Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Aktiv
Sluten subwoofer som styrs av mikrofon placerad framför center av konen.
Margaux skrev:Riktig nytta av dörren skulle man väl få om man bytte ut dörren i trä mot en dörr i stenull och sedan höll den stängd?
Svante: Vad menar Du med uttrycket "större konamplituder som "behövs" vid låga frekvenser??
För ett givet ljudtryck krävs en given konamplitud, avhängig bl.a. den strålande ytan. En dipol med många baselement av lite större kaliber kommer att få en strålningsresistans så hög att konutslagen även vid relativt höga SPL-nivåer knappt kommer att vara synliga för blotta ögat, (givet att Du har avkopplat systemet elektriskt under säg 16Hz...) Att dipoler sedan må ha en massa andra problem är en annan historia
Kraniet skrev:Piotr menar väl en aktiv basabsorbent.
Margaux skrev:Lasselite och NN,
det blir tyvärr nog svårt att använda hålen som absorbent. När jag tar ut woofrarna (böjning?) och ställer mig i pannrummet och lyssnar så hörs absolut ingen bas.
Är hålet helt enkelt för litet att släppa igenom våglängden som basen har. Dessa är ju i storleksordningen flera meter. Vilken våglängd och frekvens svarar mot 15 tum?
/Joachim
Martin skrev:Basen ändras nog inte så mycket av ett litet hål i rummet. Tänk dörrhål. Någon annan får rätta mig om jag har fel, men detta är min erfarenhet.
Robert skrev:Svante: Vad menar Du med uttrycket "större konamplituder som "behövs" vid låga frekvenser??
För ett givet ljudtryck krävs en given konamplitud, avhängig bl.a. den strålande ytan. En dipol med många baselement av lite större kaliber kommer att få en strålningsresistans så hög att konutslagen även vid relativt höga SPL-nivåer knappt kommer att vara synliga för blotta ögat, (givet att Du har avkopplat systemet elektriskt under säg 16Hz...) Att dipoler sedan må ha en massa andra problem är en annan historia
Tryckabsorbenter kan göras mindre och kan (måste!) placeras mera perifert i rummet, men de blir sällan tillräckligt effektiva, och måste nästan alltid dessutom trimmas in infernaliskt noga för att inte göra mera skada än nytta.
hifirocker skrev:Med reservation för jag missat något och är allmänt okunning inom detta område men vad är en tryckabsorbent?
måste nästan alltid dessutom trimmas in infernaliskt noga för att inte göra mera skada än nytta.
IngOehman skrev:Du också!
Så jag är inte den ende som blir substituerad av Isidor!
Skönt.
Vh, iö
PS. Kan lägga till en grej, nämligen att dipoler av större sort i regel beter sig tämligen annorlunda än man försöker förutsäga med hjälp av simuleringsprogram och förenklade modeller, som antar att dipolen är liten ut ett av två perspektiv (det ena - hur dess frekvensberoende på grund av bakvägen ser ut på oändligt avstånd blir oftast rätt dock).
Vad som brukar missas är att stora dipoler defaco ofta avlyssnas i högtalarens närfält, där nivån i djupbasen är väsentligt kraftigare relativt högre frekvenser, än mången program indikerar.
Ungefär på samma sätt som riktade mikrofoner (Njurar, åttor t ex) helt eller delvis inspelar hastighetskomponenten i den framåtskridande ljudvägen, och därför i starkt krökta (relativt våglängden) ljudvågor färgas av vågimpedansens reaktivitet och får en, relativt ljudtrycket (som örat hör), överdriven registrering av de lägre registerdelarna, sålunda beter sig även dipolhögtalare, fast tvärtom! Kind of. De genererar överdriven basnivå (ljudtrycksmässigt) på nära håll, och låter sedan basfattigare när man fjärmar sig högtalaren. Till slut (på oändligt avstånd) ger de lika lite bas som de förenklade modellerna förutsäger.![]()
Så kan det gå.
Vh igen, Ing. Öhman
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster