Adire Audio Tempest

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pelle1987

Adire Audio Tempest

Inläggav Pelle1987 » 2005-02-13 19:29

Någon som har erfarenhet av detta element?
Har tänkt bygga en sub och den går ju välldigt långt ner i frekvens och den kostar inte så mycket.
Enda nackdelen är att den är på 4ohm om man parallel kopplar spolarna. Har någon förslag på ett bättre element eller ska ja serie koppla spolarna till 16ohm istället? vad ger det för nackdelar? Har letat lite efter andra element men har inte hittat nått som kan mäta sig med denna, kraven är att det skall ha en resonans frekvens på under 20hz, 10-15" storlek, en optimal låda på >100 liter (vill bygga en stor låda men de kännar ju ingenting till om det bara blir sämre av det) och det får inte kosta mer är 2kkr

Kollade lite på peerless 12a på ljudia me fs18,8 men det låga qts värdet gör ju att den inte alls går långt ned i registret när man räknar på den( vet inte alls hur detta fungerar men när man räknar i programen så blir avstämningsfrekvensen väldigt hög, trodde att det bara var fs som påverka den) någon får gärna förklara hur detta fungerar för mig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-13 21:06

Jag har inte lyssnat på Tempest men jag har Tumulten och lyssnat på Shivorna (som är en förminskning av tempest) samt sett mätningar på Maelstrom som är en förstoring av Tempesten.

Jag tror att det är ett riktigt bra element som du kommer bli riktigt nöjd med, lämplig låda är 220l avstämd till 19Hz med minst 2st
Diameter 100mm rör som får längden 500mm :)

Lycka till! :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-13 21:21

hehe lazy jag hade på känn att du skulle svara på denna :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-13 22:07

Lazyworm, berätta mer om Tumulten, hur kör du den och vad kan du jämföra emot typ?

Har funderat på några stycken själv. Skulle va kul att testa stereo subbar med två push-push EQ flat ner till 5-10Hz eller så. Lämpliga kanditater för dipole-subba också.

/Peter

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-02-13 22:14

lazyworm skrev:Jag har inte lyssnat på Tempest men jag har Tumulten och lyssnat på Shivorna (som är en förminskning av tempest) samt sett mätningar på Maelstrom som är en förstoring av Tempesten.

Jag tror att det är ett riktigt bra element som du kommer bli riktigt nöjd med, lämplig låda är 220l avstämd till 19Hz med minst 2st
Diameter 100mm rör som får längden 500mm :)

Lycka till! :)

Tack för ditt svar!!

Du menar två rör va och inte två element??

går det i så fall inte lika bra med ett större och längre rör??

I programet Winisd Pro står det att optimala lådan är på Ca 270L angav du en mindre volym på grund av det praktiska eller nån annan anledning??

Och en annan sak... Finns det några nackdelar med att serie koppla spolarna, det blir väll mindre belastning på förstärkaren då i alla fall?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 08:38

Ja jag menade 2st rör, måste ha kommit åt enter så att det halkade ner på raden under :)

Jag vet inte vad man ska jämföra den med (om det finns något att jämföra den med) :)
Vill man ha jäkligt mycket spl från ett element vid låga frekvenser så tror jag inte att det finns något element att jämföra med riktigt
mano to mano. Tyvärr är den inte helt klar men om en månad kan jag berätta hur den låter med bra steg och ett passande aktivt filter. Det ligger ju en tråd under teknikforum som visar mätningar på den och på Maelstrom (vilket är bättre för pengarna).

Men bara nu i en lite feldimensionerad låda och utan bra filter/steg mm så är elementet grymt tycker jag :) Men jag skulle nog överväga Maelstrom om jag skulle köpa igen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-14 11:35

Ska kika på den tråden. Tumult är respektingivande, helt klart. Jag undrar dock över XBL2 och dess linjäritet vid låga nivåer. Kollar man Bl kurvan så har den oftast lite rippel vid låga nivåer där en UH magnetsystem är linjärt. Vid stora utslas så lär väl den XBL2 baserade lösingen skina.

Med andra ord, om man inte utnyttjar den brutala 5lit displacement så kan ett ett underhängt system med mindre brutal dimensionering vara en vinnare.

/Peter

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2005-02-15 22:56

Jag har en Shiva hemma, lillebrorsan till Tempest.
För dom pengarna finns det inget man kan klaga på. Ett riktigt trevligt element, tycker jag iaf.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-15 23:14

Jag fick ett Mail från Chris på Adire idag och de har ett gäng nya element på gång som de kommer presentera mätdata på om ca 2 veckor. Det låter mycket intressant tycker jag och med denna information skulle jag definitivt vänta innan jag köpte en Tempest :P

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-15 23:28

lazyworm skrev:Jag fick ett Mail från Chris på Adire idag och de har ett gäng nya element på gång som de kommer presentera mätdata på om ca 2 veckor. Det låter mycket intressant tycker jag och med denna information skulle jag definitivt vänta innan jag köpte en Tempest :P

vad är det för storlek på dom?

Användarvisningsbild
Pelle1987

Inläggav Pelle1987 » 2005-02-16 22:13

lazyworm skrev:Jag fick ett Mail från Chris på Adire idag och de har ett gäng nya element på gång som de kommer presentera mätdata på om ca 2 veckor. Det låter mycket intressant tycker jag och med denna information skulle jag definitivt vänta innan jag köpte en Tempest :P

Ja jag kommer vänta oavsett om ja vill eller inte!! Detta project är bara på skissbordet än så länge tillsammans med slutsteg, aktivt filter och försteg så det kommer ta ett tag innan jag kommer till subben. Jag börjar nog me förstärkaren och allt som allt är tidsramen på 1.5 år så än är det inge tal om beställning än p åett bra tag. Förresten samma fråga som Haakan vilken storlek är det på dessa element?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-16 23:00

Haakan_W skrev:

vad är det för storlek på dom?

jadu, dom håller ju på med en serie element så dom kommer nog med nya element i 10-18"s klassen kanske, vet inte, han ville inte säga så mycket.

Återgå till DIY-forum