Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Du får nog ta och lägga upp mätningarna. Tänk på att göra tre likadana skärmdumpar så man kan lägga dom över varandra.
zapanasta skrev:Haha ,nä så roligt ska vi inte haSka göra ett nytt försök i dag i sovrummet i stället,ska köra dom en och en och ställa madrassen bakom dom mot väggen,sen har jag en tjock matta på golvet med . Tror det blir bättre resultat där för vardagsrummet dras nog med mkt resonanser med en peak vid 40hz......Kommer att placera högtalarna mitt på kortväggen ock mäta från en meter......
kodapa skrev:zapanasta skrev:Haha ,nä så roligt ska vi inte haSka göra ett nytt försök i dag i sovrummet i stället,ska köra dom en och en och ställa madrassen bakom dom mot väggen,sen har jag en tjock matta på golvet med . Tror det blir bättre resultat där för vardagsrummet dras nog med mkt resonanser med en peak vid 40hz......Kommer att placera högtalarna mitt på kortväggen ock mäta från en meter......
Gör närfältsmätningar istället. Om du bara är intresserad av basen, då slipper du strul med reflexer.

zapanasta skrev:peetwa skrev:Du får nog ta och lägga upp mätningarna. Tänk på att göra tre likadana skärmdumpar så man kan lägga dom över varandra.
Tyvärr så är jag inte kapabel till sånt![]()
Bara kollat förhållandet i djupbasområdet på högtalarna,pk lådorna och cervin lådorna tappar ca 8db mellan 40hz ner till 31,5 i mitt rum.Men det hörs till musik att båda dom paren går djupare än luxorlådorna ,så jag blev ju förvånad när luxorlådorna ochså tappade 8db,trodde mer på 12-13db .Mvh..... Ps,nä man gör nog bäst i att lyssna i stället ,vet ju inte hur mkt rummet ställer till mm ,sen är det som nån skrev knappast nåt instrument man använder till såna här mätningar (jag som leker lite bara)
RogerGustavsson skrev:Är det inte något med triggnivåer och annat som det brukar vara krångel med? Det kanske bara gäller vid mera avancerade mätningar? Har ingen anning... Har laddat ner och tittat på programmet för länge sedan, längre än så har jag inte kommit.
Kompensationskurvan är uppmätt med oscilloskåp och referensmikrofon i ett "ekofritt rum" med 7 st Radioshack mätare (5 digitala och två analoga), efter det utvärderades alla resultat och de var mycket lika.
Fjonkalicious skrev:Använder du korrektionskurva zap?
Om inte så är inte mätaren rättvis.
Största svårigheten med tombstone är att få det att starta, dvs trigga. Programmet skickar ut brus, när den hör bruset så kör den ett tonsvep. Jag tyckte det var lite halvsvårt. Prova så hjälper vi på vägen. Men i ärlighetens namn bör du ha en annan mic.
Mvh Filip
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster