IB bas i taket?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

IB bas i taket?

Inläggav kodapa » 2010-01-18 00:21

Funderar lite på IB, skulle det inta vara smutt att montera den i taket men vinden ovanför? Vad är det för nackdelar med en sådan konstruktion?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-18 00:52

Taket kommer ner ? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-18 02:53

Mössen kommer inte längre hålla husbockarna i schack. :wink:

Även jag har mina funderingar, med tillgång både till kallvind och krypgrund.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: IB bas i taket?

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 09:54

kodapa skrev:Funderar lite på IB, skulle det inta vara smutt att montera den i taket men vinden ovanför? Vad är det för nackdelar med en sådan konstruktion?

Största nackdelen har du innan du börjar bygga. Innan man gör hål så ska man ju helst ha mätt/lyssnat sig fram till den bästa IB-positionen med hjälp av en mindre sluten låda precis under det tänkta hålet. Att fästa upp en baslåda på olika ställe i taket och lyssna är lite småkomplicerat.

En annan praktisk svårighet är att det kan vara svårt att ta sig upp på vinden för att göra de praktiska momenten med installation och så vidare. Att få upp lådan kan också vara svårt beroende på vad du har för tillgång till vinden (lådan kan ju inte sällan bli på några hundra liter).
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-18 10:02

Lådan kan man väl bygga på plats?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-18 11:13

Är inte IB = Infinite Baffle = element i vägg med hela yttervärlden bakom ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-18 11:13

Vilken låda?
Edit: I hann först...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 11:16

Nattlorden skrev:Lådan kan man väl bygga på plats?

Jomenvisst kan man det!
Men oftast är det enklare att bygga den någonstans där man kan stå upp, har tillgång till el och där byggdammet inte lägger sig på isoleringen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 11:20

i skrev:Är inte IB = Infinite Baffle = element i vägg med hela yttervärlden bakom ?

Infinite baffle innebär ju egentligen bara att frontvågen och bakvågen är åtskilda. I detta sammanhanget så har betydelsen kommit att betyda lite mer än så.
Att sätta elementen i väggen rekommenderas aldrig och ska endast göras om det inte finns någon låda att montera elementen i. (Lådan har sen i sin tur endast 5 sidor och monteras mot en öppning i väggen.)

Om elementen ändå måste monteras i väggen så bör en minst 5cm tjock ram byggas och förslagsvis så ska även en ställning i metall användas som stöd bakom.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-18 11:21

Pratar vi om IB med låda, dvs där lådvolymen >> Vas? Annars kan man ju tänka sig ingen låda alls, vilket jag trodde det var frågan om här. I det fallet får man kanske problem med isolering. Ett membran är inte mycket till isolering mot en kallvind på vintern...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 11:24

perstromgren skrev:Pratar vi om IB med låda, dvs där lådvolymen >> Vas? Annars kan man ju tänka sig ingen låda alls, vilket jag trodde det var frågan om här. I det fallet får man kanske problem med isolering. Ett membran är inte mycket till isolering mot en kallvind på vintern...

En IB strålar ju alltid mot en yttre (avgränsad) volym där rekommendationen är att den volymen bör vara 10*summerade VAS. Använder man "utomhus" som bakre volym så passerar man den gränsen med råge.

Isoleringen har jag själv inte problem med. Min IB strålar ut mot ett kryputrymme som är ventilerat mot naturen. Såväl lådan som elementen är något svala nu, kanskek 17-18grader men det känns inget kallras från dem och det är inte svalare runt elementlådan än någon annanstans i rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-18 11:32

Jag har trott att IB handlade om en mera "lådlös" lösning, t.ex. ett angränsande rum av ungefär samma storlek som lyssningsrummet. Det är alltså mera stora lådor det handlar om än just "Infinte Baffle". Jag har varit hos folk som hade Quad ESL-57 i en mellanvägg.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 11:41

RogerGustavsson skrev:Jag har trott att IB handlade om en mera "lådlös" lösning, t.ex. ett angränsande rum av ungefär samma storlek som lyssningsrummet. Det är alltså mera stora lådor det handlar om än just "Infinte Baffle". Jag har varit hos folk som hade Quad ESL-57 i en mellanvägg.

En IB är ju "lådlös" i meningen att lådan är så stor att den inte påverkar elementen. Däremot måste ju fortfarande elementen monteras fast i någonting. En vägg är inte ett bra sätt att göra det på så därför monterar man oftast 2 eller 4 stycken element i motstående konfiguration. Lådan består generellt av 1" OSB och 1" MDF som är ihoplimmat.

Hur väl konceptet fungerar för full range har jag ingen aning om. Däremot fungerar det ypperligt för 1-80hz bas.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-18 11:43

steveo1234 skrev:En IB är ju "lådlös" i meningen att lådan är så stor att den inte påverkar elementen. Däremot måste ju fortfarande elementen monteras fast i någonting. En vägg är inte ett bra sätt att göra det på så därför monterar man oftast 2 eller 4 stycken element i motstående konfiguration.

Varför är inte en vägg (eller tak, i det här fallet) ett bra sätt att göra det på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 11:53

perstromgren skrev:
steveo1234 skrev:En IB är ju "lådlös" i meningen att lådan är så stor att den inte påverkar elementen. Däremot måste ju fortfarande elementen monteras fast i någonting. En vägg är inte ett bra sätt att göra det på så därför monterar man oftast 2 eller 4 stycken element i motstående konfiguration.

Varför är inte en vägg (eller tak, i det här fallet) ett bra sätt att göra det på?

Om elementen sätts direkt i exempelvis en vägg så får man minst två stora effekter av att elementen sitter i en linje:
1. Linjen bör vara orienterad mot lyssnaren att de inte ger upphov till fasfel eller utsläckning i de övre frekvenserna pga olika avstånd från element till lyssnaren.
2. Reaktionskrafterna från elementen på väggen blir stora. Ett större element kan ha en konvikt på nästan ett halv kilo. 4 stycken sådana ger upphov till 2kg som slungas fram och tillbaka upp till 80 gånger per sekund vilket ger stor påverkan som väggen måste först och främst hålla för. Dessutom räcker det ju inte att väggen bara håller, den ska dessutom stå still för att elementen ska få en fast referensram att arbeta mot. Då måste den stagas rätt tramsigt mycket.

Därför rekommenderas inte att elementen sätts i en linje utan istället byggs in på 2 eller 4 sidor av en låda på kanske 200liter. På så sätt så verkar alla reaktionskrafter vinkelrätt mot väggen (där den är mycket hållbarare) och dessutom kan lådan byggas på så sätt att den kan stå emot påfrestningarna. En bra IB-låda ska inte ha några kännbara vibrationer oavsett ljudtryck. Inte ens med fingertopparna ska det gå att känna någonting. Som tur är så är det ganska enkelt att uppnå.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-18 12:06

steveo1234 skrev:Därför rekommenderas inte att elementen sätts i en linje utan istället byggs in på 2 eller 4 sidor av en låda på kanske 200liter. På så sätt så verkar alla reaktionskrafter vinkelrätt mot väggen
....

Det du pratar om, det ses väl inte som "högtalarlåda" i den bemärkelsen man vanligen menar ? Det är väl mera att betrakta som baffel, eller rättare sagt "utsidan" av en högtalarlåda ?

Jag antar då att vi menar en låda där elementen sitter monterade och som mynnar via en öppning in mot lyssningsrummet ? Och att det som motsvarar högtalarlådan i vanliga högtalare är det som finns bakom lådan, t ex en krypvind eller liknande.

(Försöker få ordning på begreppen...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-18 12:08

Alltså, om det inte var tydligt nog: du sätter en låda utan botten på vinden... där då "botten" är öppningen ut i rummet. Elementen sätter du parvis motsatta i denna lådans sidor.

Är det källaren du använder så kan det t.ex. bli så här:

Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-18 12:12

steveo1234 skrev:
perstromgren skrev:

Om elementen sätts direkt i exempelvis en vägg så får man minst två stora effekter av att elementen sitter i en linje:
1. Linjen bör vara orienterad mot lyssnaren att de inte ger upphov till fasfel eller utsläckning i de övre frekvenserna pga olika avstånd från element till lyssnaren.
2. Reaktionskrafterna från elementen på väggen blir stora. Ett större element kan ha en konvikt på nästan ett halv kilo. 4 stycken sådana ger upphov till 2kg som slungas fram och tillbaka upp till 80 gånger per sekund vilket ger stor påverkan som väggen måste först och främst hålla för. Dessutom räcker det ju inte att väggen bara håller, den ska dessutom stå still för att elementen ska få en fast referensram att arbeta mot. Då måste den stagas rätt tramsigt mycket.

Därför rekommenderas inte att elementen sätts i en linje utan istället byggs in på 2 eller 4 sidor av en låda på kanske 200liter. På så sätt så verkar alla reaktionskrafter vinkelrätt mot väggen (där den är mycket hållbarare) och dessutom kan lådan byggas på så sätt att den kan stå emot påfrestningarna. En bra IB-låda ska inte ha några kännbara vibrationer oavsett ljudtryck. Inte ens med fingertopparna ska det gå att känna någonting. Som tur är så är det ganska enkelt att uppnå.

Man bör alltså göra som Ludvig på Component gjort:
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636
Lite jobbigt med 4 18 tummare hängandes från taket...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-18 12:14

Nattlorden skrev:Alltså, om det inte var tydligt nog: du sätter en låda utan botten på vinden... där då "botten" är öppningen ut i rummet. Elementen sätter du parvis motsatta i denna lådans sidor.

Bild

Jo det är så jag föreställer mig det. Jag bara menar att man med "låda" i det här sammanhanget kan mena 2 olika saker s a s.

(Det är nog därför det blir diskussion kring lådstorlek...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 12:31

i skrev:
steveo1234 skrev:Därför rekommenderas inte att elementen sätts i en linje utan istället byggs in på 2 eller 4 sidor av en låda på kanske 200liter. På så sätt så verkar alla reaktionskrafter vinkelrätt mot väggen
....

Det du pratar om, det ses väl inte som "högtalarlåda" i den bemärkelsen man vanligen menar ? Det är väl mera att betrakta som baffel, eller rättare sagt "utsidan" av en högtalarlåda ?

Jag antar då att vi menar en låda där elementen sitter monterade och som mynnar via en öppning in mot lyssningsrummet ? Och att det som motsvarar högtalarlådan i vanliga högtalare är det som finns bakom lådan, t ex en krypvind eller liknande.

(Försöker få ordning på begreppen...)

I vanlig bemärkelse så är det inte en låda då det snarare är en "låda med lock". Ja, fast utan lock då :)

Den engelska termen är manifold men jag vet inte vad det heter på svenska faktiskt. Jag försöker skilja dem åt genom att kalla dem elementlåda och bakvågslåda eller liknande.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 12:33

kodapa skrev:
steveo1234 skrev:
perstromgren skrev:

Man bör alltså göra som Ludvig på Component gjort:
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=11636
Lite jobbigt med 4 18 tummare hängandes från taket...

Elementen behöver inte sitta på insidan av taket utan vanligast är att man monterar dem på vinden. Elementlådan sitter då osynlig från lyssningsrummet och det enda man ser är en öppning upp, vanligtvis med ett galler av något slag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-18 12:59

IB = infinite baffle = oändlig baffel. Det är för mig att montera elementet i en stor baffel så att kortslutning utesluts. Det som visas på bilderna är ju något annat enligt mitt sätt att tolka. Manifold låter mera rätt som beskrivning. Den som har en tung och stabil vägg kan säkert göra en väggmontering mellan två rum i t.ex. källarplanet.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-18 15:31

RogerGustavsson skrev:IB = infinite baffle = oändlig baffel. Det är för mig att montera elementet i en stor baffel så att kortslutning utesluts. Det som visas på bilderna är ju något annat enligt mitt sätt att tolka. Manifold låter mera rätt som beskrivning. Den som har en tung och stabil vägg kan säkert göra en väggmontering mellan två rum i t.ex. källarplanet.

Ja, fast det är ju precis det som händer? Kortslutningen utesluts genom att frontvågen och bakvågen aldrig möter varandra.

För övrigt så vill jag ännu en gång varna för att montera elementen parallellt mot den struktur som ska ta upp konens rörelseenergin. Det går, men det är lite struligt och det är mycket svårare att få lika bra.

Användarvisningsbild
Ludvig_S

Inläggav Ludvig_S » 2010-01-18 22:15

Klart du skall köra IB i taket kodapan! 8)

Håller med Steveo om att nogranna förberedelser behövs för att hitta den optimala positionen innan du sätter tigersågen i taket (och råkar kapa en takstol...)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-18 22:28

i skrev:
Nattlorden skrev:Alltså, om det inte var tydligt nog: du sätter en låda utan botten på vinden... där då "botten" är öppningen ut i rummet. Elementen sätter du parvis motsatta i denna lådans sidor.

Bild

Här spelar elementen in i en tunnel, som mynnar i lyssningsrummet, om jag fattat rätt!? :)

Men du SteveO. har väl din manifolder(grenrör) i lyssningsrummet, med elementen synliga? 8O
Samma princip, kanske men bakvänt? 8O :D

Finns det risk för kondensutfällning på membranen, om IB-volymen är kallare än lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-18 23:50

Ludvig_S skrev:Klart du skall köra IB i taket kodapan! 8)

Håller med Steveo om att nogranna förberedelser behövs för att hitta den optimala positionen innan du sätter tigersågen i taket (och råkar kapa en takstol...)

Det är någon som satt griller i huvudet på mig... ;)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 09:19

nadifierad skrev:
i skrev:

Här spelar elementen in i en tunnel, som mynnar i lyssningsrummet, om jag fattat rätt!? :)

Men du SteveO. har väl din manifolder(grenrör) i lyssningsrummet, med elementen synliga? 8O
Samma princip, kanske men bakvänt? 8O :D

Finns det risk för kondensutfällning på membranen, om IB-volymen är kallare än lyssningsrummet?

Om du tänker dig en IB som en, ja, varför inte en vanlig strumpa. På samma sätt som en strumpa går att vända ut och in så går det lika bra med en IB. Om man sätter elementen på insidan av väggen eller utsidan av väggen spelar ju ingen roll.

Min IB-volym är som bekant i ett ventilerat kryprum där det är ganska kallt men jag har inte haft några problem alls med kondens eller så. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som haft det problemet iheller även om jag läst att många oroat sig över det. Jag vet faktiskt inte om det är ett problem eller inte för att vara ärlig. Det är dock uppenbart att för en IB så bör man använda element anpassade för IB så de klarar av temperaturförändringarna och eventuellt då också fukt.

Däremot har jag undrat hur talspoletemperaturen påverkas av av att sitta monterade i 0C. Det blir ju mer marginal mot termisk kompression om inget annat.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 09:20

Ludvig_S skrev:Klart du skall köra IB i taket kodapan! 8)

Egentligen ska man ju förbereda ordentligt. Men själv använde jag bara ett befintligt hål eftersom, tja, det fanns ju redan där. Och det blev hur bra som helst efter lite justering med en PEQ. :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 09:28

Instinktivt känns det bättre med den versionen som har basarna på rumssidan, utstrålningsmönstret blir då ostört, medan beteendet inne i tunneln är mer odefinierat och skulle det medföra någon utsmetning av vågformen pga varierande gångvägar så borde det vara bättre att detta hände på den onyttiga yttersidan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 09:32

Nattlorden skrev:Instinktivt känns det bättre med den versionen som har basarna på rumssidan, utstrålningsmönstret blir då ostört, medan beteendet inne i tunneln är mer odefinierat och skulle det medföra någon utsmetning av vågformen pga varierande gångvägar så borde det vara bättre att detta hände på den onyttiga yttersidan.

Jo, det är ju sunda anledningar. Men, då missar man ju möjligheten att chocka besökare när de bara ser två små stativare som vräker ur sig 130db :)

EDIT: Om man har möjlighet så bygger man "helst" inte höga torn såsom bilden ovanför visar. Det blir olika gångvägar til lyssnaren som åtminstone i teorin ger fasförskjutningar och såvidare. Med dagens element så är det väldigt få lyssnare som inte klarar sig med bara 4 stycken element, ex Fi IB318, som ger ungefär 25liter svept volym. Det är mer luftvolym än vad någon kommersiell subwoofer klarar. Med många gångers marginal, dessutom.

Nästa

Återgå till Teknikforum