Monteringstråd för pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-10 20:00

Då får vi hoppas på ett allmänt klargörande av Naqref/Steindl! Jag kommer inte att limma mina bakstycken innan jag vet vad som rekommenderas.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 20:03

Det är bara Naqref som kan klargöra. Peter är inte insatt, det kändes iallafall inte så när vi pratade.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-10 20:17

MagnusÖstberg skrev:Det är bara Naqref som kan klargöra. Peter är inte insatt, det kändes iallafall inte så när vi pratade.

Det stämmer bra. Jag har inte satt mig in i Naqs dimensionering och därför vill jag inte ge dimensioneringsråd angående pK.

Om inte Naq blir insnöad i Tyskland så lär han vara på plats nån gång i mitten av veckan som kommer.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-01-10 21:54

RogerGustavsson skrev:Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.

Bild

Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.

Funkade kanonbra, tack för tipset. Jag limmade med smältlim, men det höll inte när jag bankade dit ena röret. Svårt att få till något annat när röret är på plats, så nu sitter det bara med tubringen. Jag tror det håller, passningen var ganska tight.

/Lasse

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-01-10 23:57

RogerGustavsson skrev:Hur mycket stenull ska det vara i pK? Det är packat i mina med sex bitar upptill. Inte fyra som på denna bild.

http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_damp.PNG

Mitt monteringsarbete har fortskridit och nu är alla hål förborrade och på rätt ställen. Basreflexrören var tröga att få i och det blev lite ljusa ställen i plasten av den kraft som gick åt. Limning struntade jag i eftersom det kändes helt onödigt.

Vad bra! Jag reflekterade inte ens över mängden dämpmaterial, utan tog för
givet att det var korrekt mängd i lådan. Så här i efterhand så var det kanske
lite dumt att löda filterna, provköra och sedan limma ihop lådan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-01-11 11:05

RogerGustavsson skrev:Du menar att du inte la i allt som var med i leveransen?
På denna bild ser det ut som att dämpmaterialet ligger längre ner än vad det gör i lådorna från Larsen. Dessutom ser du ut som glasull. Vi fick stenull i våra.

Skillnaden i dämpning mellan glasull och stenull är rätt marginell till glasullens fördel.

När det gäller mängden dämpull så tror jag det verkar ha blivit en kommunikationsmiss. Ursprungligen så hade jag planerat att använda 6 bitar bakom elementet och inga vid porten men efter tester så blev det fyra bitar bakom elementet och två bitar runt porten. D v s 6 bitar totalt i båda fallen. Tror det är det som har strulat till det. Mitt fel som jag tar på mig fulla ansvaret för att jag inte har efterkontrollerat att det blev rätt. Ber om ursäkt för detta.

Dock är det inget stort problem. Det är bara att skruva bort baselementet och ta ut de två överflödiga bitarna om man tycker att högtalaren är aningen för svag i bottenregistret.

Man kan ha i åtanke att Stig Carlsson hade motsvarande möjlighet och rekommenderade den om man ansåg att det fanns för lita bas i OA-51. Behåll bitarna om de behövs för framtida bruk om ni tar bort dom.

Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant. Allt enligt min fina skiss i paint. 8)

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-11 11:59

hej
då jag fn inte har tid att bygga ett par högtalare skulle jag gärna vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem. detta då de finns enbart i begränsad upplaga och det är lite snopet att ha endast ett fungerande element (sannolikheten är väl runt en % döma av denna tråden)

hur gör man det lämpligast?

kör dem som öppen baffel med musik och successivt ökande nivå så man sakta kör in dem?

mvh Rickard

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 12:12

rikkitikkitavi skrev:hej
då jag fn inte har tid att bygga ett par högtalare skulle jag gärna vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem. detta då de finns enbart i begränsad upplaga och det är lite snopet att ha endast ett fungerande element (sannolikheten är väl runt en % döma av denna tråden)

hur gör man det lämpligast?

kör dem som öppen baffel med musik och successivt ökande nivå så man sakta kör in dem?

mvh Rickard

Typ; men du måste tänka på att ha hålet bakåt genom bakstycket fritt. Du kan alltså inte ha den mot plant underlag ståendes på magneten. Du får lägga några klossar mellan magneten och bordet eller golvet så att luft kan passera fritt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-11 12:45

Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant. Allt enligt min fina skiss i paint. 8)

När jag stoppar i 4 bitar fyller jag inte riktigt upp utrymmet enligt din skiss.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-11 13:36

Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant.

De två bitarna runt porten var en lite större bit i mina men det tror jag inte påverkar.

Någon filtermodd för de som tycker det låter lite tunnt och/eller ljust?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-11 13:38

MagnusÖstberg skrev:När jag stoppar i 4 bitar fyller jag inte riktigt upp utrymmet enligt din skiss.

