Stig Carlssons "Kolboxen" 1953-

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-12 01:24

Filer med hopsamlat materal.

Jag samlade ihop jpg-filerna tidigare i denna tråd och gjorde två pdfer, det är lättare att hantera sådana. Några av de sidor som scannats lite snett i den ena filen rätade jag upp lite.

Stig Carlssons Kolbox RTV 1959.
Högtalaren som transmissionselement 1959.

Säg till om dessa filer inte bör ligga här, då tar jag bort dem.
___

Har funderat över kolboxens runda form. Hörde nånstans att toppvinkeln på konen sägs härstamma från statsverkens dåvarande papperskorg. (Myt?) Om man tejpar ett jättepapper som en strut över papperskorgen får man kolboxens form. En slarvmätning jag gjorde antydde att toppvinkeln är 15 grader. Ska försöka mäta upp lådorna innan jag skruvar ihop allt igen -- det är tydligen svårt att få tag på ritningar med mått på.

Men varför rund, och inte fyrkantig?

Mina kolboxar (tömda på dämpmaterial och högtalarelement) har en "ton" i sig, "låd"-resonans, om man knackar försiktigt på träet. Funderar på om man får ett annat, mer harmoniskt, ljud i högtalarlådor om man undviker fyrkantiga former. Om man trummar på runda behållare (stora burkar, oljefat, tankar etc) "sjunger" de på andra sätt än fyrkantiga behållare av samma material.

Nån som vet varför kolboxen fick den form den har?

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2010-01-12 09:38

Ragnwald skrev:Tusan, jag var ut och letade, men fann inte ens ett par V1:or. :(


Jo men det har jag i alla fall hittat i min källare. Men inga kolboxar...jag får leta lite till.

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 11:13

Fräscha upp faneren...

Här kommer lite bilder på uppfräschningen av faneren...

Det fanns en del skador (fukt?) efter förvaringen.

Bild


Kolboxen på operationsbordet...

Bild


Slipa försiktigt med sandpapper 00...

Bild


Arbeta in kokt linolja och terpentin, 50/50...

Bild


Klar på operationsbordet (man anar blemmorna som en "oro" i fanerens nyans)...

Bild


Motsvarande som ursprungliga bilden, efter 3 inoljningar. Oljan blir lite mattare efter några dagar. Här är diskanterna monterade, Obi T22, men inte mreg.

Bild

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-01-13 11:36

Det här ser galet lovande ut! Fortsätt att dokumentera..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2010-01-13 12:02

Jag får ett allvarligt skov av avundsjuka. Det blev ju väldigt snyggt av slipning och oljning. Lycka till med den fortsatta renoveringen. Är dessa de allra första kolboxar som renoveras med nya element, tro?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41185
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-01-13 14:00

Det ser ju faktiskt roligt ut :) Tippar att delningsfilterarbetet inte blir så enkelt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 14:09

Tack! :-)

Betr filtret så börjar jag med att planka OA5.3, samt till detta dela basen vid 300 Hz.

Ett tips jag fått här ovan var att fixa separata terminaler till varje högtalare (de fyra T22 räknas som en). Sen sätter jag filtret utanpå så att jag kan plocka runt med det lättare.

Dessutom blir det väl att köra separata slutsteg för basen med tanke på nivån... :-)

Men där är jag inte ännu.

Tips tas tacksamt emot vartefter!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 15:20

Johan_H skrev:Tack! :-)

Dessutom blir det väl att köra separata slutsteg för basen med tanke på nivån... :-)


Då delar du nog med fördel, vid ca 150Hz aktivt.
Jag skulle i ditt läge låna hem en Behringer DCX2496, så kommer du snabbare fram till vilka delningar som passar, bara att labba fritt, utan att behöva kassera ickepassande komponenter.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 19:42

Ragnwald:

Bra idé med nåt aktivt filter! Ska man kassera felköpta drosslar blir det lätt dyrt, justera med kondingar är rimligare. :-)

Oklart dock hur mycket Obis F87 ("9710") och T22 låter i toppen. F87:an har sin eget lilla kavitet under sig, endast nån dm djup och några få cm utanför F87ans periferi. Den kan inte vara många liter.

Vet Du om man kan ställa filtertyper etc med Behringer? Vet Du hur den funkar, är den gjord med signalprocessorteknik och menyer? (Behringer har faktiskt imponerat tidigare med låga priser och fantastiska prestanda!)

Densen
 
Inlägg: 759
Blev medlem: 2008-02-19

Inläggav Densen » 2010-01-13 19:51

Manual till Behringer hittar du här skrolla ned en bit och välj språk bara.

http://www.behringer.de/EN/Products/DCX2496.aspx

Simuleringsprogram hittar du här.

http://user.faktiskt.io/svante/basta/

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 21:39

Johan_H skrev:
Vet Du om man kan ställa filtertyper etc med Behringer? Vet Du hur den funkar, är den gjord med signalprocessorteknik och menyer?


Nu har du säkert läst Densens länk, men en kommentar ändå.

Det är precis det som är det fiffiga med den.
Justerbara punkter för delningsfiltren och peq. Du kan justera eq-punkterna där de ska vara verksamma och hur de ska se ut.
När allt är inställt till belåtenhet, så läser du av dina justeringar och tillverkar passiva filter. Eller ännu bättre, behåll Behringern. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 23:48

Manual mm nedladdad! :-)

Detta kluras på, och under tiden ska Kolboxarna mekas med! :-)

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-13 23:49

Byte av diskanter...

De fyra diskanthögtalarna MT20HFC 16 ohm, byttes mot fyra Obi T22oa på 8 ohm:

Skyddsnätet petas loss. Bladet från brytbladskniven är till för att skydda faneren...

Bild


Dammskyddet...

Bild


MT20HFC tittar fram, mycket riktigt 16ohm...

Bild


Nya och gamla diskantelementen...

Bild


Elementen var ganska olika, så jag fick tillverka en mellanring. Ett tränat öga ser att foten på T22 sticker ut en aning... :-)

Bild


Foten klipptes bort, och då passade allt mycket bättre...

Bild


T22 ditskruvad. T22 får behålla sitt eget skyddsgaller, jag sätter inte dit något dammskydd. Skruven (M3) målade jag svart, utom spåret. Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv... :-)

Bild

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 690
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Inläggav Conny » 2010-01-14 10:40

Johan_H skrev: Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv... :-)


Tips: Använd skruvar med Torx-skalle.

Jätteintressant projekt!

/Conny

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-14 10:48

Letade först efter Torx, de kuggar aldrig ur, men hittade inte. I detta fall behövde jag en M3-skruv med minst 20 mm lång gänga. Det finns inte mycket plats för skruven utanför högtalaren.

Fick ta vanlig M3 på Clas Ohlsson, med lågkullrig cylindrisk skalle, LKCS.

Funderade ett tag på att ta M3 gängad stång och göra en vanlig sexkantskalle av en mutter fäst med LocTite. Men vanlig M3 var enklare, man får ta god tid på sig när man skruvar bara. :-)

48IDA
 
Inlägg: 608
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Inläggav 48IDA » 2010-01-14 19:24

Riktigt kul projekt. Först i världen med uppgraderade/moddade Kolboxar?
Visst är det rariteter och inte helt okontroversiellt att ge sig på dessa mer eller mindre helgonförklarade burkar men kan du ge dom nytt liv på detta sätt så kan det inte vara fel. Originalrenovering i alla ära men de är ju så snygga så att det vore synd om de inte lät olika bra som de ser ut.

Jag har aldrig hört några Kolboxar. Kan någon beskriva ljudet/karaktären?
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-14 23:27

Otätheter i Kolboxarna...

Med Per Gulbrandsens renoveringstips på CarlssonPlanet (och en stor portion tur) blir renoveringsobjekten läckra att vila ögonen på. :-)

Nu har jag även satt dit mellanregisterelementet, Obi F87. Kunde inte motstå underexponering och motljus... :-)

Bild
___

Men sen har vi det här med hur läckra högtalare faktiskt låter. Jag såg av en tillfällighet att monteringen av de gamla originaldiskanterna MT20HFC nog inte varit riktigt tät. Bilden nedan visar hur det såg ut när jag satte en lampa bakom högtalarelementet -- notera de lysande gliporna.

Bild

Hur ska man tänka här? Diskanthögtalarna var monterade in mot kaviteten under mellanregisterelementet. Var kaviteten otät kan man förmoda att ljudet påverkades? Eller spelade det ingen roll?

Mina Kolboxar är ev hemmamonterade, det är därför jag vågar greja med dem. Men det bär mig emot att kleta tätmassa över alla skarvar om Kolboxarna ska gå att återställa till originalskick. De nya elementen kommer att monteras tätare, men finns det fler läckor?

Hur gör man med sånt här vid originalrenovering? Eller är det bara mina Kolboxar som varit otäta kring diskantelementen?

"Läcker högtalare"... :-) (dåliga vitsar förekommer inte på det här forumet, va? :-) )...

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-01-15 00:36

Att elementet sitter en bit in, kan tyda på att det ska sitta en täck-/tätningsplatta mellan elementet och lådan. En tanke bara.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2010-01-15 14:04

Att elementen i original satt en bit in var nog av estetiska skä för att få plats med skydd framför, som skulle bilda en jämn form med ytan. Men med risk för konstiga reflexer och diffraktion kanske. Din lösning är säkert ljudmässigt bättre, även om du gör lite avkall på originaldesignen genom att gallren "putar ut".

Att det var otätt bakom diskanterna spelade nog inte så stor roll för dem, däremot säkert för mellanregisterelementet eller baselementet om de satt i samma kavitet.

Hur dom lät i original? Jag har hört dem, men det var så länge sen att jag inte minns mer än att det lät luftigt och naturligt. Allt annat lät "högtalare", dvs lådigt, på den tiden, men inte de. De jag hörde satt bl a som PA (!) i Akademiska Föreningens stora sal i Lund, men jag minns att jag också hörde ett par med bättre placering i hemmiljö, hos någon professor där.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28415
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2010-01-15 14:10

Johan_H skrev:Kunde inte motstå underexponering och motljus... :-)

Bild


Det ska vi vara glada för! Jäkla snygg bild!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-01-15 14:28

perstromgren skrev:
Johan_H skrev:Kunde inte motstå underexponering och motljus... :-)

Bild


Det ska vi vara glada för! Jäkla snygg bild!


+1 helt rätt exponerad tycker jag.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-01-15 15:21

mapem skrev:
Att det var otätt bakom diskanterna spelade nog inte så stor roll för dem, däremot säkert för mellanregisterelementet eller baselementet om de satt i samma kavitet.


Det var ju precis det jag menade. Mellanregisterelementet alltså. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-01-16 02:29

Väldigt fina bilder nu blir man ju sugen :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 10:55

Tätheten...

Har inte hittat nåt sätt att svamla bort luftläckorna. Täta utrymmen högtalare SKA vara täta. Punkt.

I Stig Carlssons tidiga skisser på Kolboxen anas separata kaviteter för varje diskantelement MT20HFC. Bild nedan är ur Radio och Television 1959.

Bild


MT20HFC är sluten bakom membranet. Blir monteringen tät behövs ingen kavitet. Men det finns inte mycket utrymme för en tätning -- sargen runt membranet går ut ett par mm som minst.

Bild


Originaldiskanterna sitter monterade utifrån i en baffel limmad från insidan. Notera den runda formen, som gör att hålen i högtalarlådan utifrån ser djupare ut. Som minst är djupet endast tjockleken av högtalarlådans plywood, ca 7-8 mm.

Bild


Läxan blir alltså att få de nya diskanterna tätare än originaldiskanterna... :-)

Bild


Det är bara att hoppas att de andra skarvarna också är täta (botten på kaviteten, baffeln för mellanregistern mm). Det känns inte kul att behöva kleta fogmassa etc i den gamla högtalaren... :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41185
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-01-16 11:07

Det ser fint ut. Jag hade för mig att det var slutna kaviteter bakom diskanterna, därför blev jag lite förvånad då jag först såg dina tidigare bilder. Nu är ju dessa Kolboxar att betraktas som hantverk/konstverk och inte som industriell serieproduktion.

Jag funderar på en sak. Skulle det vara läge att ha kokt linolja iinvändigt? Träet är nog ganska torrt efter 50+ år. Om det invändigt var tätt för 50 år sedan så kanske det inte är säkert att det är så idag. Jag vet inte om det är för eller nackdel.

Jag kommer att svara dig på ditt PM.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 11:28

Peter:

Det var inga kaviteter bakom diskanterna i MINA kolboxar, men jag vet inte huruvida dessa kolboxar är "riktiga" kolboxar eller om de är nån sorts hemmabyggen (se tidigare).

Ev har nån annan sett kaviteter i andra kolboxar?

Kaviteten under (numera) F87:an känns faktiskt inte fullt lufttät. Om man trycker försiktigt på membranet ger det med sig förvånansvärt lätt. Volymen under är ungefär en "burk" med knappt 3 dm diameter, och 1 dm djup, borde alltså ha en volym på ca 5 liter, vilket borde ge en stummare känsla när man trycker på membranet.

På vilket sätt påverkar läckorna ljudet? Man får störst försämringar i de nedre frekvenserna på mellanregistret, eller? Där det skulle vara endast en kapacitans, blir det nu också en resistans (=energiförlust), men jag har inte rett ut hur ännu... :oops:

(Jag skulle behöva se ett ekvivalent schema över högtalares mekaniska egenskaper -- vet Du nån bra bok etc? :-) )

Ska fundera på linojan. Bra tips! Silicon- eller latexfog skulle säkert lösa problemet, men all sån kemi är nog av ondo detta läge.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2010-01-16 14:26

Johan_H skrev:Byte av diskanter...

De fyra diskanthögtalarna MT20HFC 16 ohm, byttes mot fyra Obi T22oa på 8 ohm:

Skyddsnätet petas loss. Bladet från brytbladskniven är till för att skydda faneren...

Bild


Dammskyddet...

Bild


MT20HFC tittar fram, mycket riktigt 16ohm...

Bild


Nya och gamla diskantelementen...

Bild


Elementen var ganska olika, så jag fick tillverka en mellanring. Ett tränat öga ser att foten på T22 sticker ut en aning... :-)

Bild


Foten klipptes bort, och då passade allt mycket bättre...

Bild


T22 ditskruvad. T22 får behålla sitt eget skyddsgaller, jag sätter inte dit något dammskydd. Skruven (M3) målade jag svart, utom spåret. Jag vill INTE riskera att mejseln slinter pga grunt spår och gör skit av faneren eller T22an. Det är en utmaning att skruva i T22, magnetfältet runt elementet gör att verktyg av stål lever sitt eget liv... :-)

Bild


Ett par frågor:

Av vad gjorde du "mellanringen"?

Var det svårt att klippa av foten?

Jag undrar eftersom jag funderar på att ev använda dessa i "konventionella" högtalare?

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-01-16 15:05

Jag gjorde mellanringen av 10 mm spånplatta, mest för att jag råkade ha några småbitar, och ringarna inte behövde vara så stora. Om Dina mellanringar måste vara större, så ta inte för tunt material så att de kan vibrera. Kanske MDF, tjock plywood eller nåt lamellträ skulle funka bättre då.

Jag hade en hålsåg med 50 mm diameter som råkade passa precis så att T22 satt tajt i hålet. Jag fick fila upp två små "urtag" i ringen för lödningarna.

Det var problem att fästa T22 i ringen, jag hade ju klippt bort fästena... :-) Jag löste det genom att limma dit T22 i ringen med smältlim.
___

Jag klippte bort foten med en vanlig enkel plåtsax, "rak". (Det finns andra med böjda eggar om man vill svänga höger eller svänga vänster.)

Bäst tyckte jag det gick när jag först klippte bort foten i "vecket", och sen klippte bort lagom stora bitar tills jag var ända inne vid kanten. Jag lämnade kvar så det motsvarande resten av sargen runt gallret. Till sist trimmade jag genom att "skava" försiktigt med en fil.

Du kommer att finna att T22 är en mycket "attraktiv" högtalare... :-) Bortklippta plåtbitar sticker upp som igelkottaggar. Filspån fastnar också. Det blev därför bättre att "skava" med filen än att "fila" med kraftiga ta, man hade bättre koll på filspånen.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2010-01-16 16:40

Johan_H skrev:Jag gjorde mellanringen av 10 mm spånplatta, mest för att jag råkade ha några småbitar, och ringarna inte behövde vara så stora. Om Dina mellanringar måste vara större, så ta inte för tunt material så att de kan vibrera. Kanske MDF, tjock plywood eller nåt lamellträ skulle funka bättre då.

Jag hade en hålsåg med 50 mm diameter som råkade passa precis så att T22 satt tajt i hålet. Jag fick fila upp två små "urtag" i ringen för lödningarna.

Det var problem att fästa T22 i ringen, jag hade ju klippt bort fästena... :-) Jag löste det genom att limma dit T22 i ringen med smältlim.
___

Jag klippte bort foten med en vanlig enkel plåtsax, "rak". (Det finns andra med böjda eggar om man vill svänga höger eller svänga vänster.)

Bäst tyckte jag det gick när jag först klippte bort foten i "vecket", och sen klippte bort lagom stora bitar tills jag var ända inne vid kanten. Jag lämnade kvar så det motsvarande resten av sargen runt gallret. Till sist trimmade jag genom att "skava" försiktigt med en fil.

Du kommer att finna att T22 är en mycket "attraktiv" högtalare... :-) Bortklippta plåtbitar sticker upp som igelkottaggar. Filspån fastnar också. Det blev därför bättre att "skava" med filen än att "fila" med kraftiga ta, man hade bättre koll på filspånen.

Lycka till!


Tack! Jag ska undersöka saken... om de skulle fungera rent tekniskt så kanske jag slutligen limmar dem direkt i baffeln.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Inläggav joseph » 2010-01-16 18:48

Väldigt fina bilder du har! Fortsätt med det :)

Ursäkta OT och dum fråga men jag är väl för ung och oerfaren så jag vet inte vad en "kolbox" är för något, var den används eller hur den ser ut. Jag har varken eldat med kol eller arbetat på ånglok/ångfartyg, och när jag grillar kommer kolbriketterna i papperspåsar. Jag hittar inga bilder på google på kolboxar som påminner om Kolboxen.

Den här tycker jag var närmast
http://www.suedeco.se/files/hemsida_kolbox.jpg
Senast redigerad av joseph 2010-01-16 18:55, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MatsB och 4 gäster