Projektorduk där färgen aldrig helt torkar???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Projektorduk där färgen aldrig helt torkar???

Inläggav Syntesis » 2010-01-12 21:28

För några år sedan köpte jag en Kingpin Crown CES270 projektorduk.
Hann packa upp den tills jag märkte att det var svarta märken på duken.
Fick en annan duk istället utan problem efter att ha skickat bilder till fynda.

Där hade allt kunnat sluta men det har visat sig att denna duk (kommer inte ihåg om det var så på den jag hade först) låter rätt mycket när man haft den inrullad och rullar ut den. Precis som om man skulle dra fast en tejpbit(gaffa) från ett underlag där den suttit ett tag. Känner man på duken känns färgen lite "sticky". Rullar man in duken efter att ha rullat ut den och rullar sedan ut den igen låter den betydligt mindre.
Gör man så en gång till låter det ännu mindre etc. tillslut låter det inget alls.

Detta är inte världens problem för duken funktionerar bra i övrigt men funderar på att fixa problemet genom att kleta på ett tunt skikt potatismjöl på duken. Frågan är, blir potatismjöl gammalt och börjar lukta?

Någon som har några andra tips/varianter? Barnpuder?

:)

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-12 21:35

Talkpuder?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2010-01-12 23:43

Vitt pigment från färgaffären - titandioxid.

Ofarligt - finns i tandkräm bl.a. under pseudonymen E171

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-13 08:09

På vilket sätt är det ett problem? Jag tror inte jag skulle kunna tänka mig att riskera att förstöra hela duken bara för att den knastrar lite när man rullar ned den. Det seplar väl ingen roll?

Nåväl, min är precis likadan och jag har aldrig reflekterat över att det skulle behöva åtgärdas.

Jag har svårt att se att smeta på nåt skulle kunna bli jämnt och bra och dessutom skulle jag inte vilja ha en tyst duk som hela tiden det faller lite potatismjöl ifrån...

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2010-01-14 13:34

Talkpuder?

Talkpudret, skulle ju definitivt kunna vara en variant. Känns som det borde kunna kleta fast något så att man så småningom slipper ha små vita högar med det på mattan :lol: Borde ju även lösa problemet.

Vitt pigment från färgaffären - titandioxid.

Titanoxid, hur använder man det. Kommer det i pulverform eller är det något man stryker på?

På vilket sätt är det ett problem?

Har haft knastrandet ett bra tag nu, börjar tröttna på det. Det låter rätt högt och gör så att jag inte riktigt törs dra ner duken på natten när tanten sover i rummet brevid då det låter så mycket. Vill ju inte störa. (motorn i sig låter redan lite)

Dessutom har vi en ganska ny duk på jobbet som är dödstyst när den rullas upp eller ner så jag är väl lite färgad av det.
+ att det känns lite billigt med en duk som väsnas så.
Jag har svårt att se att smeta på nåt skulle kunna bli jämnt och bra och dessutom skulle jag inte vilja ha en tyst duk som hela tiden det faller lite potatismjöl ifrån...

Vad man än smetar på i ett tunt lager borde ju så småningom sluta falla av när de partiklar som behövs för de bitarna som normalt hakar fast är mättade med det.

Återgå till Teknikforum