Tips på snygga tygfronter till piP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Tips på snygga tygfronter till piP.

Inläggav Manni76 » 2010-01-10 17:09

Skulle nog vilja ha ett par tygfronter på mina "kommande piP:are" som skydd för barnfingar. Det ser ut på bilder i forumet att det är ganska tajt runt bas och diskanten för att ha en träram med tyg. Jag har alltid brukat göra mina tygfronter av kvartslist som jag gerat ihop och klätt med snyggt elastiskt tyg. Har ni som har piP nått tips om det skulle kunna göras på dessa? Eller några andra idéer.

Jag har inte dessa i min ägo ännu men vill ligga steget före i planeringen så jag kan ha en färdig högtalare så fort som möjligt!

/Martin

Richard
Inaktiverad

Re: Tips på snygga tygfronter till piP.

Inläggav Richard » 2010-01-10 17:28

Manni76 skrev:Skulle nog vilja ha ett par tygfronter på mina "kommande piP:are" som skydd för barnfingar. Det ser ut på bilder i forumet att det är ganska tajt runt bas och diskanten för att ha en träram med tyg. Jag har alltid brukat göra mina tygfronter av kvartslist som jag gerat ihop och klätt med snyggt elastiskt tyg. Har ni som har piP nått tips om det skulle kunna göras på dessa? Eller några andra idéer.

Jag har inte dessa i min ägo ännu men vill ligga steget före i planeringen så jag kan ha en färdig högtalare så fort som möjligt!

/Martin

Du är nog inte ensam om att vilja ha det. Eller så får man göra som undertecknad,-bita i det sura äpplet- och ställa undan högtalarna efter varje lyssning. Småtroll älskar ju högtalareelement. :)

Tyvärr är det nog svårt att hitta en enkel lösning med en träram som inte ger diffraktion. Kanske en tunn stålram med tyg, och infrästa magneter i baffeln ( 4 st. ) skulle vara en bra lösning ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2010-01-10 17:59

Som jag misstänkte!
Har tänkt att göra lådan själv, hur stor inverkan har det om man ökar måttet på bredden och tar lite på djupet? För att få lite mer material runt basen att lägga en träram runt? Dock bibehålla volymen.

Troligen har det betydelse, för jag antar att IÖ inte tvunget ville ha en så smal högtalare som möjligt utan det har nog en teknisk funktion. Vad vet jag? :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-10 20:45

Du kan inte ändra på några mått på någon högtalare utan att designa om den.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 20:58

De exklusivaste/dyraste JMlab Focal-högtalarna, har en typ av lock som tas av när det ska lyssnas. Förbaskat snyggt och enkel lösning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2010-01-11 15:59

Mmm, knepigt problem det där. Till råga på eländet så sticker ju elementen ut en bit ifrån baffeln, så man kan inte bara spänna fast eventuell tygfront på sidorna och sträcka tyget förbi fronten heller.
Amerikanska Revel hade för några år sedan en modell där de spände tyget i en båge. Ska stoppa in en bildlänk när jag fattat hur man gör.
Man behöver ju inte nödvändigtvis spänna tyget i en båge, en liten läpp uppe och nere skulle säkert räcka, bara så man får ut tyget med tillräcklig marginal till elementen. Sen kan man säkert kosta på sig att fräsa ner elementen lite granna utan att totalsabba de akustiska egenskaperna.
Senast redigerad av soderberg 2010-01-11 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-11 17:03

Denna gissar jag på att soderberg menar:

Bild
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2010-01-11 17:10

shifts skrev:Denna gissar jag på att soderberg menar:
...

Tack! Något tekniskt fel gick sönder när jag skulle länka.

Hittade också: Bild

ur samma Revel-serie.
Nån mysko ram som flyter framför, kanske också kan vara inspiration.
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-17 00:26

Detta är intressant. Jag adderar några frågor. Hoppas att det är ok för trådskaparen:

1. Är det någon som har en uppfattning om vilket sorts tyg som bör användas för minsta möjliga ljudpåverkan?

2. Har det någon betydelse hur hårt tyget är spännt? Om ja, vad försämrar ljudet minst?

3. Sedan undrar jag om ramen som tyget spänns vid skall gå förbi avfasningen på pip eller ligga jäms med (eller tom utanför)?
Vilket blir sämst ur ljudsynpunkt?

4. Är kanske galler bättre/mindre dåligt ur ljudsynpunkt?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-17 00:48

Diskuterade fronter med Ingvar Öhman när vi träffades i Skillingaryd på pK-träffen. Tyg ger tydligen alltid förluster och då ska man dimensionera för det. De där skumplastfronterna som finns till bl.a. pi60 har väldigt liten påverkan. Var lite special över dem och de blir därför dyra att tillverka. Var visst endast en del av ett större stycke skumplast som gick att använda. I något skede blåstes varm luft igenom för att få maximal genomsläpplighet.

Kan lägga till att när vi stod och pratade var det tyghuvarna till Larsen-högtalarna på lastpallen framför oss. Därav ämnet för samtalet.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-17 01:06

RogerGustavsson skrev:Diskuterade fronter med Ingvar Öhman när vi träffades i Skillingaryd på pK-träffen. Tyg ger tydligen alltid förluster och då ska man dimensionera för det. De där skumplastfronterna som finns till bl.a. pi60 har väldigt liten påverkan. Var lite special över dem och de blir därför dyra att tillverka. Var visst endast en del av ett större stycke skumplast som gick att använda. I något skede blåstes varm luft igenom för att få maximal genomsläpplighet.

Kan lägga till att när vi stod och pratade var det tyghuvarna till Larsen-högtalarna på lastpallen framför oss. Därav ämnet för samtalet.

Frågan för oss med små barn är om vi kan acceptera en viss försämring av ljudet (svårt att veta vad som blir sämre och hur mycket det egentligen märks med tanke på hur rummet ställer till det).
Alternativet är ju sönderpetade element (jag har varit med om det) och det känns inte så lockande :cry:

Det bästa (för oss med små barn i alla fall) vore ju om Ingvar tog fram tyg eller metallfronter och gjorde nödvändiga kompenseringar. Gärna till piP(s) då :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2010-01-17 13:43

Det som jag i början var ute efter är ett par frontar som skulle agera som skydd främst då jag inte spelar. Dessa skulle givetvis plockas bort vid lyssning så om de har en viss ljudförsämring spelar ingen roll för mig.

Sen vill ja g ärna att de ska se fint ut när skydden är på och inte bara vara "skydd".
OM jag köper piP så blir det nog nån träram med tyg!

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-01-17 15:49

Jag funderar på att sy ett fodral som man trär över piParna, och plockar bort vid lyssning. Eventuellt syr man in en kartongbit eller liknande framför elementen för extra skydd. Men det kanske inte hjälper alls, är ju möjligt att det blir än mer intressant för busungarna när de vet att man kan plocka bort dem och titta vad man hittar under. Men ojdå, ett litet rör där man kan rulla in köttbullar och bilar.

/Måns

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-01-17 17:28

Säkrast torde det väl vara att bygga en "huva" av trä, med enkel låsning så att nyfikna småbarn inte kan demontera dem på egen hand.

Sedan upplever jag iofs att en risk finns när barnen är så små att de ska resa sig mot allting. Har man sina piP på stativ med SD-fötter under så står de inte så stadigt...

Säkrast av allt är förmodligen att uppgradera till pi60 med elementskydd! ;)

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-01-17 18:32

shifts skrev:Denna gissar jag på att soderberg menar:

Bild

Jag har lurat lite på denna lösning, min tanke är dock att man gör en lite mer stabil konstruktion och endast fäster den i botten. Fast man sätter den inte i högtalaren utan i stativplattan! Har man inget stativ så får man göra en lösplatta och ställa under högtalaren. Fördelen är ju att man slipper göra åverkan på högtalaren, och vill man sen använda stativen till en annan högtalare så går ju det med.
Har man stativ så kan man låta frontskyddet gå utför topp och botten ganska långt i en svag båge.

I mitt huvud så är det mycket snyggt, om det sen blir det i era huvuden vet jag inte...

//Peder

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2010-01-17 20:05

En lösning i stil med den på yamaha f700 kanske vore något.

Bygga en ram med valfri form och utseende, klä denna i lämpligt typ (nät/galler?), på med distanser och små magneter i ändan på distanserna som fäster mot skruvarna till elementen?
//Niklas Eriksson

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-01-17 20:16

Hur skulle dessa skydd, eller något som liknar dem skydda mot små
nyfikna barnfingrar? Jag menar att en liten barnhand går ju lätt in mellan baffel och skydd. Denna lösning är jag säker på att den skull locka till sig barnets nyfikenhet mer än en högtalare utan frontskydd.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2010-01-17 20:28

Ja det där ser mer ut som nån designgrej än skydd.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-17 23:05

Nefilim skrev:Hur skulle dessa skydd, eller något som liknar dem skydda mot små
nyfikna barnfingrar? Jag menar att en liten barnhand går ju lätt in mellan baffel och skydd. Denna lösning är jag säker på att den skull locka till sig barnets nyfikenhet mer än en högtalare utan frontskydd.

Bild

Håller med till 100%. Det går in många starwarsfigurer mellan nät och element på dessa högtalare :roll:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-01-18 00:17

Ja, och legobitar och nintendo Wii kontroller.
För att inte tala om den fantasifulla rutchbana tyget bildar, för alla möjliga pingisbollar och leksaksbilar...

... och en glass ryms ju ledigt. :) *

* Litet orolig är man ju också för småtrollens förmåga att klättra och hänga fast i olika saker- denna tygfront formligen tigger om att användas som klätterredskap.

Raukman

Inläggav Raukman » 2010-01-18 20:20

Ja det är klart, jag har ju inga såna små liv att ta hänsyn till så för min del så blir det ju bara en designpryl.

Elstängsel?

:D

Mvh Peder

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2010-01-20 16:15

"elstängsel" - Muahahahahahaha !
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-01-20 16:49

Bild
IKEA Dvala örngott 35 kr / 2 styck

Svart
100% bomull
Längd: 50 cm
Bredd: 60 cm
Antal i förpackning: 2 styck

Finns även i beige, grön, mörkblå, röd och vit...

Funkar skiiitbra! :)
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-20 17:03

Jag skulle ha funderat på ett permanent styvt metallnät och accepterar eventuella frekvensavvikelser (som jag förstås antar är små).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-21 01:29

manger skrev:Bild

Svart
100% bomull

Vilket funkar bra, att trä dessa över högtalarna eller ungarna? :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-01-21 22:38

Moment-23 skrev:
manger skrev:Bild

Svart
100% bomull

Vilket funkar bra, att trä dessa över högtalarna eller ungarna? :wink:

Kanske man skulle köpa ett större sådant örngott då ungarna vill se "svampbob fyrkant" på tv, att trä på över själva tv-apparaten. För annars så kan man ju inte lyssna. :( :D

Återgå till Wänner af Ino