Idéer till nya basmoduler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 13:32

Kitchenmaster skrev:
steveo1234 skrev:6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter. Kostnader är runt 50k för detta och då kan man lugnt säga att systemet i praktiken aldrig kommer att gå över 20% kapacitet. Inte ens så som jag spelar...

Tack för svaret ovan, intressant att läsa om din erfarenhet av IB! Hoppas Ingvar har tid och lust att svara också.

Maelstrom har väl slutat tillverkas? Vilken är den bästa 15- respektive 18-tummare du känner till, som går att få tag på för under 6000 kr/st? Jag kan tänka mig att avvara upp till 2 m^3 rumsvolym och maximalt 26000 kr för bassystemet, exkl slutsteg.

Jag tror att Ingvar besvarar den frågan bäst (detta är ju som bekant Ino forumet) även om jag inte tror att Ino har någon 18"? Jag ger dig gärna ett förslag i DIY-forumet på ett möjligt alternativ om frågan dyker upp där.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 15:07

steveo1234 skrev:1. Jag tycker det är en konstig invändning. Hur skulle en sådan modulering gå till? Att det bildas en ton i bakvågsrummet? Varför skulle denna ton vara större i en IB än en sluten låda? Rimligtvis borde det vara precis tvärt om? Varför finns inte invändningar mot denna tonen som då även måst euppstå i lyssningsrummet? Om den specifika tonen är så problematisk så går det ju tom att dämpa bort den i bakvågsrummet.
Jag måste missförstå dig här,. Skulle du vilja förtydliga?

Inuti en låda som trycksätts har du inte ekot på samma sätt som du har ett eko inne i ett rum, övertrycket hjälper ju till att peta tillbaka konen och vise versa.... den anländer inte många många millisekunder senare som en ljudvåg då basen redan gått vidare till att spela något annat.

Säg att rummet bakom är tio meter långt... då kommer ljudvågen tillbaka efter 20 meter c:a 60ms senare.... och det är en avsevärd fördröjning.

Ja, den går att dämpa bort, men som IÖ skrev... det går åt bra mycket mer dämpmaterial i ett stort utrymme...

Och jo, visst borde samma problem uppstå även via lyssningsrummet, men det är nog ett problem som man har konstaterat som praktiskt olösligt då ingen vill lyssna i ett ljuddött rum...

2. Helt rätt! Ett IB element behöver en linjär upphängning. Men det är ju bevisligen trivialt att ordna (de IB element som är kartlagda via mätningar är mycket linjära i sin applikation). Elementmotorn behöver ju hantera eventuella olinjäriteter i bland annat upphängningenm men samma problem har du med alla basprinciper. Till IBn´s fördel så slipper man dock många andra problem. Luftfjädern är inte till nytta och ger bara mer distorsion. Ju mindre luftfjäder, desto mindre distorsion.

Jag är inte säker på att dessa är linjära nog åt IÖ, men det får han svara på själv om han vill. Kan ju vara så att det blivit bättre med detta sedan förra tråden...

Jag uppfattar inte luftfjädern som problem om elementet designats för ändamålet, snarare omvänt.

3 Också helt rätt! En IB är ju mindre effektiv än motsvarande basreflex eftersom bakvågen "kasseras" i en IB (dock bara över basreflexens avstämningsfrekvens. Därunder vinner IB´n i effektivitetsracet. Stort.) Däremot är en IB mer effektiv än en liten sluten låda.

Och mot ett antal lite större slutna lådor via samma mängd element?

Denna punkt är också ett "ickeproblem" då man börjar jämföra totalkostnader i form av pengar och förlorad golvyta. 6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter. Kostnader är runt 50k för detta och då kan man lugnt säga att systemet i praktiken aldrig kommer att gå över 20% kapacitet. Inte ens så som jag spelar...

Mina 8st 12" i vardera ~170liter låda + slutsteg + filter +kabel kostade c:a 27k. Jag kommer heller aldrig att spela i närheten av deras kapacitet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 15:40

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:1. Jag tycker det är en konstig invändning. Hur skulle en sådan modulering gå till? Att det bildas en ton i bakvågsrummet? Varför skulle denna ton vara större i en IB än en sluten låda? Rimligtvis borde det vara precis tvärt om? Varför finns inte invändningar mot denna tonen som då även måst euppstå i lyssningsrummet? Om den specifika tonen är så problematisk så går det ju tom att dämpa bort den i bakvågsrummet.
Jag måste missförstå dig här,. Skulle du vilja förtydliga?

Inuti en låda som trycksätts har du inte ekot på samma sätt som du har ett eko inne i ett rum, övertrycket hjälper ju till att peta tillbaka konen och vise versa.... den anländer inte många många millisekunder senare som en ljudvåg då basen redan gått vidare till att spela något annat.

Säg att rummet bakom är tio meter långt... då kommer ljudvågen tillbaka efter 20 meter c:a 60ms senare.... och det är en avsevärd fördröjning.

Ja, den går att dämpa bort, men som IÖ skrev... det går åt bra mycket mer dämpmaterial i ett stort utrymme...

Och jo, visst borde samma problem uppstå även via lyssningsrummet, men det är nog ett problem som man har konstaterat som praktiskt olösligt då ingen vill lyssna i ett ljuddött rum...

2. Helt rätt! Ett IB element behöver en linjär upphängning. Men det är ju bevisligen trivialt att ordna (de IB element som är kartlagda via mätningar är mycket linjära i sin applikation). Elementmotorn behöver ju hantera eventuella olinjäriteter i bland annat upphängningenm men samma problem har du med alla basprinciper. Till IBn´s fördel så slipper man dock många andra problem. Luftfjädern är inte till nytta och ger bara mer distorsion. Ju mindre luftfjäder, desto mindre distorsion.

Jag är inte säker på att dessa är linjära nog åt IÖ, men det får han svara på själv om han vill. Kan ju vara så att det blivit bättre med detta sedan förra tråden...

Jag uppfattar inte luftfjädern som problem om elementet designats för ändamålet, snarare omvänt.

3 Också helt rätt! En IB är ju mindre effektiv än motsvarande basreflex eftersom bakvågen "kasseras" i en IB (dock bara över basreflexens avstämningsfrekvens. Därunder vinner IB´n i effektivitetsracet. Stort.) Däremot är en IB mer effektiv än en liten sluten låda.

Och mot ett antal lite större slutna lådor via samma mängd element?

Denna punkt är också ett "ickeproblem" då man börjar jämföra totalkostnader i form av pengar och förlorad golvyta. 6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.

Mina 8st 12" i vardera ~170liter låda + slutsteg + filter +kabel kostade c:a 27k. Jag kommer heller aldrig att spela i närheten av deras kapacitet.

Jag får inte riktigt rätt på quotarna i mitten av citat. Så jag får tyvärr lägga allt underst med hjälp av numrering istället:
1. Vid vilken frekvens skulle detta eko ske? Varför skulle man inte kunna bygga en "falsk vägg" i baktryckskammaren som förhindrar en stående våg vid denna frekvensen? Hur många db under primärvågen skulle detta eko befinna sig?
Jag förstår inte ens problemet mer än som en strikt teknisk diskussion. Jag har deltagit i diskussioner (antingen bara läst men ibland även bidragit) till i nuläget över 100stycken IB installationer. Ingen av dessa över 100 personer har kommenterat detta eko. Varken att det är hörbart eller ens mätbart. Och då har det varit människor med tillgång till allt från Radioshack meterar till mycket kompetent mätutrustning från B&K. Detta eko är helt enkelt inget problem i praktiken.

2. Hur Ino´s element beter sig kan jag inte kommentera då jag inte sett några mätningar på dem. Däremot är det faktiskt (ja, faktiskt) så att luftfjädern enbart höjer den totala harmoniska distorsionen vid låga frekvenser. Luftfjädern kan aldrig sänka den. Det är intuitivt svårt att förstå då man gärna vill tänka sig att fjädern utövar någon sorts "kontrollkraft" på konen men så fungerar det inte.
Bygg två lådor, en på 50liter och en på 200liter. Använd samma kon och mät THD. Den större lådan kommer för varje ljudtryck och frekvens att generera ett lägre THD. Annars har detta testet gjorts flera gånger på nätet redan och resultaten hittar du via google.

3. Beror lite på hur du menar. Men, ju större låda desto lägre frekvenssvar. Nu går det såklart att fuska lite med LT mm men det straffar sig fortfarande i form av dist.

NHT1259 har ett Vd på 1,2liter vill jag minnas. Ovanstående system skulle behöva nästan 80stycken Nht1259 för att prestera samma ljudtryck. Helt sinnessjukt mao. Att det "räcker" med 8 stycken har jag full förståelse för. Mitt exempel var mest bara ett litet inlägg för att kommentera hur det skulle kunna se ut i en "no holds barred" installation.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 15:55

1. Det är kanske inte så lätt att mäta, det borde ju vara olika stor märkbar påverkan om konen är i stor eller liten rörelse när reflexen återvänder. De flesta som bygger lär väl dessutom ha lite olika reflextider, så det lär väl bli utsmetat.

Ett test vore väl att bara spela en impuls och sedan mäta på det hela. Kanske via en accelerometer på konen?

Får iofs Vd på 1259 till tre ggr så mycket själv, men även 27 element är mer än tre ggr så många som mina, ja.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-11 17:08

Hoppas du får svar på oklarheterna steveo1234. Av vad jag kan avgöra
tycker jag du verkar ha på fötterna kring detta och du har ju inbjudit till
seriös diskussion (som vi har nu) i ämnet flera gånger. Få hakar på. Min
kunskap är alldeles för låg, men läser så gärna.

Tummen upp till Nattlorden som bidrar!

Har man det där extra utrymmet tillgängligt som en IB behöver, verkar det
vara [s]ett[/s] system av väldigt bra pris-/prestanda-förhållande.
Senast redigerad av shifts 2010-01-11 17:37, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-01-11 17:29

shifts skrev:Hoppas du får svar på oklarheterna steveo1234. Av vad jag kan avgöra
tycker jag du verkar ha på fötterna kring detta och du har ju inbjudit till
seriös diskussion (som vi har nu) i ämnet flera gånger. Få hakar på. Min
kunskap är alldeles för låg, men läser så gärna.

+1!
shifts skrev:Tummen upp till Nattlorden som bidrar!

+-0. :wink: Även om Nattlorden försöker så får i alla fall inte jag känslan av att han har riktigt full koll på teorin (i förhållande till de riktigt vassa alltså), vilket gör att diskussionen för närvarande haltar lite. Jag hoppas det dyker upp någon som kan svara på steveo1234's inlägg och föra diskussionen vidare medans vi andra kan läsa och lära. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 18:20

Nattlorden skrev:1. Det är kanske inte så lätt att mäta, det borde ju vara olika stor märkbar påverkan om konen är i stor eller liten rörelse när reflexen återvänder. De flesta som bygger lär väl dessutom ha lite olika reflextider, så det lär väl bli utsmetat.

Ett test vore väl att bara spela en impuls och sedan mäta på det hela. Kanske via en accelerometer på konen?

Får iofs Vd på 1259 till tre ggr så mycket själv, men även 27 element är mer än tre ggr så många som mina, ja.

Jag har en impulsmätning i mitt galleri för den intresserade, men jag kan inte läsa av någon info från den. Men, om problemet inte är lätt att mäta så måste man ju undra hur lätt det är att höra. Speciellt när de problemen som jag upplever med många andra principer är mycket enkla att både mäta och höra.

Jag har väldigt lite kunskap pm 1259 men
http://ai.kaist.ac.kr/~suh/DIY/1259faq.html
säger att Vd är ungefär 0,5liter.
Skumt att det kan skilja så mycket.

EDIT: Ovanstående är felaktigt. Vd är inte 0,5liter.
Senast redigerad av steveo1234 2010-01-11 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 18:34

niklas skrev:

+-0. :wink: Även om Nattlorden försöker så får i alla fall inte jag känslan av att han har riktigt full koll på teorin (i förhållande till de riktigt vassa alltså), vilket gör att diskussionen för närvarande haltar lite. Jag hoppas det dyker upp någon som kan svara på steveo1234's inlägg och föra diskussionen vidare medans vi andra kan läsa och lära. :)

Har aldrig påstått att jag har det heller, jag brukar hålla mig till grundfysik, logiskt resonemang och vad minnet plockat upp från andra under tidens gång. Jag tycker jag försöker skriva det jag vet att jag inte kan som hypoteser för andra att ta sig funderare på. ( Jag är D:are, så min matematikutbildning innefattade inte vågekvationer och utan det så är man rätt så såld i akustiksammanhang, t.ex. Jag gick Teknisk Akustik ändå, trots jag visste att jag inte skulle kunne tentera den, för att få höra allt och göra labbarna. )

Dessutom vill jag inte påstå att jag har full uppmärksamhet på forumet när man sitter på jobb och experimenterar med bygga client-server version av mjukvara som inte byggts för det ursprungligen.

Vd = konarea x linjär slaglängd väl? Lite approximativt : Arean är ~7dm2 och linjär slaglängd är ½ dm -> 3½liter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 18:48

Nattlorden skrev:
niklas skrev:

Har aldrig påstått att jag har det heller, jag brukar hålla mig till grundfysik, logiskt resonemang och vad minnet plockat upp från andra under tidens gång. Jag tycker jag försöker skriva det jag vet att jag inte kan som hypoteser för andra att ta sig funderare på. ( Jag är D:are, så min matematikutbildning innefattade inte vågekvationer och utan det så är man rätt så såld i akustiksammanhang, t.ex. Jag gick Teknisk Akustik ändå, trots jag visste att jag inte skulle kunne tentera den, för att få höra allt och göra labbarna. )

Dessutom vill jag inte påstå att jag har full uppmärksamhet på forumet när man sitter på jobb och experimenterar med bygga client-server version av mjukvara som inte byggts för det ursprungligen.

Vd = konarea x linjär slaglängd väl? Lite approximativt : Arean är ~7dm2 och linjär slaglängd är ½ dm -> 3½liter

Jag tycker nog att du besitter avsevärt mycket högre kunskaper än de som inte har "riktigt full koll". För övrigt är det i min värld inget krav på förkunskap för att lära sig. Då hade ju ingen lärt sig någonting, någonsin .Att få kasta ut lite ideer och diskutera fram och tillbaka måste ju vara grundtanken med ett forum. Där alla får vara med oavsett hur mycket man för tillfället kan. Det viktiga är ju att presenterade åsikter motiveras och kan jämföras med andras åsikter så att större förståelse kan uppnås. Att ställa frågor, även dumma frågor, är grundbulten i denna inlärningsprocess. Både för den som vill lära sig och för den som tror sig förstå.

Vd=Sd*2*Xmax ja. Men, Xmax är 13mm för 1259 enligt alla t/s mätningar jag sett i alla fall. Xmax måste skiljas från den maximala mekanisk slaglängden. Sd=5,07dm^2 och Xmax=0,13dm enligt min länk (som Ken Kantor ögnat igenom och dessutom på ett ställe rättat) ger ett Vd=5*2**0,13=1,3liter om jag förstått ingångsvärdena rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 18:56

Okidoki... så då är de där 25mm linjär slaglängd i verkligheten +/- 13. Det kan jag köpa. Typisk sak som blandas ihop.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-11 19:11

steveo1234 skrev:Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter.

Det ger en xmax på 28mm.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 19:17

rexq skrev:
steveo1234 skrev:Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter.

Det ger en xmax på 28mm.

Nja, det ger en Xmax på minst 28mm. Den är dock uppmätt till 30mm för det elementet jag tänker på (Fi IB318). Tyvärr är ju inte hela konytan aktiv vilket i praktiken bara ger 100liter Vd och inte över. Någonstans tror jag att det räcker i alla fall sålänge man nöjer sig med att skicka sin fönster till grannen och inte till grannkommunen...

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-11 19:20

Ja minst, det var inget dåligt element som kan hamra så långt linjärt. Haha ja jag instämmer, 100 liter plus då kan man nog slappna av. Men sen kanske det dyker upp nån på forumet som berättar att uppgraderingen till 200 liter vd gav ett fantastiskt lyft och då börjar man sova oroligt igen... :D

Det är Ficar du tänker på antar jag?
Senast redigerad av rexq 2010-01-11 19:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 19:27

rexq skrev:Ja minst, det var inget dåligt element som kan hamra så långt linjärt. Haha ja jag instämmer, 100 liter plus då kan man nog slappna av. Men sen kanske det dyker upp nån på forumet som berättar att uppgraderingen till 200 liter vd gav ett fantastiskt lyft och då börjar man sova oroligt igen... :D

Japp. Och eftersom det är ett IB element så behöver det inte ha så stor och stark motor mm så det kostar bara $219 stycket. Med mängdrabatt om man köper många. Så 8 stycken borde kosta runt $1500. Säg 20000 med frakt till Sverige. Det är inte många som behöver mer än 2 dock...

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-11 19:43

Ja det är ju grymt prisvärt om man råkar ha utrymmet för det. För att räknas som IB bör man minst ha 10 gånger Vas vad jag förstår?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 19:46

rexq skrev:Ja det är ju grymt prisvärt om man råkar ha utrymmet för det. För att räknas som IB bör man minst ha 10 gånger Vas vad jag förstår?

Precis. 10gånger elementens summerade Vas. Men, redan vid 3gånger så kommer IB egenskaperna fram.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-11 19:50

Gånger 3 det ger ju "bara" en låda på 1143 liter, inte så extremt ändå.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-11 19:53

steveo1234 skrev:
rexq skrev:Ja minst, det var inget dåligt element som kan hamra så långt linjärt. Haha ja jag instämmer, 100 liter plus då kan man nog slappna av. Men sen kanske det dyker upp nån på forumet som berättar att uppgraderingen till 200 liter vd gav ett fantastiskt lyft och då börjar man sova oroligt igen... :D

Japp. Och eftersom det är ett IB element så behöver det inte ha så stor och stark motor mm så det kostar bara $219 stycket. Med mängdrabatt om man köper många. Så 8 stycken borde kosta runt $1500. Säg 20000 med frakt till Sverige. Det är inte många som behöver mer än 2 dock...

vad är det för element du talar om?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-11 19:57

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 19:58

rexq skrev:Gånger 3 det ger ju "bara" en låda på 1143 liter, inte så extremt ändå.

Nevisst. Knappt 1500liter stycket brutto. Och så vill man antagligen ha i alla fall 2 stycken. Så.. 3000liter som minimum då.
Not a problem? :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-01-11 21:26

Nattlorden skrev:Har aldrig påstått att jag har det heller

:) Det är jag absolut medveten om!

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-11 21:34

steveo1234 skrev:
rexq skrev:Gånger 3 det ger ju "bara" en låda på 1143 liter, inte så extremt ändå.

Nevisst. Knappt 1500liter stycket brutto. Och så vill man antagligen ha i alla fall 2 stycken. Så.. 3000liter som minimum då.
Not a problem? :)

En låda på 1500 liter låter väldigt mycket men när man räknar på det blir det inte mer än 1,2 meter. Två sådana blir en fin stereobänk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-11 21:41

rexq skrev:En låda på 1500 liter låter väldigt mycket men när man räknar på det blir det inte mer än 1,2 meter. Två sådana blir en fin stereobänk.

Tja... det är mer än mina båda staplar tillsammans.... så det är en hel del. Jag skulle inte bygga en sådan i 25mm MDF med lämpliga stagningar och sedan försöka flytta på den...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 22:16

Nattlorden skrev:
rexq skrev:En låda på 1500 liter låter väldigt mycket men när man räknar på det blir det inte mer än 1,2 meter. Två sådana blir en fin stereobänk.

Tja... det är mer än mina båda staplar tillsammans.... så det är en hel del. Jag skulle inte bygga en sådan i 25mm MDF med lämpliga stagningar och sedan försöka flytta på den...

Precis. Lämpligare lådmaterial är gjutrör för betong i rätt diameter.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-11 22:40

ett gjutrör på 1500L?

inte för att verka negativ men ett 200L oljefat är ju nog stort?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-11 22:49

Haakan_W skrev:ett gjutrör på 1500L?

inte för att verka negativ men ett 200L oljefat är ju nog stort?

Verkar rimligare att köpa Q18 modellen och bygga två 700 liters LLT:

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-12 10:57

Väldigt spännande diskusion !

jag kan se båda fördelar och nackdelar med IB, jag har doch inte möjlighet till att välja IB då jag bor i lägenhet och dessutom ganska begränsat utrymme... men om jag hade hus så skulle det helt klart vara av större intresse ;)
IB har (vad även jag läst/fått förklarat) fördelar vad gäller dist, just för att man slipper luftfjädern och inte bara inverkar på/ mot konen och "motarbetar"motorn, utan även upphängningen blir mindre dessfurmerad om man har en lägre fjädringstyvhet (som man ju får med en iB mot en vanlig sluten eller portad)

Däremot så tycker jag att Ino's moduler låter så pas bra att jag inte vet hur en IB skulle kunna låta hörbart bättre... och är det då värt den extra storleken.. ?! det är min frågaställning !
Det kan tänkas bli billigare, men är den skillnaden i pris värd den stora ökningen i ytra som IB tar i förhållande till Ino modulerna ?!

Oavsett hur iNo modulerna är konstruerade med tanke på detta så gör dom det bra, jag tycker mig inte uppfatta några svagheter direkt, och dessa "vanliga" problem lyser med sin frånvaro tycker jag.
Så... om ja hade ett stort hus så skulle IB vara av intresse, men sålänge jag inte har det så vinner Ino's moduler ("traditionella konstruktioner(slutet/portat)) då dom är smidigare och går tydligen att få tillräkligt bra för att jag inte ska kunna höra några svagheter = tillräkligt bra för mig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-12 11:43

IB är väl intressant i de fall där någon bygger upp sina rum från grunden,
vilket verkar vara förhållandevis vanligt och då ofta med Ino Audio som konsult.

Men det finns säkert en anledning till att IB inte finns med som alternativ och
det är den diskussionen jag är sugen på att se. Ingvar verkar ofta ha tänkt
på de alternativ som finns.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-12 18:43

DVD-ai skrev:Väldigt spännande diskusion !

jag kan se båda fördelar och nackdelar med IB, jag har doch inte möjlighet till att välja IB då jag bor i lägenhet och dessutom ganska begränsat utrymme... men om jag hade hus så skulle det helt klart vara av större intresse ;)
IB har (vad även jag läst/fått förklarat) fördelar vad gäller dist, just för att man slipper luftfjädern och inte bara inverkar på/ mot konen och "motarbetar"motorn, utan även upphängningen blir mindre dessfurmerad om man har en lägre fjädringstyvhet (som man ju får med en iB mot en vanlig sluten eller portad)

Däremot så tycker jag att Ino's moduler låter så pas bra att jag inte vet hur en IB skulle kunna låta hörbart bättre... och är det då värt den extra storleken.. ?! det är min frågaställning !
Det kan tänkas bli billigare, men är den skillnaden i pris värd den stora ökningen i ytra som IB tar i förhållande till Ino modulerna ?!

Oavsett hur iNo modulerna är konstruerade med tanke på detta så gör dom det bra, jag tycker mig inte uppfatta några svagheter direkt, och dessa "vanliga" problem lyser med sin frånvaro tycker jag.
Så... om ja hade ett stort hus så skulle IB vara av intresse, men sålänge jag inte har det så vinner Ino's moduler ("traditionella konstruktioner(slutet/portat)) då dom är smidigare och går tydligen att få tillräkligt bra för att jag inte ska kunna höra några svagheter = tillräkligt bra för mig :)

Hur menar du att IB tar plats? En standard-IB har ju just den egenskapen att den inte tar någon plats alls i huset. Möjligtvis att man förlorar 200liter utrymme i kryprum eller på vinden. Men det är ju allt? Skulle samma 200liter användas för traditionella basprinciper så blir det inte mycket ljud.

Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-01-12 23:35

steveo1234 skrev:Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.

En som provat att jämföra IB vs (extremt välljudande) basreflex i samma rum är ju Margaux. Tror dock inte han skriver så mkt på forumet längre. Man kanske inte kan dra hur stora växlar som helst då det är en enskild person som tycker till, men jag finner det intressant att läsa hans subjektiva intryck. Har inte heller lyckats snoka reda på om han installerade fler än den enda 15" han från början körde som IB innan han gick över till Y2.

Här och ett antal inlägg framåt är hans intryck efter att ha kopplat in IB.

I denna tråden är hans intryck efter att ha kopplat in Y2.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino