Kabeldiskussion som tar priset

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-10 01:15

Det var i kabeltråden på prisjakt jag blev citerad från en post i denna tråden.

I LP vs CD tråden nämns inte någonstans betydelsen av rekonstruktionsfiltret efter DA-omvandlaren, det är det som ser till att herr Fourier hade rätt 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-10 01:19

inte herr Fourier, däremot herr Shannon. Läs hans interpolationsformel och dess bevis (mha Fourier-transform)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-02-10 01:24

Jo du har rätt. Jag tänkte mer på herr Fourier och det faktum att en periodisk signal är en summa av sinusformade deltoner.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-10 01:34

Style skrev:Man inser att samplingsteoremet är att ett av de mest missförstådda nånsin, transformen mellan tids och frekvensdomän har de flesta helt missat. Samt hur en musiksignal egentligen ser ut, de flesta verkar tro att det är många separata vågformer på nåt mystiskt sätt.

Jo, men det är inte SÅ lätt. Att förstå vad "hög frekvens" är, är inte alla förunnat. Det är ju inget som man lär ut i skolan direkt, i alla fall inte på min tid, vare sig grundskola, gymnasium, komvux eller högskolan. I och för sig var man väl på och nosade på det på högskolan, men ingen sa rent ut vad det rörde sig om.

Jag tror att det som jag har haft mest nytta av för förståelsen av ljud och ljudteknik är praktsika övningar och teori om ljudsyntes. Det ger en bra grund för att förstå hur ljud byggs upp.

Någon transform mellan tids och frekvensdomän har jag inte hållit på med, i alla fall inte i sådana här samanhang. Är det en sån där otäck Laplacetransform? Sådana fick vi hålla på med på reglertekniken och jag gillar dom inte alls.

Men, som du säger, många verkar inte fatta hur ljudet är "uppbyggt", troligen p.g.a. diverse HiFi-blaskors snack om "överlagarde mikrodetaljer" och sånt blaj (där gjorde jag det IGEN! MUAHAHAHAHA!).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-10 02:47

Vill bara klargöra att smutskastning forumen emellan inte alls var min avsikt. Jag hade länkat till den diskussionen oavsett om den legat på Prisjakt eller ej.

Personen som representerade affären verkar nu vara avregistrerad. 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-10 12:49

EngelholmAudio skrev:
BengtO skrev:kan ingen kila in på Hifihuset o spela lite dum o fråga om nån uppgradering?
Tror jag inte. Vi trivs bättre här. Där vi kan skriva inlägg. Och inte behöver möta några live.

- Sanoja dig inte så mkt nu, du har ju redan sagt det där fyrtioelva ggr!
Om ngn lägger ut en låt på internet ock skriver Säg vad ni tycker - var ärliga - då anser EA att man
bör skriva det var jättebra oavsett? Om samma person uppträder på ett ställe och man tyckte det
var sådär så anser EA det vara fegt att inte gå fram efteråt och säga du var rätt dålig, elle?
A*nser bara det vara inställsamt att inte säga vad man tycker på internet men att "live" säga folk
är dåliga hit o dit är bara elakt och dessutom onödigt då man ju faktiskt.se kan avstå! Dock, ifall man
inte är ärlig på internet tappar detta halva sin poäng, nämligen att just anonymiteten ju tycks locka
fram ärligheten hos folk som annars kan vara bundna av yrkeroller o olika sammanhang & Co! A* har
inga problem med o våga vara rak mot folk "live", men av samma anledning man inte slår dagisbarn...

A*nar o mistänkA* även att vad EA egentligen vill skriva är:
Tror jag inte. Ni trivs bättre här. Där ni kan skriva inlägg. Och inte behöver möta några live. 8)
Och då var det hmmmindre trevligt skrivet, när man inte bemästrar att bemöta en åsikt så kan
man istället kritisera personen/personerna som framför åsikten - klassiskt knep o mkt effektivt!

Mvh A*(nonym är o vara feg påstå Jorma (... o EA?) bara för dom inte kan bemöta själva sakfrågorna!)
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-02-10 15:58, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-10 12:54

EngelholmAudio skrev:
BengtO skrev:kan ingen kila in på Hifihuset o spela lite dum o fråga om nån uppgradering?
Tror jag inte. Vi trivs bättre här. Där vi kan skriva inlägg. Och inte behöver möta några live.

Det vore onekligen trevligare att genomföra diskussioner live. Men... om det hela tiden vore praktiskt möjligt skulle vi knappast använda detta forum...

Jag kan tycka att det här med att spekulera utan fakta (skulle jag aaaaaaaldrig göra :) ) är dumt, men det du antyder ser ut att vara något annat tycker jag... eller?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-11 14:35

Style skrev:... kvasitekniska utläggningar om hack i dynamiken inte hade nån som helst relevans och att han fullständigt hade
missupfattat samplingsteoremet. Då blev jag avstängd med motiveringen att alla hade minsann rätt att ha sin åsikt
om hur det fungerar och att det var kränkande att säga att nån hade fel.

- Är du säker på att det var prisjakt? PåminnA*nnars vääldigt mycket om ett annat HiFiFor@!
Spy galla på alla o envar = den vill vi ha kvar! / Kapabel motdebattör = honom stängA* vi A*v 8)!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-11 15:34

Det var en (dum) reaktion, men innehåller även fler dimensioner än så.

En rad händelser innom närliggande tid har samma känsla. Pip på mässan: placerade en eon ifrån rekommenderat och drivet med 20 watt - ingen säger nått, bilden hos alla var dåligt inställd - ingen säger något och nu detta.

Jag valde medvetet formuleringen "vi" då jag inte förmådde mig att skriva ni/dom. Jag sitter själv här och var inte på mässan.

Audiomanikern skrev något om "ärlig". Du verkar ha missuppfatttat mig. Jag anser att man skall vara konstruktiv.

A skrev:Om samma person uppträder på ett ställe och man tyckte det var sådär så anser EA det vara fegt att inte gå fram efteråt och säga du var rätt dålig, elle? A*nser bara det vara inställsamt att inte säga vad man tycker på internet men att "live" säga folk är dåliga hit o dit är bara elakt och dessutom onödigt då
man ju faktiskt.se kan avstå!
Först: om något är "sådär" så skall man inte säga att det var "dåligt". Då skall man säga att det var just, "sådär" och gärna lägga till varför man tycker det och ett förslag till hur det kan bli bättre i mina ögon och öron.
Det känns ärligare att säga det live. Missförstånden, pajkastningen och "bruset" är extremt via fora, mail eller PM. Hellre effektiv feedback rakt i ansiktet och med fingertoppskänsla än via fora.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-11 19:21

EngelholmAudio skrev:Det känns ärligare att säga det live. Missförstånden, pajkastningen och "bruset" är extremt via fora, mail eller PM.
Hellre effektiv feedback rakt i ansiktet och med fingertoppskänsla än via fora.

Förstår inte vad EA pratar om?
Du sitter på ett internetforum och skriver dag in o dag ut att alla som skriver där är fega - är detta meningsfullt?
Om du nu inte gillar internet-prat arbeta då för att förbjuda internet-konversationer eller låt bli att skriva på internet-for@!
Sen, vem har sagt man ens skulle vilja konversera samtliga existerande människor "live" - en del är ju irriterande redan på internet ;)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-02-11 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-11 19:39

Du är väl själv rätt duktig på att spygalla på Hififorum herr A* :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-11 19:41

mats skrev:Du är väl själv rätt duktig på att spygalla på Hififorum herr A* :wink:

Vi tar en person i taget - mats får allt vänta med sina klagomål till en annan tråd ;)!

(Men A* kan mkt väl förstå att det kan te sig somså för en oinsatt person!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-15 13:50

Jag brukar spy galla på HF MEN skall nu ge dom bra kritik. Nuförtiden så låser dom inte trådarna titt som tätt och alla kommer till tals. Bra jobbat. Så nu är det slutspytt :-)
Prisjakt verkar väl vara ok på grund av att det finns så många delar i ett enda forum. Det där med kunskap är tvådelat. Dom tristaste inläggen på detta forum kommer oftast från dom som tycker att dom kan mest. Förutom Öhman. Han är jäkligt kul att läsa :-)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-15 14:00

EngelholmAudio skrev: Hellre effektiv feedback rakt i ansiktet och med fingertoppskänsla än via fora.

Medhåll! Men inte alltid praktiskt möjligt. Då är fora ett alternativ åtminstone, hellre diskussioner där än inga hifidiskussioner alls. Tycker jag.

Håller dock med om att brusnivån är onödigt hög på de flesta fora. Hur många gånger har man inte läst "jag tror att..." följd av ren gallimattias... ganska tråkigt.

Ska därmed inte säga att jag själv aldrig skulle spekulera vilt. Men jag försöker åtminstone då tydliggöra att så är fallet.

Hur som helst, kommunikation blir intressantare/effektivare live än via ett fora, faktiskt.se ungefär som att levande musik är roligare/mer avancerat än återgiven... det handlar ju om kommunikation, faktiskt! :)

Hoppas någon förstår vad jag menar i allt svammel.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-15 15:29

Tja, jag vet inte. Johan Lindroos ringde mig i förrgår och jag tycker inte att vi kom någon vart direkt. Vi står fortfarande och stampar vad gäller hans råd och självsäkra konstateranden i stil med att det jag hör inte behöver vara en förbättring etc. Dock var det ganska kul att han alls ringde, tyder ju på god vilja...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-15 15:48

Audiomanikern skrev:
EngelholmAudio skrev:Det känns ärligare att säga det live. Missförstånden, pajkastningen och "bruset" är extremt via fora, mail eller PM.

Förstår inte vad EA pratar om?
Du sitter på ett internetforum och skriver dag in o dag ut att alla som skriver där är fega - är detta meningsfullt?
Om du nu inte gillar internet-prat arbeta då för att förbjuda internet-konversationer eller låt bli att skriva på internet-for@!
Sen, vem har sagt man ens skulle vilja konversera samtliga existerande människor "live" - en del är ju irriterande redan på internet ;)!
Mvh A*
Vi använder oss inte av samma logik.

I mitt dagliga liv, utanför internet, är jag ganska flitig att ge effektiv feedback. Du, Audiomanikern, kan ju inte veta detta då du inte träffat mig eller vet nått annat om mig än just via fora.

Hotspur skrev:Dock var det ganska kul att han alls ringde, tyder ju på god vilja...
Japp! God vilja är närbesläktat med "ärlighet" som jag använder i mitt uttalande:
jag själv... skrev:Det känns ärligare att säga det live.

jonasp: Kul! Vi ligger nog på samma våglängd här.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Föregående

Återgå till Generellt om hifi