Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det är bara Naqref som kan klargöra. Peter är inte insatt, det kändes iallafall inte så när vi pratade.
RogerGustavsson skrev:Har nu varit ute i garaget och funnit en lösning.
Hade några tuber med fogmassa liggandes. Kapade av ett par snuttar av tuben och använder dem som stöd kring rörskarven. Limmar med kontaktlim och hoppas det sitter ihop.
RogerGustavsson skrev:Hur mycket stenull ska det vara i pK? Det är packat i mina med sex bitar upptill. Inte fyra som på denna bild.
http://user.faktiskt.io/PuckoPelle/pK/pK_damp.PNG
Mitt monteringsarbete har fortskridit och nu är alla hål förborrade och på rätt ställen. Basreflexrören var tröga att få i och det blev lite ljusa ställen i plasten av den kraft som gick åt. Limning struntade jag i eftersom det kändes helt onödigt.
RogerGustavsson skrev:Du menar att du inte la i allt som var med i leveransen?
På denna bild ser det ut som att dämpmaterialet ligger längre ner än vad det gör i lådorna från Larsen. Dessutom ser du ut som glasull. Vi fick stenull i våra.
rikkitikkitavi skrev:hej
då jag fn inte har tid att bygga ett par högtalare skulle jag gärna vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem. detta då de finns enbart i begränsad upplaga och det är lite snopet att ha endast ett fungerande element (sannolikheten är väl runt en % döma av denna tråden)
hur gör man det lämpligast?
kör dem som öppen baffel med musik och successivt ökande nivå så man sakta kör in dem?
mvh Rickard
Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant. Allt enligt min fina skiss i paint.
Naqref skrev:Summering. Det ska vara 4 bitar bakom elementet och två bitar dämpmaterial (med aningens olika storlek) runt porten i framkant.
MagnusÖstberg skrev:När jag stoppar i 4 bitar fyller jag inte riktigt upp utrymmet enligt din skiss.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev: vilja testköra mina baselement för att se att de är ok samt mäta upp dem.
Vore intressant att få få se t/s-parametrarna.
Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.
RogerGustavsson skrev:Det verkar stämma!
Saxat från den långa pK-tråden, datera 30 oktober, efter Ragnwalds bild som illustrerade samma sak som min här ovan.Naqref: -Vad ska det röda illustrera?
Ragnwald: -Luft som passerar utan någon dämpning.
Kanske det enda stället i lådan, som jag förstår det.
Är det inte viktigt, så ska jag inte lägga mig i längre.
Naqref: -Inte nämnvärt viktigt. Dämpfluffet som omsluter porten har endast ett syfte egentligen och det är att dämpa den stående våg som bildas under staget mellan frontbaffel och bakstycke och som exciterar orgelpipsresonansen i porten maximalt. Det viktigaste är att det täcker så stor yta som omger röret.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:perstromgren skrev:Flint skrev:Är det där anledningen till att några hundra baselement inte passade till tänkt konstruktion och därför "reades" ut som DIY?
Det har jag verkligen svårt att tro. Alla inblandade i projektet verkar synnerligen seriösa, och skulle säkert inte acceptera att elementen på något sätt är sekunda.
Perstromgren, Jag ber John Larsen att skicka ett nytt baselement till dig. Du kan därefter använda förpackningsmaterialet och skicka tillbaks det defekta elementet till mig.
Tack, det var hemskt bussigt!
QC är vetenskap som sysselsätter många kloka människor. Den är inte så enkel som många tycks tro!
Ingen skugga må falla över Larsen i detta fall!
petersteindl skrev:Hej perstromgren
Jag e-mailade till John Larsen igår förmiddag. Idag ringde jag till John och han sa att han inte kan ta emot e-mail sedan några dagar tillbaks och det tar några dagar till. Han har strul med bredbandsleverantören. Nåväl, han har nu telefonledes fått besked om att skicka ut en bas till dig. Skulle tro att han skickar den i morgon.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 231 gäster