din 5x

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

din 5x

Inläggav obbiewan » 2010-01-12 15:46

hej jag har fått ett par philips N 6310 hörlurar som har en din kontakt i ena ändan, tror att den heter 5X i och med att stiften sitter som en "tärningsfemma" :)

någon som vet något om hörlurarna eller om det finns adaptrar för att kunna lyssna på dom?
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: din 5x

Inläggav PerStromgren » 2010-01-12 16:19

obbiewan skrev:hej jag har fått ett par philips N 6310 hörlurar som har en din kontakt i ena ändan, tror att den heter 5X i och med att stiften sitter som en "tärningsfemma" :)

någon som vet något om hörlurarna eller om det finns adaptrar för att kunna lyssna på dom?

Hm... Jag har sett rätt många DIN-kontakter genom åren, men aldrig en tärningsfemma på ett par hörlurar, såvitt jag minns. Kanske läge att löda på kvarttums-propp i stället?
... tycker jag!

Per

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-01-12 16:21

Klipp den. Du hittar ingenstans att sätta in den, annars. :P

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-12 16:44

perstromgren skrev:
obbiewan skrev:hej jag har fått ett par philips N 6310 hörlurar som har en din kontakt i ena ändan, tror att den heter 5X i och med att stiften sitter som en "tärningsfemma" :)

Hm... Jag har sett rätt många DIN-kontakter genom åren, men aldrig en tärningsfemma på ett par hörlurar, såvitt jag minns. Kanske läge att löda på kvarttums-propp i stället?

din 45327 :)

fanns nästan bara på philips/dux va? för just hörlurar. hylsproppen utgick 2004 ur ELFAs sortiment, men har du tur kan du kanske hitta en omvandlare på nån loppis eller hos nån radioreparatör som varit med ett tag. annars som Falkis sa. och PerStromgren. byt propp.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-12 16:58

Nej, inte bara Philips/Dux. Det är en tysk standard som har haft spridning en större delen av Europa, inte minst i Östeuropa. Här ett exempel:

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-01-12 17:02

Eftersom din Philipslur är från ca 1975 är det väl inget större helgerån att löda dit en mera gångbar kontakt av nästan vilken sort som helst.I original fanns de tydligen med flera olika, vanlig DIN,två högtalarpluggar eller 1/4" plugg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-12 17:06

slockna skrev:
perstromgren skrev:Hm... Jag har sett rätt många DIN-kontakter genom åren, men aldrig en tärningsfemma på ett par hörlurar, såvitt jag minns. Kanske läge att löda på kvarttums-propp i stället?

din 45327 :)

Jag får stå med skammen, det är alldeles fruktansvärt korrekt. :oops:

"DIN 45327: Circular connectors for radio and associated sound equipment; five-pole connectors for the connection of stereo headphones"

Ref: http://www.bz13.com/DIN.aspx?PageNo2=2&zhui=&pNo=351
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-12 17:12

RogerGustavsson skrev:Bild

Igen: titta noga! Så här formger man en apparat som ska vara både snygg och lätt att använda. Titta speciellt på appliceringen av färg för att underlätta användning: Den röda knappen som snyggt delar upp raden så det blir lätt att hitta, den gröna texten under en av knapparna för samma effekt, den röda pricken på den övre stora ratten. Och omkopplaren för högtalare kan nog inte bli mycket tydligare! Han var en mästare, mannen vars namn jag nu inte kommer ihåg, som var designer hos Braun.

Jämför med en modern bioreciever (eller dess fjärrkontroll). Det har gått utför. Jag måste lysa med en liten ficklampa när jag ligger på golvet framför min bioapparat för att kunna vad jag trycker på!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-12 17:35

Dieter rams.

Fast jag måste erkänna att jag gillar dom diskreta maskinerna bättre. Här känns det lite väl äldrevårdsinstruktionsdesign eller vad man skall kalla det.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-12 17:41

Fjonkalicious skrev:Dieter rams.

Fast jag måste erkänna att jag gillar dom diskreta maskinerna bättre. Här känns det lite väl äldrevårdsinstruktionsdesign eller vad man skall kalla det.

Tack, Rams var det, ja!

Jo, ljust grå var kanske bättre, och det blir lika tydligt. Mörkt och ljust har ju varit modernt under olika tider, och Braun hängde på. Jag vet inte vad som gäller för dagen, riktigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2010-01-12 22:21

tack för tipsen..
en liten fråga bara, hur gör jag för att byta plugg? aldrig gjort något sådant förut.. :oops:

Användarvisningsbild
bula51

Inläggav bula51 » 2010-01-16 10:04

Hej obbiewan!
Det finns en guide på Kjell & Company hur vissa kontakter ska lödas.
Gå in på "fråga kjell" och sedan "audio" och sist "inkopplingsguide för xlr,tele,din"

Mvh
bula51

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2010-01-16 10:43

bula51 skrev:Hej obbiewan!
Det finns en guide på Kjell & Company hur vissa kontakter ska lödas.
Gå in på "fråga kjell" och sedan "audio" och sist "inkopplingsguide för xlr,tele,din"

Mvh
bula51

TOppen!
:D

Återgå till Vintage-hifi