplifixen eller CDfixen, eller Thor för den delen. De är mycket prisvärda apparater. Jag vet för jag har testat många olika fabrikat :D

Frågan handlade nu om CDfixens förtjänster som transport. Jag antar att resultatet beror på hur bra digitalutgången är osv. Sålunda, är cdfixen bättre som transport än de flesta billigare dvd-/cd-spelare? Samt, är cdfixens omklockningskrets för lägre jitter något som nyttjas när man plockar ut digitalsignalen direkt eller används den bara för den egna dac:en. Jag vet inte hur sådana saker fungerar, men jag hoppas ni förstår vad jag menar och inte tycker frågan är dum. Tacksam för svar! :D

Vanligtvis körs ej sampleratekonverter på digitalutgångar. Normalt sitter sådana innan D/A-omvandlare i separata D/A-omvandlarburkar eller internt i CD-spelaren innan digitalfiltret. Man kan prova om det sitter en SRC genom att köra en DTS-CD och koda av den i sin hembioförstärkare. Om det kommer ljud, så finns där ingen SRC. Om det inte kommer ljud i DTS-läge eller blir bara brusliknande ljud, då sitter det en SRC där.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-11 19:34

Johan_Lindroos skrev:Vanligtvis körs ej sampleratekonverter på digitalutgångar. Normalt sitter sådana innan D/A-omvandlare i separata D/A-omvandlarburkar eller internt i CD-spelaren innan digitalfiltret. Man kan prova om det sitter en SRC genom att köra en DTS-CD och koda av den i sin hembioförstärkare. Om det kommer ljud, så finns där ingen SRC. Om det inte kommer ljud i DTS-läge eller blir bara brusliknande ljud, då sitter det en SRC där.

Tack Johan för info och tips! :D

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-02-11 23:00

rhenrics skrev:Jo jag förstår att enda sättet att veta är att testa. Men jag var nyfiken på om någon även kunde motivera tekniskt. T ex "ja CDfixen har en mycket påkostad digitalutgång plus att den har omklockningskretsen", alt "nej den har ingen vidare digitalutgång". För övrigt så har jag redan en dvd-spelare så jag behöver inte köpa ngn LG eller Denver. Problemet är att jag inte har ngn extern dac, så jag kan inte testa själv. Ännu. Därav min fråga.

Hej!

Mattias Stridbeck på Harmony Design tittade på min cdfix i samband med att jag hade min Tact RCS på moddning. Eftersom jag använde cdfixen som drive till tacten passade jag på att fråga om det var en bra idé att modda även något på fixen.

Enligt Stridbeck var den en ovanligt påkostad och välgjord digitalutgång på cdfixen. Han hade bara sett ett par andra spelare med lika bra digitalutgång någonsin tidigare, förutom fixen var det någon värstingmodell från Teac och någon till som var lika bra. Det var ingen anledning att göra några ändringar på digitalutgången tyckte han.

Om man kan höra skillnaden mellan olika transporter kan man ju diskutera, jag har inte jämfört själv, men det är nog iallafall svårt att hitta en bättre drive än cdfix.

Mvh Tobias

Användarvisningsbild
Tobias

Inläggav Tobias » 2005-02-11 23:11

Om uppsamplingen är påslagen skickar cdfixen ut 24bit/96Khz ut på digitalutgången. Vill man ha standard 16bit/44.1kHz får man slå av uppsamplingen.

Mvh Tobias

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-11 23:19

Enligt Stridbeck var den en ovanligt påkostad och välgjord digitalutgång på cdfixen. Han hade bara sett ett par andra spelare med lika bra digitalutgång någonsin tidigare

CD-spelare, ja. Intressant i sig men digitalutgången på en DVD-spelare är oftast bättre än den som sitter i integrerade CD-spelare, så det kanske jämnar ut sig? Skulle vara intressant att höra någon som jämför...

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-02-12 14:36

Har ni tänkt på hur mycket pengar man kan spara på att lägga ner intresset för vackra och välljudande anläggningar...?

Vad går det hela ut på? :wink:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-12 15:10

Jag håller faktiskt med Larsho litegrann här.

Det faktum att den här LGspelaren är över 5000 kronor billigare spelar väl inte någon som helst roll rent tekniskt? För, pris har väl aldrig varit en teknisk parameter?

Sedan att LGspelaren gör jobbet lika bra eller bättre, det är en helt annan sak, och där tror jag att Hotspur har rätt. Även om han inte har det så är 5000 många öl.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-02-12 20:08

Tack dawen :) Bra sammanfattning

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-12 20:12

Karvid skrev:Har ni tänkt på hur mycket pengar man kan spara på att lägga ner intresset för vackra och välljudande anläggningar...?

Nej. Däremot har jag tänkt på hur otroligt mycket pengar det hade kostat att ha en "vacker" anläggning.

Sedan kom jag på att jag hade anläggningen för att jag ville lyssna på musik, inte för att den skulle vara snygg.

Visst, snyggt behöver inte kosta, men i många fall är min uppfattning att snyggt oftast kostar.

The_logical

Inläggav The_logical » 2005-02-12 22:43

Cd fixen är inte lämplig som cd läsare, grundar dette på lysning!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-12 22:47

Cd fixen är inte lämplig som cd läsare, grundar dette på lysning!

OK! Vad använde du för: 1) DAC 2) CD-drive som jämförelseobjekt :?:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-13 01:05

Instämmer med Hotspur. Vad gör den olämplig?

Att säga att en produkt är direkt olämplig till vad den är byggd för och att inte skriva något om varför eller hur man kommit fram till detta är för mig en aning klurigt...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-14 07:14

I början av november 2003 var jag i Alingsås och försökte lyssna på Thor. Jag har hört den efter det i Stockholm utan fadäser. Tyvärr demades den med för tråkiga högtalare (Audiovector) :(

Föregående

Återgå till Generellt om hifi