steveo1234 skrev:1. Jag tycker det är en konstig invändning. Hur skulle en sådan modulering gå till? Att det bildas en ton i bakvågsrummet? Varför skulle denna ton vara större i en IB än en sluten låda? Rimligtvis borde det vara precis tvärt om? Varför finns inte invändningar mot denna tonen som då även måst euppstå i lyssningsrummet? Om den specifika tonen är så problematisk så går det ju tom att dämpa bort den i bakvågsrummet.
Jag måste missförstå dig här,. Skulle du vilja förtydliga?
Inuti en låda som trycksätts har du inte ekot på samma sätt som du har ett eko inne i ett rum, övertrycket hjälper ju till att peta tillbaka konen och vise versa.... den anländer inte många många millisekunder senare som en ljudvåg då basen redan gått vidare till att spela något annat.
Säg att rummet bakom är tio meter långt... då kommer ljudvågen tillbaka efter 20 meter c:a 60ms senare.... och det är en avsevärd fördröjning.
Ja, den går att dämpa bort, men som IÖ skrev... det går åt bra mycket mer dämpmaterial i ett stort utrymme...
Och jo, visst borde samma problem uppstå även via lyssningsrummet, men det är nog ett problem som man har konstaterat som praktiskt olösligt då ingen vill lyssna i ett ljuddött rum...
2. Helt rätt! Ett IB element behöver en linjär upphängning. Men det är ju bevisligen trivialt att ordna (de IB element som är kartlagda via mätningar är mycket linjära i sin applikation). Elementmotorn behöver ju hantera eventuella olinjäriteter i bland annat upphängningenm men samma problem har du med alla basprinciper. Till IBn´s fördel så slipper man dock många andra problem. Luftfjädern är inte till nytta och ger bara mer distorsion. Ju mindre luftfjäder, desto mindre distorsion.
Jag är inte säker på att dessa är linjära nog åt IÖ, men det får han svara på själv om han vill. Kan ju vara så att det blivit bättre med detta sedan förra tråden...
Jag uppfattar inte luftfjädern som problem om elementet designats för ändamålet, snarare omvänt.
3 Också helt rätt! En IB är ju mindre effektiv än motsvarande basreflex eftersom bakvågen "kasseras" i en IB (dock bara över basreflexens avstämningsfrekvens. Därunder vinner IB´n i effektivitetsracet. Stort.) Däremot är en IB mer effektiv än en liten sluten låda.
Och mot ett antal lite större slutna lådor via samma mängd element?
Denna punkt är också ett "ickeproblem" då man börjar jämföra totalkostnader i form av pengar och förlorad golvyta. 6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter. Kostnader är runt 50k för detta och då kan man lugnt säga att systemet i praktiken aldrig kommer att gå över 20% kapacitet. Inte ens så som jag spelar...
Mina 8st 12" i vardera ~170liter låda + slutsteg + filter +kabel kostade c:a 27k. Jag kommer heller aldrig att spela i närheten av deras kapacitet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.