Tar man ut dem så expanderar de en del på höjden. Det kanske räcker?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 13:47

rikkitikkitavi skrev: vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem.

Vore intressant att få få se t/s-parametrarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 13:54

Flint skrev:
rikkitikkitavi skrev: vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem.

Vore intressant att få få se t/s-parametrarna.

Det kanske finns lite data i något av inläggen i denna tråd? 8) Det är bara att läsa :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32604

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 14:03

petersteindl skrev:Det kanske finns lite data i något av inläggen i denna tråd? 8) Det är bara att läsa :)

Ett långt stycke text det där. Vet inte hur många år jag har kvar. 8) :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-11 14:41

lever du till helgen kanske jag kan leka lite då Flint.

Jag försökte mäta fs innan och fick rätt hög jmfrt med vad Peter angav som normalt. Men det var helt oinspelad, straight-out-of-the-box .
Nu är jag ingen höjdare så vi får se hur jag gör.

men man bör väl placera elementen vertikalt vid mätningar. Går nog att spänna upp dem, jag har en kraftig kartong 8O som jag kan göra "open baffle" av.

Peter, jag vill gärna ha 2 extra fronstycken passande vifa diskanter om det går att ordna. Hade de funnits utskurna betalar jag gärna extra.

tack för informationen om inspelning mm.

ps det är varmare på tenerife än i Svedala :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 14:47

rikkitikkitavi skrev:lever du till helgen kanske jag kan leka lite då Flint.

Ska försöka hänga kvar till på söndag i alla fall.8)
Vad mäter du t/s i för program? Arta?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-11 14:49

Jag skall se vad jag har för fronter liggandes. Har du redan fått oskurna eller skurna på diskanterna?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-11 15:49

arta + extra vikter för VAS mätning

jag kom på att jag mätte fs med endast hörlursförstärkaren i ljudkortet, det var verkligen SMALL signal mätning så det kanske är lite fel också.
var knappt det pep till...

Peter, har fått diskanter med oskurna fronter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-11 20:49

När jag tar ut lite dämpning ur mina pK blottas springa, en "fri väg" längs basreflexröret till dess inre mynning. Tror det var Ragnwald som frågade om det tidigare. Ska man täppa igen den springan med lite stenull eller får det vara fritt där?
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-11 21:42

Det skall absolut vara fritt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-12 09:05

Det verkar stämma!

Saxat från den långa pK-tråden, datera 30 oktober, efter Ragnwalds bild som illustrerade samma sak som min här ovan.

Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-12 18:00

RogerGustavsson skrev:Det verkar stämma!

Saxat från den långa pK-tråden, datera 30 oktober, efter Ragnwalds bild som illustrerade samma sak som min här ovan.

Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.

Det borde bara vara att borra några hål i staget så är den stående vågen ett minne blott.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-12 19:16

Staget är inte skyldigt till den stående vågen, det är mellan fram- och bakstycke den skapas. Dämpningen runt röret tar död på den stående vågen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-12 20:05

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:
perstromgren skrev:
Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?

Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.

Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.

Tack, det var hemskt bussigt!

QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!

Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!

Hej perstromgren

Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-12 22:07

[quote="RogerGustavsson"]Staget är inte skyldigt till den stående vågen, det är mellan fram- och bakstycke den skapas. Dämpningen runt röret tar död på den stående vågen.[/quote
borrar man staget så eliminerar man mycket av den stående vågen tänk hur en ljud dämpare fungerar .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-13 09:03

Men resonansen ligger i andra riktning, den röda. Borrar man i tvärstaget är det väl mera i den blå riktningen verkan ligger?

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-13 10:12

petersteindl skrev:Hej perstromgren

Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.

MvH
Peter

No worries! Jag får stå ut med Quadarna så länge! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-01-13 18:30

Jag tänkte på en sak...

(Så lagom dags nu när jag limmat bakstyckena)

Är det någon värmetutveckling att tala om från spolarna i filtret?
Det är väl inte så att det kan äventyra smältlimmets hållfasthet i alla fall?

Sen så måste jag bara säga att FY VAD BRA DET LÅTER! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-13 19:41

Det krävs rätt hög temperatur innan limmet mjuknar. Kan inte tänka mig att du kör så mycket effekt genom din pK. Har du kännt på en elkabel när den får max ström genom sig? Inte speciellt varm även om det går 10A (2300W)kontinuerligt genom den. Däremot kanske tiden gör att smältlimmet ändrar karaktär och förlorar fäste? Jag har likt filtren från Larsen fäst mina spolar med buntband och lim.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-01-13 19:55

Tackar för snabbt svar!

Man ska visst alltid bli lite nojjig när man gjort något.
Hur bra det går i längden får tiden utvisa, undrar just om jag kommer slå mina mirschar i livslängd... 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum