Denon 2105- sub eller inte...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andershelin

Denon 2105- sub eller inte...

Inläggav andershelin » 2010-01-13 17:03

Om jag ställer in på recievern att jag använder mig av en SUB. Kommer detta att medföra att de djupaste tonerna tas bort från frontarna eller får de hela registret ändå?

Funderar eftersom jag tycker jag tappar så mycket djupbas då jag tittar på film och inte har SUBBEN igång. Eller är det att mina högtalare inte går så djupt i basen? DVS tappar jag i recievern eller i högtalarna?

Titta t.ex på Transformers II cirka 59.45 minuter in i filmen....en av robotarna faller till marken efter en fight.....där tappar jag riktigt mycket djupbas om jag kör med SUBBEN avslagen fast "på" enligt recievern.

(SUBBEN har separat av/på-funktion)

Funderar på att byta denna SUB mot Ino Audios px-2 men då måste jag veta om de djupaste tonerna verkligen kommer via frontkanalerna och inte bara i SUB-kanalen.

Kör med Ino Audios pi60 som frontar.
Subwoofern är en SONY SA-WD200.

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-13 17:15

Om du sätter "subwoofer mode" till "LFE + main" så får du ut lfe-kanalen även genom frontarna, det är nog det som fattas ? (du måste ha ställt in frontarna som "LARGE" först, antar jag...)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-13 22:54

Eller testa det här:

Ange SUBWOOFER=NO och se till att samtliga övriga högtalare=LARGE. Anslut sedan subben via lågnivåutgången för Front L eller R. Nu får du LFE-signalen i i samtliga högtalare inklusive subben! Laborera nu med delningsfrekvensen i receivern och i den aktiva subben tills du är nöjd med ljudet.

Jag kör så i min 7.1 där t.o.m. centern (med sina tre basar) är fullt kapabel till subbas... Eftersom jag dessutom har två "vanliga" subbar får jag på det här viset totalt nio subbar i rummet!

PS: om du har små sateliter som surround bör du förstås inte sätta dom som LARGE.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-01-15 00:24

Såhär i efterhand känns min fråga riktigt dum...det måste väl självklart komma, även de djupaste bastonerna, via frontkanalerna, eller?

Det måste väl då bromsas vid mina pi60, som iofs enligt specen går djupare än subben.....men subben kanske jag har mer volym på.... det kan jag inte svara riktigt på själv.....

A
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-15 00:36

andershelin skrev:Såhär i efterhand känns min fråga riktigt dum...det måste väl självklart komma, även de djupaste bastonerna, via frontkanalerna, eller?

Det måste väl då bromsas vid mina pi60, som iofs enligt specen går djupare än subben.....men subben kanske jag har mer volym på.... det kan jag inte svara riktigt på själv.....

A

Du måste förklara mer ingående vilka inställningar du gjort i receivern för att man ska kunna svara på din fråga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-15 10:44

andershelin skrev:...det måste väl självklart komma, även de djupaste bastonerna, via frontkanalerna, eller?

Nej, troligen inte. Om inte 2105 har en särskild bass management som sänder LFE-signalen även till frontarna.

Så här är det: Subbaskanalen (LFE) i ett Dolby Digital eller DTS-spår går ut endast till subben om man valt SUBWOOFER=YES/ON. Det är bara om man INTE har en sub som LFE-kanalen återges via fronthögtalarna (eller rättare sagt; alla LARGE högtalare återger LFE-kanalen om man inte har någon sub). Härav mitt förslag till konfig i tidigare inlägg.

Däremot (om man har en sub) kan man alltid välja om man vill att subben ska återge bara LFE eller även frontkanalernas basljud. Detta styrs genom att ange "LFE" eller "MAIN+LFE" till subben.

Har jag uttryckt mig oklart?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-01-15 13:57

Nejdå, klart som korvspad!

Tackar!

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-15 15:28

Kalejdokom skrev:Eller testa det här:

Laborera nu med delningsfrekvensen i receivern och i den aktiva subben tills du är nöjd med ljudet.

Men om man ställer in att man inte har någon sub går det väl inte att påverka med delningsfiltret i stärkaren?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-16 17:44

Nefilim skrev:Men om man ställer in att man inte har någon sub går det väl inte att påverka med delningsfiltret i stärkaren?

Det har du nog rätt i. På min Marantz SR5003 går det i och för sig att ändra delningsfrekvensen, fastän man valt "No subwoofer". I mitt fall har jag inte behövt fundera på den inställningen eftersom alla mina högtalare är "Large".

Men nu blir jag ju faktiskt lite nyfiken på vad inställningen kan ha för påverkan. Frågan är bara hur man enklast testar? Det är ju svårt att isolera LFE-signalen från ett DD/DTS-spår om man ska återge det via dom vanliga högtalarna. Få se hur det går...

Återgå till Teknikforum