Max_Headroom skrev:X4.
Räcker inte ljudtrycket behöver du inte Y4, utan en psykiater.
haha. Bra sagt.

Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:X4.
Räcker inte ljudtrycket behöver du inte Y4, utan en psykiater.
MagnusÖstberg skrev:De spelar i absolut fas i de lägsta frekvenserna.
Således går PY-4 också djupare än PY-2.
MagnusÖstberg skrev:Frekvenser som ligger inom ett c-c avstånd av 1/8 våglängd förstärks av multipla enheter eftersom det inte sker några utsläckningar då. Typ
niklas skrev:Max_Headroom skrev:Tänk på att X4 i en array går djupare än X2, så det går inte att jämföra bara så där rakt av.
Varför gör dom det? Att de kan spela starkare vid varje frekvens är ju självklart, men varför skulle de falla av annorlunda för att de är fler?
Max_Headroom skrev:
Dom bildar tillsammans en array, som på lite håll kan liknas vid en linje. TIllsammans uppför dom sig som om dom vore en stor linjekälla. Ljudkällans strolek närmar sig storleken på våglängden.
niklas skrev:Ja, det är jag med på. Men för en hörnplacerad basmodul innefattar det ju även frekvenser 20-80 Hz och då borde f3-punkten bli den samma (fast högre i nivå)?
niklas skrev:Ska nog ta och googla lite på absolut fas...
subjektivisten skrev:Håller med att i28/x-4 låter som ett mycket mer vettigt system för en lägenhet.
PojkenMedTur skrev:Fattar dock inte varför folk verkar hänga upp sig på i28 vs i32 som en fråga om 3db eller inte?
Jag kanske inte måste maxa ut de sista tre decibelen ändå ur 32orna...
PojkenMedTur skrev:Fattar dock inte varför folk verkar hänga upp sig på i28 vs i32 som en fråga om 3db eller inte?
Nattlorden skrev:Snyggast är väl ändå r28?
subjektivisten skrev:PojkenMedTur skrev:Fattar dock inte varför folk verkar hänga upp sig på i28 vs i32 som en fråga om 3db eller inte?
Varför vill du köpa i32s över i28 om det inte handlar om dessa 4 dB eller utseendet?
Snyggast är väl ändå r28?
subjektivisten skrev:Håller med att i28/x-4 låter som ett mycket mer vettigt system för en lägenhet.
PojkenMedTur skrev:Varför uppgraderar du till es-filter? Går väl inte att spela högre för det?
subjektivisten skrev:Hur skulle man ställa upp om man vill ha det kring 10 hz?
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Håller med att i28/x-4 låter som ett mycket mer vettigt system för en lägenhet.
Jag fattar inte hur ni kommer undan med sådana system i lägenheter. Tom min gamla QLN sub12 fick grannarna att skrika som galningar i två olika lägenheter. När jag tänker efter så var inte ens min Energy 10´a till grannarnas belåtenhet. Såvida de itne klagade över hur illa den lät, det är ju fullt möjligt
Att flytta till hus gjorde ju inte min situation särskilt mycket bättre iheller iofs. Men efter överenskommelser med grannarna får jag dra på till 22 utan polisbesök....
subjektivisten skrev:Hur skulle man ställa upp om man vill ha det kring 10 hz?
Challe skrev:subjektivisten skrev:Hur skulle man ställa upp om man vill ha det kring 10 hz?
Vet inte om jag fattade det rätt men...
Det blir väl runt fyra meter mellan högtalarna.
314/10=31,4m (våglängden för 10Hz)
31,4/8=3,925m (avståndet inom vilket ljudet förstärks)
Det känns lite avigt när man tänker på avståndet. Men vid stort avstånd förstärks bara väldigt låga frekvenser och ju närmare man flyttar högtalarna ju högre upp i frekvens går förstärkningen.
Har du tur med bredden på rummet?
Jag skulle nog ställa x-4 med 1,5m mellan längs frontväggen och justera avståndet mellan de två mittersta för att se om det påverkar utsläckningar i rummet.
Fast det kanske blir ännu bättre med två i varje hörn?
DVD-ai skrev:Challe skrev:subjektivisten skrev:Hur skulle man ställa upp om man vill ha det kring 10 hz?
Det känns lite avigt när man tänker på avståndet. Men vid stort avstånd förstärks bara väldigt låga frekvenser och ju närmare man flyttar högtalarna ju högre upp i frekvens går förstärkningen.
Jag skulle nog ställa x-4 med 1,5m mellan längs frontväggen och justera avståndet mellan de två mittersta för att se om det påverkar utsläckningar i rummet.
varför 31,4/8 ?
vad är den där 8 för något.. ?!
DVD-ai skrev:
varför 31,4/8 ?
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Challe skrev:subjektivisten skrev:Hur skulle man ställa upp om man vill ha det kring 10 hz?
varför 31,4/8 ?
v=f*lambda . v=340m/s (ljudets hastighet i 20C luft) och lambda=ljudets våglängd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster