Saggande budgetspelare! (Sony xb940)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameron

Saggande budgetspelare! (Sony xb940)

Inläggav cameron » 2005-01-31 18:44

Jag tänkte att jag gör entre med stormsteg när jag ändå håller på!
Sanningen är att jag är sjuk och extremt trött på att glo på vägarna :wink:

Nåja, jag har en cd spelarare som strular lite. Den har problem å läsa skivor. Fast bara ibland, kul va!
ibland så måste man ladda en skiva 5 -6 gånger innan den tar emot den och accepterar att det faktiskt är en skiva där. Den kan börja hacka mitt i en låt och när den gör det e det bara å ge upp och stänga av,. efter en stund funkar den oftast igen. Den gör det bara ibland och inte på speciella skivor. jag vet att den här modellen kan vara lite knepig när den blir äldre (3år ca). jag har provat att göra rent linsen. ingen skillnad.

jag läste någonstans på nätet om någon kalibreringsmetod för läshuvudet, jag har prövat det med. dom första gångerna vart det felmedelanden, men till slut så kunde jag greja hela proceduren. '
Ingen skillnad.

Suck! :cry: Några tips?
Eller e det bara å bita i det sura äpplet å tjacka nytt? :roll:

/ Cameron

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-31 22:10

låter som att lasern är slut. kan ju prova byta den.. Men sen vet jag inte jag skulle tycka det var värt pengarna på den spelaren men det får man väl avgöra själv..

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2005-01-31 23:38

Jag misstänkte att det var nått sånt.

jag tror det blir till att leta ny. vill ändå ha en dvd spelare så det kanske blir bra en då;)
Eeeh.. att de så jäkla svårt å skriva nå fyndigt.....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-10 02:02

"Men sen vet jag inte jag skulle tycka det var värt pengarna på den spelaren men det får man väl avgöra själv.."

Å vad skulle det vara för fel på den då?

Faktum är att på digitalnivå är denna likvärdig SCD-1 och -777 till skillnad mot budget spelarna som kom sedan. Allen wright har en moddad 940 som spelar mer eller mindre jämt med moddad SCD-1.

Allen Wright moddade Sony SACD lirar på den absolut högsta nivån enligt många, bland annat de "tunga" recensenterna i USA där de likställs med Meitner.

Nä du, ordna till den där om det går å stoppa i en LCclock3 samt ett Zapfilter så kommer du garva i veckor.. :-)

/Peter

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2005-02-11 01:09

"Nä du, ordna till den där om det går å stoppa i en LCclock3 samt ett Zapfilter så kommer du garva i veckor.. :-)"

Det e möjligt, men jag kommer gråta till hela vägen hem från banken.

klocka å filter kostar över 15 kkr plus kostnaden att ersätta/laga sonyn. Nja vetefan för cirkus 20000 finns det en del alternativ som jag kanske hellre skulle överväga. typ transprort-ultracurve-dac. eller om man går på begmarknaden transport-ultracurve- digital förstärkare.

för en kille med den kring utrustning jag har så tror jag en investering på rums/högtalarkorrektion skulle ge mer välljud per krona än clocka och utgångsteg som kanske mycket väl levererar en signal som är utsökt bara för att sedan låta den bli slaktad av resten av utrustningen/rummet.

ingen kritik på förslaget bara en blick från min verklighet!

/ cameron

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-11 01:46

LC audios klocka och Zapfilter2 går på 3688 Skr. Men jag förstår om du inte vill reparera spelaren pga. ovisshet och all ny teknik.

Jag kan dock säga att min 940 stog å samla damm i månader innan jag moddade den efter jag köpte den pga. undermåligt ljud. Helt ointressant att lyssna på tyckte jag då. Efter modden så blev det haksläpp modell stort.

Funderar du på DSP inom kort vore det ju dumt såklart men annars..

/Peter

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-11 10:05

Hej,

jag hade liknande problem som de du beskriver med min xa-20. Blev till att byta laser, vilket var en relativt enkel affär å inte så dyr. Skicka ett pm om du vill ha mer info.

/en john med en klockrent fungerande sony

Användarvisningsbild
cameron

Inläggav cameron » 2005-02-12 00:35

Ehh.... 15 kkr var lite fel. jag kom åt skroll hjulet när jag valde valuta på lcaudios hemsida. :oops:

3600 verkar lite troligare som pris, en filter sats för 15000 kanske skulle bli lite svår att kränga över nätet :roll:

jaja då kanske det är ett alternativ i varje fall :D

/cameron

Återgå till DIY-forum