Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Detsamma gäller inte för mp3.
paa skrev:Tror du att alla apparater som digitaliserar och dekodar 320kbit/s mp3 låter exakt likadant?
Svante skrev:Margaux skrev:Detsamma gäller inte för mp3.
Så om du tar din LP-skiva och digitaliserar den och konverterar till 320kbit/s mp3, så tror du att du hör skillnad?
Så om du tar din LP-skiva och digitaliserar den och konverterar till 320kbit/s mp3, så tror du att du hör skillnad?
Margaux skrev:
Om det är så som du säger, att om vi rippar den på 320 kbit/s och vi inte hör skillnad så betyder det att vi inte hör skillnad på om vi rippar CD till 320kbit/s i heller.
Detta skulle i så fall betyda att alla medier CD, Vinyl och mp3 (320kbit/s) är lika bra och att det endast är mastringen som är viktig.
om en LP har t ex kvalitetsnivå 10, MP3 320 15 och CD 20 så inser man ganska lätt att det du säger är helt orimligt
Margaux skrev:Låter det inte konstigt att det skulle gå att höra skillnad om man mp3:ar en vinyl men inte på CD?
my_nick_is_too_short skrev:Svante du får nog ta på dig hörlurarna, använd gärna Foobar2000 för att göra en ABX test, det är suveränt.
dawen skrev:Välkommen till forumet my_nick_is_too_short (närå, det är helt lagom)!
Hur pass bra är du på att skilja mellan mp3 rippat i lame --aps jämfört med de andra alternativen? Jag kör själv med 192 VBR-inställningen i EAC och tycker att det verkar fungera bra, men har inte orkat testlyssna efter skillnader. Är verkligen standardinställningen bättre än denna, fast jag ställer kvalitet på högsta möjliga inställning o.s.v.?
För övrigt tycker jag att mp3 vinner över vinyl, oavsett om vinyl vore snäppet bättre ljudmässigt. Hanteringen av vinyl känns väldigt omodern, och jag tycker faktiskt att det gärna får vara enkelt att njuta av musik
dawen skrev:my_nick_is_too_short: Någon cbr kör jag inte, ledsen om jag var otydlig. Inställningen finns i EAC under Komprimering, Extern komprimerare, där jag valt vbr 192. Högre variabel bitrate än standarden tycker jag, logiskt, borde ge ett bättre resultat.
Ska när jag får ork över kika in sidan, tack för tipset
P.S. Vad är det egentliga, för korta, nicket?D.S.
Hur ska man kunna betänka det om man inte lagt märke till det. Men det är en poäng. Liksom att brus/rumblet är högre precis i början av vinyl-inspelningen.Har ni som har blindtestat betänkt en sak: Den ena filen ligger c:a 0,3 sekunder efter den andra, något som är mkt lätt att höra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 32 gäster