Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Johan_H skrev:Tack!![]()
Dessutom blir det väl att köra separata slutsteg för basen med tanke på nivån...
Johan_H skrev:
Vet Du om man kan ställa filtertyper etc med Behringer? Vet Du hur den funkar, är den gjord med signalprocessorteknik och menyer?
Johan_H skrev: Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv...
Johan_H skrev:Kunde inte motstå underexponering och motljus...
mapem skrev:
Att det var otätt bakom diskanterna spelade nog inte så stor roll för dem, däremot säkert för mellanregisterelementet eller baselementet om de satt i samma kavitet.
Johan_H skrev:Byte av diskanter...
De fyra diskanthögtalarna MT20HFC 16 ohm, byttes mot fyra Obi T22oa på 8 ohm:
Skyddsnätet petas loss. Bladet från brytbladskniven är till för att skydda faneren...
Dammskyddet...
MT20HFC tittar fram, mycket riktigt 16ohm...
Nya och gamla diskantelementen...
Elementen var ganska olika, så jag fick tillverka en mellanring. Ett tränat öga ser att foten på T22 sticker ut en aning...
Foten klipptes bort, och då passade allt mycket bättre...
T22 ditskruvad. T22 får behålla sitt eget skyddsgaller, jag sätter inte dit något dammskydd. Skruven (M3) målade jag svart, utom spåret. Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv...
Johan_H skrev:Jag gjorde mellanringen av 10 mm spånplatta, mest för att jag råkade ha några småbitar, och ringarna inte behövde vara så stora. Om Dina mellanringar måste vara större, så ta inte för tunt material så att de kan vibrera. Kanske MDF, tjock plywood eller nåt lamellträ skulle funka bättre då.
Jag hade en hålsåg med 50 mm diameter som råkade passa precis så att T22 satt tajt i hålet. Jag fick fila upp två små "urtag" i ringen för lödningarna.
Det var problem att fästa T22 i ringen, jag hade ju klippt bort fästena...Jag löste det genom att limma dit T22 i ringen med smältlim.
___
Jag klippte bort foten med en vanlig enkel plåtsax, "rak". (Det finns andra med böjda eggar om man vill svänga höger eller svänga vänster.)
Bäst tyckte jag det gick när jag först klippte bort foten i "vecket", och sen klippte bort lagom stora bitar tills jag var ända inne vid kanten. Jag lämnade kvar så det motsvarande resten av sargen runt gallret. Till sist trimmade jag genom att "skava" försiktigt med en fil.
Du kommer att finna att T22 är en mycket "attraktiv" högtalare...Bortklippta plåtbitar sticker upp som igelkottaggar. Filspån fastnar också. Det blev därför bättre att "skava" med filen än att "fila" med kraftiga ta, man hade bättre koll på filspånen.
Lycka till!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MatsB och 4 gäster