Moderator: Redaktörer
Sålunda, är cdfixen bättre som transport än de flesta billigare dvd
Hotspur skrev:Det vet man först då man testat! Jag tror däremot att en väl vald billig DVD-spelare är minst lika bra som CDfix, som CD-drive alltså. Denna tro grundar jag på min erfarenhet av att ha testat diverse CD- samt DVD-spelare som CD-transporter... Om nu mitt antagande stämmer så finns det alltså pengar att tjäna på att sälja CDfix och köpa t.ex. en LG-spelare för 819:-!
rhenrics skrev:Snälla ni, gör nu inte detta till en bråktråd! Det är inget fel på vare sig Amplifixen eller CDfixen, eller Thor för den delen. De är mycket prisvärda apparater. Jag vet för jag har testat många olika fabrikat![]()
Frågan handlade nu om CDfixens förtjänster som transport. Jag antar att resultatet beror på hur bra digitalutgången är osv. Sålunda, är cdfixen bättre som transport än de flesta billigare dvd-/cd-spelare? Samt, är cdfixens omklockningskrets för lägre jitter något som nyttjas när man plockar ut digitalsignalen direkt eller används den bara för den egna dac:en. Jag vet inte hur sådana saker fungerar, men jag hoppas ni förstår vad jag menar och inte tycker frågan är dum. Tacksam för svar!
Johan_Lindroos skrev:Vanligtvis körs ej sampleratekonverter på digitalutgångar. Normalt sitter sådana innan D/A-omvandlare i separata D/A-omvandlarburkar eller internt i CD-spelaren innan digitalfiltret. Man kan prova om det sitter en SRC genom att köra en DTS-CD och koda av den i sin hembioförstärkare. Om det kommer ljud, så finns där ingen SRC. Om det inte kommer ljud i DTS-läge eller blir bara brusliknande ljud, då sitter det en SRC där.
rhenrics skrev:Jo jag förstår att enda sättet att veta är att testa. Men jag var nyfiken på om någon även kunde motivera tekniskt. T ex "ja CDfixen har en mycket påkostad digitalutgång plus att den har omklockningskretsen", alt "nej den har ingen vidare digitalutgång". För övrigt så har jag redan en dvd-spelare så jag behöver inte köpa ngn LG eller Denver. Problemet är att jag inte har ngn extern dac, så jag kan inte testa själv. Ännu. Därav min fråga.
Enligt Stridbeck var den en ovanligt påkostad och välgjord digitalutgång på cdfixen. Han hade bara sett ett par andra spelare med lika bra digitalutgång någonsin tidigare
Karvid skrev:Har ni tänkt på hur mycket pengar man kan spara på att lägga ner intresset för vackra och välljudande anläggningar...?
Cd fixen är inte lämplig som cd läsare, grundar dette på lysning!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster